۱۱ مورد از مدرن‌ترین تکنیک‌های ساخت‌و‌ساز (MMC) در سال ۲۰۲۳

1402-04-17
0 دیدگاه
تکنیک‌های ساخت‌و‌ساز

وقتی به تکنیک‌های ساخت‌و‌ساز می‌نگریم، متوجه می‌شویم که بسیاری از تکنیک‌های امروزی صدها سال دست‌خوش هیچ تغییری نشده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شرایط ساخت‌و‌ساز به تکنیک‌های دیگری برای رفع مشکلات جدید در این حوزه نیاز داریم.

تکنیک‌های جدید با استفاده از طراحی دیجیتال، نرم‌افزارهای پیشرفته، اتوماسیون و علم رباتیک، صنعت ساخت‌و‌ساز ساختمان را به سرعت متحول کرده‌اند. اما این تکنیک‌های پیشرفته دقیقاً چه هستند و چگونه می‌توان از آن‌ها در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز استفاده کرد؟

منظور از MMC یا شیوه‌های مدرن ساخت‌و‌ساز چیست؟

شیوه‌های مدرن ساخت‌و‌ساز (MMC) به تکنیک‌های نوآورانه‌ای اشاره دارند که متخصصان از آن‌ها برای تسهیل فرایند ساخت‌و‌ساز بهره می‌گیرند. تکنیک‌های مدرن- از طراحی دیجیتال گرفته تا مصالح پیش‌ساخته- به کاهش هزینه و زمان ساخت‌و‌ساز کمک کرده و پایداری پروژه را افزایش می‌دهند.

تکنیک‌های مدرن شامل تکنیک‌های در محل و خارج از محل بوده و بسته به ماهیت پروژه‌ای که در دست انجام قرار دارد متفاوت هستند. متخصصان از طیف وسیعی از تکنیک‌های نوآورانه در امر ساخت‌و‌ساز بهره می‌گیرند که شما باید آن‌ها را بشناسید. (بیشتر بدانید: ۸ نکته بسیار ضروری درباره شرایط مشارکت در ساخت آپارتمان + نمونه قرارداد)

۱. سیستم فلت پنل پیش‌مهندسی‌شده یا پیش‌ساخته چیست؟

در این سیستم، کف سازه و دیوارها در مراکز تخصصی تولید شده و سپس در محل مورد نظر نصب می‌شوند تا زمان ساخت به حداقل برسد. این روش به‌ویژه در پروژه‌هایی کاربرد دارد که براساس طرح‌های سلولی تکرارشونده اجرا می‌شوند.

۲. قالب عایق بتنی (ICF) چیست؟

در این روش از پنل‌های پلی استایرن دوجداره به‌عنوان پایۀ دیوارها استفاده می‌شود. پنل‌های توخالی با بتن پر می‌شوند تا قدرت و دوام سازه به حداکثر برسد. این قالب‌ها عایق گرما و صدا بوده و ظرفیت حرارتی سازه را ثابت نگه می‌دارند.

۳. ساخت‌وساز به کمک واقعیت افزوده چگونه است؟

واقعیت افزوده (AR) یکی از خلاقانه‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در صنعت ساخت‌وساز است. توسعه‌دهندگان با مدل‌سازی از اطلاعات ساختمان (BIM) و استفاده از تجهیزات پوشیدنیِ واقعیت افزوده می‌توانند سازۀ مورد نظرشان را به‌طور سه‌بعدی مشاهده و ارزیابی کنند. این روش در مرحلۀ برنامه‌ریزی اولیه و همچنین در انتخاب مصالح مورد نیاز برای شروع ساخت‌و‌ساز کاربرد دارد (اطلاعات بیشتر: تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت املاک و مستغلات؛ آینده با تغییرات بزرگ!)

۴. منظور از کف کاذب چیست؟

کف کاذب یک روش ساخت‌و‌ساز مدولار است. در این روش، پنل‌های مدولار روی کف اصلی نصب می‌شوند. پنل‌های کاذب روی کف اصلی معلق نگه داشته می‌شوند تا فضایی خالی بین این‌دو ایجاد شود. به این ترتیب، از فضای خالی بین این‌دو برای لوله‌کشی، سیم‌کشی برق یا راه‌اندازی سیستم تهویه استفاده می‌شود. تعمیر تأسیسات نیز در این روش از طریق پنل‌های کف کاذب انجام می‌شود که در مقایسه با پنل‌های سقفی بسیار آسان‌تر است.

۵. ساختوساز حجمی سه‌بعدی

در این روش، واحدهای سه‌بعدی در مراکز تخصصی تولید و برای مونتاژ به محل ساخت منتقل می‌شوند. ماژول‌های سه‌بعدی به اشکال مختلفی تولید می‌شوند. برخی از واحدها خام هستند، اما واحدهای دیگر با اجرای روکش‌های خارجی و نصب تجهیزات داخلی تولید می‌شوند.

۶. بتن هیبریدی چیست؟

چنان‌که از نام آن پیداست، بتن هیبریدی یک بتن ترکیبی است. در تولید بتن هیبریدی از بتن آماده و مصالح پیش‌ساخته مانند فولاد یا سایر قطعات بتنی استفاده می‌شود. استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته و مصالح آماده باعث تسریع فرایند ساخت‌و‌ساز و کاهش هزینه‌های پروژه شده و کیفیت کلی ساخت‌و‌ساز را کنترل می‌کند.

۷. سنگتراشی با اتصال نازک به چه معناست؟

این روش با کاهش مقدار ملات لازم برای دیوارکشی به کاهش زمان ساخت‌و‌ساز کمک می‌کند. در این روش از یک ملات چسبندۀ مخصوص استفاده می‌شود، به‌طوری که می‌توان بلوک‌های بتنی بزرگ را با سرعت بیشتری چیدمان کرد. با این روش، حجم ضایعات ساختمانی نیز به حداقل می‌رسد.

(بیشتر بدانید: رهن و اجاره آپارتمان با بهترین قیمت در مناطق ساحلی انزلی)

۸. فونداسیون بتنی پیشساخته چیست؟

هر ساختمانی به یک فونداسیون محکم نیاز دارد، اما ساخت فونداسیون بتنی به شکل سنتی بسیار دشوار است. در این روش، اجزای مختلف ساختمان در مراکز تخصصی تولید و سپس در محل ساخت‌و‌ساز نصب می‌شوند. در این روش از پایه‌های بتنی متصل‌به‌هم برای ساخت یک فونداسیون محکم استفاده می‌شود.

فونداسیون‌های بتنی پیش‌ساخته باعث می‌شوند که فرایند ساخت‌و‌ساز در شرایط اقلیمی نامناسب یا موقعیت‌های خطرناک آسان‌تر شود و سرعت و کارایی ساخت‌و‌ساز افزایش پیدا کند.

۹. فناوری دیوار دوقلو چگونه عمل می‌کند؟

این فناوری امکان ساخت‌و‌ساز ساده با استفاده از بتن پیش‌ساخته و بتن آماده را فراهم می‌کند. دو دال (اسلب) بتنی به واسطۀ یک شاه‌تیر مشبک از هم جدا شده و به کمک تکنیک‌های تقویتی به هم متصل می‌شوند. فضای بین دیوارهای دوقلو با بتن پر می‎شود تا یکپارچگی سازه تضمین شود. از این روش اغلب در تولید کف‌های پیش‌ساخته استفاده می‌شود.

۱۰. قاب‌های چوبی (محصولات چوبی مهندسی شده EWP)

استفاده از چوب یا قاب‌های چوبی به لطف پیشرفت فناوری‌های ساختمانی به یک امر ضروری در فرایند ساخت‌و‌ساز بدل شده است. محصولات چوبی مهندسی شده (EWP) مانند پنل‌های تخته سه‌لا به ستونچه‌ها متصل می‌شوند تا فرم قاب کامل شود. علاوه بر پنل‌های چوبی از پایه‌ها و تیرهای چوبی مهندسی‌شده نیز استفاده می‌شود که نسبت به فرآورده‌های چوبی خام مقاوم‌تر هستند.

۱۱. دال‌های مسطح (فلت اسلب) چیست؟

در این روش از دال‌های مسطحِ بتن آرمه با ستون‌های بتنی استفاده می‌شود. این روش ما را از تیرهای نگهدارنده بی‌نیاز می‌کند و انعطاف‌پذیری سازه را افزایش می‌دهد، زیرا محدودیتی در خصوص ارتفاع بین طبقات وجود ندارد. این تکنیک به‌مانند بسیاری از تکنیک‌های مدرن ساخت‌و‌ساز به کاهش زمان ساخت و مونتاژ ساختمان کمک می‌کند.

تکنیک‌های مدرن چه چالش‌هایی دارد؟

تکنیک‌های مدرن ساخت‌و‌ساز مزایای فوق‌العاده‌ای برای متخصصان  و مشتریان آن‌ها دارند. اما این بدان معنی نیست که به‌کارگیری آن‌ها بدون چالش است.

دسترسی به مصالح و کمبود نیروی کار می‌تواند جلوی پیشرفت ساخت‌و‌ساز را بگیرد. اما اگر یک تیم متخصص کنارتان باشد، جای نگرانی نخواهد بود. اگر قصد ساخت و ساز دارید آن هم در منطقه‌ای ساحلی مثل بندر انزلی پیشنهاد می‌کنیم با تیم پیمانکاری ساختمان خانه انزلی مشورت کنید.

تکنیک‌های مدرن چه مزایایی دارد؟

چنان‌که پیش‌تر گفتیم، تکنیک‌های مدرن باعث کاهش زمان تکمیل پروژه شده و به کاهش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز آپارتمان و خانه‌های ویلایی کمک می‌کنند. اما استفاده از تکنیک‌های مدرن مزایای دیگری هم دارد.

  • دوست‌دار محیطزیست: تکنیک‌های مدرن به‌طور کلی پیامدهای زیست‌محیطی کمتری نسبت به ساخت‌وساز سنتی دارند. تکنیک‌های مدرن در مقایسه با تولید، مونتاژ و نصب سنتی، گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند. ناگفته نماند که عایق‌بندی بهتر در تکنیک‌های مدرن به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش ردپای کربنی هم کمک می‌کند.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: در تکنیک‌های مدرن از عایق‌های کارآمد استفاده می‌شود. از این‌رو، به انرژی کمتری برای گرمایش یا سرمایش فضای داخلی ساختمان نیاز خواهید داشت. با توجه به افزایش هزینۀ انرژی در سراسر جهان، تکنیک‌های مدرن انتخاب به‌صرفه‌تری برای ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوند.
  • ریسک کمتر: از آن‌جا که تکنیک‌های مدرن در یک محیط کنترل‌شده و با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته اجرا می‌شوند، ریسک بسیار کمتری دارند. به این ترتیب، کار توسعه‌دهندگان در ارتفاعات به حداقل می‌رسد که خود باعث کاهش خطر سقوط و آسیب کارگران می‌شود. خطرات مربوط به ماشین‌آلات ساخت‌و‌ساز نیز در این روش به حداقل می‌رسند.
  • کیفیت بالاتر: ساخت‌و‌ساز سنتی معمولاً با تأخیر و پیامدهای غیرمنتظره مواجه است. مصالح مدرن که در خارج از محل ساخت تولید می‌شوند، از استانداردهای بالایی برخوردارند که باعث افزایش کیفیت ساخت‌و‌ساز در یک بازۀ زمانی کوتاه‌تر می‌شود.
  • راحتی: ساختمان‌هایی که با استفاده از مصالح مدرن ساخته می‌شوند، راحتی بیشتری ارائه می‌کنند و از نظر ساختاری دقیق‌تر هستند. استفاده از عایق باعث می‌شود که دمای ساختمان در تابستان خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر بماند.

چرا انتخاب تیم فنی و مهندسی خانه انزلی؟

ما در واحد فنی و مهندسی خانه انزلی به صورت تخصصی و با توجه به هدف پروژه برای ساخت‌وساز برنامه‌ریزی می‌کنیم. ما با استفاده از مدل‌های دیجیتال براساس طرح‌های سفارشی تضمین می‌کنیم که تمام مصالح و تجهیزات در جای اصلی خود به‌کار می‌روند. ما قطعات سفارشی مشتریان را در مراکز تخصصی معتبر با استفاده از شیوه‌های جدید تهیه کرده و آن‌ها را به محل ساخت منتقل می‌کنیم. واحدهای اجرایی و تکنیکال با توجه به پلن عمل کرده و هر اقدام طبق نظارت واحد مهندسی اجرا می‌شود. اگر علاقمندید اطلاعات بیشتری کسب کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

در پایان، می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه معماری مراجعه کنید. علاوه بر این، برای بازدید از جدیدترین فایل‌های ملکی با بهترین قیمت و موقعیت در شهر انزلی کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی سایت شوید. اگر علاقمند باشید از طریق صفحه معرفی بهترین محله‌های انزلی می‌توانید با سایر خیابان‌ها و محلات این شهر مانند: دهکده ساحلی بندرانزلی، خیابان پاسداران، بلوار ساحل قو، بلوار معلم، بلوار اطبا و برخی دیگر از مناطق آشنا شوید. در این صفحه اطلاعات جامعی را از محلات انزلی کسب خواهید کرد.

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه