۷ نکته بسیار مهم برای تغییر دکوراسیون خانه که باید به ان توجه کنید

1399-05-10
0 دیدگاه
تغییر دکوراسیون خانه

تغییر دکوراسیون دغدغه بسیاری از مردم است. کاری حسابی چالش برانگیز خواهد بود و هیچ هم آسان نیست. به فرض که نقل مکان به یک خانه جدید در بندرانزلی می‌تواند یکی از خوشی‌های زندگی باشد، اما این خوشی ممکن است با بلاتکلیفی همراه شود؛ مخصوصا وقتی که پای دکوراسیون خانه به میان می‌آید. حتمن این سوال ایجاد می‌شود که چطور می‌توانید ضمن رعایت سبک مورد علاقه خود، فضای خانه را به زیباترین شکل ممکن دکور کنید؟

اگر این کار را به درستی انجام دهید، حتمن به لحاظ ترکیب‌بندی بصری و کاربردی یک خانه راحت و شاد خواهید داشت. اما اگر در انجام این کار ضعیف عمل کنید، با مجموعه‌ای از مبلمان، لوازم و رنگ‌هایی مواجه خواهید شد که به هیچ‌وجه نظر شما را جلب نخواهد کرد، لب مطلب پول حرام کردن و دردسر اضافه!

در این یادداشت ۷ نکته بسیار مهم و کاربردی برای تغییر دکوراسیون خانه را یک به یک مرور خواهیم کرد. بنظر می‌رسد که با کمی برنامه‌ریزی و دنبال کردن مراحل پیشنهادی طراحان داخلی حرفه‌ای، شانس موفقیت شما در تغییر دکوراسیون و بهتر کردن آن بیشتر خواهد بود. برای اینکه بدانید باید و نباید‌های دکور چیست؟ این مقاله را بخوانید.

۱. خریدهای خود را از فروشگاه مبلمان آغاز نکنید

حتما این توصیه را شنیده‌اید که می‌گویند وقتی گرسنه هستید برای خرید به خواربارفروشی نروید، چون این امر باعث می‌شود انتخاب‌های ضعیفی انجام دهید. این مسئله در مورد فروشگاه‌های مبلمان هم صدق می‌کند. صرف اینکه قرار است به یک خانه خالی از وسیله بروید، نباید شما را به خرید عجولانه وادار کند. بله، شما به یک کاناپه احتیاج دارید؛

اما اگر یک کاناپه صورتی را فقط از روی ظاهرش انتخاب کنید، بدون آنکه وضعیت اتاق خود را در نظر گرفته باشید به مشکل بر می‌خورید. چون باید بقیه اتاق را بر اساس همین کاناپه طراحی کنید و اگر کاناپه برای فضای اتاق شما بیش از حد بزرگ باشد، تا ابد کل دکور عجیب و غریب به نظر خواهد رسید. از اتاقی شروع کنید که می‌خواهید مبله‌اش کنید. کارتان را با یک متر و دفترچه یادداشت آغاز کنید. بنابراین برای تغییر دکوراسیون خانه از فروشگاه مبلمان کار را شروع نکنید (در همین رابطه: اجاره روزانه اقامتگاه مبله لب دریا).

بهینه کردن فضای خانه
«از اتاقی شروع کنید که می‌خواهید مبله‌اش کنید. کارتان را با یک متر و دفترچه یادداشت آغاز کنید.»

۲. برای چیدمان مناسب، اندازه‌های خود را بدانید

برای تغییر دکوراسیون خانه انچه ضروریست درک صحیح از ابعاد و اندازه‌هاست. تطبیق اندازه مبلمان با مقیاس اتاق اهمیت بسیار زیادی دارد. یک مبل بزرگ بخش‌بندی‌شده می‌تواند به راحتی یک اتاق کوچک را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. صندلی‌های راحتی هم در یک اتاق بزرگ گم خواهند شد. بنابراین قبل از شروع طراحی، طول و عرض اتاق مورد نظرتان را به همراه ارتفاع سقف اندازه‌گیری کرده و وضعیت پله‌ها، ستون‌ها، رادیاتورها و سایر موانع را بررسی کنید.

همچنین بهتر است که میزان باز شدن پنجره و فضای دیوار پشت آن را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید یک پرده مناسب برای آنها بخرید. دیوید کلاینبرگ، بنیانگذار یک شرکت حرفه‌ای در زمینه طراحی داخلی در شهر نیویورک می‌گوید:

«اولین اشتباهی که بیشتر افراد مرتکب می‌شوند خریدن وسایلی است که اندازه آنها با اتاق تناسب ندارد؛ برای مثال، مبل‌هایی که در اتاق جا نمی‌شوند یا در راهروها جا نمی‌گیرند، میزهایی که خیلی کوچک یا خیلی بزرگ هستند و پاتختی‌هایی که جلوی در قرار می‌گیرند.»

(بیشتر بدانید: خرید آپارتمان ۵۰ متری در بندرانزلی همراه با وام بانکی)

۳. نقشه ساختمان را ترسیم کنید

وقتی اندازه‌های اتاق را به دست آوردید، باید یک نقشه ترسیم کنید تا به نمای دید پرنده از کل خانه دست یابید. الکسا همپتون، رئیس شرکت طراحی داخلی مارک همپتون در نیویورک می‌گوید:

«هر کاری باید با نقشه آغاز شود. برای تغییر دکوراسیون خانه شما باید فضای خانه را بشناسید.»

یک گزینه این است که نقشه ساختمان را به روش سنتی با کاغذ، مداد و خط‌کش ترسیم کنید. با این حال، طراحان حرفه‌ای از نرم‌افزارهای نقشه‌کشی مانند اتوکد استفاده می‌کنند. البته در این بین نرم‌افزارهایی هم وجود دارند که هدف آنها تسهیل روند نقشه‌کشی برای صاحبخانه‌ها می‌باشد (بعضی از آنها می‌توانند به کمک دوربین تلفن‌های هوشمند ابعاد خانه را اندازه‌گیری کنند).

برای مثال می‌توان به برنامه‌های Magicpla ،Floor Plan Creator و RoomScan Pro اشاره کرد. پس از آنکه طرح کلی فضای خانه را ترسیم کردید، مبلمان خانه را در نقاط مختلف قرار دهید تا مطمئن شوید که چه جایی برای آنها مناسب‌تر است (در همین رابطه: فروش ویلاهای اکازیون در بندر انزلی).

۴. تصمیم بگیرید که چطور می‌خواهید زندگی کنید

این قسمت سخت کار است و هیچ پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد. اتاق‌ها می‌توانند سنتی یا مدرن، رسمی یا خودمانی باشند و یا به لحاظ بصری گرم یا سرد جلوه داده شوند. همپتون می‌گوید: «تا جایی که در توان دارید باید به این فکر کنید که چطور می‌خواهید در یک فضای مشخص زندگی کنید. برای تغییر چهره خانه قصد انجام چه کارهایی را دارید؟ قرار است چند نفر در خانه زندگی کنند؟ بچه‌ دارید؟ برای زندگی خود چه رویاهایی در سر دارید؟»

برای مثال، دکوراسیون منزل برای کسی که به طور مرتب پذیرای مهمان است، باید با ترکیب چیدمان خانه کسی که دائما در رستوران غذا می‌خورد متفاوت باشد. همچنین، دکور خانه کسی که دوست دارد به طور منظم دورهمی داشته باشد باید با دکور خانه کسی که ترجیح می‌دهد دائما جلوی تلویزیون بنشیند متفاوت باشد (در همین رابطه: رعایت ۴ اصل اساسی در دکوراسیون که باعث افزایش ارزش املاک می‌شود).

۵. از نکات مثبت کپی‌برداری کنید

کتاب‌ها و مجلات طراحی را ورق بزنید و از منابع آنلاین مانند هوز، پینترست، اینستاگرام و خانه انزلی استفاده کنید تا سبک دلخواه خود را پیدا کنید. برد فورد، طراح داخلی ساکن نیویورک می‌گوید:

«سبکی را پیدا کنید که بیشتر نظرتان را جلب می‌کند و یک مجموعه از تصاویر دلخواه خود تهیه کنید.»

وقتی تصاویر مورد علاقه خود را جمع‌آوری کردید، درباره جزئیات آن مطالعه کنید. کلاینبرگ می‌گوید:

«ببینید در چه جاهایی از الگوی مورد نظر شما استفاده شده و چطور می‌توان در رنگ‌آمیزی خانه عملکرد خوبی داشت. با این تصاویر می‌توانید مبلمان مورد علاقه خود را به همراه پرده مناسب برای پنجره‌ها پیدا کنید.»

(بیشتر بدانید: رهن و اجاره آپارتمان‌های دو و سه خوابه با قیمت مناسب در بندرانزلی)

۶. طرح‌تان را امتحان کنید

برای آنکه ایده خود را یک قدم جلوتر ببرید، از نوار نقاشی در فضای واقعی خانه استفاده کنید و محل قرارگیری مبلمان در نقاط مختلف خانه را علامت بزنید. ماکسول فاستر، مالک شرکت طراحی داخلی تیلتون فنوویک در نیویورک می‌گوید:

«ما از نوار نقاشی آبی رنگ برای کف اتاق‌ها استفاده می‌کنیم تا جای وسایل مختلف را مشخص کنیم. اینکه موکت کجا قرار خواهد گرفت؟ آیا نیاز به برش دارد؟ میز قهوه تا چه جایی را اشغال می‌کند؟ حتی اگر اندازه همه چیز را داشته باشید، تجسم وسایل در فضای خانه کمک زیادی به انجام دکوراسیون خواهد کرد.»

(بیشتر بدانید: دهکده ساحلی بندرانزلی؛ شهرکی با خانه‌های لوکس و دکوراسیون‌های عجیب)

۷. یک بودجه تعیین کنید

نمی‌توانید از حساب و کتاب قسر در بروید. اگر پول زیادی را صرف خرید یک صندلی راحتی گران‌قیمت بکنید، برای بقیه وسایل خانه پول کافی نخواهید داشت. یکی از طراحان حرفه‌ای معتقد است که: «باید مطمئن شوید که هزینه‌هایتان بر اساس یک استراتژی مشخص انجام می‌گیرد.»

یک بودجه مشخص نقشه‎راه شما را ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که چطور سرمایه خود را در اتاق‌های مختلف هزینه کنید. البته اگر یک میز غذاخوری فوق‌العاده به چشم‌تان خورد می‌توانید استثناء قائل شوید. اما برای آنکه بتوانید هزینه آن را بپردازید باید ببینید از خرید چه چیزی می‌توانید صرف‌نظر کنید. بله همانطور که گفتیم نقل مکان به یک خانه جدید می‌تواند یکی از خوشی‌های زندگی باشد. اما این خوشی ممکن است با بلاتکلیفی همراه باشد. مخصوصا وقتی که پای دکوراسیون خانه به میان می‌آید (در همین رابطه: واحدهای مسکونی لوکس و اکازیون در بندر انزلی).

چطور می‌توانید ضمن رعایت سبک مورد علاقه خود، فضای خانه را به زیباترین شکل ممکن بیارایید؟ اگر این کار را به درستی انجام دهید، یک خانه راحت و شاد خواهید داشت. اما اگر در انجام این کار ضعیف عمل کنید، با مجموعه‌ای از مبلمان، لوازم و رنگ‌هایی مواجه خواهید شد که به هیچ‌وجه نظر شما را جلب نمی‌کنند. با اندکی برنامه‌ریزی و دنبال کردن مراحل پیشنهادی طراحان داخلی حرفه‌ای و مطالعه مقالات قطعا شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

به یک نکته مهم اشاره کنیم: اگر کسب و کارتان در شهرهای ساحلی است و هدف از تجهیز خانه، آماده‌سازی یک ویلایی اکازیون برای اجاره روزانه یا فصلی باشد بلاشک این نکات می‌تواند برای شما اثر بخش باشد.

شما در مجله خانه انزلی می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید.

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه