قوانین مربوط به موجر و مستاجر؛ مهم‌ترین نکات قانونی از کلیات مصوبه سال ۷۶ و ۶۲

1399-06-19
0 دیدگاه
قوانین مربوط به موجر و مستاجر؛ مهم‌ترین نکات قانونی از کلیات مصوبه سال ۷۶ و ۶۲

معاملات آپارتمان و به طبع اجاره‌­نشینی در ایران پدیده‌­ای معاصر است. تقریبا از اواسط دوران قاجار و آن هم در شهر تهران رواج می­‌باید. سپس خرید ملک یا اجاره به این نحو به مرور به شهرهای دیگر ایران سرایت کرده و به امری معمول تبدیل می‌­گردد.

در ابتدا شهرهایی که ظرفیت پذیرش مهاجر برای کار و برخورداری از امکانات اولیه زندگی را داشته‌‌اند به عنوان بستری مناسب برای اجاره‌­نشینی رونق پیدا می­‌کنند. عوامل مختلفی از قبیل رشد روزافزون جمعیت، کمبود زمین و فضای خالی برای ساخت‌­وسازهای بیش­تر، مهاجرت به شهرهای بزرگ­تر برای یافتن کار و مهم­‌ترین آنها پدیده فقر اقتصادی در رواج پدیده‌­ای به نام اجاره‌نشینی موثر بوده‌اند. 

«جعفر شهری» نویسنده کتاب «تاریخ اجتماعی طهران در قرن سیزدهم» در مورد آداب اجاره‌­نشینی در آن دوران می‌نویسد که آداب اجاره‌نشینی، علم‌الاجتماع کاملی به‌حساب می‌آمده که جاروی حیاط و شستن پاشویه حوض و چاهک و… از وظایف مستاجرین بوده است. همین‌طور برف‌روبی در زمستان و آب‌پاشی در تابستان که مستاجرهای یک خانه بین خود تقسیم می­‌کرده‌­اند.

امروز اجاره­‌نشینی بسیار مرسوم است، بنابراین آشنایی با قوانین مربوط به موجر و مستاجر الزامی‌ست. زمانی که آپارتمان یا مغازه‌­ای را برای سکونت یا کسب­‌وکار اجاره می­‌کنید، وارد رابطه­‌ای خواهید شد که طرفین آن را ملزم به رعایت قوانین و مقرراتی می­‌نماید. روابط پیچیده‌­ای که گاه بدون حمایت قانون امکان حل و فصل آن وجود نخواهد داشت. این اختلافات و مشکلات که در روابط موجر و مستاجر امری طبیعی محسوب می­‌شود در ماده قانون­‌هایی توسط قانونگذار مصوب شده که در صورت بروز مشکل راهگشا خواهد بود. 

موارد قانونی روابط موجر و مستاجر، مصوبه سال ۷۶

ماده 1) از تاریخ اجرایی شدن این قانون، اجاره کلیه اماکن اعم از مسکونی، تجاری، محل کسب و پیشه، اماکن آموزشی، خوابگاه­‌های دانشجویی و ساختمان­‌های دولتی و نظایر آن که با قرارداد رسمی یا عادی منعقد شده‌­اند تابع مقررات قانون مدنی و مقررات مندرج در این قانون و شرایط مقرر بین موجر و مستاجر خواهد بود.

ماده 2) قراردادهای عادی اجاره با قید مدت اجاره و در دو نسخه تنظیم شده و به امضای موجر و مستاجر می­‌رسد. دو نفر مورد اعتماد طرفین نیز به عنوان شهود قرارداد را امضا می­‌کنند.

ماده 3) پس از انقضای مدت اجاره، تقاضای موجر برای تخلیه در اجاره با سند رسمی توسط دوایر اجرای ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی هم پس از یک هفته از تقدیم تقاضای تخلیه به دستور مقام قضایی انجام خواهد گرفت.

ماده 4) در صورتی که موجر مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین و یا مشابه آن را از مستاجر دریافت کرده باشد، تخلیه و تحویل مورد اجاره موکول به استرداد سند یا وجه مذکور خواهد بود.

اگر موجر مدعی ورود خسارت به عین از ناحیه مستاجر گردد و یا اجاره پرداخت نشده باشد یا بدهی بابت قبوض آب و برق و گاز باشد و بخواهد این وجوه را از محل وجوه یاد شده بپردازد، موظف است همزمان با تودیع وجه یا سند، گواهی شعبه دادگاه صالح بر تسلیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا را به دایره اجرا تحویل نماید.

ماده 5) چناچه مستاجر در مورد مفاد قرارداد از سوی موجر مدعی هرگونه حقی باشد ضمن اجرای دستور تخلیه شکایت خود را به دادگاه صالح تقدیم و پس از اثبات حق مورد ادعا و جبران خسارت وارده حکم مقتضی صادر می­‌شود.


پیشنهاد مطالعه: چطور کمیسیون مشاورین املاک یا حق دلالی مشاور را حساب کنیم؟


ماده 6) هرگاه مالک، ملک تجاری خود را برای اجاره واگذار نماید می­تواند مبلغی تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند. همچنین مستاجر در مدت اقامت خود می­‌تواند برای واگذاری حق خود مبلغی از مستاجر بعدی یا موجر دریافت نماید.

تبصره 1: چناچه مالک سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار نماید پس از پایان مدت اجاره مستاجر اخیر حق مطالبه سرقفلی از مالک ندارد.

تبصره 2: در صورتی که موجر به طریق صحیح شرعی سرقفلی را به مستاجر متنقل نماید، هنگام تخلیه مستاجر حق مطالبه سرقفلی به قیمت عادله روز را دارد. (بیشتر بدانید: نکات بسیار مهم درباره سرقفلی)

ماده 7) هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود تا زمانی که عین مستاجره در تصرف مستاجر باشد مالک حق افزایش بها و تخلیه عین مستاجره را نداشته و متعهد شود که هرساله عین مستاجره را به همان مبلغ واگذار نماید در این صورت مستاجر می­تواند از موجر و یا مستاجر دیگر مبلغی به عنوان سرقفلی برای اسقاط حقوق خود دریافت نماید.


بیشتر بدانید: بررسی قیمت و فروش آپارتمان در بلوار ساحل قو انزلی (یکی از بهترین مناطق غازیان)


ماده 8) هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود مالک عین مستاجره را به غیر مستاجر اجازه ندهد و هرساله آن را به اجازه متعارف به مستاجر واگذار نماید، مستاجر می‌­تواند برای اسقاط حق خود و یا تخلیه محل مبلغی را به عنوان سرقفلی مطالبه و دریافت نماید.

ماده 9)چناچه مدت اجاره به پایان برسد یا مستاجر سرقفلی به مالک پرداخت نکرده باشد و یا این­که مستاجر کلیه حقوق ضمن عقد خود را گرفته باشد، هنگام تخلیه عین مستاجره حق دریافت سرقفلی ندارد.

ماده 10) در مواردی که طبق این قانون دریافت سرقفلی مجاز باشد هرگاه بین طرفین نسبت به میزان آن توافق حاصل نشود، با نظر دادگاه تعیین خواهد شد.

تبصره: مطالبه هرگونه وجهی خارج از مقررات فوق در روابط استیجاری ممنوع است.

ماده 11) اماکنی که قبل از تصویب این قانون اجاره داده شده از این قانون مستثنی و حسب مورد مشمول مقررات حاکم بر آن نخواهد بود.

ماده 12) آیین­‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارتخانه­‌های دادگستری و مسکن و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 13) کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می­‌شود.


پیشنهاد مطالعه: سکونت در طبقه اول آپارتمان چه ویژگی‌هایی دارد؛ ۱۰ نکته خیلی مهم


قوانین روابط موجر و مستاجر، مصوبه سال ۶۲

ماده 1) اماکنی که برای سکنی به عنوان اجاره یا صلح منافع و یا هر عنوان دیگری به منظور اجاره به تصرف متصرف داده شود اعم از این­که سند رسمی یا عادی دارد مشمول مقررات این قانون است.

ماده 2) موارد زیر مشمول این قانون نیست:

  • تصرف ناشی از معاملات با حق استرداد یا معاملات رهنی.
  • خانه‌­های سازمانی و سایر واحدهای مسکونی که از طرف وزارتخانه­‌ها و موسسات دولتی به مناسبت شغل در اختیار کارکنان قرار می­‌گیرد.
  • محل کار پزشکان تابع قرارداد فی مابین بوده و در صورت نبود قرارداد تابع قانون مدنی است.

تبصره 1: وصول هر نوع وجهی تحت عنوان سرقفلی در مطب­‌های استیجاری و واگذاری محل مطب به غیر در صورتی که در متن قرارداد ذکر نشده باشد ممنوع است.

تبصره 2: استفاده از محل­‌های مسکونی در محل­ه‌ایی که در قرارداد موجر و مستاجر عنوان استفاده از مطب قید نگردیده بدون رضایت مالک ممنوع است.

ماده 3) اجاره بهای هر محل همان است که در اجاره نامه قید شده و اگر اجاره‌­نامه موجود نباشد به مقداری است که بین طرفین مقرر شده و در صورتی که مقدار آن احراز نشود، دادگاه طبق موازین قضایی نسبت به تعیین مال‌­الاجاره اقدام خواهد کرد.

تبصره: در موارد بطلان اجاره و گرفتن مستاجر از موارد اجاره، موجر می­‌تواند اجرت‌­المثل دریافت کند.

ماده 4) مستاجر باید در موعد تعیین شده اجاره بها را بپردازد و در صورت امتناع از پرداخت تمام اجاره بها به موجر تا ده روز بعد از آخر هر ماه یا موعد تعیین شده در صورتی که اجاره‌­نامه رسمی داشته باشد می­‌تواند به دفترخانه تنظیم کننده سند مراجعه کند. دفترخانه اخطاریه­‌ای به مستاجر ارسال می­‌کند. و اگر تا ده روز بدهی خود را نپردازد مدارک برای صدور اجرائیه جهت وصول معوقات به محل ارسال نماید.


پیشنهاد بررسی: فروش آپارتمان‌های نوساز و ویلاهای ساحلی در منطقه آزاد بندر انزلی


ماده 5) بر اساس این ماده در قانون روابط موجر و مستاجر، دفاتر اسناد رسمی مکلفند نکات زیر را در اجاره­‌نامه تصریح کنند:

  • اقامتگاه موجر به طور کامل
  • نشانی کامل مورد اجاره
  • عین مستاجره در تصرف کدام یک از طرفین است
  • تعیین اجاره­‌بها و نحوه پرداخت و مهلت نهایی پرداخت آن
  • تصریح این­که مستاجر حق انتقال به غیر را دارد یا خیر
  • حق فسخ در صورت تخلف مستاجر از پرداخت اجاره‌­بها

تبصره: موجر و مستاجر می­‌توانند برای یکی از طرفین عقد اجاره یا هر دو حق فسخ شرط کنند.

ماده 6) در موراد زیر مستاجر می­‌تواند اجاره را فسخ کند:

  • عین مستاجره با اوصاف اجاره­‌نامه منطبق نباشد.
  • مطابق شرایط اجاره حق فسخ مستاجر تحقق یافته باشد.
  • مورد اجاره در معرض خرابی باشد و قابل تعمیر نباشد.

ماده 7) هرگاه مستاجر به علت انقضای تاریخ اجاره و یا موارد فسخ اقدام به تخلیه کند اما موجر از تحویل امتناع کند، مستاجر می­‌تواند به دادگاه مراجعه و برای تخلیه تامین دلیل نموده و کلید را به دفتر دادگاه تسلیم نماید. (در همین رابطه بخوانید: شرایط انحلال قرار داد و اختیارات فسخ قرارداد ملک چیست؟)

ماده 8) موجر در موارد زیر می­‌تواند اجاره را فسخ و حکم تخلیه از دادگاه درخواست کند:

  • مستاجر مورد اجاره را کلا یا جزئا به غیر واگذار نماید.
  • در اجاره­‌نامه حق فسخ اجاره هنگام انتقال قطعی شرط شده باشد.
  • از مورد اجاره برخلاف منور و جهتی که در قرارداد ذکر شده استفاده گردد.
  • مستاجر از پرداخت اجاره‌­بها تخلف نماید.

ماده 9) در مواردی که دادگاه تخلیه ملک مورد اجاره را به لحاظ کمبود مسکن موجب مشقت و سختی در زندگی مستاجر بداند و معارض مشقت و سختی موجر نباشد، می­‌تواند مهلتی برای مستاجر قرار بدهد.

ماده 10) تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره مربوط به اصل بنا و تاسیسات به عهده موجر است. تعمیرات جزئی و تعمیری که برای استفاده بهتر مستاجر باشد به عهده خود اوست.

ماده 11) براساس ماده ۱۱ قانون روابط موجر و مستاجر، رسیدگی به اختلاف بین موجر و مستاجر راجع به تعمیرات با دادگاه است.

ماده 12) هرگاه مستاجر مالک را از انجام تعمیرات ضروری منع کند، دادگاه مستاجر را به رفع ممانعت ملزم و مهلت مناسب برای انجام تعمیرات تعیین می­‌نماید.

تبصره: رسیدگی به دعاوی موارد 11 و 12 خارج از نوبت و حکم دادگاه قطعی است.

ماده 13) اقامه دعوی تخلیه از طرف موجر، مانع قبول و رسیدگی به دعوی تعمیرات نیست.


بیشتر بدانید: نکات بسیار مهم اجاره آپارتمان، به چه مواردی بیشتر توجه داشته باشیم؟


ماده 14) نظر به مشکلات مسکن در شهرها و ضرورت تثبیت اجاره­‌بها، برای مدت پنج سال به وزارت مسکن و شهرسازی اجازه داده می­‌شود اجاره‌بهای واحدهای مسکونی را باتوجه به سطح زیربنا و کیفیت ساختمان و نوع بنا و مقتضیات محلی و منطقه‌­ای تعیین و اعلام نمایند.

تبصره 1: موارد مذکور در این قانون شهرهای بزرگ و مراکز استان­‌ها می‌­باشند.

تبصره 2: چنانچه موجر بیش از قیمت اعلام شده از مستاجر دریافت کند به حکم دادگاه به پرداخت مبلغ اضافی به نفع مستاجر محکوم می­‌گردد.

تبصره 3: اگر مالک از اجاره دادن مورداجاره بدون عذر امتناع کند بنا به ضرورت تا پنج سال به حاکم شرع اجازه داده می‌شود تا به قائم مقامی از مالک واحد مسکونی خالی را اجاره داده و اجاره‌بهای دریافتی را به حساب مالک واریز نماید.

ماده 15) از تاریخ تصویب این ماده از قانون روابط موجر و مستاجر، اجاره محل‌­هایی که برای سکونت واگذار می‌­شود، تابع مقررات قانون مدنی و این قانون و شرایط مقرر بین طرفین می‌­باشد.

در پایان می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دانستنی‌های معاملات ملکی مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از عناوین متنوع و همچنین کسب اطلاع از بهترین فایل‌های ملکی در انزلی کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی شوید.

(آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۱)

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه