دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک: ۱۴ ایده کاملا کاربردی برای طراحی

1400-05-02
0 دیدگاه
۱۴ ایده کاملا کاربردی برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک

دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک و ایده‌پردازی برای آن می‌تواند فضای جذابی را ایجاد کند. آشپزخانه یکی از کلیدی‌ترین مکان‌های داخلی یک ملک آپارتمانی یا ویلایی محسوب می‌شود. بسیاری از خانم‌ها وقت بیش‌تری را در این بخش می‌گذرانند. این مکان یکی از محبوب‌ترین بخش‌های داخلی هر خانه‌ای است.

با توجه به افزایش هزینه‌های مسکن بسیاری مجبور به انتخاب واحدهای مسکونی کوچک شده‌اند. خیلی‌ها نیز برای خرید آپارتمان گزینه‌ای جز واحدهای جمع و جور ندارند. اما این موضوع به معنی آن نیست که نتوان فضایی بهینه و زیبا ساخت. در این مطلب به طور کامل به ایده‌هایی کاملا کاربردی برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک خواهیم پرداخت.

۱. کابینت آینه کاری شده

اساسا این نوع از کابینت‌کاری در ایران خیلی باب نیست. در مقابل اما طراحان فرانسوی در بسیاری از پروژه‌های طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک از این ایده استفاده می‌کنند. در حالت کلی استفاده از آینه، با درک ظرافت به کارگیری در قاب یا قالب‌های متناسب می‌تواند فضای محدود را بزرگ‌تر نشان دهد. استفاده از آینه‌هایی که شبیه پرده‌های ونیزی هستند، به همراه کابینت‌هایی با طیف رنگ دودی می‌تواند ایده قابل توجهی برای آشپزخانه‌های کوچک باشد (در همین رابطه: اجاره کوتاه مدت ویلا با آشپزخانه‌های مجهز).

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک

۲. از طراحی و به کارگیری قفسه‌های باز غافل نشوید

قفسه‌های باز در فضای تنگ و محدود، مخصوصا در آشپزخانه‌های کوچک آپارتمانی ایده نابی‌ به شمار می‌رود. جدای از فضای بهینه، به لحاظ زیبایی، طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک با چنین اجرایی می‌تواند ترکیب‌بندی بسیار زیبا و دلچسبی را به آشپزخانه شما دهد. با این روش تغییر دکور با هزینه پایین امکانپذیر خواهد بود. آنچه اهمیت دارد، انتخاب متریال چوب یا mdf به همراه رنگ آن است. ( تیم بازسازی خانه انزلی در بسیاری از آپارتمان‌های ۷۰ متری از این متد استفاده کرده است).

طراحی قفسه‌های باز

۳. استفاده از کاغذ دیواری به عنوان آستر

به هنگام طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک، توجه و پرداخت به جزییات می‌تواند آشپزخانه یک واحد مسکونی را بدل به فضایی فرح بخش کند. استفاده از کاغذ دیواری‌های خاص، با طرح و رنگ جذاب در داخل کابینت‌ یا کمد‌های نصب شده، می‌تواند ساختار بصری آشپزخانه را در جزییات تحت تاثیر قرار دهد. (بیشتر بدانید: ۱۰ ایده خلاقانه برای طراحی بالکن و تراس در آپارتمان‌های کوچک)

استفاده از کاغذ دیواری به عنوان آست

۴. صندلی مناسب

فضای محدود آشپزخانه‌های کوچک یعنی توجه به ابعاد و درک طراحی دقیق‌تر. استفاده از صندلی‌های چوبی کوچک چه تاشو و چه ثابت می‌تواند الگوی خوبی برای پیاده سازی باشد. ایجاد یک فضای دلنشین خودمانی برای صرف صبحانه یا یک میان وعده. برای تاثیر بیشتر و بهتر حتما به ترکیب‌بندی اجزا و رنگ‌های آشپزخانه توجه کنید. نکته مهم این است:

ایده برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک؛ انتخاب‌ها هرچه ساده تر بهتر!

صندلی مناسب آشپزخانه

۵. دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک و پنجره‌های سراسری

اجازه بدهید این یک مورد را کمی ویژه و خاص تلقی کنیم. این مورد بیش از هرچیز به قریحه طراحان خانه‌های ویلایی بستگی دارد و از طرفی در گرو نیاز مالک خانه است. زمانی که در پلان طراحی خانه‌های ویلایی به هر دلیلی فضای محدود برای اختصاص به آشپزخانه داریم، استفاده از دیوارهایی که سراسر پنجره دارند زیبایی و تاثیر خارق‌العاده‌ای بر محیط داخلی خواهد گذاشت. (پیشنهاد بررسی: ویلاهای اختصاصی با پلان‌های لوکس و دلباز در شهرک دهکده ساحلی)

دیوار پنجره‌ای

۶. کشوهای آشپزخانه

شاید این مورد بدیهی‌ترین نکته در طراحی کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک آپارتمان‌ها باشد. کشوها می‌توانند خیلی هوشمندانه و با توجه به نیاز شما طراحی و تعبیه شوند. حتما با طراح مشورت کنید. این موضوع به سبک و سیاق زندگی شما نیز مربوط است.

جانمایی و ایجاد فضا برای جاسازی مهم‌ترین موضوع برای بهینه‌تر کردن فضای آشپزخانه‌های کوچک است.

کشوهای آشپزخانه

۷. فضاهای فوقانی در دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک

به هیچ عنوان فضاهای فوقانی را فراموش نکنید. عدم توجه به این نکته یک اشتباه در طراحی است. استفاده از فضاهای کاذب یا پنهان که عمدتا قسمت‌های فوقانی‌اند تاثیر به سزایی در آشپزخانه‌های کوچک دارد. البته ممکن است کمی هزینه‌های طراحی و پیاده‌سازی را بیشتر کند.

فضاهای فوقانی

۸. کابینت به سبک کمد

کابینت‌هایی که به سبک و سیاق کمد‌های بلند طراحی می‌شوند به احتمال زیاد احساس فضای بزرگ‌تری را به ساکنین خانه منتقل خواهد کرد. این طراحی جدا از اینکه کلیشه‌ای نیست، به واسطه رنگ‌آمیزی مناسب می‌تواند جلوه بسیار دلپذیری را به فضای کوچک آشپزخانه دهد. این کمد‌ها درون خود ارگانایزر‌هایِ کاربردیِ متنوعی دارند. البته به فراخور نیاز شخصی خود می‌توانید به طراح کار، موارد مهم را گوشزد کنید.

کابینت به سبک کمد

۹. پالت‌های رنگی برای آشپزخانه‌های کوچک

حتما و قبل از پیاده‌سازی پلن طراحی برای آشپزخانه، تحقیق بیشتری در خصوص استفاده از پالت‌های رنگی داشته باشید. به طور کل، استفاده از رنگ‌های سفید، آبی و سبز می‌تواند فضای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. این سه رنگ، پالت‌های رنگی متنوعی دارند که با یک جستجو و بررسی نمونه‌ها، می‌توانید درک بهتری از موضوع داشته باشید.

رنگ سفید یا مایل به سفید ظاهری مطبوع و باز ایجاد می‌کند و می‌تواند به بازتاب نور بیشتر در یک فضای کوچک کمک کند. یک سفید روشن خالص می‌تواند واضح به نظر برسد، بنابراین یک رنگ سفید کم‌رنگ با رنگ‌های ظریف مانند عاج گرم یا خاکستری سرد را در نظر داشته باشید.

استفاده از آبی پر رنگ جسورانه است. رنگ‌های روشن مانند زرد ملایم، آبی روشن، سبز مریم گلی یا خاکستری کم رنگ هم مناسب هستند. این رنگ‌ها فضا را روشن و جادار نگه می‌دارند. از نسخه‌های تیره یا اشباع این رنگ‌ها اجتناب کنید.

رنگ آبی برای آشپزخانه

۱۰. روشنایی

ترکیب نور و فضا را حتما مد نظر قرار دهید. سه مورد مهم، یعنی پنجره، پرده و روشنایی به‌واسطه برق، می‌تواند فضای آشپزخانه کوچک شما را کاملا دلپذیرتر کند. به این نکته توجه کنید که استفاده از یک لوستر مدرن اما متناسب با ترکیب آشپزخانه چطور همه چیز را بهتر خواهد کرد (در همین رابطه: اجاره ویلا استخردار مدرن با بهترین قیمت).

روشنایی آشپزخانه

۱۲. پالت تک رنگ

انتخاب هوشمندانه یک پالت رنگی خاص و دلپذیر می‌تواند فضا را دگرگون کند. احتمالا ترکیب رنگ‌آمیزی و همبستگی رنگی بین بخشی از فضای هال و پذیرایی و وابستگی آن به آشپزخانه، علاوه بر اینکه فضا خانه را خاص‌تر و خواستنی‌تر خواهد کرد، ابعاد را هم بزرگتر نشان خواهد داد.

پالت تک رنگ اشپزخانه

۱۳. گوشه آشپزخانه

غالبا در طراحی آشپزخانه‌ها و فضاهای داخلی خانه‌های ایرانی، گوشه‌ها، گمشده پلان‌های اجرایی‌اند. حتما برای گوشه‌ها برنامه‌ریزی کنید. اگر تصمیم به ساخت یک خانه ویلایی یا بازسازی یک ملک کلنگی در ابعاد کوچک دارید، به هنگام طراحی نقشه‌ یا مدل‌های اجرایی، حتما در خصوص آشپزخانه، گوشه‌های خانه را مدنظر قرار دهید. این موضوع می‌تواند فضای بسیار مدرن و دلپذیری را در ترکیب‌بندی دکوراسیون داخلی ایجاد کند.

دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک

۱۴. کابینت sky high

اجازه بدهید موضوع را پیچیده نکنیم و ساده‌تر بگوییم؛ این نوع کابینت بخشی از فضاهای آشپزخانه را درگیر می‌کند و به‌واسطه ارگانایزر‌های دخلی امکان جاسازی بسیاری از وسایل آشپزخانه را فراهم می‌آورد. به صورت کلی این نوع طراحی از پایین تا نزدیک سقف را در نقاطی از آشپزخانه پوشش می‌دهد که غالبا فضاهای خالی را با قفسه‌های باز اما ساده ترکیب می‌کنند که در نوع خود بسیار زیباست.

کابینت sky high

جمع‌بندی

به طور کلی مواردی مانند: کابینت آینه کاری شده، استفاده از قفسه‌های باز بر روی دیوار، استفاده از کاغذ دیواری به عنوان آستر کمد یا کابینت، صندلی‌های مناسب، دیوار پنجره‌ای برای خانه‌های ویلایی، توجه به کشوها، فضاهای فوقانی، توجه به نور و روشنایی، انتخاب پالت رنگی مناسب، بهینه کردن فضا با پرداخت به زوایا و گوشه‌های پلان خانه و طراحی کابینت‌هایی با تناسب بالا مثل کابینت‌های high sky می‌تواند تاثیر بسزایی در بزرگ‌نمایی و بهبود فضا در آشپزخانه کوچک شما داشته باشد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم که یادداشت بسیار جذاب و خواندی در خصوص خانه‌های هوشمند را از دست ندهید. اگر علاقمند باشید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص می‌توانید به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از بهترین فایل‌های ملکی در معتبرترین موسسه ملکی انزلی کافی‌ست وارد صفحه اصلی شوید.

پانویس:

  • منبع: veranda
  • آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۲

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه