دکوراسیون بالکن و تراس: 10 ایده خلاقانه برای آپارتمان‌های کوچک

1399-08-07
0 دیدگاه
10 ایده خلاقانه برای طراحی بالکن و تراس در آپارتمان‌های کوچک

توجه به دکوراسیون بالکن و تراس در آپارتمان‌های کوچک و بازنگری در چیدمان می‌تواند فضای فوق‌العاده‌ای را برایتان فراهم کند. با کوچک­‌تر شدن خانه­‌ها، تراس اهمیت بیش­تری پیدا کرده و به یکی از کاربردی­‌ترین بخش‌های خانه، مخصوصا در آپارتمان‌های کوچک ۵۰ متری تبدیل شده است.

در گذشته، زندگی در خانه­‌های ویلایی با حیاط­‌های بزرگ، میل به داشتن یک تراس زیبا و فضایی برای نگهداری گل و گیاه معنی چندانی نداشت. اما حالا با رواج آپارتمان‌نشینی، وضع به کل فرق کرده است. لازم است پیش از شروع به یک نکته اساسی درباره تفاوت تراس و بالکن اشاره کنیم:

در واقع بالکن از الحاقات واحد‌های مسکونی یا آپارتمان‌ها است. این فضا سقف دارد و از یک یا دو جهت با فضای بیرون ارتباط یا چشم‌انداز دارد. ابعاد بالکن در مساحت آپارتمان محاسبه و لحاظ می‌شود.

شاید تعریف ملموس‌تر تراس همان بهار خواب معروف ایرانی باشد. فضایی که معمولا سقف ندارد و می‌توان تخت یا میز و صندلی برای دورهمی‌های عصرانه یا شبانه قرار داد. در بحث بنا و معماری عقیده بر این که مساحت تراس ربطی به مساحت آپارتمان ندارد. تراس ها برای اوقات فراغت و استراحت طراحی شده‌اند.

تراس جزء مشاعات ساختمان (آپارتمان یا مجتمع‌های مسکونی) است، ولی بالکن بخشی از مساحت آپارتمان محسوب می‌شود.

نکات بالا را برای درک بهتر ماجرا شرح دادیم و آنچه در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد برای هر دو فضا قابل پیاده‌سازی است. واقعیت این است که برای بهبود فضای تراس و بالکن باید جزئیات و کمی خلاقیت چاشنی کار کرد. در ادامه به‌طور مختصر به 10 ایده خلاقانه برای دکوراسیون بالکن و تراس در آپارتمان‌های کوچک اشاره خواهیم کرد.

1. تفکیک فضا در دکوراسیون بالکن

نخستین توصیه ما برای به حداکثر رساندن فضای بالکن، تفکیک فضاهای مختلف است. به عنوان مثال تعیین مکان مناسب برای نصب نرده‌­ها، قرار دادن میز و صندلی‌ها و کابینت‌ها در جای مناسب که از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر فضای بالکن محدود است، از محیط پیرامون آن برای تزئینات با گلدان و گیاه استفاده کنید (در همین رابطه: اجاره روزانه خانه با تراس رو به دریا در بندر انزلی).

2. ارزیابی نیاز بسیار مهم است

در گام دوم و قبل از خرید اثاثیه مورد نیاز برای بالکن، باید نیازها و عادت‌های خود را ارزیابی کنید. میزی که قرار است بخرید برای چند نفر مناسب است؟ برای ایجاد سایه‌بان به چتر احتیاج دارید؟ صندلی‎های تاشو را ترجیح می‌دهید؟ برای آفتاب گرفتن به یک سکوی مناسب نیاز دارید؟ 

این‌ها فقط چند نمونه از سؤالاتی هستند که باید از خود بپرسید تا مطمئن شوید از فضا به نحو احسن استفاده خواهید کرد. ضمن اینکه تغییر دکور با هزینه کم بسیار مهم است. در نهایت، محیط تراس با هر متراژی باید پاسخگوی نیازهای شما باشد.

3. تزئین گوشه‌های تراس با گل و گیاه

از فضای تراس استفاده کنید و آن را با گل و گیاه تزئین نمایید تا طبیعت را به خانه خود بیاورید. از گیاهان بالارونده، اثاثیه ساخته ‌شده از مواد طبیعی، بوته‌های کوچک و باغچه‌های خانگی برای تزئین بالکن استفاده کنید. سعی کنید از گیاهان یا گل‌هایی استفاده کنید که به کمترین مراقبت نیاز داشته باشند. اگر فکر می‌کنید در به عمل آوردن گل‌های خانگی استعداد ندارید، از یک باغبان با تجربه بخواهید که شما را راهنمایی کند.

10 ایده خلاقانه برای طراحی بالکن و تراس در آپارتمان‌های کوچک

4. از نرده برای تراس استفاده کنید

برای محصور کردن تراس از نرده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نگهدارنده‌های گل که به نرده متصلند هم بهره ببرید. نگهدارنده­‌های مختلف با اندازه، جنس و سبک‌های گوناگون وجود دارند. اگر بالکن شما مشرف به خیابان است، گل و گیاه را داخل نگهدارنده‌ بگذارید تا وقتی به آنها آب می‌دهید، بر سر رهگذران نریزد (در همین رابطه: خرید آپارتمان با وام در انزلی با تراس مشرف به خیابان)

5. یکپارچگی فضای درون و بیرون

اگر تراس شما به جای آشپزخانه، مشرف به ایوان یا اتاق نشیمن است، از این مزیت نهایت استفاده را ببرید. می‌­توانید فضای درون و بیرون خانه را به هم متصل کنید. تراس هم به یک فضای منحصر به فرد، بزرگ و جذاب تبدیل خواهد شد. اگر بتوانید کف تراس را با کف داخل خانه یکپارچه کنید که عالی می‌شود. همچنین می­‌توانید وسایل و رنگ‌های تراس را با توجه به سبک دکور خانه انتخاب کنید. رنگ‌های به کار رفته در دکور بسیار موثرند. چون به زیبایی هرچه بیشتر فضای آن کمک می‌کند.

6. انتخاب­‌های دقیق و کاربردی

آیا می‌خواهید تراس منحصر به فرد خود را داشته باشید؟ بنابراین باید انتخاب‌های­‌تان درست باشد. برای مثال اگر آپارتمان ۷۵ متری دارید و فضای تراس‌تان محدود است، می‌توانید از نگهدارنده‌هایی استفاده کنید که هم میز کار هستند و هم می‌توانید روی آنها غذا بخورید. صندلی‌ها یا مبلمان تاشو انتخابی هوشمندانه و بسیار کاربردی است. توجه به نورپردازی می‌تواند همه چیز را متحول کند. مخصوصا اگر قرار است شب‌ها بیشترین استفاده را از این فضا داشته باشید.

7. تراس را انباری نکنید

در صورت امکان از تبدیل تراس به انباری خودداری کنید. اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، یک کابینت جدید برای خود بسازید یا از جعبه‌هایی استفاده کنید که می‌توانید بالش‌های راحتی روی آن قرار دهید. به این صورت، هر وقت که بخواهید می‌توانید از استراحت کردن در تراس لذت ببرید!

10 ایده خلاقانه برای طراحی بالکن و تراس در آپارتمان‌های کوچک

8. دکوراسیون بالکن و تراس: استفاده از ننو

دنبال یک ایده خاص برای تزئین تراس خود هستید؟ یک ننو بخرید. ننوها راحت، جمع و جور و بامزه هستند و مهم‌تر از همه این­که در پایان فصل گرما به راحتی برداشته می‌شوند. یادتان نرود که از اتصال کامل ننو به سقف اطمینان حاصل کنید تا دچار حوادث ناخوشایند مثل واژگونی ننو نشوید. اگر بچه دارید، ننو را در یک فاصله مناسب از نرده‌ها نصب کنید.

9. استفاده از وسایل ساده و چند منظوره

برای به حداکثر رساندن فضای تراس، باید وسایل کاربردی انتخاب کنید. استفاده از لوازم چندمنظوره که هم‌زمان نقش نگهدارنده و جعبه‌های انباری را ایفا می‌کنند خیلی بهتر است. بسته به موقعیت مکانی خود، چترها، سایه‌بان‌های مناسبی را برای محافظت در برابر آفتاب، باران یا برف در نظر بگیرید. مدل‌های جدید و جذابی در بازار موجود است (حتما بخوانید: ۱۸ نکته مهم برای جلوگیری از اقدامات اشتباه در طراحی و دکوراسیون منزل).

10. درها را باز بگذارید

باز نگه داشتن درهای مشرف به تراس باعث می‌شود که احساس کنید فضای بیش‌تری در خانه خود دارید. همچنین این حس را می‌دهد که درهای خانه به روی بیرون و کل جهان گشوده شده است.

در پایان اگر علاقمند بودید می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از شرایط خرید ملک در بندر انزلی کافی‌ست از طریق لینک اقدام کنید.

پانویس مطلب:

  • منبع: homify
  • آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه