نکات مهم کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری + pdf راهنمای تکمیل پرونده

1400-05-23
0 دیدگاه
کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری

کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های تشکیل شده در شهرداری‌هاست که اساسا به موضوع تخلفات ساختمان‌سازی و احداث بنا (ساخت و سازهای غیرمجاز) در محدوده یا به نوعی خارج از شهر رسیدگی می‌کند. این کمیسیون به منظور جلوگیری از تخلفات متشکل از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و نماینده وزارت مسکن و شهرسازی‌ است که در استانداری‌ها تشکیل می‌گردد.

چگونگی رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز

اساسنامه‌ای در سال ۱۳۸۰ به واسطه هیات وزیران به تصویب رسیده که در آن طبق بند ۳۳ ماده ۱۰ اساسنامه، صدور پروانه برای ساختمان‌هایی که قرار است در محدوده قانونی روستا ساخته شوند، با درنظرگرفتن قوانین درج شده در آیین‌نامه، در خصوص ساخت و ساز و استفاده از اراضی روستایی یا ساخت در زمین‌های کشاورزی، احداث بنا و تاسیسات خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها، در حیطه وظایف بخشداری است.

در بررسی این موضوع خاطرنشان می‌گردد که جریان تشکیل پرونده و ارجاع آن به بخشداری برای صادر کردن مجوز قانونی، رسما بر عهده دهیاری است. چگونگی برخورد با ساخت و ساز ساختمان یا تاسیسات غیر قانونی را – چه آنهایی که در آغاز کار ساخت و اجرا هستند و چه آنهایی که فرآیند ساخت‌شان تمام شده – به صورت مشخص و مجزا در بندهای ۱ و ۲ ماده ۸ آیین نامه به تفصیل شرح داده است.

به طور کل در بند ۱ ماده ۸ نقش استاندار برای رسیدگی به وضع گزارش شده مسجل می‌گردد. این گزارش به وسیله مراجع ذیربط دولتی یا فرمانداران و بخشداران تهیه و تسلیم می‌شود. با دستور استاندار، توقف عملیات ساخت و ساز غیر قانونی به ضابطان قضایی صادر خواهد شد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت در خصوص موضوع‌ ساخت و ساز یا عملیات‌هایی‌ است که عملا پایان یافته و تمام شده است. در چنین شرایطی بر اساس بند ۲ ماده ۸ که بعد‌ها در سال ۱۳۷۲ اندکی تغییر کرد هیئتی سه نفره برای تعیین تکلیف پرونده تشکیل خواهد شد.


پیشنهاد بررسی: کجای انزلی ملک بخریم و کدام مناطق برای ما ایده‌ال هستند؟ (بهترین محلات شهر)


ملاک بررسی، برخورد و رسیدگی

ملاک بررسی، برخورد و رسیدگی به تخلف یا تخلفات تشخیص بخشداری و دهیاری‌هاست که گزارش را ارائه کرده‌اند. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، کمیسیون مذکور، کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در محل استانداری‌ است. دهیاری ها جزء نهادهای عمومی غیر دولتی هستند.

بنابراین مامور دولت محسوب نمی‌شوند و وظیفه ای برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز ندارند و فقط حق کنترل و نظارت بر عهده آنهاست. این کمیسیون با توجه به نوع عملیات، شرایط و با  در نظر گرفتن طرح جامع (چنانچه طرح جامع به تصویب رسیده باشد با رعایت ماده ۴ آیین نامه احداث بنا در خارج از محدوده ی قانونی و حریم شهرها مصوب 1355) اقدام خواهد کرد. اما این اقدام چگونه خواهد بود؟

کمیسیون معمولا یا به تخریب بنا ساختمان یا تاسیسات رای خواهد داد و یا جریمه‌ای را معادل ۵۰ تا ۷۰٪  قیمت روز اعیانی در نظر خواهد گرفت و بالاخره رای نهایی را بر همین مبنا صادر خواهد کرد.

در پایان امر، نهاد‌ها یا مراجع ذیربط وظیفه دارند نسبت به رایی که صادر شده اقدامات لازم برای دریافت جریمه یا قلع و قم را انجام دهند. احیانا اگر موضوع با جریمه حل و فصل گردد برابر مقررات گواهی پایان کار برای صاحب ملک صادر خواهد شد.

رایی که در کمیسیون ماده 99 شهرداری صادر می‌شود، قطعی و غیرقابل اعتراض و تجدید نظر است. تنها سازمانی که می‌توان به رای کمیسیون ماده 99 شهرداری اعتراض کند، دیوان عدالت اداری است.

عملا رای کمیسیون ماده ۹۹ مستند به قانون مصوب مجلس بوده، پس ضابطان قضایی در شرایط اجرایی پس از صدور رای موظف به همکاری هستند. جالب است بدانید ارزش این آرا به همان اندازه اعتبار دارد که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری. آنچه بیش از همه ضرورت دارد، رسیدگی و توجه دهیاری‌ها به ساخت و سازهای غیرمجاز و ارائه گزارش دقیق و مستدل مطابق با عدم رعایت سرانه و کاربری‌های مشخص شده، بر اساس طرح هادی روستایی‌ست.


پیشنهاد بررسی: راهنمای کامل برای سکونت و سرمایه‌گذاری در شهرک دهکده ساحلی انزلی


الحاقیه قانونی از سوی مجلس (یک بند و 3 تبصره)

قانون الحاق یک بند و 3 تبصره به عنوان بند 3 به ماده 99 قانون شهرداری‌ها ‌ماده واحده – بند زیر و 3 تبصره آن به عنوان بند 3 به ماده 99 قانون شهرداریها الحاق می‌گردد:

3 – به منظور حفظ بافت فرهنگی – سیاسی و اجتماعی تهران و شهرستانهای کرج، ورامین، شهریار و بخشهای تابع ری و شمیرانات، دولت مکلف‌است حداکثر ظرف مدت 3 ماه نسبت به اصلاح حریم شهر تهران، کرج، ورامین، شهریار و بخش‌های تابعه ری و شمیرانات بر اساس قانون تقسیمات‌کشوری و منطبق بر محدوده قانونی شهرستانهای مذکور اقدام نماید. ‌هزینه‌های حاصل از اجرای این بند از محل درآمد موضوع تبصره 2 این قانون تأمین خواهد شد.

نقاطی که در اجرای این قانون از حریم شهرداریهای مذکور جدا می‌شوند در صورتی که در محدوده قانونی و استحفاظی شهر دیگری قرار گیرند عوارض‌ متعلقه کماکان توسط شهرداری مربوط دریافت خواهد شد. و در غیر این صورت توسط بخشداری مربوط اخذ و به حساب خزانه واریز می‌گردد. ‌همه‌ساله لااقل معادل 80% وجوه واریزی مذکور در بودجه سالانه کل کشور برای فعالیتهای عمرانی موضوع تبصره 3 این قانون منظور خواهد شد.

‌تبصره 1 – به منظور حفاظت از حریم مصوب شهرهای استان تهران، شهرداریهای مربوطه مکلفند از مقررات تبصره ذیل ماده 2 قانون نظارت بر گسترش‌شهر تهران مصوب 1352.5.17 استفاده نمایند.

‌تبصره 2 – به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف کمیسیونی مرکب از‌نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداریها تشکیل خواهد شد. کمیسیون حسب مورد و با توجه به طرح جامع(‌چنانچه طرح جامع به تصویب نرسیده باشد با رعایت ماده 4 آیین‌نامه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب 1355) نسبت به‌صدور رأی قلع بنا یا جریمه معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده اقدام خواهد نمود. ‌مراجع ذیربط موظفند برای ساختمانهایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین و پرداخت گردیده در صورت درخواست‌صاحبان آنها برابر گواهی پایان کار صادر نمایند.

‌تبصره 3 – شهرداریهای سراسر کشور مکلفند علاوه بر اعتبارات دولتی حداقل هشتاد درصد از عوارض و درآمدهایی را که از حریم استحفاظی شهرها‌کسب می‌نمایند با نظارت فرمانداری و بخشداری ذیربط در جهت عمران و آبادانی روستاها و شهرکهای واقع در حریم خصوصاً در جهت راه‌سازی،‌آموزش و پرورش، بهداشت، تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی هزینه نمایند.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده (‌شامل الحاق یک بند و 3 تبصره) در جلسه روز یک شنبه اول اسفند ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1372.12.11 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

راهنمای تکمیل و ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۹۹

شاید بهتر باشد قبل از هر اقدامی به طور کامل راهنمای تکمیل و ارسال پرونده را مطالعه کنید. این متن به صورت pdf تدوین شده و مهم‌ترین مواردی را که باید آن را تکمیل کرد با جزئیات ذکر کرده است. شما می‌توانید فایل pdf را از اینجا دانلود کنید.

در پایان، اگر تصمیم بر ساخت و ساز ملک دارید حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید. ضمن اینکه می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دانستنی‌های معاملات ملکی مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از بهترین فایل‌های ملکی برای خرید و فروش در شهر انزلی کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی سایت شوید.

(آخرین بروزرسانی در ۲۸ تیر ۱۴۰۱)

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه