دکوراسیون با گیاهان آپارتمانی:‌ ۵ راهکار ساده اما موثر برای زیباسازی

1400-01-06
0 دیدگاه
دکوراسیون منزل با گیاهان آپارتمانی

دکوراسیون منزل با گیاهان آپارتمانی یکی از بهترین روش‌­ها برای ایجاد حس خوشایند و زیبایی بصری در فضای زندگی ماست. ضمن اینکه جدای از اثربخشی، بحث ارزان بودن ملزومات در شرایط فعلی یک اولویت است.

با دقت در ساختار و چیدمان وسایلی که برای تزئین آپارتمان از آنها استفاده می­‌کنیم، پیامی از سبک و شیوه زندگی خود به محیط اطراف ارسال خواهیم کرد. یکی از اساسی‌­ترین راه‌های انتقال حس فضای باز و دلنشین طبیعت استفاده از گیاهان در فضای بسته خانه است. جالب است بدانید آمارهای ما در خانه انزلی نشان می‌دهد که در زمان اجاره موقت یا روزانه بسیاری از افراد تحت تاثیر دکوراسیون منزل به‌واسطه گیاهان قرار می‌گیرند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد:

بسیاری از خانه‌داران، دورکارها و کارآفرینانی که مشاغل خانگی دارند از استرس رنج می‌برند. بسیاری از آنها تأثیر مثبت وجود گل و گیاه را گزارش کرده‌اند. به طرز شگفت انگیزی، حتی بیمارانی که در بیمارستان در طول دوران نقاهت در اتاق خود گل داشتند، نسبت به افرادی که اتاق خالی داشتند، احساس اضطراب کمتری تجربه کرده اند.

برخی از افرادی که ضربه های روحی و روانی خاصی را متحمل شده اند یا بیماری های خاصی را تجربه کرده‌اند، به دنبال درمان از تاثیر رنگ‌ها رفته‌اند. (بله، این واقعی است!)

رنگ درمانی (کروموتراپی) به این منظور است که رنگ‌ها یک تکانه الکتریکی در مغز ما ایجاد کرده و فرآیندهای هورمونی و بیوشیمیایی را در بدن ما تحریک می‌کند. این فرآیندها به احتمال بسیار بالا ما را آرام می‌کند.

رنگ درمانگران یا کروماتراپیست‌ها معتقدند که رنگ‌های مختلف با ارتعاشات مختلف در سراسر بدن مطابقت دارند. بسیاری از افراد با این هدف و برای آرام کردن خود از گل و گیاهان رنگی استفاده می‌کنند.

بنابراین وقتی صحبت از یک طراحی بی‌­نظیر چه در فضای داخلی خانه و چه فضای اداری به میان می‌­آید، نمی‌­توانید اهمیت داشتن گیاهان را به عنوان بخشی از فضای زندگی روزمره دست کم بگیرید. یک طراح خوب در مورد مسئله تصمیم‌­گیری برای دکوراسیون منزل با گیاهان آپارتمانی تردید نخواهد کرد.

فراتر از ارزش زیبایی شناختی گیاهان در دکوراسیون واحد‌های مسکونی، داشتن گلدان و باغچه­‌های آپارتمانی در اتاق، سموم موجود در هوا را کاهش می‌­دهد و کیفیت هوای را بهبود می­‌بخشد. با توجه به این که برخی گیاهان خاص می­‌توانند خاصیت رایحه‌درمانی نیز داشته باشند. از کاهش فشار خون و سطح استرس گرفته تا انرژی بخشیدن به ذهن و بهبود خواب عمیق­‌تر و سالم­تر.

اما بپردازیم به اصل مطلب:

۱. تزیین کف آپارتمان با گیاهان

وقتی به دنبال ایجاد جلوه و احساس خوب در خانه خود هستید، باید به دنبال فضایی برای اضافه کردن گیاهان بگردید. گیاهان مزایای زیادی را به عنوان لوازم تزئینی در دکوراسیون آپارتمان با خود به همراه می‌­آورند. از جمله طیف رنگی و بافت مناسبی که ایجاد می­‌کنند و به فضای روح می­‌بخشند.

یکی از مهم‌­ترین مسائل در مورد گیاهان آپارتمانی منعطف بودن آنها از نظر مقیاس است. می‌­توانید گیاهانی بسیار ریز برای تزئین روی میز تحریر یا قفسه­‌های کوچک انتخاب کنید، یا گیاهانی به اندازه بزرگ تا بتوانند فضای کف خانه را دکور کنند (پشنهاد بررسی: اجاره ویلا استخردار در بهترین جای انزلی با قیمت مناسب).

تزیین آپارتمان با گلدان و گیاه

اگر اتاقی دارید که فضای خالی در کف آن وجود دارد، تزیین منزل با گیاهان آپارتمانی راه حل مناسبی برای آن است. نگاهی به اطراف خانه خود بی­اندازید. اگر گوشه­‌ای خالی دارید شاید لازم نباشد آن را با مبلمان بیش‌­تری پر کنید. یک گیاه یا گلدان مناسب می­‌تواند اتاق را کامل کند و در عین حال به دکوراسیون آن طراوات ببخشد.

گیاهان موجودات زنده‌­اند. دقت کنید فضای کفی که برای تزئین با گل و گیاه در نظر گرفته‌­اید، نور مناسب داشته باشد. به ارتفاع گیاه انتخابی هم توجه کنید. وقتی درختچه‌­ای انتخاب می­‌کنید که از کف تا سقف را می­‌پوشاند و در کنار آن مبل­‌های پایه کوتاه دارید، به نظر می‌­رسد گیاهان همه فضا را اشغال کرده‌­اند!

اما اگر در خانه یا سالنی زندگی می­‌کنید که سقفی بلند و گنبدی دارد، احتمالا به گیاهان بلندتر نیاز پیدا خواهید کرد. دقت کنید برای بهبود دکور و تزئین آپارتمان کوچک، گیاهان کوتاه گزینه‌ای عالی­‌ هستند که هزینه کمتری روی دست‌­تان می­‌گذارند. (بیشتر بدانید: ۴ نکته کاملا کاربردی در خصوص دیزاین و دکور آپارتمان ۸۰ متری)

۲. گل ارکیده در طراحی داخلی

باید بدانید برای دکوراسیون منزل با گیاهان آپارتمانی، رنگ سبز تنها رنگی نیست که در دسترس شماست. گیاهان گل­‌دار از تمام مزایای سلامتی و نیز رایحه درمانی گیاهان سبز برخوردارند و در عین حال رنگ و بویی اضافه نیز به شما می­‌دهند که می­‌تواند محیط آپارتمان شما را بی‌­نظیر کند.

گل ارکید در آپارتمان

گل ارکیده از دیرباز محبوبیت خاصی داشته است. تصویر آن در تابلوهای نقاشی، مجسمه­‌ها و در میان سبک­‌های مختلف هنری بارها به چشم خورده است. مهم نیست کجا از یک گلدان ارکیده استفاده می­‌کنید. این گل پیام خود را به هر بیننده­‌ای منتقل و چشم‌­ها را به خود جلب خواهد کرد. اگر مراقبت درستی از ارکیده صورت گیرد می­‌تواند مدت طولانی دوام داشته باشد(پیشنهاد بررسی: فروش آپارتمان‌های تک خواب زیر ۲ میلیارد در بندر انزلی).

۳. شاخه­‌های رنگارنگ گل

یک راه حل کوتاه مدت که به مراقبت کمتری هم نیاز دارد، استفاده از شاخه­‌های بریده شده گل است. این گل‌­ها علاوه بر این­که به وقت کمتری برای نگهداری و مراقبت نیاز دارند، هزینه کمتری نسبت به یک درختچه آپارتمانی هم خواهند داشت. اما باید توجه کنید که برای داشتن همیشگی آنها در فضای خانه مجبور به تعویض چند روز یک بار آنهایید. جایگزین کردن مداوم آنها مطمئنا هزینه­‌بر خواهد بود.

دکور خانه با گل

اما داشتن چند شاخه گل رنگارنگ هرچند وقت یک بار در محیط خانه روحیه شما را بهبود می­‌بخشد. همچنین رنگ‌­های مورد نیاز را به فضای خانه شما اضافه می­‌کند. استفاده از این گل­‌ها یک راهکار عالی و ساده برای تغییر ظاهر اتاق و آپارتمان بدون تلاش زیاد است. احتمالا برای روز‌های خاص ایده موثری باشد. (بیشتر بدانید: تاثیر روانی رنگ‌هایی که در دکوراسیون منزل از آنها استفاده می‌کنیم)

۴. کاکتوس‌ها و ساکولنت­‌ها

مراقبت از گیاهان می‌­تواند مشکل باشد و بسته به نوع گیاه و آب و هوایی که مناسب آن متفاوت است. نگهداری از برخی گیاهان برای حفظ سلامتی و رشد بسیار دشوارتر است و نیاز به دانش حرفه­‌ای و تجربه در این کار است.

برخی از گیاهان خانگی شرایط نگهداری و مراقبت آسان‌تری دارند. و با رشد طولانی و مداوم خود به شما دلگرمی می­‌دهند. اگر به تازگی قرار است مسئولیت نگهداری از گیاهان آپارتمانی را بپذیرید بهتر است که از این نوع گیاهان شروع کنید.

کاکتوس برای آپارتمان

کاکتوس­‌ها و ساکولنت­‌ها یکی از بهترین انتخاب­‌ها برای دکوراسیون منزل با گیاهان آپارتمانی به شمار می­‌روند. ساکولنت یا گیاهان گوشتی، بسیار سازگارند و به آب زیاد یا دمای پایین خیلی نیازمند نیستند. به همین علت گزینه مناسبی برای نگهداری در آپارتمان به نظر می­‌رسند.

کاکتوس­‌ها نیز به علت ان­که گیاهان کویری‌­اند، به مهمان‌­نوازی کمتری جهت زندگی نیازمندند. این دو همیشه سبز و سرزنده هستند و فقط کمی به آب و نور خورشید احتیاج دارند. این گیاهان علاوه بر استحکام و طول عمر، ظاهری جالب توجه دارند که به دلیل ساختار و اشکال خطی، در فضای داخلی با رویکرد طراحی مدرن جلوه‌ای بسیار زیبا و خاص به فضا خواهند داد (پیشنهاد بررسی: فروش ویلا باغ در شهرک دهکده ساحلی انزلی).

۵. باغچه‌­ای آویز از گیاهان دارویی

با روش‌­های جالب و خلاقانه می‌­توانید گیاهان را در فضاهای مختلف مانند دیوارها، نرده­‌های بالکن، گوشه راه پله­‌ها و … آویز کنید. غیر استفاده از فضاسازی و زیباسازی به وسیله گیاهان، می­‌توانید استفاده­‌های دیگری هم از آنها داشته باشید. مثلا داشتن یک گیاه دارویی اسطوخودوس در خانه یا محل کار برای کمک به جلوگیری از استرس ایده‌­ای عالی به شمار می‌­رود.

آشپزخانه‌­تان را به باغی معلق از گیاهان تبدیل کنید. با استفاده از گلدان­‌های کوچک، می­‌توانید انواع گیاهان تازه و شگفت­‌انگیز را در آشپزخانه خود نگهداری کنید که علاوه بر زیبایی فضا، طراوت و شادی بی‌­نظیری به فضای آپارتمان شما خواهد داد (در همین رابطه: اجاره خانه ویلایی حیاط‌دار در انزلی با قیمت بسیار مناسب).

باغچه آویزان در اپارتمان

با استفاده از چند جعبه چوبی کوچک، یا چند گلدان و پیچ­‌هایی می­‌توانید آنها را به دیوار آشپزخانه نصب کنید. با استفاده از جعبه­‌های کاشت جدا جدا به جای مجموعه‌­ای از یک باکس بزرگ، می­‌تواند الگوی ساده و در عین حال زیباتری را برای تزئین داخلی به وجود آورد.

گلدان نعناع، رزماری، ریحان، آلوئه ورا و... نه تنها به عنوان کمک آشپزی بلکه به عنوان هنر دیواری خانه شما ایده خارق­‌العاده‌­ای خواهد بود.

فضای سبز مصنوعی

سرانجام اگر حوصله یا شانس موفقیت در نگهداریِ هر نوع خاصی از  گیاهان را ندارید، اما هنوز هم می­‌خواهید احساس کنید جلوه‌­ای از طبیعت به ظاهر فضای آپارتمان­‌تان رسیده است، همیشه راه‌هایی حتی بدون داشتن یک گلدان گل هم وجود دارد.

به دنبال لوازم جانبی بزرگ و کوچک برای جایگزینی گیاهان سبز باشید. هر چیزی از داشتن نقاشی دیواری در مقیاس وسیع با نقش و نگار گیاهان گرفته تا یافتن بالشتک و کوسن­‌هایی که گل­‌های مورد علاقه‌­تان روی آنها کشیده شده است. همین طور نقاشی یک دشت گل بر روی سقف اتاق احساس داشتن باغی از گیاهان در اطراف را برایتان زنده خواهد کرد.

نمونه­‌های واقعی از گیاهان را قاب کنید و به عنوان تابلو در فضای آپارتمان از آنها استفاده کنید. شمع‌­ها و روغن­‌های معطر فضای شما را با رایحه‌­های مفید گیاهان انباشته می­‌کند. از هر فرصت کوچکی برای القای داشتن باغچه­‌ای از گیاهان سبز و زیبا استفاده کنید. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم پیش از اقدام یکبار این ۱۸ نکته مهم و کاربردی برای تغییر دکور را مرور کنید.

در پایان اگر علاقمند باشید می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. همچنین، برای اطلاع از آخرین فایل‌های ملکی و شرایط فروش املاک و مستغلات با قیمت مطلوب در انزلی، کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی سایت شوید.

پانویس مطلب:

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه