راهنمای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی؛ سرمایه‌گذاری ملکی چطور و چگونه؟

1399-05-08
4 دیدگاه

راهنمای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی و بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در این بخش شمالی، اشاره به ۸ ویژگی مهم بندرگاه انزلی دارد. این شهر از دیرباز مقصدی و مقصودی برای سکونت و زندگی بوده است. انزلی هم میزبان مهاجرین خارجی بوده، از جمله لهستانی‌ها و اذری‌ها، و همچنین افرادی که در جای جای ایران زندگی کرده‌اند.

در حال حاضر با توسعه شهرها و رشد جمعیت کلانشهر‌ها امکان مهاجرت به دلایل گوناگون امری بدیهی تلقی می‌شود. راهنمای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی به طور مفصل عوامل و عناصر بسیار مهمی را که هر کدام به نحوی عامل تاثیرگذاری هستند زیر ذربین قرار داده است.

۱. تاریخ، ­طبیعت و فرهنگ

برای افرادی که قصد خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی را دارند باید عنوان کرد که این شهر بزرگ­‌ترین، فعال­‌ترین و جزء مجهزترین­ بنادرشمال ایران در حاشیه دریای خزر است. این شهر تا پیش از انقلاب اسلامی «بندر پهلوی» نامیده می‌شد. این شهر یکی از پراهمیت­‌ترین شهرهای گردشگری و از مراکز مهم اقتصادی و یکی از قطب‌های مهم ورزشی کشور است.

پیشینه تاریخی، موقعیت تجاری خاص و روابط فرهنگی بندرانزلی‌­ از قدیم­ الایام با کشورهای اروپایی ، آن را به سکونتگاهی اعلی مبدل ساخته. آن هم با المان­‌های مدرن شهری، چه به لحاظ شهرسازی و چه در حیطه فرهنگی و اجتماعی. بندرانزلی به یُمن ساختار و ماهیتش، حتی قرارداد خواهر­خواندگی با بعضی از شهرهای اروپایی را دارد.

بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد

شهر «کابورگ» فرانسه نیز یکی از آن شهرهایی‌ست که این پیوند افتخاری را با انزلی دارد. قراردادی تشریفاتی که در زمان شهرداری وقت در سال‌های دور، میان این دو شهر منعقد شده بود. بر هیچکس پوشیده نیست که عامل تجارت همواره می‌تواند سهم بسزایی در رشد شهر و فرهنگ شهری داشته باشد.

انزلی از این تاثیر‌پذیری مستثنی نبود. به همین سبب شد که بواسطه داشتن گمرک و ارتباطات تجاری از دیرباز نزد تجار ایرانی و خارجی به «دروازه اروپا» شهرت پیدا کرد. انزلی از سال‌های دور نیز جز گزینه‌­های اصلی تجارت، سفر و مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد

دلیل این انتخاب از دیرباز سه ویژگی مهم و مرتبط بهم یعنی «تاریخ»، «طبیعت» و «فرهنگ» شهر بوده است. بافت ساختمان‌ها و خیابان‌بندی‌های زیبا، اماکن تاریخی، سواحل ماسه‌ای، مرداب و شگفتیِ‌ رویدادهایی که بر شاکله شهر گذشته و قصه‌هایی که بر جان شهر انزلی نشسته، که الحق هم فریباست. ضمن اینکه نزدیکی به پایتخت ایران از یک سو و قرابتش به کشورهای همسایه دریای کاسپین، و وجود بندرگاه نیز مزید منظور و مقصدی همیشگی برای میهمانانش بوده است.

حالا با توسعه منطقه آزاد تجاری اقتصادی و با توجه به موقعیت استراتژیک شهر انزلی، وضعیت جاده‌ای و منطقه‌­ای متحول شده و شرایط ویژه‌ای برای شهر رقم خورده است. این یعنی مسافت کمتر، هزینه کمتر، امنیت و سهولت بیشتر برای بهره برداری هدفمند. چه تجاری باشد و چه تفریحی و اینها از موارد بسیار مهم و مزایای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی است. (در همین رابطه:‌ اطلاعات کامل فروش ویلاهای هوشمند شهرک ورینا در منطقه آزاد انزلی)

نکته مهم‌تر اینجاست که مرز انزلی پنجمین مرز فعال کشور است. ۷/۳ درصد از ترانزیت ورودی به کشور از همین کریدور صورت می­گیرد. لازم هست بدانید طبق گزارشات، سالانه از بندرانزلی بیش از ۴ میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود. و بیشتر  از ۲۸۸ هزار تن سوخت و ۵۵ هزار تن کالای غیرنفتی از همین شهر انزلی وارد یا به سایر کشورها ترانزیت می‌شود.

 

طبق گزارشات آماری، بندرانزلی متراکم‌ترین شهر شمال کشور قلمداد می‌گردد. این شهر به طور متناوب در فصل‌هایی از سال‌های اخیر «پر باران‌ترین شهر ایران» بوده است. بیراه نیست که بخاطر همین موضوع لقب «شهر باران» را به بندرانزلی داده‌اند. و خب برای افرادی که در مناطق خشک و کم آب زندگی کرده‌اند آیا نمی‌توان خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی دلیلی متقن دانست؟

تا چند سال پیش آلودگی هوا مهم‌ترین عامل مهاجرت جنوبی‌ها و پایتخت‌نشینان به حساب می‌آمد. اما چند وقتی است که بروز بحران آب در برخی استان‌های کشور، به‌ویژه نواحی مرزی، شهروندان آنها را نیز مجبور به مهاجرت کرده است.

شهر انزلی از دو جهت شمالی و جنوبی به‌­واسطه آب محصور شده. در واقع بخشی از شهر متشکل ازچند جزیره و شبه جزیره است. این بخش‌­ها به وسیله پل به هم مرتبط هستند. دو بخش «انزلی» و «غازیان» با پل­‌هایی تاریخی بهم مرتبط‌­‌اند. همین موضوع چشم‌­اندازی منحصربفرد از بندرانزلی خلق کرده است.

جدای از اینها، ساکنین این شهر به اقتضای بندری بودن و تجارت کالا با نقاط مختلف دنیا، بسیار زودتر از سایر نقاط ایران با دستاوردهای غرب آشنا شدند. به سبب همین آشناییِ زود هنگام مردم با مفهوم مدرنیته، چه در اندیشه، هنر و فرهنگ، و چه در بهره‌گیری از ابزار مدرن صنعتی، لقب اولین­‌ها به شهر انزلی تعلق گرفته است.

در شرایط فعلی، شکل‌گیری سازوکارهای نوین تجاری و نیز تثبیت موقعیت منطقه آزاد تجاری اقتصادی بندرانزلی، بیش از گذشته بر اهمیت این شهر صحه گذاشته است. برای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی هیچ نباید از سه‌گانه «تاریخ»، «طبیعت» و «فرهنگ» غافل شویم. این موارد را بایستی در کنار همین معیار‌های مدرن کسب و کار قرار دهیم.

در انزلی از تعداد شش روستا 10% ارضی در اختیار 296 مهاجر است که ازین تعداد 118 نفر ساکن و 178نفر غیر ساکنند که عموماً کرجی، خوزستانی، یزدی، تهرانی، مشهد، اصفهانی، بندرعباسی هستند.

در وضعیتی که سایر استان‌ها با کمبود منابع و امکانات مواجه هستند، در شرایطی که ضوابط و مقررات تجاری دستگاه‌های اجرایی می‌توانند دشواریی‌هایی برای تولیدکننده‌گان داشته باشند، و در حالتی که سبک زندگی پر استرس که ناشی از بیگانگی، صنعتی شدن صرف و دوری از مادر طبیعت است، بندرانزلی ظرفیت بالقوه‌ای‌ست برای شکوفایی و تحقق آنچه که علاقمندان به زندگی در این شهر متصور می‌شوند.


در همین رابطه بدانید: قیمت ویلا و آپارتمان در منطقه آزاد بندر انزلی


۲. ویژگی‌های استراتژیک و لجستیک

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، این بندر بزرگ­‌ترین بندر حاشیه دریای کاسپیین است. بندرگاه انزلی مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری‌ست. شاید برایتان جالب باشد که به لحاظ ظرفیت و موقعیت بندری، انزلی دارای رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی­ است. 

کافی‌ست در یک نقشه جغرافیایی موقعیت بندرگاه را بررسی کنید. از طرفی اگر به موقعیت این شهر با کشورهای حوزه دریای خزر و مسیر دریایی توجه کنید، حتما اهمیت این شهر را به لحاظ استراتژیک و لجستیکی درک خواهید کرد.

این بررسی‌ها به شما نشان خواهد داد که انزلی در چه موقعیت منحصربفردی با بندر «آستاراخان» و «لاگان» در روسیه، «کراسنودسک» در ترکمنستان، «اکتائو» در قزاقستان و «باکو» در آذربایجان قرار دارد.

بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد

باید به این نکته اذعان داشت که این منطقه به لحاظ استراتژیک در کانون بازارهای منطقه‌ای ا­ست. بازارهایی که طبق گزارش سازمان منطقه آزاد انزلی دارای مصرف­‌کنندگان نهایی ۳۰۰ میلیونی‌ست.


در همین رابطه بررسی کنید: فروش ویلا در بندر انزلی


دلیل سوم پتانسیل‌های تجاری صنعتی

شاید بتوانیم معافیت‌های مالیاتی و تدوین قوانین حمایتی در بخش تجارت را از مهم‌ترین ویژگی منطقه آزاد انزلی بدانیم. تضمین امنیت سرمایه و دارایی حسب ماده ۵ قانون اداره مناطق آزاد، ضرورترین نکته‌ای‌ست که باید به آن توجه داشته باشید.  طبق آنچه که در اساس‌نامه چگونگی اداره مناطق آزاد تعیین شده اینطور عنوان می‌گردد که:

«شرکت‌ها و شرکت‌های وابسته از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بوده و منحصراً بر‌اساس این قانون و اساسنامه‌های مربوط اداره خواهد شد و در موارد پیش‌بینی‌نشده در این قانون و اساسنامه، تابع قانون تجارت خواهند بود.»

طبق گزارشات سازمان منطقه آزاد، این منطقه پتانسیل ویژه­‌ای جهت توسعه و گسترش تجارت الکترونیکی دارد. ظرفیت اختصاصی برای توسعه بازارهای مجازی، حوزه فناوری اطلاعات و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی همگی به صورت مدون در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید طی سال‌های اخیر استارت­‌اپ­‌های مهم ایرانی ازجمله کافه­‌بازار، دیوار و  بسیاری از شرکت‌های معتبر و پیشرو در صنعت دیجیتال فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرده‌­اند.

بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد

برای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی حتما باید به این نکته توجه داشت که منطقه به دلیل برخورداری از جایگاه ویژه در بخش حمل‌ و نقل نقش ویژ­ه‌­ای در استان ایفا می­‌کند. براحتی می‌توان تصور داشت که درصورت پیوند عمیق با بنگاه‌های اقتصادی و تشکیل خوشه­‌های صنعتی بندرانزلی و منطقه آزاد در آینده‌ای نه چندان دور دستخوش چه تحولاتی عظیمی خواهد شد.

توجه کنید که از رشد صنایع دریایی و بندری در انزلی نباید غافل ماند. ساخت‌­وساز بندرگاه جدید کاسپین و توسعه راه آهن متصل به این بندرگاه نقطه عطف پیشرفت منطقه است. خطوطی که با گسترش و اتصال در سه نقطه «قزوین»، «انزلی» و «آستارا» می­‌تواند موجب پیشتازی و رشد این منطقه باشد.


در همین رابطه بدانید: معرفی کامل بلوار پاسداران بندر انزلی


۴. مزیت‌های مهم قانونی با خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی

  • فروش و اجاره زمین به سرمایه‌گذاران داخلی و اجاره زمین به سرمایه‌گذاران خارجی
  • سهولت و آزادی بی‌قید و شرط در ورود و خروج سرمایه
  • امکان مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰ درصد
  • ضمانت کامل سرمایه­‌های خارجی و سود حاصل از آنها
  • معافیت مالیاتی۲۰ ساله
  • معاف از پرداخت هرگونه حق گمرکی، و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین‌­آلات و قطعات یدکی
  • معافیت گمرکی برای واردات اقلام تولیدی به داخل کشور از منطقه
  • ظرفیت نامحدود ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت
  • ظرفیت مشارکت سرمایه­‌گذاری داخلی و خارجی
  • مقررات ویژه برای اشتغال در منطقه

۵. موقعیت جغرافیایی شهر و تاثیر بسیار مهم آن برای تجارت

نکته بسیار مهمی در تشریح موقعیت جغرافیایی برای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی با هدف سرمایه‌گذاری وجود دارد. زمانی که از ویژگی استراتژیک و لجستیک شهر می‌گفتیم، صحبت از کریدور «نستراک» به میان آمد. اما چرا؟

درک این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانیم؛ بندرانزلی در مسیر کریدور بین‌­المللی شمال – جنوب معروف به «نستراک» قرار دارد. از این مسیر به عنوان کریدور مهم ترانزیت آسیا – اروپا یاد می­‌شود.

بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد
موقعیت جغرافیایی شهر بندرانزلی در مسیر ترانزیت دریایی

این کریدور بندر هلسینکی در شمال اروپا را از طریق روسیه به بنادر شمالی و جنوبی دریای خزر و در ادامه مسیر ترانزیت، به بنادر خلیج فارس و در انتهای مسیر ترانزیت به کشورهای جنوب و شرق آسیا متصل می­‌کند. حالا با اتکا بر همین موضوع می‌توان ارزش موقعیت جغرافیایی شهر و تاثیر آن بر جایگاه بندرانزلی و منطقه آزاد را بیش از قبل درک کرد.

در ادامه شاید بد نباشد که به طور مختصر مواردی را در خصوص بندانزلی و منطقه آزادش مرور کنیم؛ مواردی همچون:

  • نزدیک‌ترین منطقه آزاد اقتصادی تجاری کشور به تهران و سایر مراکز صنعتی و پرجمعیت کشور به عنوان بازارهای مصرف
  • برخورداری از فرودگاه بین­‌المللی
  • نزدیکی به بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر که در آینده می­‌تواند تحول عظیمی را در منطقه ایجاد کند
  • جغرافیای توریسم­‌پذیر، امکان اجرایی کسب و کارهای مبتنی بر گردشگری با ضریب موفقیت بالا
  • موقعیت ویژه برای توسعه ارتباطاتی و تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر
  • ظرفیت مکانی جهت ساخت و توسعه صنایع (کارگاه‌­ها و کارخانه­‌ها)، تشکیل شرکت­‌ها طبق قوانین مدون منطقه‌ای
  • هم­جواری با بنادر کراسنودسک در ترکمنستان، آستراخان و لاگان در روسیه، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان

بررسی کنید: فروش زمین در بندر انزلی


۶. مزایای تجاری برای بازرگانی

برای اشخاصی که درصدد خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی هستند باید این نوید را داد که صدور کارت بازرگانی ویژه منطقه آزاد را یکی از مزایای تجاری اقتصادی این شهر قلمداد کنیم. تجار، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش بواسطه خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی و دریافت مجوزهای لازم، می‌توانند با استفاده از این کارت اقدام به تهیه مواد اولیه و یا تجهیزات کارگاهی خود کنند.

و پس از تولید، اقدام به صادرات محصولات خود کنند. البته داشتن کارت بازرگانی مزیت­‌های بسیار دیگری هم دارد. مثلا بازرگانان منطقه، جدای از صادرات و واردات کالا، می‌توانند انواع برندهای لاتین را ثبت کنند. امکانی که برای بنگاه‌های تولیدی به لحاظ قانونی محدودیت‌هایی نیز دارد.

بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد
مسافت تهران به بندرانزلی با ماشین

راه اندازی و بهره‌برداری از «بندرگاه نوین کاسپین» به عنوان نسل سومی از بنادر کشور، در آینده ای نزدیک با ۲۲ پست اسکله با ظرفیتی بالغ بر ۱۱ میلیون تن، که در فاز اول (پنج ساله) توانایی تخلیه و بارگیری کالا تا مرز ۳ میلیون تن را خواهد داشت، به نوبه خود می‌­تواند تاثیر شگرفی بر بندرانزلی داشته باشد.


در همین رابطه بدانید: دهکده ساحلی بندر انزلی؛ اطلاعات خرید ملک و سکونت در این شهرک ساحلی


برای افرادی که درصدد خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی هستند باید خاطر نشان کرد که موقعیت آزادراه قزوین به رشت، و همچنین توسعه خط راه­ آهن قزوین به رشت، و در نهایت اتصال به بندرگاه کاسپین، توان تجاری و توریستی منطقه را به طرز چشم­گیری افزایش خواهد داد.
بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد
مسافت تهران تا انزلی

 

۷. شرایط زیرساختی

  • برخورداری ازهمه امکانات زیربنایی‌ از قبیل: آب،برق،گاز،تلفن، اینترنت پر سرعت و … که مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
  • اتصال منطقه به آزاد راه قزوین ـ رشت ـ انزلی. و همچنین توسعه مسیر شریان‌­های ورودی و خروجی منطقه برای ارتقای توان ترانزیتی .
  • اتصال به راه آهن قزوین رشت انزلی.به واسطه استقرار و راه‌­اندازی راه آهن منطقه آزاد بندرانزلی.
  • اجرای پروژه‌های مهم ارتباطی مثل چهاربانده شدن مسیر حسن رود ـ زیباکنار و اتصال این محور به آزاد راه قزوین رشت انزلی به عنوان ورودی منطقه آزاد انزلی.
  • اجرا و احداث تقاطع غیرهم سطح، بر روی محور چهاربانده حسن رود ـ زیباکنار. این پروژه بزرگ‌ترین تقاطع غیر هم سطح شمال کشور است.
  • گسترش اینترنت VDSL با توسعه بستر فیبر نوری برای کل منطقه.

۸. توسعه دانشگاهی در بندرانزلی

حسب آمار بدست آمده، طی سال‌های اخیر استان گیلان در رده ۴ استان باسواد کشور قرار داشته سات. در این بررسی‌ها  شهر بندرانزلي با ۹۸.۷۹درصد، رشت با ۹۸.۲۵درصد و آستارا با ۹۶.۳۱درصد به ترتيب در جايگاه هاي اول تا سوم جمعيت با سواد در استان گيلان قرار داشته‌اند. از طرفی رشد ارجاع دانشجویان از سایر نقاط ایران به دانشگاه‌های گیلان و بندرانزلی منجر به ارتقای ظرفیت دانشگاهی شهر شده است.

بررسی سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی و منطقه آزاد
دانشگاه گیلان

بنظر میرسد توسعه ساخت دانشگاه‌ها و شکل گیری واحدهای مختلف دانشگاهی طی ۵سال اخیر شتاب بیشتری داشته. استقرار و فعالیت واحدهای بین­‌الملل دانشگاهی­‌ توانسته بخش‌های مختلف اقتصادی شهر را تحت تاثیر قرار بدهد.

رشد دانشگاه آزاد در بخش‌های مختلف و همچنین حضور متمرکز دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بندرانزلی، که واحد بین‌­الملل دانشکده پزشکی و دندانپزشکی خود را در خیابان سی متری بندرانزلی مستقر کرده، به خودی خود صحه بر موضوع می‌گذارد.

در ادامه برنامه توسعه ظرفیت علمی بندرانزلی در آینده‌ای نزدیک، واحد بین‌­الملل داروسازی نیز در این شهر مستقر خواهد شد. علاوه بر این امکاناتی که بواسطه حضور در منطقه آزاد فراهم می‌شود می‌تواند زمینه ساز رشد دپارتمان‌های دانشگاهی باشد. مواردی که تکیه بر پتانسیل­‌های بالقوه این منطقه دارد و می‌تواند دلیل محکمی بر سرمایه‌گذاری ملکی در بندر انزلی باشد.

از جمله:

  • ظرفیت مکانی مقرون به صرفه، مقررات منعطف و تجهیزات زیرساختی مناسب برای توسعه تیم‌های دانش بنیان و شرکت‌هاای استارت آپی.
  • امکان احداث مراکز دانشگاهی و توسعه بر حسب معیارهای مدون و مدرن با در نظر داشتن روابط بین‌المللی.
  • امکان احداث موسسات تحقیقاتی و توسعه متمرکز فعالیت تیم­‌های دانش بنیان .
  • ظرفیت حداکثری در بخشICT برای راه‌­اندازی تجارت الکترونیک و امکان توسعه اینترنت و شکل گیری واحد‌های R&D برای کسب و کارهای حوزه دیجیتال.
  •  امکان استقرار پارک‌های علم و فناوری و برگزای سمینارهای بین‌المللی
  • امکان احداث دهکده پزشکی بواسطه حضور پر سابقه گروه‌های پزشکی دانشگاه گیلان و واحدهای بین الملل مستقر در انزلی.

جمع‌بندی

در شرایط فعلی کشورمان شاید تصمیم­‌گیری برای خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی با هدف سرمایه­‌گذاری دشوار باشد. امنیت بازگشت سرمایه و سود بسیار مهم است. از طرفی، ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه ملک بر هیچکس پوشیده نیست.

در سوی دیگر، با افزایش و رشد سریع جمعیت در کلان­شهرهایی مثل تهران، اصفهان و مراکز دیگر استان­‌ها، و همچنین محدودیت­‌های زیست­‌محیطی مثل کمبود آب، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک که در سال‌­های اخیر بیش از پیش به چشم می‌­آیند، شرایط زندگی برای عده‌ای دشوار شده است.

افزایش گزاف هزینه‌ها، محدودیت توان خرید خانه حتی با کمک وام مسکن، حمل‌­ونقل شهری، هزینه‌های زندگی در کلانشهرها و عدم توازن درآمد و مخارج، بیش از گذشته زندگی در این شهرها را با بحران روبرو ساخته است. در این روزها به هیچ عنوان، نقش شهر، محل زندگی و سبک زندگی پر اضطرابش را نمی­‌توان نادیده گرفت.

به طور مثال طبق گزارشات سال۹۸، شیوع اختلالات روانی در کشور به رقم ۲۳.۶ رسیده که از آن میان 88 درصد مربوط به شهر تهران است. بیراه نیست برای افرادی که به فکر کیفیت زندگی خود هستند، خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی می‌تواند یک فرصت استثنایی تلقی گردد. یک فرصت برای رهایی و شروع جدید.

حتما باید مدنظر داشت که بندرانزلی بواسطه سه‌گانه «تاریخ»، «طبیعت» و «فرهنگ» و ظرفیت تجاری خودش در آینده‌ای نه چندان دور بدل یه یک موقعیت استثنایی خواهد شد. موقعیتی که با در نظر داشتن افق کسب و کارهای مدرن در بخش دیجیتال و تجارت الکترونیک درخشان خواهد بود.

به قطع یقین با تکمیل کریدور شمال به جنوب، و خط ریلی رشت به انزلی و بندر کاسپین، ظرفیت اقتصادی تجاری منطقه دو برابر خواهد شد. این یعنی با خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی رشد بی چون و چرا در سرمایه­‌گذاری مسجل خواهد بود.

این موضوع حتما که ظرفیت­‌های تفریحی و تجاری شهر را به نفع ساکنین ارتقا خواهد بخشید. بنابراین بی‌تردید با همه دلایلی که عنوان شد، بندرانزلی می‌­تواند بستری بالقوه و بهترین گزینه برای سرمایه­‌گذاران حوزه ملک باشد.

در پایان برای آشنایی بیشتر با بهترین مناطق بندر انزلی کافی‌ست از طریق لینک مربوطه اقدام کنید. علاوه بر این برای بازدید از عناوین متنوع و املاک می‌توانید وارد صفحه خانه انزلی شوید.

منبع: با دخل و تصرف از وبسایت سازمان منطقه آزاد بندرانزلی | اقتصاد آنلاین | دانشگاه گیلان | انجمن جامعه‌شناسی ایران

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

4 دیدگاه

  1. پدرام
    1399-10-20
    | پاسخ
    | پاسخ

    عجب مقاله کاملی. شاید جز بهترین مطالبی بود که خونده بودم. ممنون واقعا.

    • بهمن فلاحی
      1399-10-30
      | پاسخ
      | پاسخ

      درود بر شما. تشکر از همراهی شما دوست عزيز.

  2. اکبر قیومی
    1399-10-25
    | پاسخ
    | پاسخ

    خیلی خوب بود. دم شما گرم با این اطلاعات کامل.

ارسال دیدگاه