تاثیر روانشناختی رنگ‌ها بر دکوراسیون: چرا انتخاب رنگ مهم است؟

1399-06-19
0 دیدگاه
تاثیر روانشناختی رنگ‌ها بر دکوراسیون

در روانشناسی، رنگ و رنگ‌ها از معیارهای سنجش شخصیت به‌شمار می‌آیند؛ چرا که هر یک از آن‌ها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و می‌توان رنگ‌ را نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی در نظر گرفت.

این موضوع با توجه به پیشرفت‌های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. ناگفته پیداست که انسان از زمان بسیار دور تاکنون تحت نفوذ و تأثیر رنگ‌های پیرامون خود بوده و هست. و همچنین در صد سال اخیر که صنعت رنگ‌سازی به نقطه اوج تحول خود رسیده است، این تأثیر دو چندان شده و در همه ارکان زندگی روحی ما اثری از آن قابل مشاهده است.

بنظر می‌رسد که تاثیر روانشناختی رنگ‌ها بر دکوراسیون مسجل شده است. تا اینجای ماجرا می‌دانیم که بسته به انتخاب و سلیقه، احتمالا رنگ‌ها تاثیر مستقیمی بر روحیه افراد خواهند داشت (پیشنهاد بررسی: فروش ویلا استخردار با قیمت بسیار عالی در زیبا کنار منطقه آزاد انزلی).

باور بر این است که رنگ‌ها هر کدام‌شان پیامی دارند. بنابراین نحوه بکارگیری از رنگ‌ها به عنوان عنصری از عناصر موجود در چیدمان خانه بسیار اهمیت دارد. وقتی در مورد رنگ در طراحی داخلی صحبت می‌شود نمی‌توان تاثیرش را در چیدمان یا ترکیب‌بندی ملزومات داخلی خانه نادیده گرفت.

باید بدانید که رنگ‌ها به طور تصادفی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بررسی‌های ما از مشتریانمان در خانه انزلی نشان می‌دهد که برای بیش از ۸۰ درصد افراد، رنگ و دکوراسیون مستقیما در انتخاب و اجاره ویلاهای استخردار تاثیر دارد. اساسا در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر برسد که انتخاب رنگ برای اتاق نشیمن یا کل خانه کار ساده‌ای‌ست، چون ما آن چیزی را که دوست داریم داشته باشیم انتخاب می‌کنیم!

رنگ‌ها، دارای ویژگی‌هایی هستند که قادرند تاثیرات خاصی را بر روی انسانها ایجاد کنند.

در این مطلب مشخصا به بررسی تاثیر روانشناختی رنگ‌ها بر طراحی و دکوراسیون منزل خواهیم پرداخت. اینکه رنگ‌های اصلی کدامند و در زمان انتخاب باید به چه نکاتی توجه داشت. علاوه بر این به‌طور خلاصه طیف‌های رایج را باهم مرور خواهیم کرد.

۱. رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی

در گام نخست باید بدانیم که جریان ترکیب رنگ‌ها از چه قرار است. رنگ‌های داریم تحت عنوان رنگ‌های اصل، شامل: زرد، قرمز و آبی. وقتی این رنگ‌های اصلی را با هم ترکیب می‌کنیم، رنگ‌های فرعی به دست می‌آیند.

از ترکیب زرد و آبی، سبز، از ترکیب زرد و قرمز، نارنجی و از ترکیب آبی و قرمز، بنفش حاصل می‌شود. رنگ‌های اصلی را می‌توان با رنگ‌های فرعی ترکیب و رنگ‌های دیگری به دست آورد که رنگ‌های ثالث نام دارند (پیشنهاد بررسی: فروش آپارتمان با رنگ و دکور اختصاصی زیر ۳ میلیارد در بندر انزلی).

۲. چند نکته مهم در انتخاب رنگ برای دکوراسیون

هر رنگی را که انتخاب می‌کنید، به این فکر کنید:

  • که چقدر وقت در آن محیط صرف خواهید کرد؟
  • چه ساعت‌هایی در آن محیط خواهید بود، چه فعالیت‌هایی در آنجا انجام خواهید داد و چه حسی را از آن می‌طلبید؟
  • باید ببینید آیا نور خورشید وارد اتاق می‌شود یا نه؟ و اینکه این اتفاق در چه زمان‌هایی صبح، بعد از ظهر، تمام روز یا اصلا رخ می‌دهد (این امر به موقعیت اتاق بستگی دارد)
  • ببینید اندازه اتاق چقدر است؟

به طرح چنین پرسش‌های بپردازید. آنها را لیست کنید. بر همین اساس، از رنگ‌های روشن یا تیره استفاده کنید. رنگ‌های روشن این حس را به شما می‌دهند که اتاق بزرگ‌تری دارید و رنگ‌های گرم و تیره فضای اتاق را کوچک‌تر جلوه می‌دهند.

اگر از رنگ مناسب استفاده کنید، فروش خانه بسیار آسان‌تر خواهد بود؛ چون رنگ مناسب نه تنها ارزش خانه را بالاتر می‌برد بلکه به فروش سریع‌تر خانه هم کمک خواهد کرد.

روانشناسی رنگ می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؛ استفاده از رنگ مناسب در جای درست می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. یک رنگ تازه قطعا به شما کمک می‌کند انتظارات بازار املاک را برآورده کنید.

۳. بررسی تاثیر برخی از رنگ‌ها

رنگ قهوه‌ای

با استفاده از رنگ قهوه‌ای می‌توانید حس طبیعی بودن و آسایش را به خانه ویلایی منتقل کنید. رنگ‌ قهوه‌ای معمولا با سایه‌های مشکی، زرد، خاکستری، سبز، قرمز و حتی ارغوانی ترکیب می‌شود. از آنجایی که قهوه‌ای ترکیبی از رنگ‌های مختلف است، در هیچ جای دیگری از نمودار رنگی یافت نمی‌شود و معمولا به عنوان یک رنگ خنثی شناخته می‌شود.

رنگ سفید

شما می‌توانید از آثار روانشناختی رنگ سفید برای ایجاد یک ظاهر تر و تمیز در خانه خود استفاده کنید. خیلی چیزها با رنگ سفید جور هستند. از رنگ سفید برای ایجاد ظاهری آرام و خالص استفاده می‌شود.

اگر از رنگ سفید بر روی دیوارها، مبلمان یا کف اتاق استفاده کنید، این احساس را به شما می‌دهد که اتاق بلندتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. به علاوه، طراوت تازه‌ای به اتاق می‌بخشد. اگر دوست ندارید اتاق‌تان خیلی رنگی باشد، اما سفید را استثناء کرده‌اید، می‌توانید از این رنگ در ترکیب با رنگ‌های خنثی استفاده کنید. (پیشنهاد بررسی: ۷ نکته بسیار مهم برای تغییر دکوراسیون خانه که باید به ان توجه کنید)

رنگ آبی

آبی به عنوان رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم توصیف می‌شود و بیشتر مورد علاقه مردان است. از آنجایی که رنگ آبی مورد علاقه بسیاری از افراد است، اغلب به عنوان رنگی غیر تهدید کننده در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند محافظه کارانه و سنتی به نظر برسد.

آبی احساس آرامش یا آرامش را به ذهن یادآوری می‌کند. اغلب به عنوان صلح آمیز، آرام، امن و منظم توصیف می‌شود. این رنگ اغلب به عنوان نشانه‌ای از ثبات و قابلیت اطمینان دیده می شود. آبی همچنین می‌تواند احساس غم و اندوه یا دوری را ایجاد کند.

در نظر بگیرید که چگونه تابلویی که به شدت دارای رنگ آبی است، مانند نقاشی‌هایی که پیکاسو در «دوره آبی» او خلق کرد، می‌تواند تا این حد تنها، غم‌انگیز یا مات‌انگیز به نظر برسد. آبی اغلب برای تزئین دفاتر استفاده می‌شود زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق‌های آبی بهره وری بیشتری دارند.

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری یک ظاهر رسمی به خانه ویلایی شما می‌دهد، بدون آنکه از خود محافظه‌کاری نشان دهد. اثر رنگ خاکستری به سایه‌ای بستگی دارد که از آن استفاده می‌کنید.

برای مثال، اگر خاکستری یک سایه زرد داشته باشد کمی افسرده‌کننده به نظر خواهید رسید. به خصوص اگر در اتاق از رنگ قهوه‌ای هم استفاده کرده باشید. اما یک خاکستری زیبا در ترکیب با رنگ سفید روشن می‌تواند ظاهر تر و تمیزی به اتاق بدهد. اگر نقاط خاکستری زیادی داشته باشید، محیط خانه خسته‌کننده به نظر خواهد رسید.

رنگ سیاه

شما می‌توانید از اثرات روانشناختی رنگ سیاه برای ایجاد یک نمای زیبا و باشکوه در خانه خود استفاده کنید. اگر هوشمندانه عمل کنید، رنگ سیاه ظرافت و پیچیدگی طراحی داخلی را افزایش می‌دهد. اگر از رنگ روشن یا خنثی در پس‌زمینه استفاده کنید، هر وسیله‎‌‌ای که سیاه باشد برجسته خواهد شد.

رنگ سیاه برای برجسته کردن وسایل خاص بکار می‌رود. بیشتر افراد رنگ سیاه را به مرگ، سوگواری، بیوه شدن و به طور کلی با موقعیت‌های رسمی و جدی نسبت می‌دهند. بنابراین زیاد از رنگ سیاه استفاده نکنید، مگر اینکه بخواهید چیزهایی مثل قاب عکس‌ها یا میزهای کوچک را برجسته نشان دهید. (پیشنهاد بررسی: ۷ نکته مهم درباره تاثیر دکور خانه بر سلامت روان افراد)

رنگ زرد

شما می‌توانید از اثرات رنگ زرد برای ایجاد یک نمای روشن و خوش‌بینانه در خانه استفاده کنید. اثرات رنگ زرد بسته به جزئیات رنگ فرق دارند. بررسی‌ها در تاثیر روانشناختی رنگ‌ها بر طراحی و دکوراسیون منزل نشان می‌دهد که زرد کم‌رنگ بر روی دیوارها یا سقف می‌تواند حس نور خورشید را به شما بدهد، در حالیکه زرد تیره کمی حس دلمردگی ایجاد می‌کند.

اگر نمی‌خواهید از رنگ زرد روی دیوارها استفاده کنید، می‌توانید از اثرات روانشناختی این رنگ در وسایل دیگر استفاده کنید. برای مثال، رنگ زرد برای برجسته کردن اشیاء عالی است. شما می‌توانید از این رنگ برای گل‌ها یا عکس‌ها استفاده کنید.

رنگ قرمز

از رنگ قرمز برای ایجاد حس تشدید یا برانگیختگی در یک سمت اتاق استفاده می‌شود. رنگ قرمز معمولا نشانه تهدید است و می‌تواند ضربان قلب و خون شما را افزایش دهد؛ اما با استفاده از یک سایه گرم‌تر می‌توانید حس خوبی به خانه بدهید. اتاقی که در آن از رنگ قرمز استفاده شده، سطح شور و اشتیاق را بالا می‌برد. رنگ‌هایی مانند نارنجی و قرمز به افزایش اشتها کمک می‌کنند، بنابراین برای آشپزخانه مناسب هستند. (پیشنهاد بررسی: ۱۴ نکته بسیار مهم در خصوص طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک)

رنگ صورتی

شما می‌توانید از رنگ صورتی برای ایجاد یک نمای تر و تمیز و زیبا در خانه استفاده کنید. این رنگ در بیشتر کشورها به عنوان یک رنگ زنانه شناخته شده و اغلب به دختران نسبت داده می‌شود. به طور کلی، استفاده از رنگ صورتی در طراحی داخلی اثرات روانشناختی آرامش و راحتی را به ارمغان می‌آورد. برخی از سایه‌های صورتی حس تازگی و شیرینی را به اتاق شما می‌بخشند.

قطعا پالت‌های رنگی بسیاری وجود دارد که می‌توان از ان در دکوراسیون بهره برد. موارد فوق تنها بخشی کوچکی از رنگ‌های رایج بودند. در پایان، اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره دکوراسیون منزل کسب کنید، کافی‌ست وارد بخش طراحی و دکوراسیون شوید. علاوه بر این می‌توانید از طریق لینک پیش‌رو، برای بازدید از جدیدترین فایل‌های ملکی در بهترین نقاط شهر بندر انزلی اقدام کنید. همچنین برای دریافت جزئیات درباره خانه های اجاره‌ای (روزانه – فصلی) با کارشناسان بخش پشتیبانی در تماس باشید.

  • منبع: designelike
  • (آخرین بروزرسانی در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱)

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه