۸ نکته بسیار مهم قبل از سرمایه‌گذاری و خرید ملک در انزلی

1399-08-10
0 دیدگاه
۸ نکته ضروی در خصوص خرید ملک در انزلی (اگر قصد خرید خانه دارید بخوانید!)

در میان شهرهای شمالی، انزلی جدن که شهر بسیار جذابی‌ست. خرید ملک در انزلی طی سال‌های اخیر بسیار اوج گرفته و در پی توسعه منطقه آزاد تجاری – تفریحی، افزایش جمعیت مهاجر، توسعه کسب و کارهای جدید، ساخت شهرک‌ها و توسعه مناطق مسکونی بر این موضوع صحه گذاشته است.

طیف گسترده‌ای از خریدران با حجم اطلاعات و داده‌های ناخالص یا بهتر بگوییم نادقیق روبرو هستند. پروسه انتخاب و خرید خانه در همه جای دنیا می‌تواند همراه با چالش باشد. این چالش‌ها گاها ابعاد قابل توجهی دارند. در این خصوص سعی کرده‌ایم به طور مختصر به چند و چون ماجرای خرید ملک در انزلی بپردازیم.

بسیاری از افراد که از سایر استان‌های کشور وارد این منطقه شمالی می‌شوند، چندان از محیط و منطقه اطلاعات شفافی ندارند. اساسا توجه به جزئیات برای خرید ملک می‌تواند ضمانت معامله موفق و سرمایه‌گذاری ملکی خوش آتیه‌ای را برایتان فراهم کند. بنابراین در این مطلب قصد داریم کمی موشکافانه‌تر به مسائل بپردازیم، به طور مثال:

«چرا در انزلی شمالی یا جنوبی بودن ملک با توجه به موقعیت سایر خانه‌ها اهمیت دارد؟ یا اینکه حتما باید بدانید در کدام منطقه (غازیان یا انزلی) سکونت خواهید داشت، مزایا و مطلوبیت‌های هر منطقه چیست؟ اصلا غازیان و انزلی باهم چه فرقی دارند؟ برای انتخاب مشاور یا یک ایجنت اختصاصی چه مواردی را باید مد نظر داشته باشیم؟» و برخی دیگر که در یادداشت به آن خواهیم پرداخت.

۱. خرید ملک در انزلی یا غازیان؛ چه فرقی دارد؟

غازیان

چه به عنوان توریست و چه به عنوان یک سرمایه‌گذار، در بدو ورود و گردش خود در بندرگاه با این مقوله برخورد خواهید کرد، احتمالا کمی گیج خواهید شد اما موضوع مشخصا مسئله پیچیده‌ای نیست.

این شهر بندری به لحاظ تقسیم بندی منطقه‌ای (در نظر بگیر توسعه شهری – شهرسازی) به دو بخش غازیان و انزلی تقسیم شده است. این تقسیم بندی از قدیم بوده و مبنای تاریخی هم دارد. (پیشنهاد می‌کنیم برای فهم تاریخی منطقه غازیان این مطلب را بخوانید: ۷ نکته تاریخی ناشنیده درباره غازیان بندر انزلی؛ از گمرک تا انتهای شاهپور)

به طور خلاصه، غازیان حد فاصل دروازه ماهی در قسمت ورودی شهر انزلی (یعنی شرقی‌ترین ناحیه شهر) تا محدوده یکی از مشهورترین بناهای تاریخی انزلی یعنی پل غازیان است. این محدوده بسیار وسیع بوده، و از مناطق توسعه یافته‌ در انزلی‌ست که طی ۲۰ سال اخیر دچال تحولات ساختاری بسیاری شده است.

ساحل قو، بلوار معلم، بلوار اطبا، خیابان رمضانی، خیابان طالقانی، بلوار نجفی، امامزاده صالح غازیان، خیابان بایندر و خیابان زیبای متروپل همگی در منطقه غازیان شهر بندر انزلی قرار دارند. بافت شهری غازیان به لحاظ متدولوژی‌های شهرسازی کمی منظم‌تر و بواسطه آپارتمان‌های نوساز دارای ساختار مدرن‌تری است.

اساسا توسعه بخش‌های ساحلی یا بهتر بگوییم بلوارهای ساحلی در هر دو بخش شهر یکسان بوده و برای سکونت و سرمایه‌گذاری ملکی قابل تامل بوده و جز گزینه‌های بسیار مطلوب تلقی می‌گردد.

به طور کل بخش شمالی غازیان تماما در مجاورت خط ساحلی قرار دارد. از این جهت اگر طرفدار آپارتمان‌هایی با دسترسی راحت و کم دردسر، آن هم با چشم انداز کم‌نظیر ساحل دریا هستید ساحل قو و بلوار اطبا جز اولین و مطلوب‌ترین گزینه‌ها در این بخش شرقی بندر محسوب می‌شوند. اگر بین گزینه‌هایتان خرید خانه ویلایی جز اولویت است حتما دهکده‌ساحلی و خیابان کاج‌بندر بلوار پیشوایی تا طالب‌آباد را بررسی کنید.

نقشه انزلی - غازیان

انزلی

انزلی بخش کلاسیک و مهم این بندرگاه است. غالب ساختمان‌های تاریخی شهر در این بخش قرار دارند. مناره، بلوار بندرگاه، کاخ شاه و موج‌شکن‌های معروف انزلی همگی در این بخش واقع شده‌اند. از قدیم بومیان شهر محدوده پل غازیان تا گورستان لهستانی‌ها را انزلی قلمداد می‌کنند.

احتمالا برای برخی از خوانندگان این ابهام به وجود آمده که مگر کل شهر را بندر انزلی نمی‌نامیم؟

اجازه بدهید این موضوع را با پیچیدگی بحث «ریال» و «تومان» برای توریست‌های خارجی قیاس کنیم؛ هر دو یکی‌ست. اشاره به غازیان و انزلی هم مشخصا اشاره به نقطه شرقی و غربی شهر است. این لفظ تقسیمات منطقه‌ای از گذشته‌‌های دور و از دل الگوهای محاوره‌ای میان بومیان بندر متولد شده است. بنابراین، دو بخش غازیان و انزلی، یک کل منسجم از بندر هستند که منحصرا به دو محدوده تقسیم شده‌اند. 

در قسمت غربی شهر نیز معمولا محلات و مناطق شمالی و شمال غربی، نواحی بسیار مناسبی برای خرید آپارتمان‌های نوساز و چند سال ساخت هستند. خرید آپارتمان در خیابان پاسداران انزلی طی این‌ سال‌ها با اقبال فراوانی روبرو بوده. خیابان سی‌متری، خیابان گلستان، کوی واحدی، شاه‌کوچه و خیابان زیبای ناصرخسرو نیز به همین ترتیب است.


پیشنهاد بررسی: بهترین مناطق مختلف انزلی برای سکونت و سرمایه‌گذاری ملکی


۲. توجه به کیفیت ساختمان و دریافت گزارش

خرید آپارتمان در انزلی یا هرجای دیگر، فرقی نمی‌کند! حتما باید مقوله کیفیت ملک را از ابعاد مختلف بررسی کنید. جدا از سال ساخت، اطلاع از رزومه ساخت، سازنده آن و مشاوره تخصصی برای دریافت سبقه ساختمان یک ضرورت است. باتوجه به رشد بی رویه قیمت آپارتمان‌ها و حساسیت خرید و سرمایه‌گذاری در حوزه ملک این حق شماست که جزییات بیشتری بدانید. به هیچ عنوان برای دریافت جزئیات به کم بسنده نکنید!

بررسی وضعیت واحد‌ها در آپارتمان مورد نظر، توجه به عرض راه پله‌ها و هر انچه مربوط به راهروهاست، ایمنی، متریال، حریم خصوصی (اشرافیت درهای واحدها)، بررسی وضعیت کنتورهای ساختمان، توجه به اسکلت آپارتمان، تجهیزات به کاربرده شده، نازک کاری‌ها، سیم کشی‌ها و تجهیزات الکترونیکی همگی از مواردی است که باید مدنظر قرار دهید.

آیا باید همه این کارها را خودتان انجام دهید؟ قطعا خیر. ایجنت یا یک مشاور حرفه‌ای یا یک موسسه ملکی معتبر که دارای بخش فنی مهندسی و تیم معماری‌ست می‌تواند تمامی این موارد را برای شما لیست کند تا در نهایت پس از دریافت گزارش کامل شما امکان و توان تصمیم‌گیری داشته باشید.

۳. خرید ملک در انزلی؛ توجه به ساختار 

آپارتمان‌های انزلی با توجه به قطعات زمین در بخش‌های مختلف، در ابعاد و متراژهای گوناگونی ساخته می‌شوند. تبعا هر سازنده با توجه به موقعیت ساختمان، منطقه و شرایطی که هنگام ارزیابی فروش و درنظر گرفتن نیاز عمده خریداران است، اقدام به طراحی و ساخت می‌کند.

 در انزلی طبقات در آپارتمان نقش بسیار مهمی دارند!

بخاطر دلیل رطوبت زمستان و شرجی هوا در تابستان طبقه اول یا طبقه آخر (زیر سقف) بودن بسیار در تنظیم درجه حرارت واحد موردنظر تاثیرگذار خواهد بود. در فصول پاییز و زمستان غالبا بارش‌های شدید به همراه کولاک باعث نفوذ بالای رطوبت خواهد شد. بسته به طراحی ساختمان ممکن است طبقه اول رطوبت بالایی داشته باشد. اگر ملک به بلوار‌های ساحلی نزدیک باشد این مقوله نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

هزینه گرمایشی بیشتر و شاید کمی دردسر برای تنظیم رطوبت محیط معایب این موضوع استس. به همین منوال طبقات آخر هم به خاطر ساختار سقف ممکن است دمای پایینتر در زمستان و دمای بالاتر در تابستان داشته باشد (طبقات آخر در انزلی عموما به صورت لمه و با سقف شیب‌دار با ساختار چوب و حلب طراحی می‌شود).

۴. مشاوره با یک کارشناس متعهد نه یک دلال

بسیاری از ما در بازار متلاطم ایران حداقل یکبار در زمینه اقتصادی متضرر شده‌ایم. این ضرر قطعا محصول اطلاعات ناقص و اعتماد نابجاست. می‌دانیم که صنعت املاک بسیار سود است. این سود بالا بسیاری را به طمع می‌اندازد. عموما آنها که طمع دارند اخلاق‌مدار نیستند. تشخیص این موضوع لزوم توجه به پارزیت‌های رفتاری فرد روبروست!

یک ایجنت حرفه‌ای ملک و یک موسسه ملکی معتبر اولیت‌ش خیر جمعی‌ست نه سود فردی! اساسا افراد اخلاق‌مدار و متعهد به فلسفه فکری شفافی دارند؛ خیر جمعی!

اساسا دلال‌های سودجو منطق مشخصی برای موفقیت طرفین ندارند. صرفا فروش اولویت آنهاست. اگر از آنها عقبه یا یک گزارش مکتوب دقیق بخواهید احتمالا ول معتل خواهد ماند. گاها تحقیقات میدانی در خصوص شناسایی موسسات و مشاوران معتبر در شهرهای کوچک می‌تواند سرنخ‌های مفیدی ار در اختیارتان قرار دهد. اما به طور کل برخی از ویژگی‌های یک مشاور خوب:

  • یک مشاور حرفه‌ای اول به نیاز شما توجه می‌کند.
  • قطعا شنونده خوبی خواهد بود.
  • نیاز شما را مرحله به مرحله بررسی خواهد کرد.
  • سریع به شما پیشنهاد نخواهد داد.
  • علایق شما را مطابق با فایل‌های موجود می‌سنجد.
  • مشاور حرفه‌ای بر روی یک فایل تاکید نمی‌کند بلکه سبدی از فایل‌های مطلوب را با توجه به بودجه و سلیقه شما پیش رویتان خواهد گذاشت.

نکته: پیش از هر چیز جستجو کنید، وبسایت‌های مرتبط را بررسی کنید. تماس بگیرید و کارشناسان موسسات را محک بزنید. شما حق دارید تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهید. سرمایه خرید خانه هزینه یک عمر تلاش شماست.


پیشنهاد بررسی: اطلاعات فروش ویلاهای شهرکی در دهکده هوشمند ورینا واقع در منطقه ازاد انزلی


۵. پرداخت پول هنگام خرید ملک

بخش اعظم استرس هر خریدار و فروشنده، پرداخت پول معاملات املاک است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به عقد قرارداد و توافق بر سر پرداخت در مورد قیمت ملک (با توجه به محدوده و سبقه ساخت ملک) تحقیقات کاملی را انجام دهید. پرداخت پول هنگام خرید و فروش ملک پیچیدگی‌های خاص خود را دارد برای همین سعی کردیم کامل و جداگانه در مقاله‌ شرایط پرداخت پول در معاملات ملکی به آن بپردازیم.

۶. اهمیت شمالی یا جنوبی بودن خانه در انزلی 

شمالی یا جنوبی بودن ملک در انزلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست. ملک شما بهتر است نورگیر باشد. آپارتمان‌هایی که به سمت جنوب ساخته می‌شوند در طول پاییز و زمستان نور بیشتری دریافت می‌کنند. جدای از اینکه به لحظ روانی این موضوع اهمیت بسیاری دارد، بر میزان مصرف انرژی و هزینه‌های شما تاثیر خواهد داشت.

از طرفی آپارتمان‌های شمالی، در تابستان و بهار بواسطه باز بودن پنجره برودت هوای خوبی داشته و خنک تر خواهند بود. اما در پاییز ممکن است بواسطه بارش‌های شدید و کولاک کمی این موضوع پیچیده‌تر به نظر برسد. مثلا اگر پنجره‌های شما دوجداره نباشد احتمالا به دردسر خواهید افتاد و باران و رطوبت به درون خانه نفوذ خواهد کرد.

۷. توجه به دسترسی و امکانات منطقه

برای خرید ملک در انزلی حتما باید نیاز‌های اساسی خودتان را در نظر بگیرید:

  • آیا می خواهید به ساحل دریا نزدیک باشید؟
  • آیا می‌خواهید چشم‌انداز شالی‌زار یا جنگی داشته باشید؟
  • چشم‌انداز اصلا برایتان مهم نیست؟ صرفا می‌خواهید ملکی در انزلی داشته باشید برای اقامت در تعطیلات و سرمایه‌گذاری امن آتیه‌دار؟
  • برایتان مهم است نزدیک خیابان‌های اصلی باشید یا در بافت تاریخی شهر و اسکله دریا؟
  • تصمیم به خرید ویلای شهرکی دارید؟

اما به طور کل:

بلوار‌ها و مناطق ساحلی پاسداران، ساحل قو، بلوار اطبا و خیابان کاج‌بندر بهترین مناطق با دسترسی ساحل دریا و چشم‌انداز آن هستند. به طور کل اگر در کلانشهر‌ها زندگی کرده باشید چندان دغدغه فواصل زمانی – مکانی نخواهید داشت. صرف زمانی بری پیمودن مسیرها و مکان‌های داخل شهری در انزلی بسیار محدود و مقرون به صرفه است (راحت هستید، پیاده و سواره خیلی دردسر نخواهید داشت).

محلات مرکزی غازیان بسیار خوش‌آتیه و دسترسی بسیار مطلوبی دارند. مثل: محدوده خیابان طالقانی غازیان، رمضانی، بلوار نجفی، بلوار معلم و محدوده میدان گاز. خرید آپارتمان در قسمت تاریخی انزلی مثل خیابان گلستان، سپه، خیابان مظلوم و خیابان ناصرخسرو تبعا با هزینه بیشتری روبروست. دسترسی به شنبه بازار، بلوار پاسداران، بلوار بندرگاه، برخی از ادارات دولتی، بانک‌ها و سایر مراکز از مزایای این مناطق است.

گزینه راحت‌تر: تلفن را بردارید، خیلی راحت با خانه انزلی تماس بگیرید و هر سوالی که در این رابطه بود بپرسید!

۸. مشاوره حقوقی دقیق

حتما بررسی‌های مهم حقوقی را پیش شرط قرار دهید. از مبایعه‌نامه تا شرایط مربوط به مالکیت عرصه و عیان ملک. مالکیت اختصاصی و یا مشترک. عقد بیع خریدار. شرایط انحلال قرارداد. ادعای غبن. مشاع بودن یا نبودن. وضعیت سند. وام داشتن یا نداشتن، بدهی مالک قبلی. وضعیت مالکیت کنتورها. اطلاعات مربوط به فروشنده. استعلامات مرسوم در حوزه ملک. حتما موارد مهم را با مشاور خود در میان بگذارید.

حرف آخر

اگر در صدد سرمایه‌گذاری ملکی هستید حتما توصیه میکنیم درباره سوگیری‌های شناختی در سرمایه‌گذاری اطلاعات بیشتری کسب کنید. اگر مشخصا به اطلاعات کامل درباره منطقه آزاد انزلی نیاز دارید کافی‌ست از طریق لینک اقدام کنید.

نکته بعدی در خصوص انتخاب مشاور است؛ طی این‌ سال‌ها بواسطه رکود اقتصادی و جهش مستمر و نوسانات نرخ مسکن، در گیلان و بخصوص در بندر انزلی، افراد بسیاری به صورت تجربی وارد این حوزه شده و  اقدام به خرید و فروش ملک‌ کرده‌اند.

بسیاری از این افراد به طمع کسب سود حداکثری برای خود، اصول حرفه‌ای این صنف را قربانی مقاصد مالی خود کرده‌اند. بیشترین چالش این روزهای مشاورین املاک مستقل و معتمد ترمیم اعتبار و تجدید اعتماد برای بهبود این نابسامانی‌ست. برای یک اقدام موفق حتما زمان بیشتری را صرف کنید و بیشتر تحقیق کنید.

برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دانستنی‌های معاملات ملکی مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از عناوین متنوع و املاک می‌توانید وارد صفحه خانه انزلی شوید.

(آخرین بروزرسانی در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱)

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه