جاهای دیدنی بندرانزلی: ۱۲ جایی که در زمان سفر به انزلی حتما باید ببینید

1402-09-08
4 دیدگاه
جاهای دیدنی بندرانزلی

جاهای دیدنی بندرانزلی و مکان‌های کلاسیک و تاریخی آن احتمالا برای همیشه خاطره‌ای خوش باقی خواهد گذاشت. شهر بندرانزلی یکی زیباترین شهرهای شمالی ایران است. انزلی از دیرباز میزبان میهمانان خارجی و گردشگران داخلی بوده است.

شهر بندرانزلی مهم‌ترین بندر تجاری شمال ایران محسوب می‌شود. معماری و ساختاری شهری انزلی از گذشته زبانزد عام و خاص بوده است. این شهر به جهات مختلف همواره مورد توجه گردشگران بوده است. در این یادداشت قصد داریم ۱۲ مکان جذاب و خاطره‌انگیز را معرفی کنیم؛ جاهای دیدنی بندرانزلی که قبل از سفر بد نیست که با آنها آشنا شوید. این جاذبه‌های توریستی به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

۱. پل غازیان؛ اولین پل متحرک ایران

پل تاریخی غازیان یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندرانزلی است. این پل در حد فاصل میدان گمرک تا بلوار تکاوران قرار دارد. از سمت جاده رشت به انزلی به ترتیب باید خیابان ساحل قو و بعد بلوار اطبا و سپس خیابان کاپیتان بایندر را پشت بگذارید تا به پل برسید. اگر از سمت دیگر یعنی بخش غربی وارد انزلی شده باشید می‌بایست به سمت دادگستری انزلی حرکت کنید و سپس به سمت بلوار تکاوران.

پل غازیان

​​پروژه ساخت پل‌های انزلی و غازیان در سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد. شرکت­‌های سوئدی «سونسکاانترپرناد» و «موتلا» و شرکت آلمانی «سنتاب» جز پیمانکاران این پروژه بودند. کلیات ساخت پل­‌ غازیان و انزلی بعد از گذشت ۱۸ماه در اوایل فصل تابستان سال ۱۳۱۶ به پایان رسید. پس انجام اقدامات لازم در خصوص این پل­‌ها، از خرداد ۱۳۱۷ مورد استفاده عموم قرار گرفت اما تحویل پروژه به طور رسمی و نهائی در آذرماه ۱۳۱۸شمسی اتفاق افتاد.

در همین رابطه بررسی کنید: اجاره روزانه ویلا استخردار در محدوده غازیان بندرانزلی

۲. موج شکن تاریخی انزلی

موج شکن‌ قدیمی انزلی شاهکاری از معماری اواخر قرن نوزدهم یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندرانزلی­ است. موج شکن جدید انزلی مسیر مناسبی برای پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری است. این سازه چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. همچنین یکی از بهترین مکان‌ها برای طرفداران ماهیگیری است.

موج شکن انزلی

ساختار سازه به گونه‌ای‌ست که ماهیگیران می‌توانند بدون دردسر ساعت‌ها مشغول ماهیگیری شوند . علاوه بر این‌ها این مکان دارای ۲ رستوران و کافه است. این کافه‌ها با توجه به دوبلکس بودنشان دید بسیار زیبایی به خارج از کانال و داخل دارند.

بنای این موج شکن‌ها در سال ۱۹۰۵ میلادی شروع و زیر نظر دو مهندس به نام‌های «علی اف» و «پلوناتوف» در سال ۱۹۱۴ میلادی تکمیل شده است. «دیمیتری» صاحب گراند هتل غازیان نیز آرشیتکت موج شکن‌ها بود.

(بیشتر بدانید: دهکده ساحلی انزلی کجاست؟ اطلاعاتی درباره زیباترین شهرک ساحلی ایران)

۳. کاخ شاه (موزه انزلی)

کاخ موزه یکی از جاهای بسیار دیدنی بندرانزلی است. این کاخ بعد از پل غازیان، جنب نیروی دریایی (نرسیده به مجتمع کشتی‌سازی تمجیدی) قرار دارد.

کاخ انزلی

کاخ سلطنتی «میان­‌پشته» به دستور رضاشاه بر ویرانه­‌های خوشتاریا ساخته شد. ساخت این کاخ به­‌دست مهندسین ایرانی از جمله «مهندس مظلومیان» در سال ۱۳۰۸ آغاز شد. پایان پروژه ساخت کاخ میان­‌پشته تا سال ۱۳۱۳-۱۳۱۴ زمان برد. ابعاد زمین کاخ میان­‌پشته به طور کلی ۱۰۲۶۶۶ مترمربع و مساحت زیربنای کاخ ۱۱۶۸ مترمربع است.

۴. بلوار تاریخی بندرگاه

بلوار انزلی یکی زیباترین اماکن تفریحی این شهر بندری است. این بلوار حد فاصلی‌ست از زیر پل انزلی تا ابتدای موج شکن تاریخی. این بلوار از آن جهت معروف است که دقیقا مقابل کانال کشتیرانی قرار دارد. این بلوار حیطه‌بندی ساختارمند، فضای سبز دلنشین و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز به بندرگاه دارد.

بلوار انزلی اسکله

برخی بر این باورند که این بلوار شباهت بسیار زیادی به بلوارهای اروپایی دارد. خیابان معروف و زیبای سی متری و همچنین اثر تاریخی شیر سنگی ساخته هنرمند نام‌دار گیلانی مرحوم حبیب محمدی در مجاورت همین بلوار قرار دارد.

برای دسترسی به بلوار انزلی سه مسیر وجود دارد:

  • مسیر اول: میدان اصلی شهر بندرانزلی، جنب ساختمان تاریخی شهرداری.
  • مسیر دوم: جنب پل انزلی در مسیر اداره پست.
  • مسیر سوم: خیابان سی متری.

۵. بازار سپه (خیابان سپه)

به جرات می‌توان گفت که خیابان سپه یکی از کلاسیک‌ترین خیابان‌های ایران است. بازار در همین خیابان قرار دارد. بازار سپه از قدیم خیابانی برای خرید و گردش بوده است. برخی از ساختمان‌های تاریخی و بناهای مهم قدیمی، مثل مناره انزلی و بانک روس همچنان در این محدوده پابرجا هستند.

بازار سپه بندرانزلی قدمتی بیش از  نیم قرن دارد. این خیابان خاطرات بسیاری را در خود جای داده است. ساختار کلاسیک این خیابان برای گردشگران بسیار جذاب است.

بازار سپه انزلی

برای دسترسی به بازار سپه انزلی دو مسیر اصلی وجود دارد:

  • مسیر اول: میدان اصلی شهر بندرانزلی، بخش شمالی میدان (ورودی سپه از خیابان قاآنی).
  • مسیر دوم: از ابتدای خیابان سی متری.

۶. مناره انزلی: برج دریایی تاریخی

«مناره انزلی» قدیمی‌ترین فانوس دریایی ایران است. این بنا در سال ۱۲۳۰ هجری قمری یعنی در قرن هجدهم میلادی ساخته شده است. جالب است بدانید که فانوس دریایی بندرانزلی که امروز با عنوان «برج ساعت» یا «مناره» شناخته می­‌شود، ۴۱ سال از برج ساعت لندن بزرگتر است. مناره در سال ۱۸۱۵ میلادی و برج ساعت لندن در سال ۱۸۵۶ میلادی ساخته شده.

مناره انزلی

برای بازدید از این بنای تاریخی باید به ابتدای خیابان سپه بروید.

۷. شنبه بازار انزلی:‌ بازار محلی و ماهی‌فروشان

شنبه بازار انزلی یکی از لذت‌بخش‌ترین جاهای دیدنی بندرانزلی است. اگر به فکر خرید و سوغاتی محلی باشید به هیچ عنوان نباید شنبه بازار را از دست بدهید. این بازار درست زیر پل تاریخی انزلی قرار دارد. بازار ماهی‌فروشان انزلی زیر پل و دقیقا در ابتدای شنبه بازار است.

شنبه بازار انزلی

 در این بازار انواع اقلام مصرفی خوراکی، از سبزیجات و میوه‌‌ها تا چاشنی‌های محلی و صنایع دستی و طیف متنوعی از محصولات کشاورزی گیلان مثل برنج نیز ارائه می‌شود. برای خرید ماهی تازه در انزلی می‌بایست سری به شنبه بازار بزنید. بسیاری از کسب و کارهای قدیمی و حجره‌داران این شهر در این محدوده همچنان مشغولند.

۸. تالاب بندرانزلی

تالاب بندر انزلی شگفت‌انگیزترین پهنه آبی ایران است. این مرداب، مهم‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های آبی ایران برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. مرداب انزلی به واسطه تنوع زیستی گیاهان، حیوانات و مناظر بکر خود یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران است. تالاب بندر انزلی تنوع زیستی منحصربفردی دارد.

مرداب انزلی

این مرداب در حدود ۲۰ هزار هکتار است. بسیاری از رودهای دامنه‌های مجاور به مرداب انزلی ختم می‌شوند. مرداب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های جهانی کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

برای دسترسی به مرداب انزلی چندین مسیر وجود دارد:

  • از غازیان محدوده میدان مالا – سامانسر
  • از مسیر پل غازیان – زیر پل غازیان اسکه قایقرانان
  • از انزلی از طریق بلوار انزلی و تعاونی‌های قایفرانی

در همین رابطه: اجاره روزانه ویلا در محدوده مرداب انزلی با بهترین قیمت

۹. خانه‌های رنگی انزلی

خانه‌های رنگی مجموعه‌ای زیبا از سلسله اماکنی‌ست که دقیقا در مجاورت شنبه بازار روگا قرار گرفته است. این خانه‌ها در واقع بخش پشتی مغازها و حجره‌هایی‌ست که در شنبه بازار قرار دارند. ابتکار شهرداری در سال‌های پیش و رنگ‌آمیزی این خانه‌ها، جلوه‌ای جذاب و دیدنی به این محدوده داده است.

خانه‌های رنگی انزلی

شنبه بازار روگا (این رودخانه) یکی از اصلی رودخانه‌هایی بود که سالیان سال به کانال کشتیرانی ختم می‌شد. این محدوده هم جایگاه قایقرانی دارد و هم فضای مناسبی برای عکاسی و پیاده‌روی‌ست. علاوه بر این چند رستوران و کافه هم در همین محدوده وجود دارد.

برای دسترسی به خانه‌های رنگی انزلی چندین مسیر وجود دارد:

  • از محله ناسیونال قبل از پل انزلی
  • از کمربندی کشتی‌سازی تمجیدی – ژاندارمری

۱۰. گورستان لهستانی‌ها

این گورستان همان‌طور که از نامش پیداست آرامگاهی برای مهاجرین لهستانی‌ بوده است. در نتیجه جنگ جهانی دوم و حمله نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ میلادی بسیاری از لهستانیان آواره و درگیر جنگ شدند. در آن زمان تبعیدیان از مسیر «کراسناودسک» عبور کرده و از طریق دریای خزر به ایران آمده و به شهر بندرانزلی ورود کردند.

گورستان لهستانی‌ها انزلی

در دوران قرنطینه مهاجرین و حتی بعد از آن عده‌ای در انزلی ماندند و در این میان تعدادی از این افراد هم مردند. در این گورستان  ۶۳۹ نفر از مهاجرین لهستانی دفن شده‌اند. بسیاری از این مهاجرین به علت ابتلا به بیماری‌های لاعلاج و فرسودگی جنگ و مهاجرت، در انزلی درگذشتند. بعد از تهران گورستان لهستانی‌های انزلی بزرگ‌ترین گورستان لهستانی‌ها در ایران است.

این گورستان در محدوده قبرستان انزلی، جنب میدان شهدا قرار دارد.

۱۱. موزیک جیگا

«موزیک جیگا» (به گیلکی) یا محل ترنم موزیک، با تلاش شهرداری و مهندسین آلمانی ساخته شده است. مساحت کلی این بنا ۷۶متر است. این مکان در زمان شهرداری مرحوم محمدعلی روشن در بخش فوقانی بلوارانزلی بنا شد. در گذشته دسته­‌ها و گروه­‌های موسیقی، از جانب شهرداری به مناسبت‌های مختلف، در این مکان به اجرا می­‌پرداختند.

در خصوص موزیک­ جیگا حتما باید به یک نکته جالب توجه و مهم اشاره کنیم. بسیاری از مردم به اشتباه مکان مورد نظر را حافظیه انزلی می­‌خوانند. اما باید بدانید که موزیک جیگا در سال ۱۳۱۱ ساخته شده. در حالی که پروسه ساخت حافظیه شیراز از سال ۱۳۱۳ آغاز و در سال ۱۳۱۶ پایان یافته. این یعنی قدمت بنای موزیک­ جیگا نسبت به حافظیه شیراز مقدم بوده است.

۱۲. پارک ساحلی پاسداران

این پارک یکی از زیباترین پارک‌های بندرانزلی است. این پارک در بلوار ساحلی پاسداران و در مجاورت خط ساحلی قرار دارد. چشم‌انداز زیبای دریای خزر، امکان قایقرانی در محدوده و مقابل پارک، اجاره ماشین‌های چهارچرخ ساحلی، پارک بازی برای کودکان، فضای سبز، نیمکت‌های ساحلی رو به دریا، کافه‌ها و بستنی فروش‌ها و سایر امکانات رفاهی به این پارک فضای دل‌نشینی را بخشیده است.

پارک ساحلی خیابان پاسداران

در همین رابطه بررسی کنید: خرید آپارتمان با وام بانکی در خیابان پاسداران از ۶۰ تا ۱۵۰ متری

۱۳. فاز تجاری و گردشگری منطقه آزاد انزلی

محدوده تجاری و گردشگری منطقه آزاد انزلی در منطقه زیباکنار یکی از بهترین جاهای بندرانزلی برای خرید و تفریح است. در فاز گردشگری مراکز خرید متعدد با اقلام متنوع و گاها کالاهای اصلی در بخش‌های مختلف از محصولات خوراکی تا لوازم خانگی و بسیاری دیگر قابل دسترس است. برخی از مجتمع‌ها شامل موارد زیر است:

  • برند سنتر منطقه آزاد
  • مرکز خرید ستاره شمال
  • مرکز خرید ونوس
  • مرکز خرید پردیس
  • آکواریوم فانتاستیک انزلی
  • شهربازی گیم لند
  • کافه رستوران بین‌المللی گرند شف
  • مرکز تفریحات دریایی مارینا کاسپین

در همین رابطه بررسی کنید: خرید ویلا در متراژهای مختلف در منطقه آزاد با تسهیلات بانکی

جمع‌بندی

بندرانزلی یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر است. این شهر در تمام فصول سال گزینه‌ای ایده‌ال برای سفر محسوب می‌شود چراکه علی‌رغم آب و هوای بسیار معتدل، طبیعت، تاریخ و امکانات متنوع گردشگری دارد. برای ساکنین شمالی ایران و استان‌های مجاور سفر به انزلی سهولت و دسترسی مطلوبی دارد. از طرفی این شهر یکی از زیباترین نقاط ایران است. به طور خلاصه در زمان سفر به انزلی می‌توانید از امکان زیر دیدن کنید:

  • پل غازیان
  • موج شکن تاریخی انزلی
  • کاخ موزه
  • بلوار تاریخی بندرگاه
  • بازار سپه
  • شنبه بازار انزلی
  • مناره بندرانزلی
  • تالاب بندرانزلی
  • خانه‌های رنگی بندرانزلی
  • گورستان تاریخی لهستانی‌ها
  • موزیک جیگا و شهرداری
  • بلوار ساحلی پاسداران
  • فاز تجاری و گردشگری منطقه آزاد انزلی

اگر تصمیم دارید به انزلی سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم مهم‌ترین نکات اجاره موقت در انزلی برای اقامت در دوران سفر را حتما مطالعه کنید. علاوه بر این برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص خرید خانه در انزلی کافی‌ست وارد صفحه اصلی سایت شوید. اگر علاقمند باشید از طریق صفحه معرفی بهترین محله‌های انزلی می‌توانید با سایر خیابان‌ها و محلات این شهر آشنا شوید.

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

4 دیدگاه

  1. نیما
    1402-09-12
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام چطور می‌شه رفت کلیسا در انزلی؟ و اینکه ایا بازدید از قبرستان لهستانی‌ها برای عموم ازاد هست؟

    • روزبخیر دوست عزیز
      بعید می‌دونم امکان بازدید مستقیم از گورستان وجود داشته باشه. اما می‌تونید از بیرون از محل گورستان دیدن کنید. آسون‌ترین آدرس: میدان امام، بعد از آخرخط، گورستان لهستانی‌ها.
      پیروز باشید

  2. میهن ایمانی
    1403-01-02
    | پاسخ
    | پاسخ

    بندرانزلی یکی از زیباترین شهرهای ایرانه واقعا که این شهر خیلی زیباست. من به کمک این مقاله تونستم خیلی جاها رو ببینم. خیابون سپه رو یکبار دیده بودم اما این بار به کل تغییر کرده بود. مرسی از سایت خانه انزلی برای این راهنمایی دقیق و دلچسب.

    • درود بر شما دوست عزیز
      به شهر انزلی خیلی خوش اومدید. خوشحالیم که این مطلب تونسته به شما کمک کنه.
      پیروز و پایدار باشید

ارسال دیدگاه