۵ نکته درباره عقب‌نشینی ملک؛ اقدامات ضروری و جزئیات قانونی

1401-10-23
39 دیدگاه
عقب‌نشینی ملک و تخریب

داستان عقب‌نشینی ملک حکایت از تخریب کل یا بخشی از یک خانه دارد. عقب‌نشینی ملک به دلیل اصلاح معابر یا جاده و همچنین بحث زیباسازی شهر به صورت قانونی انجام می‌شود. تبعا در این اقدام، خانه بخشی از مساحت اصلی خود را بنا به شرایط قانونی از دست می‌دهد و کل ماجرا حول محور این موضوع شکل می‌گیرد.

طبق قوانین تعریف شده در طرح تفصیلی شهرها «حداقل عرض گذرهای معابر» از قاعده مشخصی پیروی می‌کند. اساسا در طرح عقب‌نشینی، بخشی از خانه تحت تاثیر طرح شهرداری قرار خواهد گرفت و تخریب خواهد شد که اصطلاحا به آن عقب نشینی ملک می‌گویند.

با این تفاصیل برای بسیاری از افراد این سوالات مطرح می‌شود که: آیا می‌توان از واگذاری ملک یا حدی که ملزم به عقب‌نشینی است خودداری کرد؟ حق و حقوق مالک در قبال این واگذاری به چه شکل است؟ خرید و فروش ملک با این قاعده چه شرایطی دارد؟ چطور بدانیم که آیا ملک در محدودۀ طرح‌های شهرداری است یا خیر؟ در این یادداشت به طور کامل به این سوالات پاسخ خواهیم داد و جزئیات مهم عقب‌نشینی ملک را بررسی خواهیم کرد.

۱. آیا می‌توان ازعقب‌نشینی اجتناب کرد؟

خیر نمی‌توان، اجباری و قانونی است. بسیار پیش آمده که فرد برای دریافت پروانۀ ساخت و ساز یا پیگیری فرآیند فروش خانه‌اش به شهرداری مراجعه می‌کند. در پی این اقدام متوجه می‌شود که ملک در طرح قرار گرفته و به اجبار باید تخریب و عقب‌نشینی را تحمل کند.

چه بسیار معاملاتی در موسسات ملکی ترتیب داده می‌شوند که ملک در وضعیت عقب‌نشینی قرار دارد. در این شرایط خریدار ملک حتما باید استعلام انجام دهد. فارغ از این، حتما باید جزئیات حقوقی به هنگام نگارش قرارداد از جمله متراژ ملک دقیقا در مبایعه‌نامه ذکر شود. عدم توجه به این مسئله به طرز قابل‌توجهی باعث ضرر خریدار ملک می‌شود.

بررسی کنید: استعلام برای خرید زمین و ۵ اقدام بسیار مهم قبل از خرید زمین

۲. اقدام به نوسازی خانه و عقب‌نشینی اجباری

فرض کنید که می‌خواهید ملک را مورد بازسازی قرار دهید. برای چنین اقداماتی نیاز دارید از شهرداری مجوز بازسازی دریافت کنید. در این فرآیند مطلع می‌شوید که خانه در طرح شهرداری قرار گرفته و باید عقب‌نشینی را حتما لحاظ کنید. تبعا این عقب نشینی به هیچ عنوان قابل اغماض نیست.

برخی از مالکان با فرض اینکه طرح تعریض شهرداری به لحاظ اجرایی هنوز فاصله زمانی زیادی دارد، دست به نوسازی می‌زنند که این کار عواقب زیادی دارد. خانه‌های کلنگی که در کوچه‌های باریک قرار دارند عمدتا با این مسئله مواجه می‌شوند. اما ۳ نکته را باید در نظر بگیرید:

  • اگر تخلف کنید و طرح را در زمینۀ عقب‌نشینی ملک نادیده بگیرید، شهرداری از صدور گواهی پایان کار امتناع خواهد کرد. بدون این گواهی، دریافت سند امکان‌پذیر نیست.
  • به استناد قانون، مالکیت کوچه‌ها و معابر عمومی تحت تسلط شهرداری است. در صورت تخلف در عقب‌نشینی، مشخصا در املاک شهرداری دخل و تصرف نموده‌اید.
  • شهرداری می‌تواند از طریق مراجع قانونی برای تخریب خانه‌ای که مالکش مرتکب تخلف شده و حدود عقب‌نشینی را رعایت نکرده اقدام کند.

پیشنهاد بررسی: خرید آپارتمان زیر ۳ میلیارد در بندر انزلی با موقعیت بسیار مناسب

۳. چطور از عقب نشینی ملک مطلع شویم؟

پیش از اقدامات قانونی از سوی شهرداری‌ها، برخی از جزئیات اجرایی در خصوص عقب نشینی خانه به مالکان آن محدوده اعلام می‌شود. فارغ از این، اطلاعات مربوط به طرح‌های نوسازی یا زیباسازی، به طور رسمی در رسانه‌های محلی یا جراید عمومی اعلام می‌گردد.

غیر از این‌ها شهرداری بر اساس ضوابط داخلی خود برای تمامی مالکانی که همه یا بخشی از ملک آن‌ها در محدودۀ طرح قرار می‌گیرند، نامه رسمی می‌فرستد. جزئیات طرح‌ از جمله: زمان جلسات رسمی برای تعیین قیمت و شرایط تخلیه به همین طریق ترتیب اثر داده می‌شود. البته پیش می‌آید که در بعضی موارد ماموران شهرداری، به صورت اکیپی به محل اعزام شده و با مالکان وارد گفتگو می‌شوند.

نکته بسیار مهم: در برخی موارد مالک یا فروشنده خانه کاملا از قرار گرفتن ملک در طرح مطلع است. اما معیارهای اخلاقی را زیر پا گذاشته و بی‌اینکه جزئیات این موضوع را اعلام کند ملک را به فروش می‌رساند.

این موضوع در سال‌های اخیر در معاملات املاک به کرات پیش آمده است. مخصوصا در مناطق شمالی کشور که خریدارانی از سایر استان‌ها برای خرید اقدام کرده و آشنایی چندانی با مناطق ندارند. و نهایتا پس از مدتی (یا حتی پس از عقد قرارداد بدون استعلام) یا در زمان سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه‌ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه مواجه می‌شوند.

بیشتر بدانید: هزینه مشاعات آپارتمان؛ چگونگی پرداخت و پرسش‌ در خصوص هزینه بازسازی مشاعات

۴. اقدام در زمان احتمال عقب نشینی ملک

اول: حتما قبل از اینکه وارد مراحل پایانی خرید ملک شوید همان ابتدای آشنایی با فایل به شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن قرار دارد مراجعه کنید. اطلاعات کامل ملک را استخراج کنید. 

دوم: از مشاور املاک خود تمامی جزئیات را درخواست کنید. حتما باید اطلاعات ضروری را در قرارداد قید کنید. مثلا ممکن است هنگام نگارش متن فقط به دانگ (شش دانگ) ملک اشاره شود در حالی که بهتر است متراژ دقیق خانه که معیار پرداخت هزینه محسوب می‌شود حتما نوشته شود. علاوه بر این تخلفات و جزئیات طرحی که در آینده شهرداری آن را اجرایی خواهد کرد همگی مکتوب در اختیارتان قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه: حد مجاز ساخت بنا در زمین کشاورزی چقدر است؟

۵. عقب‌نشینی: از خسارت تا قوانین مصوب

نکته مهم این است که شهرداری‌ها قدرت اجرایی دارند و قانون از آنها حمایت می‌کند. یعنی در پیشبرد طرح‌های زیرساختی با هدف نوسازی و بهینه‌سازی، اقدامات شهرداری‌ها غیر قابل توقف است. نتیجتا با مذاکره و همکاری بر سر متراژی که قرار شده تخریب شود و عقب نشینی را تحمل کند باید رقمی را تعیین کرد. پس به‌جای تلاش بیهوده باید به نکات مهم‌تری توجه کنید از جمله:

  • هزینه عقب نشینی را تمام و کمال دریافت کنید. بر اساس قانون، شهرداری در قبال این اقدام ملزم به پرداخت هزینه است.
  • اقدامات ناشی از عقب نشینی ملک احتمال دارد به اعیان یا به عرصۀ ملک خسارت وارد کرده باشد. پیشتر در مقاله‌ای مفصل درباره عرصه و اعیان صحبت کرده‌ایم.
  •  اگر چنین وضعی پیش آمد حتما از طریق کارشناسان این حوزه و مراجع قانونی میزان خسارت را ثبت و درخواست پرداخت هزینه را از شهرداری پیگیری نمایید. شهرداری موظف به پرداخت خسارت است.
  • اگر که به عرصه (زمین) خسارتی وارد شده باشد، برای جبران خسارت، ارزش ملک به بهای یک سال قبل از ارزیابی در نظر گرفته خواهد شد و به این ارزش ۶٪ افزوده می‌گردد. اگر طبق این محاسبه مبلغ بدست امده از قیمت فعلی زمین بیشتر باشد همان قیمتی که کارشناسان در زمان ارزیابی تعیین کرده‌اند مبنا قرار خواهد گرفت.

وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها

‌ماده واحده – کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمانها، نهادها، شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری‌ها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها‌مستلزم ذکر نام باشد، مکلف می‌باشند در طرح‌های عمومی یا عمرانی که ضرورت اجراء آنها توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی با رعایت‌ضوابط مربوطه تصویب و اعلان شده باشد و در اراضی و املاک شرعی و قانونی اشخاص اعم از (‌حقیقی و حقوق) قرار داشته و در داخل محدوده‌ شهرها و شهرک‌ها و حریم استحفاظی آنها باشد، پس از اعلام رسمی وجود طرح، حداکثر ظرف مدت هجده ماه نسبت به انجام معامله قطعی و انتقال‌اسناد رسمی و پرداخت بهاء یا عوض آن طبق قوانین مربوطه اقدام نمایند.

‌تبصره 1 – در صورتی که اجرای طرح و تملک املاک واقع در آن به موجب برنامه زمان‌بندی مصوب به حداقل 10 سال بعد موکول شده باشد،‌ مالکین املاک واقع در طرح از کلیه حقوق مالکانه مانند احداث یا تجدید بنا یا افزایش بنا و تعمیر و فروش و اجاره و رهن و غیره برخوردارند و در‌صورتی که کمتر از 10 سال باشد مالک هنگام اخذ پروانه تعهد می‌نماید هر گاه زمان اجرای طرح قبل از ده سال شروع شود حق مطالبه هزینه احداث و‌ تجدید بنا را ندارد.

‌تبصره 2 – شهرداری‌ها موظفند همزمان با صدور پروانه ساختمان مالکان مشمول قسمت اخیر تبصره 1 مشخصات دقیق عرصه و اعیان و تأسیسات‌موجود را معین و در پرونده درج و ضبط نمایند تا ملاک ارزیابی به هنگام اجرای طرح قرار گیرد و در زمانی که به لحاظ تأمین اعتبار آمادگی اجرای طرح‌مزبور باشد به هنگام اجرای طرح مصوب ملاک پرداخت خسارت قیمت عرصه و اعیان ملک در زمان اجرای طرح خواهد بود.

‌تبصره 3 – مالکین املاک و اراضی واقع در طرح‌های آتی که قبل از تصویب طرح واجد شرایط جهت اخذ پروانه ساختمان بوده و قصد احداث یا‌ تجدید یا افزایش بنا را دارند، جهت اخذ زمین عوض در اولویت قرار خواهند گرفت و در بین آن گونه مالکین اشخاصی که ملک آنها در مسیر احداث یا‌توسعه معابر و میادین قرار دارند، نسبت به سایرین حق تقدم دارند.

‌تبصره 4 – در مواردی که تهیه زمین عوض در داخل محدوده‌های مجاز برای قطعه‌بندی و تفکیک و ساختمان‌سازی میسر نباشد و احتیاج به توسعه‌محدوده مزبور طبق طرح‌های مصوب توسعه شهری مورد تأیید مراجع قانونی قرار بگیرد، مراجع مزبور می‌توانند در مقابل موافقت با تقاضای صاحبان‌اراضی برای استفاده از مزایای ورود به محدوده توسعه و عمران شهر، علاوه بر انجام تعهدات مربوط به عمران و آماده‌سازی زمین و واگذاری سطوح لازم برای تأسیسات و تجهیزات و خدمات عمومی، حداکثر تا 20% از اراضی آنها را برای تأمین عوض اراضی واقع در طرحهای موضوع این قانون و‌همچنین اراضی عوض طرح‌های نوسازی و بهسازی شهری، به طور رایگان دریافت نمایند.

5. شرایط خاص و شروط قانونی برای عقب‌نشینی

مدت زمان معقول اجرای طرح و تملک املاک واقع در طرح:

پس از اعلام رسمی وجود طرح های دولتی و شهرداری ها باید حداکثر ظرف مدت 18 ماه نسبت به انجام معامله قطعی املاک واقع در طرح های مذکور و انتقال اسناد رسمی و پرداخت بهاء یا عوض آن طبق قوانین مربوطه اقدام گردد. همچنین در صورتیکه اجرای طرح و تملک املاک واقع در طرح ظرف مدت پنج سال انجام نشود مالک از کلیه حقوق مالکانه خویش برخوردار است.

مطالعه نمونه رای مراجع قضایی

تكليف شهرداری درصورت عدم اجرای طرح های دولتی و شهرداری در قبال مالكين:

در برخی موارد که اجرای طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها به موجب برنامه زمان بندی به حداقل پنج سال بعد موکول شده باشد، مالکین املاک واقع در طرح، از کلیه حقوق مالکانه مانند احداث بنا، تجدیدبنا، افزایش بنا، تعمیر، فروش، اجاره، رهن و غیره برخوردارند و در صورتی که مدت مزبور کمتر از 5 سال باشد، مالک هنگام اخذ پروانه تعهد می‌نماید هرگاه زمان اجرای طرح پیش از 5 سال شروع شود، حق مطالبه هزینه احداث و تجدیدبنا را ندارد.

مطالعه نمونه رای مراجع قضایی

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات تکمیلی به صفحه دانستنی‌های معاملات املاک مراجعه کنید. اگر جز آن دسته از افراد هستید که قصد معامله خانه ویلایی در انزلی دارید، و اگر با مناطق و محلات انزلی به خوبی اشنا نیستید، بهتر است قبل از هر اقدامی با کارشناسان ما مشورت کنید. «خانه انزلی» به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مشاوره املاک‌های شهر انزلی مشتاق گفتگو با شماست.

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

39 دیدگاه

  1. محمد ح
    1401-10-30
    | پاسخ
    | پاسخ

    با پیشکش درود و ادب به شما و کاردانی و دانش ارجمند شما که بی هیچ چشمداشت با کاربران سایت به اشتراک میگذارید،پرسشی از شما دارم:
    ملکی رو درشهر کوچک یکی از استانهای شمالی(اسمش بماند)صرفا به واسطه ی داشتن سند تک برگ در سال۹۸با وکالت قطعی بلاعزل که خودم تمام کارها رو انجام بدم خریداری نمودم و هنگام پرداخت عوارض شهرداری همانجا بهم گفتن که ملک ۸ متر پیشروی داشته و فاقد پایان کار هست(ملک قبلا یک ویلای قدیمی دوبلکس بوده و مالک احتمالا با زد و بند و رابطه و ….بدون بازسازی خاصی آنرا تبدیل به دو واحد مجزای سند تک برگ دار تفکیک نموده بود)من اما چون هیچ تجربه ای نداشتم اهمیتی ندادم و فروشنده ی چرب زبان و بنگاهی هم کوچکترن اشاره ای نه شفاهی نه کتبی در مبایعه نامه به این موضوع نکردند چون باهم فامیل بودند،به هر حال چند روز بعد مجدد سند تک برگ به نامم صادر و به آدرسم پست شد،حال سوالم از بزرگواران این است که آیا امکان فروش این ملک را به شخصی دیگر دارم؟آیا اگر در مبایعه نامه ی آینده ذکرکنم که ملک پایان کار نداشته و ملزم به عقب نشینی بوده و خریدار کاملا با علم و آگاهی نسبت به این موضوع اقدام به خرید مینماید؛در آینده تبعات حقوقی و قضایی این معامله بازهم متوجه بنده خواهد بود؟

    • سپیده راستجو حرفه
      1401-11-11
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام و روزبخیر. تشکر از شما بابت ثبت دیدگاه در سایت خانه انزلی.
      برای فروش این ملک باید شرایط واقعی موجود را به خریدار اطلاع دهید و باهم به توافق برسید. در غیر این صورت باید خلافی ملک پرداخت شود و سپس برای فروش اقدام نمایید.
      سلامت و برقرار باشید.

  2. علی.ج
    1402-01-06
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر ممنون از صفحه خوبتون
    یک پلاک زمین ۱۰۰۰متری واقع در سنگاچین بندرانزلی بر اصلی خیابان تک برگ سند و با کاربری مسکونی
    مشمول عقب نشینی شده
    و حدودا ۱۱۰متر اززمین مشمول پهنای اتوبان میشه
    سوال اینجاست
    ایا مبلغی بابتش به ما تعلق میگیره
    و با توجه به اینکه زمین اماده فروش هست
    کسر شدن زمین به پای مالک هست یا خریدار؟

    • سپیده راستجو حرفه
      1402-01-08
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما دوست عزیز؛ تشکر از حسن نظر شما.
      مبلغی بابت عقب‌نشینی زمین به شما تعلق نمیگیرد؛ و کسر شدن زمین به پای مالک می‌باشد.
      سپاس از همراهی شما

  3. موسی محبی
    1402-02-10
    | پاسخ
    | پاسخ

    با درود و عرض ادب و تشکر فراوان از شما بابت زحمات فروان جهت تهیه مطالب کاربردی
    در حال حاضر ملکی داریم که قبلا عقب نشینی شده توسط شهرداری الان تصمیمم به تخریب و ساخت مجدد داریم ایا شهرداری میتواند مجددا عقب نشینی به ملک بدهد

    • مینا پرسایی
      1402-02-14
      | پاسخ
      | پاسخ

      دوست عزیز، سلام.
      تشکر از شما بابت پیام سرشار از مهرتان.
      در رابطه با سوال شما باید عرض کنیم که هر زمان که قصد ساخت و ساز داشته باشید، باید از شهرداری استعلام جدید بگیرید. زیرا ممکن است عقب نشینی انجام شده، مربوط به سالهای قبل بوده باشد و ملک شما با توجه به طرح تفضیلی جدید که در سال 1401 به تصویب رسید، مشمول عقب‌نشینی گردد. این استعلام ساده با ارائه کپی سند و نقشه UTM، به راحتی انجام‌پذیر است.

  4. فاطمه
    1402-03-01
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    یک زمین400 متری داشتیم لب خیابان 150 متر ش رو خانه ساختیم 50 متر شو دوتا مغازه کردیم و 200 متر عقب نشینی کردیم ولی شهرداری خسارتی به ما نداد و الان برای این 50 متر مغازه 150 میلیون جریمه آوردن یه راه حلی به من بگین که چی کار کنم؟
    ممنونمم

    • سپیده راستجو حرفه
      1402-03-04
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما
      در پاسخ به سوال شما باید خدمتتون عرض کنیم که تنها راه موجود، توافق با شهرداری است. زبرا قانون خاص و مشخصی در این زمینه تعریف نشده است.
      پیروز و موفق باشید.

  5. امیر محمد
    1402-03-19
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    مغازه ای با 3.27 بحر خیابان و 20 متر بحر یک کوچه 4 متری دارم . مغازه از طرف کوچه دو متر عقب نشینی داره و اگر بخوام بازسازیش کنم عملا هیچ چیزی از مغازه باقی نمیمونه. میخواستم بدونم قانونی برای اینجور املاک وجود نداره که بتونیم بدون عقب نشینی ملک بازسازی کنیم؟
    پیشاپیش ممنون بابت پاسخگویتون

    • سپیده راستجو حرفه
      1402-03-20
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما دوست عزیز؛
      در پاسخ به سوال شما باید خدمتتان عرض کنیم که؛ برای بازسازی سطحی نیازی به عقب نشینی نیست. اما در صورتی که تخریب صورت بگیرد و بنای جدید احداث شود، طبق طرح تفصیلی جامع شهری، حریم خیابان و یا کوچه باید رعایت شود.
      سپاس از همراهی شما.

  6. علی قاضی خانی
    1402-03-20
    | پاسخ
    | پاسخ

    همسایه مایک متر عقب‌نشینی کرده و حالا ادعای مالکیت میکند

  7. صمد احمدی
    1402-03-21
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام خانه ای ۷۳ متر دارم که ۹متر مغازه ی تجاری داره.سال ۹۷ برای دریافت پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کردم و مطلع شدم که ملکم ۱۷ متر باید عقب کشی بشه و یه برگه ای دادن امضا کردم که موقع نوسازی باید این مقدار عقب کشی کنم. در این صورت فقط ۵۶ مترش میمونه .و در صورت نوسازی هم اکثر این متراژ صرف راه پله و…میشه و عملا خونه خیلی کوچیک میشه .میخوام بدونم شهرداری بایت این خسارتی که میبینم نباید وجهی به من پرداخت کنه یا امتیازی بهم بده؟آیا این تضییع حقوق من محسوب نمیشه؟چکار باید بکنم؟لازم به ذکره عقب نشینی از سمت کوچه ۶متری صورت میگیره

    • مینا پرسایی
      1402-03-22
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز. وقتتون بخیر
      در مورد موضوعی که مطرح فرمودید، خدمتتان عرض کنیم که این مسئله باید با توافق بین شما و شهرداری حل و فصل شود. در برخی خیابانها و طرحها، به سبب عقب‌نشینی زمین، شهرداری امتیازاتی به شخص اعطا می‌کند. اما در مورد عقب‌نشینی از سمت کوچه، باید طبق طرح تفضیلی شهری رفتار شود.
      پاینده باشید.

  8. ایرج قادری
    1402-03-23
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام.حدودا ۲۰متر منزل ما درطرح شهرداری قرار گرفته و باید تخریب بشه آیا هزینه بازسازیش به عهده شهرداری است یا نه

  9. محمدی
    1402-03-31
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ، منزل ما حدودا ۱۸۴ متر و الان که قصد تخریب داریم از دوطرف عقب نشینی زیادی داره و حدودا ۱۰۵متر ازش میمونه . میتونیم اعتراض کنیم یا خسارت بخوایم بابت این متراژ زیادی که از خونمون میره؟

    • سپیده راستجو حرفه
      1402-04-01
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما دوست عزیز؛
      حرایم و گذرگاه‌ها طبق طرح جامع شهری، هر ده سال یک‌بار بازبینی می‌گردد. در ساخت و ساز های جدید طبق اصول جدید شهرسازی، رعایت همه موارد فنی و شهری لازم‌الاجرا می‌باشند.
      برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به کارشناس امور ساختمانی شهرداری مراجعه بفرمایید.
      سپاس از همراهی شما.

  10. سیاوش
    1402-05-25
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،
    برای گرفتن پروانه زمین پس از مراجعه به شهرداری گفته اند توی طرح عقب نشینی نیست ولی در اینده ممکنه باشه،
    ایا درصورت موافقت بین صاحب زمین و شهرداری برای عقب نشینی با توجه به این که هنوز در دستور کارشون نیست و گرفتن تعهد از ما که با میل خودمون عقب نشینی کردیم برای ما مشکل ساز خواهد شد در اینده؟؟؟

    • مینا پرسایی
      1402-06-02
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز. وقتتون بخیر
      اگر طبق قوانین و ضوابط شهرداری عمل کرده باشید، مشکلی وجود نخواهد داشت.

      تشکر از همراهی شما با خانه انزلی

    • سپیده راستجو حرفه
      1402-06-02
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما دوست عزیز؛
      در پاسخ به سوال شما باید بگوییم: بله؛ زمانی که ملک شما در طرح شهرداری نیست، لزومی به عقب‌نشینی وجود ندارد. هر تعهدی از جانب شما در آینده چالشی را برای شما به وجود خواهد آورد.
      سپاس از همراهی شما.

  11. گلبوته سلیمانپور
    1402-05-26
    | پاسخ
    | پاسخ

    ضمن عرض سلام خسته نباشی به شما عزیزان ما یک قطعه زمین 1200 متری در کلاراباد عباس آباد داریم که حدود120 متر برای تعریض خیابان که قراره کمربندی بخوره تا اسپیرود آیا میتونیم بجای جواز ساخت پول یا دوبرابر ملک از شهرداری طلب کنیم با تشکر

    • حسام رضازاده
      1402-06-02
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما
      در پاسخ به سوال شما باید خدمتتون عرض کنیم که بستگی به توافق شما با شهرداری دارد.
      سپاس از همراهی شما

  12. رضا ولی پور
    1402-05-30
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من ملکی روخریدم وفروشنده به نام من سندزده.الان بعدچندماه متوجه شدم که حق مشرفیت بابت تعریض کوچه به شهرداری بدهکار است شهرداری مبلغ دویست وپنجاه میلیون میگه باید بپردازیم.ایا من میتونم از فروشنده ادعای خسارت کنم

    • حسام رضازاده
      1402-06-02
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما
      در این رابطه شما باید طرح شکایت کنید، و به دادگاه مراجعه بفرمایید.
      سپاس از همراهی شما

  13. علی رضا
    1402-08-03
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و عرض ادب .جعفری هستم آپارتمانی قولنامه ای خریدیم وبه ما گفتن ۹۶ متر است وروی قولنامه هم نوشتن ۹۶ متر . اما معامله بر حسب متر نبود .بعد اینکه ملک را تحویل گرفتیم متوجه شدیم که آپارتمان خیلی کوچکتر است حتی با احتساب پله و آسانسور باز هم ۹۶ متر نمیشه .اگر ملک موقع ساخت عقب نشینی داشته و سازنده عقب نشینی کرده باشه .آیا من می توانم بابت این اختلاف متراز اقدامی کنم ؟یا پولی بابت آن دریافت کنم ؟

    • مینا پرسایی
      1402-08-06
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز.
      در مورد این موضوع باید با وکیل مشورت کرده و به مراجع قضایی مراجعه نمائید. امکان اقدام و طرح شکایت وجود دارد.
      با تشکر از ثبت نظر ارزشمندتان در سایت خانه انزلی

  14. علی
    1402-10-28
    | پاسخ
    | پاسخ

    درود، ملک به مساحت ۴۱۴ مترمربع با ۲۱ متر عقب نشینی باید با احتساب عقب نشینی فروخته شود؟
    آیا میتوان تراکم دقیق شهرداری را استعلام گرفت و بر مبنای آن عمل کرد و چگونه؟
    یا با قید شرایطی در مبایعه نامه که بعدا مشکلی پیش نیاید

    • درود بر شما
      در این خصوص حتما باید در مراحل اولیه یک نقشه UTM تهیه کنید. سپس به شهرداری درخواست ارائه گردد تا میزان عقب نشینی طبق کارشناسی معین شود.
      ضمن اینکه حتما باید در مبایعنامه یا قرارداد ذکر شود که «تسویه حساب منوط بر متراژ باقی‌مانده پس از اصلاحیه شهرداری مبنی بر عقب نشینی» است.

      موفق و پیروز باشید

  15. محمد محمدی
    1402-11-11
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ببخشید ما زمینی داریم که سال ۷۰ مورد تعریض خیابان قرار گرفته ما قبل از سال ۹۰ ملک خریداری کردیم حالا شهرداری قصد دارد هزینه متراژ تعریض شده خیابان را پرداخت کند اما صاحب اولیه ملک می‌گویید که هزینه ایی که شهرداری میخاد بهت پرداخت کنه مال منه آیا همچین قانونی هست یا نه چون قبل سال ۹۳ ما ۷ریداری کردیم الان هم تعریض شده خیابان مال خودمونه لطفا کمکم کنید

    • درود بر شما
      در این خصوص حتما باید به واحد حقوقی شهرداری مراجهه نمایید. اگر خریدار متراژ باقیمانده را معامله کرده باشد دیگر حقوقی نخواهد داشت. با توجه پیچیدگی‌های حقوقی حتما با واحد حقوقی مشورت کنید.
      با تشکر

  16. علی دماوندی
    1402-12-12
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    قطعه زمینی براساس طرح شهرداری عقب نشینی داشته اکنون طرح شهرداری تغییر کرده است و قطعات مجاور این قطعه بر مبنای طرح جدید شهرداری درحال ساخت و ساز هستند. سوال ایا ما هم میتوانیم از شهرداری درخواست پس گرفتن زمین عقب نشینی شده را داشته باشیم .
    با سپاس

    • درود بر شما
      با توجه به پیچیدگی حقوقی، حتما به واحد حقوقی شهرداری مراجعه نمایید. ضمن اینکه مستندات و مدارک مربوطه را حتما به همراه داشته باشید بلکه بتوانید احقاق حق نمایید.
      با تشکر

  17. باسط
    1402-12-20
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام .زمینی دو کله به مساحت ۳۵۰ داریم که قبل از ساخت بدون پروانه ۲۰ متر از کوچه پشت ملک عقب نشینی کردم و ساختم ..کمیسیون ۱۰۰ شهرداری رفتم و جریمه شدم تمام مبالغ رو پرداخت کردم برای سند گرفتن کل ۳۵۰ متر رو میخوام سند بگیرم ولی شهرداری مجوز نمیده و میگه عقب نشینی کردی و مصالحه ای در کار نیست.چکار میشه بکنم تا سندم بر مبنای ۳۵۰ متر صادر بشه و هزینه عقب نشینی رو از شهرداری بگیرم؟

    • روزبخیر دوست عزیز
      در این مورد شهرداری دست بالا رو داره. طبق ضوابط شهرسازی اگر عقب‌نشینی و اصلاحی لازم بوده، دیگه پس از اون کاری نمی‌شه کرد.
      با تشکر از همراهی شما

  18. سید احسان
    1402-12-29
    | پاسخ
    | پاسخ

    با عرض سلام و تلریک به مناسبت سال جدید
    من ملکی را خریداری کردم جهت ساخت و ساز،ملک مذکور ۱۰ درصد عقب نشینی داره بخاطر اینکه کوچه ها باید ۸ متری بشن.
    شهرداری در زمان دستور نقشه گفت بخاطر عقب نشینی که داری بهت ۷۰ درصد قبل از عقب نشینی احازه ساخت میدیم.
    منم بر همین اساس نقشه ها را تهیه کردم و جواز ساخت را گرفتم.
    الان سوالم اینه که با توجه به اینکه همسایه های ما هم باید از این عقب نشینی در زمان ساخت تبعیت کنن، و اینکه در حال حاضر آنها کمتر ۶۰ درصد ساخت دارن و ۴۰ درصد ساخت انجام دادن و قدیمی ساخت هستن.
    آیا میتونن از ما شکایت کنن و جلوگیری کنن از احداث بنای ما چون با وجود عقب نشینی که داریم از ملک اونها پیشروی داریم،ولی خب در زمانی که اونها هم بخوان بسازن ۷۰ درصد میتونن مجوز بگیرن.
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🏻🙏🏻

    • روزبخیر
      توجه داشته باشید که ساخت و ساز باید طبق مجوزی که دریافت کردید و همچنین نقشه‌ای که تایید شده ساخته بشه. در صورتی که ساخت و ساز فراتر از حد تعیین شده انجام بشه به احتمال بسیار فراوان با مشکلات قانونی مواجه می‌شه.
      با تشکر از شما

  19. حسین
    1403-01-13
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و وقت بخیر خدمت مهندس عزیز
    مهندس من یه خونه قدیمی خیردم لب خیابان اصلی سندش مشاع بود۲دنگ من خریدم۴دنگ ماله یه بنده خدای هست زندگی میکنه توخونه من رفتم دنبال کار تجاری خونه۱۱۰متربود بخاطر کوچه۳۰متراز ملک من کم کردن العان برای تغییر کاربری تنها۶۰۰ملیون ازمن پول خاستن آیا میتونم از متراژملک کم شده از پول کاربری کم کنم ممنون میشم راهنمایم کنی سپاس

    • وقت بخیر حسین عزیز
      در بحث عقب نشینی اساسا به این شکله که شهرداری به دلیل طرح‌های عمرانی و شهری دست بالا رو داره. احتمالا برای تسویه مالی به شکلی که عنوان کردید موفق نشید اما در عوض با مذاکره می‌تونید امتیازات دیگری رو دریافت کنید.
      با تشکر از همراهی شما

  20. امیر حسین
    1403-01-15
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و عرض ادب زمین دارم نشتارود داخل شهر دوبر هست و از هر دو طرف عقب نشینی دارم
    برای جواز شهرداری گفته باید عقب نشینی کنم و نه پولی میده نه تراکم بیشتر
    آیا حرف شهرداری قانونی هست

    • امیر حسین عزیز وقت بخیر
      اگر ملک شما در طرح توسعه شهری و مطابق نقشه‌ای که قرار محدوده توسعه پیدا کنه قرار گرفته باشه عموما نمیشه کاری کرد. با این اوصاف با فردی که تجربه بالای حقوقی داره یک مشورت کنید. شاید بتونید با مذاکره امتیازی دریافت کنید.
      با تشکر از همراهی شما

ارسال دیدگاه