دکوراسیون دفتر کار: 5 ایده کاملا کاربردی برای طراحی اتاق کار

1401-05-31
0 دیدگاه
5 ایده عالی و کاملا کاربردی برای طراحی دفتر کار در متراژ پایین

احتمالا طراحی دفتر کار و توجه به جزئیات آن می‌تواند بازتاب شخصیت یا بخشی از تفکر یا سلیقه شما باشد. برای یک آفیس، یک مکان عالی به جهت انجام کار و امورات شخصی لزوماً نیازی نیست که حتما مکان بزرگی را درنظر گرفت. اگر دکوراسیون اتاق هوشمندانه باشد، می‌توانید فضایی را که دارید به حداکثر برسانید.

تهیۀ یک پلان برای یک محیط کوچک، هسته مرکزی این ایده است. چیدمان اثاثیه را قبل از جابجایی یا خرید وسایل امتحان کنید. همچنین می‌توانید طرح‌تان را از قبل ترسیم کنید تا مکانی بسازید که حضور در آن لذت‌بخش است.

اگر به دلایلی فضای کمی دارید یا ترجیح‌تان یک فضای کاری کوچک است و به قولی به فکر یک آپارتمان جمع‌و‌جور و مدرن هستید یا اینکه یک دفتر کلاسیک دارید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مقاله، 5 پلان اداری کوچک و عالی را به شما معرفی می‌کنیم که همگی در ابعاد 11×10 یا کوچک‌تر طراحی شده‌اند.

چرا طراحی و دکوراسیون دفتر کار اهمین دارد؟

اجازه بدهید برای درک اهمیت این موضوع نگاهی به آمارهای تحقیقاتی بیندازیم. به طور خلاصه:

– توجه به دکوراسیون دفتر کار باعث می‌شود که افراد بتوانند 15 تا 25 درصد بیشتر کار کنند. این موضوع در مقایسه با محیطی‌ست که به دکوراسیون آن توجه نشده است. (Journal of Environmental Psychology, 2021)

– ایجاد فضا و توجه به دکوراسیون دفاتر، با بکارگیری عناصری طبیعی مانند گیاهان و استفاده از نور خورشید و توجه به روشنایی تا 15٪ بیشتر به بهبود تمرکز و تا 10٪ بیشتر منجر به خلاقیت می‌گردد. همچنین بهره‌گیری از عناصر هنری و تزئینات تا 18٪ روحیه افراد را بالا می‌برد. (منبع: HERD Journal, 2020)

– استفاده هوشمندانه و هدفمند از رنگ‌ها برای رنگ‌امیزی دیوار، استرس را 8 تا 12 درصد کاهش می‌دهد. (منبع: Color Research & Application، 2017)

– دفاتر با فضاهای بزرگ و تزئین شده 22 درصد بیشتر در تعاملات و همکاری موثر واقع شده است. (منبع: Environment and Behavior, 2014)

– ایجاد فضا برای قراردادن مبلمان ارگونومیک، منجر به کاهش 24 درصدی چالش‌های فیزیکی و مریضی شده و تا 12 درصد افزایش در رضایت شغلی را به همراه داشته است. (منبع: Journal of Occupational and Environmental Medicine, 2014).

موارد فوق به طور مستقیم و غیرمستقیم به اهمیت دکوراسیون فضای کار می‌پردازد. طراحی بهینه می‌تواند شرایط کار را برای فرد یا افرادی که در آن فعالیت دارند به شکل موثری تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیرگذاری بر روی اشخاصی که به نحوی با چنین فضایی در ارتباط هستند، مثل مشتریان یا کارفرماهای تجاری و غیره نیز کاملا محسوس است. با این اوصاف پرسش مهم این است: از کجا باید شروع کنیم؟ در ادامه به شکل فرضی یک پلان را بررسی خواهیم کرد.

(بیشتر بدانید: رهن و اجاره ملک به صورت سالیانه با بهترین قیمت در بندرانزلی)

۱. طراحی دفتر کار به شکل متمرکز بر موقعیت قدرت

در این طرح، میز کارتان در گوشۀ مقابل در قرار می‌گیرد تا بتوانید رو به در بنشنید و افرادی را که از در وارد می‌شوند به راحتی ببینید. این شیوه، الگویی رایج در اصول طراحی فنگ شویی است.

در فنگ‌شویی به این نوع چیدمان «موقعیت دستوری» می‌گویند.

در این حالت، شما توانایی رسیدگی به هر چیزی که از در عبور می‌کند را دارید. در این پلان کوچک دو کشو و صندوق تعبیه شده است تا فضای بایگانی به حداکثر برسد. همچنین یک مکان دنج در نزدیکی پنجره درست کرده‌ایم تا با استفاده از نور طبیعی به مطالعه بپردازید. (بیشتر بدانید: چگونه می‌توانم وام ساخت مسکن را دریافت کنم؟)

۲. متمرکز بر ارباب رجوع: گزینه اول

اگر به‌طور مرتب با ارباب جوع و همکاران‌تان دیدار می‌کنید، پلان دفترتان باید از نیازهای آنها هم پشتیبانی کند و برای‌شان فضایی راحت و دل‌پذیر فراهم نماید. این طراحی به شما اجازه می‌دهد که روبروی ارباب رجوع بنشینید و با او صحبت کنید. همچنین فضایی برای نشستن در کنار مهمانان تعبیه شده تا بتوانید به کمک هم اسناد را بررسی کنید.

در صورت ملاقات با بیش از یک ارباب رجوع، این طرح انعطاف‌پذیری را برای شما فراهم می‌کند.

در این طرح می‌توانید صندلی‌ها را جابجا کنید تا افراد بیشتری پشت میز بنشینند. همچنین می‌توانید صندلی ارباب رجوع را کنار میزتان بگذارید تا یک کنفرانس سه‌نفره داشته باشید (پیشنهاد بررسی: فروش املاک ویلایی با بهترین قیمت در منطقه آزاد تجار تفریحی انزلی).

۳. متمرکز بر ارباب رجوع: گزینه دوم

اگر برای انجام کارهای‌تان به فضای بیشتری برای بایگانی نیاز دارید، این پلان کوچک به دردتان خواهد خورد. در این طرح از کمدهای بزرگ‌تری برای بایگانی استفاده شده است. در این طرح می‌توانید به راحتی از دو ارباب رجوع یا مهمان میزبانی کنید (بررسی کنید: خرید خانه با طراحی اختصاصی در دهکده ساحلی).

۴. طراحی دفتر کار به شکل مثلث کارآمد

آیا در دفترتان به وسایلی برای چاپ و بایگانی نیاز دارید؟ درست مثل یک آشپزخانه، اگر بتوانید همه چیز را به صورت مثلثی بچینید، دفتر کارتان بازدهی بیشتری خواهد داشت. این کار امکان دسترسی آسان، جریان خوب و کارایی بهتر را فراهم می‌کند.

مثلاً می‌توانید میز کارتان را در گوشۀ اول مثلث، کمد اداری را در گوشۀ دوم و چاپگر را در گوشۀ سوم قرار دهید. (بیشتر بدانید: ۱۴ نکته بسیار مهم در خصوص دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک)

۵. طراحی دو نفره

آیا قرار است دفتر را با همکارتان شریک شوید؟ در این قسمت یک پلان کوچک برای به حداکثر رساندن فضای کار شما داریم. در این طرح، هر فرد در یک زاویۀ مشخص پشت میز خود می‌نشیند تا حواس‌پرتی به حداقل برسد.

همچنین فضای زیادی در داخل کمد و قفسه‌های بالای هر میز برای بایگانی وجود دارد. این پلان اداری کوچک شامل دو صندلی راحتی برای مطالعه است و از مزیت پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی برخوردار است.

«نمونه یک طرح رنگی با ظاهری آرام، طبیعی و ارگانیک»

 

چطور یک پلان اداری کوچک بسازیم؟

بهترین کار برای ایجاد یک پلان اداری کوچک یا یک آفیس مدرن این است که از قبل برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید. حتما با یک طراح مشورت کنید. اشتباهات رایج دکوراسیون را انجام ندهید. چندین طرح را بررسی کنید. ویژگی‌های شخصیتی و علاقمندی‌های خود را در نظر بگیرد. این موارد را با نوع کسب‌و‌کار یا خدماتتان مطابقت دهید. علاوه بر این به مشتری یا مراجعین خود نیز فکر کنید. توجه به این موارد می‌تواند در قالب یک خلاصه یا بریف اجرایی تهیه شود. تا در نهایت به طراح ارائه گردد. در صورت نیاز کارشناسان ما در بخش طراحی و پیمانکاری آماده پاسخگویی به شما هستند.

در پایان، می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون مراجعه کنید. علاوه بر این، برای بازدید از بهترین خانه‌ها در بندر انزلی برای خرید کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی سایت شوید.

پی‌نوشت:

  • آخرین بروزرسانی در ۲۶ مهر ۱۴۰۲
  • ترجمه برخی بخش‌‌ها از roomsketcher

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه