مهارت‌های مهم در حوزه املاک؛ ۸ ویژگی بسیار ضروری برای مدیران و نمایندگان فروش ملک

1400-04-26
0 دیدگاه
مهارت‌های مهم در حوزه املاک

مهارت‌های مهم در حوزه املاک اساسی‌ترین اصول برای پیروزی در این صنعت است. صنعت املاک و مستغلات یکی از پرسودترین مشاغل و بهترین کسب و کارها برای افرادی است که مستقل، متعهد، پیگیر و غالبا دارای ویژگی‌های از نوع تیپ برون­گرا هستند. اگر از جمله افرادی هستید که از چالش‌­ها استقبال می­‌کنید و برای‌شان به دنبال راهکار مناسب می­‌گردید، اهل رقابتید و زود ناامید نمی‌­شوید برای ورود به حرفه بازاریابی املاک به شما خوش آمد می­‌گوییم.

پرسونای مخاطبینی که ممکن است جهت خرید و فروش ویلا و آپارتمان یا اجاره ملک به شما مراجعه کنند بسیار متفاوت و گسترده است. راحت‌­تر بگوییم: همه مردم! برخورد با عموم مردم دارای نکات مثبت و منفی بسیاری است و یک آژانس مشاور املاک و مستغلات باید بتواند از پس همه آنها برآید.

واقعیت این است که مشاورین املاک بسیاری در زمینه خرید و فروش فعالیت می­‌کنند. بعضی بسیار موفقند و بعضی نه. با این حال گاهی شما بنگاه املاکی را پیدا می­‌کنید که بیش از بقیه برجسته هستند. بیش­تر معاملات منطقه در دفتر آنها اتفاق می­‌افتد و اعتماد مردم برای خرید و فروش خانه به آنها بیش­تر است. همه این آژانس­‌های برتر در حوزه خود، دارای مهارت‌های مهم در حوزه املاک و ویژگی­‌های مشترک خاصی هستند.

در این مقاله، مهارت‌های مهم در حوزه املاک؛ ۸ ویژگی بسیار ضروری برای مدیران و نمایندگان فروش ملک. سعی کرده‌­ایم جزئی‌­ترین موارد را برایتان شرح دهیم تا شما به عنوان یکی از فعالان این حوزه بتوانید در رده‌­های بالای بازاریابی املاک فعالیت کرده و عملکرد مطلوبی داشته باشید.

۱. پذیرا بودن ایده‌­های جدید

پذیرای ایده‌­های جدید بودن به معنای دیدن جهان به شکلی است که وجود دارد نه آن طور که ما می­‌خواهیم. باید به دنبال تجربیات و گفتگوهای جدید با افراد مختلف باشید. داشتن یک مجموعه متنوع از دوستان و باز بودن در برابر افکاری که تفکرات شما را به چالش می­‌کشد. این باعث می‌شود از خطا یا سوگیری شناختی مصون بمانید. خطایی که اینگونه نمایان می‌شود؛ «هر چه من را تأیید کند، درست است!»

بله! زندگی و کار شما می‌­تواند الگوها و راهکارهای به خصوص و قابل پیش­‌بینی داشته باشد. اما باز بودن و پذیرا بودن به معنای کاوش در روش­‌های مختلف انجام کار است نه چسبیدن به «همان تفکرات و راه‌های قدیمی.»

با درک این تغییر، ابدا دیگر از دریچه محدود دریافتی، مسائل را نمی­‌بینید و در عوض می‌­فهمید که جهان زنده، پویا و پر از فرصت است. برای یک آژانس املاک با هدف اینکه به عنوان رهبر بازار یا تاثیرگذار بر بازار منطقه خود فعالیت دارد، پذیرا بودن به معنای درک این نکته است که روش­‌های مختلفی برای خلق ارزش وجود دارد که نهایتا منجر به فروش بیشتر و مطلوبیت اقتصادی بالایی خواهد شد.

«وجود افرادی که در بازاریابی املاک، تمام سعی و تلاشش‌شان بر روی سود‌آوری و فروش مقطعی‌ست و نه خلاقیت برای زمینه سازی فروش پایدار، خود نیز یک گره اساسی‌ست!»

۲. داشتن ثبات عاطفی

همان طور که در مقدمه مقاله به آن اشاره کردیم، برخورد با عموم مردم و طیف گسترده­‌ای از مخاطبین، دارای نکات مثبت و منفی و اوج و فرودهای بسیار است. افراد در تمامی نقش­‌ها از یک فرد مجرد، یک خانواده تا یک سازمان وقتی درگیر چالش انتخاب، خرید یا فروش ملک جدیدی هستند، احساسات آنها می‌­تواند دستخوش تغییراتی غیر قابل انتظار قرار گیرد. شادی، ترس، تردید، عصبانیت، غم و اندوه و حتی انتظار بیش از حد و کدورت‌های پنهان، البته بسته به شرایط.

به عنوان مثال: اگر زوج­‌هایی که تازه ازدواج کرده‎‌­اند، خانه‌­ای بخرند یا حتی اجاره کنند، احتمالا خوشحال خواهند شد. یا ممکن است خانواده‌­ای بعد از درگذشت یکی از عزیزانش اقدام به فروش خانه خانوادگی خود کند. در این صورت احتمالا فروشنده دچار غم و اندوه بسیاری است.

یک مشاور املاک زبده در تمامی این شرایط از نظر عاطفی دارای ثبات عاطفی مناسبی است. این کمک می­‌کند تا مشتری شما که مود عاطفی مناسبی ندارد، به تعادل احساسی بهتری برسد. نکته بسیار مهم‌­تر این است که نباید اجازه دهید مشکلات و چالش­‌های زندگی شخصی و کاری خودتان نیز در هنگام مواجه با مشتری بر ثبات عاطفی شما اثرگذار باشد و در کارتان تداخل ایجاد کند.


بیشتر بدانید: ۱۶ایده اثربخش و مهم برای بازاریابی املاک و مستغلات در سال ۱۴۰۰


۳. وظیفه‌شناسی

پیش از این گفتیم که تجارت املاک و مستغلات چقدر رقابتی است. یک خصیصه شخصیتی در این میان می‌­تواند شما را برای رسیدن به اوج این رقابت کمک کند. آن هم وظیفه‌شناسی ست. یک فرد وظیفه شناس، قابل اعتماد و وقت شناس است و حتی به کوچک­‌ترین جزئیات نیز توجه دارد. او «وجدان» دارد. به همه قول­‌ها و برنامه­‌های خود پایبند است و از قوانین پیروی می‌­کند و به هنجارهای اجتماعی وفادار است.

«برنت رابرتز روانشناس از دانشگاه ایلینوی می‌­گوید: وظیفه شناس بودن مانند مسواک زدن است؛ از بروز مشکلات آینده جلوگیری می­‌کند.»

در چنین آشفته‌بازاریی که اعتماد رکن اساسی برای پیروزی‌ست، مشتری دیگر سردرگم یا مردد نخواهد بود. او با فردی روبروست که قابل پیش‌بینی است. افراد وظیفه شناس مقاوم هستند و به راحتی شکست­‌ها را پشت سر می­‌گذارند و در جایی که دیگران معمولا می‌­بازند، آنها برنده‌­اند. این لازمه و شرط موفقیت در بازاریابی املاک است.

۴. داشتن اعتمادبه‌نفس

افراد با اعتمادبه‌نفس از ستایش گاه و بیگاه دیگران در رابطه با خود لذت می­‌برند اما حتی بدون آن نیز می­‌دانند که به اندازه کافی خوب هستند و می‌­توانند از پس هر موقعیتی بربیایند. افراد با اعتمادبه‌نفس، ارزش کاری را که می­‌کنند می‌­دانند و به آن ارزش اعتقاد دارند.

در صنعت فروش ملک و مستغلات داشتن اعتماد به نفس جز مهارت‌های مهم در حوزه املاک، لازم و حیاتی است. زیرا افراد با این خصوصیت در لحظه با مشتری همراه می‌­شوند و در هر شرایطی راحت هستند و با وجود آنچه دیگران ممکن است فکر کنند و یا بگویند نسبت به نظرات و عملکرد خود مستقل و وفادار می­‌مانند.

و مهم‌­ترین و آخرین کاری که یک فرد با اعتمادبه‌نفس انجام می‌­دهد، اقدام است. ممکن است آنها مانند بقیه در لحظاتی دچار ترس شوند، اما آن را کنار می‌­گذارند و آنچه برای موفقیت لازم است را انجام می‌­دهند.

۵. توسعه فردی

یکی از مهم‌­ترین ویژگی­‌های یک آژانس برتر املاک، توانمندسازی و توسعه فردی است. اوضاع به سرعت در صنعت املاک و مستغلات تغییر می­‌کند و نماینده­ و عامل فروشی که همگام با آنها نیست، همان کسی است که از بقیه عقب می‌­ماند.

یادگیری مهارت­‌های جدید، گوش دادن به نظرات مختلف و تعامل با متخصصان و مربیان، از ویژگی­‌های مدیران موفق این حوزه است. نمایندگان عالی رتبه فروش املاک هرگز به نشستن و نگاه کردن راضی نمی­‌شوند بلکه در عوض همیشه به دنبال اطلاعات، مشاوره و مهم‌­تر از همه روش‌­های جدید مذاکره و فروش‌­اند.


بیشتر بدانید: نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات؛ چرا و چطور؟


۶. مهارت گوش دادن

نکته‌­ای که همه مدیران و نمایندگان فروش املاک باید بدانند این است که گوش دادن به مشتری از اهمیت حیاتی برخوردار است. داشتن مهارت عالی گوش دادن فقط به معنای توانایی در شنیدن به مردم نیست. بلکه در واقع این موضوع موید ارتباط معنادار با آنها و درک عمیقی از کلمات یا دیدگاهشان است. این تفاوت ظریف اما بسیار مهم است که بهترین شنوندگان دارند. و به آنها کمک می­‌کند تا تبدیل به بهترین مشاورین املاک شوند.

۷. مهارت­‌های عالی مذاکره

توانایی مذاکره بخش بسیار بزرگی از وظیفه شماست. نه تنها باید در مورد قیمت و شرایط فروش چانه‌زنی کنید، بلکه باید با هوشمندی تمام و با اتکا به مهارت‌های شناختی و ارائه استدلال دقیق، خریدار یا فروشنده را از تصمیم اشتباه دور و جریان مبادله و معامله را به سمت یک بازی برد-برد ببرید.

نکته اینجاست که تبدیل شدن به یک مذاکره کننده زبده، با گذشت زمان اتفاق می­‌افتد. مذاکره کننده مسلط و موفق، به نفع همه اقدام می‌کند. نقش کلیدی خود را در جریان ارائه خدمات ملکی، در وهله نخست به عنوان یک تسهیل‌گر می‌بیند، یک یاری رسان قابل اعتماد! پس مذاکره کننده موفق، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، از جمله:

  • باید بدانید خط اصلی گفتگو قبل از شروع گفته­‌هایتان چیست.
  • برنامه مناسبی برای رعایت اصول مذاکره در خود ایجاد کنید و اشرافیت اطلاعاتی کامل داشته باشید.
  • توانایی و ظرفیت تحلیل در برابر بازی­‌های روانی فرد مقابل را در خود افزایش دهید.
  • از زبان بدن خود به درستی استفاده کنید.
  • توانایی خواندن زبان بدن دیگران را در خود تقویت کنید.

بیشتر بدانید: مهم‌ترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات


۸. شیطان در جزيیات است

در بیزینس املاک جزئیات بسیاری وجود دارد که گاهی ممکن است غیر قابل بررسی به نظر برسند. با این حال افراد موفق این حوزه آموخته‌­اند که باید جزئی‌نگر باشند. نباید فراموش کنیم، جزئیات کوچک گاه مهم‌ترین مسائل را رقم می‌­زنند.

شیطان در جزئیات است (به انگلیسی: the devil is in the detail) یک اصطلاح در زبان انگلیسی است به معنی اینکه توجه به جزئیات بسیار مهم است و همیشه امکان دارد مسائل با اهمیت در نگاه کلی و بدون دقت به جزئیات، به چشم نیاید.

اگر چیزی را از دست بدهید و یا مرتکب خطایی شوید ممکن است یک معامله یا اعتبار چندین و چندساله را از دست بدهید. تحقیقات عمیق و پرداخت به نکات ریز و جزئی حیاتی است؛ چرا که جز شیطان، حقیقت نیز در جزئیات است.

جمع بندی

  • پذیرای ایده‌­های جدید بودن به معنای دیدن جهان به شکلی است که وجود دارد نه آن طور که ما می­‌خواهیم. «وجود افرادی که در بازاریابی املاک، تمام سعی و تلاشش‌شان بر روی سود‌آوری و فروش مقطعی‌ست و نه خلاقیت برای زمینه سازی فروش پایدار، خود نیز یک گره اساسی‌ست!»
  • یک مشاور املاک زبده در تمامی شرایط از نظر عاطفی دارای ثبات عاطفی مناسبی است. این کمک می­‌کند تا مشتری شما که مود عاطفی مناسبی ندارد، به تعادل احساسی بهتری برسد.
  • با وظیفه‌شناسی، در چنین آشفته‌بازاریی که اعتماد رکن اساسی برای پیروزی‌ست، مشتری دیگر سردرگم یا مردد نخواهد بود. او با فردی روبروست که قابل پیش‌بینی است. افراد وظیفه شناس مقاوم هستند و به راحتی شکست­‌ها را پشت سر می­‌گذارند و در جایی که دیگران معمولا می‌­بازند، آنها برنده‌­اند.
  • در صنعت املاک و مستغلات داشتن اعتماد به نفس لازم و حیاتی است. زیرا افراد با این خصوصیت در لحظه با مشتری همراه می‌­شوند و در هر شرایطی راحت هستند و با وجود آنچه دیگران ممکن است فکر کنند و یا بگویند نسبت به نظرات و عملکرد خود مستقل و وفادار می­‌مانند.
  • اوضاع به سرعت در صنعت املاک و مستغلات تغییر می­‌کند و نماینده­ و عامل فروشی که همگام با آنها نیست، همان کسی است که از بقیه عقب می‌­ماند.
  • داشتن مهارت عالی گوش دادن فقط به معنای توانایی در شنیدن به مردم نیست. بلکه در واقع این موضوع موید ارتباط معنادار با آنها و درک عمیقی از کلمات یا دیدگاهشان است. این تفاوت ظریف اما بسیار مهم است که بهترین شنوندگان دارند.
  • مذاکره کننده مسلط و موفق، به نفع همه اقدام می‌کند. نقش کلیدی خود را در جریان ارائه خدمات ملکی، در وهله نخست به عنوان یک تسهیل‌گر می‌بیند، یک یاری رسان قابل اعتماد!
  • اگر چیزی را از دست بدهید و یا مرتکب خطایی شوید ممکن است یک معامله یا اعتبار چندین و چندساله را از دست بدهید. تحقیقات عمیق و پرداخت به نکات ریز و جزئی حیاتی است؛ چرا که جز شیطان، حقیقت نیز در جزئیات است.

در پایان، شما می‌توانید برای مطالعه مطالب مرتبط در حوزه بازاریابی املاک به مجله خانه انزلی مراجعه کنید. علاوه بر این، برای بازدید از عناوین متنوع و فایل‌های ویژه و جدید کافیست وارد صفحه خانه انزلی شوید.

 

منبع: e campaign pro

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه