استعلام برای خرید زمین: ۵ اقدام بسیار مهم قبل از خرید زمین در شمال

1403-01-09
4 دیدگاه
استعلام برای خرید زمین: ۵ اقدام بسیار مهم قبل از خرید زمین در شمال

یکی از راه‌های سرمایه‌ گذاری، خرید زمین است. با خرید زمین و بالا رفتن تورم، پول شما نه تنها ارزش خود را حفظ می‌کند، بلکه نسبت به ارزش اولیه خود چند برابر می‌شود. اما شاید شما هم تا به حال شنیده باشید که برخی از زمین‌ها مشکل دارند. یعنی از نظر حقوقی و قانونی گره‌هایی در آنها وجود دارد. از این رو ممکن است برای خرید زمین برای سرمایه‌ گذاری دچار تردید شوید. باید گفت که این مشکلات تنها در صورت عدم بررسی زمین و نداشتن آگاهی کافی رخ می‌دهد. پس قبل از خرید باید حتما تمام جهات مورد بررسی قرار گیرند.

قبل از هر چیزی شما باید جهت استعلام برای خرید زمین به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بروید. در این سازمان‌ها شما می‌توانید از تمامی اطلاعات و استعلام‌های صحیح در رابطه با اعتبارسنجی و بررسی سند زمین، شرایط ثبت و مالکیت زمین مطلع شوید. لازم به ذکر است که شما قبل از استعلام اطلاعات مورد نیاز برای خرید زمین باید یکسری از کارهای ضروری را انجام دهید. در این مطلب به طور کامل همه این موارد را بررسی خواهیم کرد. ابتدا به بررسی گام‌های ضروری و سپس به مواردی مانند استعلام‌های لازم جهت خرید زمین می‌پردازیم.

بررسی مجوز ساخت و نرخ فروش زمین‌های اطراف

در ابتدا قبل از استعلام برای خرید زمین می‌بایست مجوز ساخت آن را بررسی نمایید. برای مثال اگر می‌خواهید زمینی بخرید و در آن ویلا بسازید ابتدا باید بدانید که برای آن زمین به شما مجوز ساخت تعلق می‌گیرد یا اجازه ساخت و ساز ندارید. علاوه بر این اگر در آن زمین ویلایی از قبل ساخته شده وجود داشت نیز شما موظفید تا با استعلام گرفتن مطلع شوید که آیا آن ویلا با مجوز ساخت ساخته شده یا فاقد مجوزهای لازم بوده است.

اقدام بعدی قبل از استعلام برای خرید زمین، پیگیری و بررسی ویلا و زمین‌های اطراف است. به نوعی باید گفت که استعلام قیمت و ارزش آن منطقه، زمین‌ها و ویلاهای اطراف قبل از خرید زمین مورد نظر الزامی می‌باشد. چرا که امکان بی‌ثبات بودن قیمت‌ها وجود دارد و مالکان و املاکی‌ها برای تعیین قیمت زمین ملاکی مد نظرشان نیست. به عبارتی قیمت گذاری مطابق با سلیقه شخصی صورت می‌گیرد.

برای مثال در شهر بندرانزلی به خصوص در مناطقی مانند: دهکده ساحلی، طالب آباد، محدوده منطقه آزاد انزلی، تربگوده و پاسداران با افزایش چشمگیر خرید و فروش زمین و ویلا برای سکونت و سرمایه‌گذاری روبرو هستیم. شما برای بررسی نرخ فروش ویلا و زمین‌های اطراف می‌توانید به مشاورین املاک آن منطقه مراجعه نمایید.

علاوه بر این با پرس و جو از مردم محلی آن منطقه نیز می‌توانید از قیمت حدودی مطلع شوید. سپس قیمت‌های گفته شده را با مبلغی که به شما برای خرید زمینی که انتخاب کرده‌اید گفته‌اند، مقایسه کنید. اگر نزدیک به هم بودند که جای هیچ شک و گمانی نمی‌ماند. اما اگر قیمت‌ها بالاتر یا پایین‌تر از قیمت زمین مورد نظرتان بودند، بدانید که ممکن است زمین دارای مشکلات حقوقی باشد.

در همین رابطه بررسی کنید: ۳ نکته بسیار ضروی درباره سند نسقی

بررسی میزان بدهکاری به شهرداری و کد رهگیری ملک

بعد از اینکه موارد بالا را قبل از استعلام برای خرید زمین بررسی نمودید، باید به سراغ بدهکاری آن زمین یا ویلا به شهرداری بروید که مطلع شوید آیا به شهرداری بدهکار هستید یا خیر. چرا که هزینه‌هایی به عنوان عوارض از مالک بر اساس معیارهایی چون متراژ و سایر عوامل به شهرداری تعلق می‌گیرد. حال اگر این هزینه‌ها توسط مالک پرداخت نشده باشند جهت فروش زمین به شما و در حین تغییر مالکیت با مشکل مواجه می‌شوید. در این صورت این شما هستید که باید مبلغ پرداخت نشده را به عنوان بدهکاری به شهرداری پرداخت نمایید.

پس از بررسی بدهکاری شهرداری می‌بایست کد رهگیری ملک را بررسی نمایید. پلاک ثبت اصلی و فرعی ملک، نوع ملک، نوع سازه، کد پستی، متراژ و … عواملی هستند که کد رهگیری آنها را به شما اعلام می‌کند. لازم به ذکر است که کد رهگیری نیز به مالک جدید توسط مشاور املاک بعد از ثبت مبایعه نامه در دفاتر املاک تعلق می‌گیرد.

بیشتر بدانید: آیا می‌توانیم با خرید و تغییر کاربری زمین کشاورزی برای خود ویلا بسازیم؟

۵ استعلام اصلی و مهم جهت خرید زمین

این استعلامات به شما کمک می‌کنند تا گول افراد سودجو و کلاهبردار را نخورید. با این استعلامات اطلاعات و آگاهی لازم را کسب خواهید کرد. با دانستن یکسری از نکات و طریقه انجام آنها به راحتی می‌توانید استعلام‌های لازم را بگیرید. برای انجام برخی از این استعلامات باید به مراکز دولتی مراجعه کنید و برخی دیگر را می‌توانید از افراد معمولی بپرسید. در ادامه به معرفی این استعلامات مهم ۵گانه می‌پردازیم.

۱. استعلام برای خرید زمین از اداره منابع طبیعی

ابتدا جهت استعلام برای خرید زمین به سراغ اداره منابع طبیعی می‌رویم. زمین‌های موجود در بازار خرید و فروش دارای کاربری مخصوص به خود می‌باشند. شما نیز جهت اطلاع از این کاربری می‌توانید با مراجعه به اداره منابع طبیعی آن را استعلام بگیرید. شما با استعلام از کاربری زمین قادرید تا به راحتی زمینی با مشخصات مد نظرتان را تهیه نمایید. برای مثال اگر قصد ساخت ویلا در زمین را دارید، باید از این که ساخت ویلا غیر قانونی نباشد مطلع گردید. از این رو استعلام کاربری حتما توصیه می‌شود.

۲. استعلام برای خرید زمین در مورد تعداد مالکان ویلا

ممکن است زمین انتخابی شما دارای چند مالک باشد. در رابطه با این زمین‌ها گاهی چند نفر از مالکین قصد فروش زمین را دارند؛ در حالی که شاید سایر مالکین مخالف فروش ‌باشند و یا حتی از این موضوع اطلاعی نداشته باشند. قطعا این موضوع برای شما به عنوان خریدار مشکلاتی را به همراه دارد. از این رو استعلام تعداد مالکان برای خرید زمین بسیار ضروری است تا بتوانید اطمینانی کسب نمایید که هنگام عقد قرارداد تمامی مالکان پای قرارداد را امضا کرده‌اند.

۳. استعلام برای خرید زمین از وضعیت سند

از دیگر استعلام برای خرید زمین، گرو بودن سند آن در بانک می‌باشد. چرا که گاهی مالک زمین با استفاده از سند زمین از بانک وام‌هایی را دریافت می‌نمایند؛ اما پس از مدتی با پرداخت نکردن قسط‌های وام، جز بدهکاران بانکی به حساب می‌آید. با پرداخت نشدن تمام قسط‌های بانک نیز سند زمین در گرو بانک باقی می‌ماند. در این صورت اگر شما از این موضوع اطلاعی نداشته باشید دچار مشکلات بزرگی می‌شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود تا قبل از خرید زمین استعلام گرو بودن سند در بانک را بگیرید.

۴. استعلام زمین یا ویلا از اداره اوقاف

در بعضی از مواقع افراد زمین خود را وقف کرده و در این صورت دیگر آن زمین قادر به معاملات خرید و فروش نمی‌باشد. از این رو برای اینکه به مشکل بر نخورید، قبل از خرید زمین در اداره اوقاف استعلام آن را بگیرید.

۵. استعلام از سند زمین یا ویلا

برای این نوع استعلام خریدار باید بعد از توافق اولیه با فروشنده ملک یعنی قبل از بستن هر قرارداد و امضایی، سند زمین را به دفاتر اسناد رسمی برده تا از سند ارائه شده توسط فروشنده اطمینان کسب نماید. با این استعلام مطمئن می‌شوید که زمین انتخابی شما فاقد هرگونه مشکل حقوقی و ثبتی می‌باشد. همچنین شش دانگ و برگ بودن زمین نیز مشخص می‌شود.

بررسی کنید: خرید آپارتمان با وام بانکی در بندرانزلی

سایر استعلامات برای خرید زمین

بعد از انجام استعلامات ۵گانه یک سری دیگر از استعلامات را باید انجام دهید تا با خیال راحت زمین مورد نظر خود را بخرید. موارد زیر سایر استعلامات برای خرید زمین است:

  • تحقیق و بررسی در مورد اطلاعات و هویت صاحب زمین و فروشنده
  • باید از لحاظ قانونی بودن و صحت داشتن مجوزهای وکالت طرف فروشنده مطمئن شوید.
  • از جهاد کشاورزی باید استعلام زمین‌های زراعی یا غیر زراعی را بگیرید.
  • قبل از به اتمام رسیدن معامله باید از صحت مدارک صاحب زمین مانند کارت ملی و شناسنامه مطمئن شوید.
  • حتماً باید نشانی و مشخصات زمینی که در سند آمده است را با آنچه فروشنده به شما گفته را بررسی کنید تا مطمئن شوید با هم تطابق دارند.
  • نامه انحصار وراثت در رابطه با زمین‌های وراثتی را باید بررسی و استعلام بگیرید.
  • در رابطه با بافت شهری و یا مسکونی بودن زمین باید دارایی و شهرداری و ثبت آن را استعلام بگیرید.
  • باید بررسی کنید که زمین شامل طرح تفصیلی می‌باشد یا خیر.

بیشتر بدانید: هر آنچه باید درباره عقب نشینی و اقدامات بسیار مهم در رابطه با آن بدانید

نتیجه‌گیری

معمولا در اکثر مواقع در تمامی دوره‌ها خرید و فروش زمین یا ملک با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. از این رو ما با بیان استعلام‌های لازم قبل از خرید زمین شما را راهنمایی کردیم تا بعد از عقد قرارداد به مشکلات حقوقی و قانونی برخورد نکنید. پس حتما قبل از خرید زمین یا ملک این استعلام‌های گفته شده را انجام دهید. در صورتی که تصمیم به خرید ملک در انزلی دارید حتما با مشاوران ما تماس بگیرید. در صورتی که به مطالعه مطالب حقوقی علاقمند باشید، می‌توانید در دسته‌بندی حقوقی، مقالات مهمی از جمله صلح‌نامه ملک، اثبات مالکیت، مشارکت در ساخت و بسیاری از دیگر از مهم‌ترین نکات حوزه املاک را بررسی کنید.

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

4 دیدگاه

  1. ایرج مصداقی
    1403-01-12
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    مطلب بسیار خوبی بود. ما تصمیم داشتیم در محدوده طالب اباد انزلی ملکی خریداری کنیم. اما متاسفانه قیمت‌ها بسیار بالا بودند. ضمن اینکه مشاور املاک محترمی که انجا حضور داشتند مایل به ارائه استعلامات لازم را نداشتند در نتیجه ما هم منصرف شدیم. من به همه افرادی که قصد خری زمین دارند حتما توصیه می‌کنم کار را سفت و سخت بگیرند.
    با تشکر از شما

    • درود بر شما جناب مصداقی
      بله این نکته بسیار اهمیت داره. در صورتی مایل باشید همکاران من در واحد مشاوره امکان کمک به شما رو دارند.
      پیروز و سربلند باشید

  2. بهنام میرزایی
    1403-01-16
    | پاسخ
    | پاسخ

    یکی از بهترین مقالاتی بود که در زمینه استعلام زمین مطالعه کردم. ممنون از سایت خوب خانه انزلی.

ارسال دیدگاه