تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت املاک و مستغلات؛ آینده با تغییرات بزرگ!

1401-11-29
0 دیدگاه
تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت املاک و مستغلات

تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت املاک و مستغلات انکار ناشدنی است. هوش مصنوعی (AI) توانایی یک ماشین برای انجام عملکردهای شناختی به عنوان یک انسان است. این کارکردها شامل استدلال، ادراک، یادگیری و حل مسائل است.

مهندسین برنامه‌نویس، هوش مصنوعی را با تجزیه و تحلیل الگوهای مغز انسان و فرآیند شناختی و تکرار آنها در رایانه طراحی کرده و توسعه داده‌اند. بسیاری از مردم از هوش مصنوعی به کمک اپلیکیشن‌ها برای بهبود عملکردهای محاسباتی استفاده می‌کنند.

بازار املاک و مستغلات به آرامی به سمت یک صنعت مبتنی بر داده سوق پیدا می‌کند؛ مانند بسیاری از صنایع دیگر که در حال تحول‌اند. در این مقاله تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت املاک و مستغلات را بررسی کرده و به پرسش‌های مهمی پاسخ خواهیم داد.

۱. هوش مصنوعی و تغییرات مهم صنعت املاک

هوش مصنوعی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر صنعت املاک و مستغلات داشته باشد. می‌توان از آن برای بهبود فرآیند بازاریابی، معاملات املاک، تجزیه و تحلیل برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر، ارزیابی املاک و کمک به یافتن وام مسکن مناسب برای خریداران و جزئیاتی این‌چنینی استفاده کرد.

(بررسی کنید: خرید آپارتمان در بندرانزلی با تسهیلات بانکی)

۲. وضعیت فعلی هوش مصنوعی در بازار املاک

این روزها ترند اخبار، درباره توسعه هوش مصنوعی است. به خصوص که عملکرد GPT3 در صدر اخبار تکنولوژی قرار گرفته و شرکت‌ها و کمپانی‌های سایر حوزه‌های بازار را تشویق به سرمایه‌گذاری کرده است. خب این به چه معناست؟

این یعنی به زودی در تمامی زمینه‌ها شاهد یک جهش خیره کننده خواهیم بود. اهمیت این اتفاق به اندازه اختراع اینترنت است. هوش مصنوعی وارد اکثر حوزه‌ها خواهد شد. بنابراین حوزه املاک و مستغلات نیز از مسئله مستثنی نخواهد بود.

یک الگوریتم هوش مصنوعی از هزاران داده (data point) برای ارائه اطلاعات مرتبط به تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. به طور مثال هوش مصنوعی بررسی می‌کند که:

  • ارزش این ملک چقدر است؟
  • ویژگی‌های ساختاری خانه چگونه است؟
  • احتمال وقوع بلایای طبیعی در منطقه چقدر است؟
  • خرید و فروش در این منطقه چقدر رایج است؟
  • ملک تا سال‌های آتی چقدر به لحاظ ارزش رشد خواهد داشت؟

شخصی که از الگوریتم هوش مصنوعی استفاده می‌کند می‌تواند تا حد امکان معیارهای زیادی را اضافه کند. هرچه اطلاعات بیشتری برای هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری در مورد املاک و مستغلات استفاده کند، نتایج بهتری خواهند داشت.

توسعه و بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت املاک و مستغلات هنوز در مراحل اولیه خود است. به این دلیل که هنوز داده‌ها یا اطلاعات دقیق یا بستر اطلاعاتی کامل و متنوع برای این ماشین فراهم نشده است اما بزودی این اتفاق رخ خواهد داد.

(پیشنهاد بررسی: قبل از خرید خانه در بندر انزلی حتما این موارد را مطالعه کنید!)

۳. استفاده از هوش مصنوعی در بنگاه‌های املاک

روز‌به‌روز حجم داده‌های موجود در بخش املاک و مستغلات در حال افزایش است. رقابت در این صنعت سخت‌تر، از طرفی جذاب‌تر و با چالش‌های بسیاری همراه خواهد بود. در طرف مقابل فراوانی داده‌ها و اطلاعات (گزینه‌ها)، شرایط را برای تصمیم‌گیری و اقدام خریداران یا سرمایه‌گذران دشوارتر خواهد کرد. در چنین حالتی:

اول؛ هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش دریافت سرنخ کمک می‌کند

اگر بخواهیم دریافت سرنخ را خیلی عامیانه تشریح کنیم یعنی: «فایل از کجا بیاوریم؟ به چه کسی بفروشیم؟ چه کسی مایل به خرید است؟ مشتری ما چه ویژگی دارد؟ چه سلیقه‌ای دارد؟ چطور به او کمک کنیم؟ مشتریان املاک به چه مواردی علاقه بیشتری دارند؟ و غیره.»

هوش مصنوعی فرآیند پیچیده بازاریابی را تسهیل می‌کند و عملکرد خود را با استفاده از یادگیری بهبود می‌دهد. AI به بنگاه‌ها و مشاوران املاک و مستغلات کمک می‌کند تا افرادی را که احتمالاً در آینده به خریداران یا سرمایه‌گذاران واقعی تبدیل می‌شوند، تعیین کنند. (پیشنهاد بررسی: ۱۱ نکته بسیار مهم درباره ریسک در سرمایه گذاری و چگونگی مدیریت آن)

دوم؛ فرآیند پیدا کردن خانه به کمک AI تغییر می‌کند

هوش مصنوعی به ساده‌سازی فرآیندی که افراد (چه خریدار چه اجاره کننده) هنگام جستجوی خانه‌ها (گزینه‌های متعدد) درگیرش هستند کمک می‌کند. الگوریتم‌های جستجوی پیشرفته در وبسایت‌ها (همین مدل‌های رایج در وبسایت‌ها برای جستجوی ملک) به کاربران کمک می‌کند تا ویژگی‌ها را بر اساس معیارهایی مانند تعداد اتاق‌خواب و حمام، متراژ مربع، پلان طبقه و چنین متغیرهایی فیلتر کنند. حالا به کمک AI توصیه و تفسیر و خلاصه یک مشورت درست و حسابی هم به ماجرا اضافه می‌شود.

(بیشتر بدانید: خرید ویلا در دهکده ساحلی بندرانزلی)

سوم؛ بررسی دقیق‌تر، حساب و کتاب راحت‌تر و مدیریت بهتر

یکی از مهم‌ترین تاثیرات هوش مصنوعی در صنعت املاک بهره‌وری و سرعت بالا میان انبوهی از امورات است. بررسی قراردادها یا سررسید قراردادهای مهم، استخراج اطلاعات نه با دشواری بلکه با یک اراده ساده، ورود اطلاعات به سریع‌ترین شکل ممکن و ساده‌ترین حالت و انجام بسیاری از کارهای تکراری با کم‌ترین خطا که تا به الان نیروی انسانی آن را انجام می‌داد.

چهارم؛ هوش مصنوعی به ارزیابی و تفسیر دقیق‌تر کمک می‌کند

«پیش بینی» آینده به کمک داده‌ها رمز پیروزی در سرمایه‌گذاری است. از آنجایی که بازار املاک و مستغلات به طور مکرر در حال تغییر است، تخمین ارزش ملک و قیمت خرید و فروش یا اجاره بدون کمک و تفسیر خوب کار بسیار سختی است. لب مطلب هوش مصنوعی تمام این موانع را برطرف خواهد کرد.

یک مشاور املاک می‌تواند از یک مدل تست هوش مصنوعی برای جمع آوری داده‌ها از منابع مختلف استفاده کند تا ارزیابی کند که یک ملک در یک منطقه چقدر ارزش دارد یا چقدر اجاره می‌تواند تعیین کند. همچنین می‌تواند بازار را تجزیه و تحلیل کند تا تصمیم بگیرد که چه زمانی ملک را برای خرید و فروش آماده کند.

(پیشنهاد بررسی: خرید آپارتمان ۵۰ متری در بندر انزلی با قیمت بسیار مناسب در بهترین موقعیت)

۴. کمک هوش مصنوعی به سرمایه گذاران املاک

هوش مصنوعی یا AI فقط منحصر به مشاوران املاک نیست. خریداران، فروشندگان و سرمایه‌گذاران می‌توانند از روش‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد بهره ببرند:

اول؛ در تصمیم گیری کمک می‌کند

برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توانند از تجزیه و تحلیل برای پیش بینی ارزش فعلی یا آتی دارایی‌ها استفاده کنند. این اطلاعات می‌تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا بدانند آیا ملک مورد نظرشان نیازهای آنها را برآورده می‌کند و آیا بازده قابل قبولی از سرمایه گذاری ارائه می‌دهد یا خیر.

دوم؛ هوش مصنوعی به سرمایه گذاران مزیت رقابتی می‌دهد

قابلیت پیش‌بینی بازار به کمک هوش مصنوعی می‌تواند به سرمایه‌گذاران در صرفه‌جویی هزینه کمک کند. AI خریداران را قادر می‌سازد تا بهترین معامله را تجربه کنند.

سوم؛ هوش مصنوعی می‌تواند در اتوماسیون سرمایه‌گذاری کمک کند

اگر استراتژی سرمایه‌گذاری شما شامل خرید و نگهداری است، می‌توانید از یک سیستم با کمک هوش مصنوعی برای مدیریت دارایی‌ها استفاده کنید. این مشابه روشی است که مشاوران املاک از سیستم‌های CRM برای کاهش زمان وارد کردن اطلاعات و خطاهای انسانی بهره می‌برند.

(بیشتر بدانید: نحوه رسیدگی به املاکی که در طرح‌های شهرداری و عمرانی قرار دارند چگونه است؟)

۵. محدودیت‌های فعلی هوش مصنوعی در صنعت املاک

اول؛ دشواری جمع‌آوری اطلاعات

 باید بپذیریم که این فناوری در ابتدای راه است اما سرعت توسعه آن بسیار بالاست. جمع‌آوری داده‌ها و فیلتر کردن اطلاعات دقیق امری پیچیده است. بنابراین احتمال خطا در گرد‌اوری اطلاعات وجود دارد.

دوم؛ مخازن اطلاعاتی ناسازگار

 همه ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام محاسبات به اطلاعات دیجیتالی تکیه می‌کنند. اگر مجموعه‌ داده‌ها و اطلاعات شفاف و سازمان‌یافته نباشند، الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر به استفاده از آنها نیستند یا ممکن است بینش‌ها و پیش‌بینی‌های نادرستی ارائه دهند.

سوم؛ عدم تمایل به پذیرش فناوری

 برخی از آژانس‌های املاک و مستغلات از سیستم‌های خودکار واهمه دارند و از آنها استفاده نمی‌کنند. این ترس ناشی از مدل‌های ارزیابی خودکار گذشته با نرخ خطای بسیار بالاتر است. 

چهارم؛ هزینه بالا

 هوش مصنوعی و نرم افزارهای یادگیری ماشین به مجموعه داده‌های بزرگی نیاز دارند که اغلب به روز می‌شوند. شرکت‌ها ممکن است مجبور باشند برای اجرای بهینه‌نرم افزار روی سخت افزار سرمایه‌گذاری زیادی کنند. علاوه بر این، نرم افزار هوش مصنوعی فعلی در مراحل اولیه خود است و در زمان بلوغ نیاز به تغییرات و به روز رسانی‌های مداوم دارد.

پنجم؛ جایگزینی نیروی انسانی

تبعا با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از کارها به صورت اتومیشن انجام می‌شود. نیروی انسانی برای بررسی اسناد، انجام تحقیقات، تدوین استراتژی ها و ارائه تورهای خانگی می‌تواند با نرم افزار جایگزین شود. بنابراین پذیرش هوش مصنوعی می‌تواند منجر به تعدیل و افزایش بیکاری شود.

ششم؛ فقدان خلاقیت

در این مرحله اگرچه هوش مصنوعی سریع و دقیق است، اما نمی‌تواند جایگزین خلاقیت انسان شود. نرم افزار هوش مصنوعی نمی‌تواند مشکلاتی را که تا به حال با آن مواجه نشده است حل کند. بنابراین، هوش مصنوعی ممکن است برای همه مشکلات یا چالش‌ها کارایی نداشته باشد.

(پیشنهاد بررسی: ۱۰ نکته مهم درباره تاثیر تورم بر بازار املاک و سرمایه‌گذاری‌های ملکی)

۶. نمونه‌هایی از فناوری AI در صنعت املاک

شرکت‌های املاک که پایین‌تر به آنها اشاره خواهیم کرد از هوش مصنوعی به روش‌های خلاقانه استفاده می‌کنند:

Zillow: یک شرکت مستقر در سیاتل است که از عکس‌های دیجیتال برای تخمین ارزش ویژگی‌ها استفاده می‌کند. فناوری Zestimates از یادگیری ماشینی برای حدس زدن هزینه املاک با نرخ خطای متوسط 2٪ استفاده می‌کند.

Compass: از پلتفرم CRM خود برای اطلاع‌رسانی به مشاوران املاک استفاده می‌کند که چه زمانی مشتریان برای خرید بسیار هیجان زده هستند.

Localize: یک شرکت نیویورکی است که از هوش مصنوعی برای بررسی مجدد لیست آپارتمان‌ها استفاده می‌کند. می‌تواند فاکتورهای زیادی مانند میزان نور دریافتی یک واحد، نزدیکی فضای پارکینگ، راندمان برف روب و عایق صوتی ساختمان را محاسبه کند.

HouseCanary: یک شرکت در سانفرانسیسکو است که از هوش مصنوعی برای تخمین ارزش فعلی یک ملک و پیش‌بینی نوسانات آینده تا سه سال استفاده می‌کند. این فناوری از داده‌های چهل سال فروش خانه از ایالات متحده استفاده می‌کند.

بررسی کنید: چه آپارتمان‌هایی را نباید بخریم؟ (۱۱ نکته مهم قبل از سرمایه‌گذاری ملکی)

حرف آخر

صنعت املاک و مستغلات دیر به عرصه هوش مصنوعی وارد شده است اما روز‌به‌روز بر ابزارها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در این بازار اضافه می‌شود. سطح بلوغ هوش مصنوعی اکنون می‌تواند داده هایی را برای کمک به مشاوران املاک، مشتریان و سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری ایده‌آل به جهت خرید یا اجاره ارائه دهد. علیرغم چالش‌های هوش مصنوعی در بازار املاک، افراد بیشتری احتمالاً شروع به استفاده از هوش مصنوعی خواهند کرد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه مطالب مرتبط به دسته‌بندی سرمایه‌گذاری حوزه املاک سری بزنید. برای مشاوره در خصوص خرید املاک و مستغلات در شهر بندر انزلی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: smart-cre.com

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه