اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات

1400-02-03
0 دیدگاه
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک

اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات سال‌هاست در کشور‌های پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است. البته این موضوع در کشور ما در سایر کسب و کارها، از پوشاک گرفته تا موسسات خدماتی، به سرعت رواج یافته است.

وقتی در حال تصمیم گیری برای تدوین استراتژی، جهت توسعه فرآیند‌ها و پیشرفت در فروش ویلا و سایر مستغلات هستید، یکی از اساسی‌ترین موارد، توجه و درک این نکته است؛ مدیریت ارتباط با مشتریان، که معمولا و در شکل سازمان یافته خود توسط نرم­‌افزارهای مدیریت ارتباط یا CRM صورت می­‌گیرد.

باید این واقعیت را قبول کنیم که کار در مشاور املاک یا موسسات بزرگ ملکی می­‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد و ساعت‌­های بسیاری از روز شما را درگیر خود کند. متقاضیان بسیار که معلوم نیست همه آنها تبدیل به مشتری شوند، آگهی­‌های ملکی بسیار، شناخت مناطق جدید و رو به توسعه شهری و … زمان زیادی را از شما خواهند گرفت.

اینجاست که لزوم طبقه‌­بندی و یکپارچه­‌سازی بانک اطلاعاتی در این حوزه شغلی بسیار مهم می‌­نماید. از طرفی، مطمئنا موفقیت در صنعت املاک و مستغلات ناشی از روابط تاثیرگذار و مستمری است که مشاورین یا کارشناسان فروش با مشتریان خود برقرار می­‌کنند. بهترین راه برای هدایت صحیح این ارتباط و بهبود آن نیز استفاده از CRM و دستیابی به یک رابطه ساختارمند و موفق‌­تر با مشتریان است.

در این مقاله، تحریریه خانه انزلی، ۳ مورد از اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات را با هم بررسی خواهد کرد. نکاتی که می تواند راهنما و راهگشای شما در موسسات ملکی باشد.


بیشتر بدانید: مهم‌ترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات


1. از پیگیری تا حصول فروش

سیستم نرم افزار CRM به شما کمک می‌کند تا منظم بمانید و از زمان مناسب برای پیگیری مشتری­‌های احتمالی و مشتری­‌های فعلی خود مطلع باشید. می‌­توانید در این سیستم از موعد مناسب برای ارسال پیامک‌ها، ایمیل­‌ها، جلسات و قرارهای کاری با مشتریان، تماس­‌های تلفنی و … یادداشت بگذارید تا هم در یادآوری این گونه قرارها مشکلی نداشته باشید و هم با نوشتن تیتر کوتاهی از موضوع هر بحث، هنگام پیگیری مشتری مسلط‌­تر و تاثیرگذارتر باشید.

زمان‌­بندی کارها و مدیریت جلسات و رویدادها از جمله کارهای خسته کننده اما اساسی در هر روز کاری یک دفتر معاملات ملکی است. داشتن تمام داده‌­های مربوط به این زمان بندی‌­ها در یک مکان مرکزی به شما این امکان را می­‌دهد تا برای هر جلسه و یا قرار ملاقات تعامل بیش­تر و منظم‌­تری با مشتری داشته باشید.

ممکن است حتی خود مشتری به یاد نیاورد چه درخواست­‌ها و ویژگی­‌های خاصی را برای آپارتمان مورد علاقه­‌اش با شما مطرح کرده است. اما شما می‌­توانید با مراجعه به فایل مخصوص همان مشتری تمامی این اطلاعات را یک بار دیگر چک کنید و در تماس تلفنی یا قرار ملاقات بعدی در صحبت­‌هایتان از آنها استفاده کنید.

ارتباط با مشتریان در املاک

یا مواردی از ملک­‌هایی که با داده‌­های مشتری متناسب است را جهت معرفی انتخاب و پیشنهاد دهید. این هم به پیگیر بودن شما در خواسته مشتری کمک خواهد کرد و هم اعتمادسازی را تقویت می­‌کند. اینجاست که اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات بیش از گذشته ضرورت پیدا می‌کند.

با توجه به داشتن یک سیستم یکپارچه و ثبت مشخصات مخاطبین، می­‌توانید هرچند وقت، مثلا ماهی یک بار آگهی­‌های خرید و فروش جذاب ملک، مسائل شهری مربوط به منطقه فعالیت‌­تان و یا خبرهای مربوط به قوانین حقوقی ملک یا طرح­‌های جدید وام مسکن و … را از طریق ایمیل یا پیامکی حاوی لینک صفحه وبسایت‌تان برای مشتریان ارسال کنید.

مشتریان شما مالکین یا مستاجرین منازل هستند. چه چیز بهتر از این­که اطلاعاتی از قبیل مراکز محلی تعمیرات جزئی ساختمان، لوله کشی، شرکت­‌های سم پاشی حشرات، نقاش ساختمان و … را که به آدرس مشتری مورد نظر نزدیک‌­اند برای آنها ارسال کنید. این خدمات نام برند شما را پر رنگ می‌کند.

این کار هم حس رضایتمندی را در مشتری شما تقویت می­‌کند و هم می­‌تواند راه دیگری جهت برقراری لینک­‌های ارتباطی با هم­‌صنفان شما در صنعت املاک و مستغلات باشد. آنها را معرفی کنید و از آنها بخواهید تا معرف شما در زمینه فروش و معاملات ملک باشند.

اینجاست که طیفی از مشتریان، شما را به عنوان یک خبرنامه موثق آنلاین در حوزه املاک و مستغلات خواهند شناخت. و هر ماه منتظرند تا اخبار مربوط به حوزه مورد علاقه‌­شان و یا نیازمندی­‌های معاملات ملکی خود را از شما جویا شوند. از طرفی کلیک بر روی ایمیل یا پیامکی که موضوع آن مشخص شده، یعنی مشتری موردنظر به آن موضوع خاص علاقمند است و شما می­‌توانید بر همین اساس مطالب فیلتربندی شده بعدی را ارسال کنید.

مشتریان شما پس از اولین فروش، نخستین گام در راه اعتمادسازی با شما را برداشته‌­اند. این شما هستید که در این مرحله پیگیری را قطع و از امکان تبدیل مشتری فعلی به مشتری دائم جلوگیری می­‌کنید یا با هر گامی که برمی‌­دارید رابطه خود با مشتری اولیه را در طولانی مدت بهبود می‌­دهید.


بیشتر بدانید: نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات


2. گزارش‌­گیری و تدوین استراتژی فروش

هنگامی که اقدام به خرید و راه اندازی یک سیستم نرم افزاری CRM می­‌کنید و آن را در دسترس کارمندان فروش خود قرار می­‌دهید، در واقع یک بانک اطلاعاتی جامع از لحظه آشنایی مشتری با برند شما و همه اقداماتی که در زمینه فروش یا اجاره ملک برای او انجام شده در اختیار خواهید داشت.

معمولا فضای ذخیره سازی در چنین نرم­‌افزارهایی نامحدود است و شما به راحتی می­‌توانید طی چندین سال اطلاعات مشتریان خود را در آنها بایگانی کنید. مثلا کسی که یک بار منزلی را از طریق شما پیدا کرده و اقدام به عقد قرارداد اجاره نامه کرده است، ممکن است در سال­‌های آتی نیز با پیگیری مناسب و به وقت جهت اجاره آپارتمانی به شما مراجعه کند.

تدوین استراتژی فروش املاک

با داشتن اطلاعاتی از قبیل میزان توانایی پرداخت مبلغ رهن و اجاره، متراژ آپارتمان مورد نظر مشتری، محلات یا مناطقی که جهت سکونت در نظر دارد، تعداد افراد خانواده و … می­‌توانید به راحتی فایل­‌های مناسب نیاز مشتری را جدا کرده و به او پیشنهاد دهید.

این گزارش گیری می‌­تواند براساس تقویم­‌های سالگردی که شما تنظیم کرده و به آن داده داده­‌اید هم انجام شود. تاریخ‌­های مهمی مانند تولد، سالگرد ازدواج و یا مهم­تر از آن سالگرد خرید اولین خانه. یادآوری و پیام تبریک به مشتری یکی از ارزان‌­ترین و موثرترین کارها در استراتژی بازاریابی و فروش شماست.

هر زمان که مشتری ملک، پیامی از شما چه در ارتباط با تبریک یا اطلاع رسانی دریافت می­‌کند، رابطه نماینده فروش و مشتری، تقویت و امکان تکرار خرید و معامله بیش­تر خواهد شد.

درک اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات به توسعه فرآیند‌ها کمک خواهد کرد. این رویه بعد از مدتی، یک استراتژی فروش مدون برای شما ایجاد خواهد کرد که از طریق آن می‌توانید در مورد چگونگی بازاریابی املاک، ارتباط با مشتری و در نهایت داشتن سود بالاتر از طریق فروش بیش­تر و راحت‌­تر برنامه‌­ریزی کنید.

بدون داشتن پیش زمینه از مشتری احتمالی یا مشتری فعلی همیشه انگار در نقطه شروع ایستاده‌­اید و قرار است در مسیر جدیدی قدم بگذارید که تا به حال از آن عبور نکرده‌­اید. افراد، مشخصا و معمولا براساس پرسونای شخصیتی خود در دوره‌های زمان­ی نامشخص، غالبا به یک شکل رفتار کرده و تصمیم می­‌گیرند، پس باید اطلاعات کافی داشته باشید.


بیشتر بدانید: ۷اقدام کلیدی برای توسعه بازاریابی املاک از طریق دیجیتال مارکتینگ


3. گروه­ بندی مخاطبان فروش

ایده اصلی در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات، برای تمامی مخاطبین شما یکسان است. قرار بر این است که شما خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید و در نهایت آنها را به مشتریان خود بدل کنید. اما برخی ویژگی­‌ها مانند نوع درخواست معامله خرید، فروش یا اجاره می­‌تواند میان آنها تمایز ایجاد کند. یا براساس بودجه مشتری خود می‌­توانید چند دسته بندی مجزا داشته باشید.

متراژ مورد نظر ملک درخواستی، آپارتمان، خانه ویلایی، زمین، ملک پیش فروش، همه و همه می­‌توانند شاخصی جهت گروه بندی مشتریان شما قرار گرفته شوند. به هر حال می­‌توانید گروه بزرگی از مخاطبان را براساس یک ویژگی مشترک در نرم‎‌­افزار CRM خود دسته بندی کنید.

از این طریق شما به گزارش‌­هایی دست خواهید یافت که نشان می­‌دهد این گروه از افراد چه تقاضایی با چه ویژگی­‌های منحصر بفردی دارند. و شما از چه نوع بازاریابی برای ارتباط گرفتن با مشتری باید استفاده کنید. در خلال این دسته­‌بندی­‌ها و با بررسی دقیق­‌تر، مسئله مهم دیگری نیز برای شما آشکار خواهد شد.

(CRM) برای مشاورین املاک

مشتریانی که برای خرید و گرفتن تصمیم نهایی آماده‌­ترند دارای خصوصیات بارزتر و پیگیری بیش­تر هستند. شما با صرف هزینه و سرمایه‌­گذاری بر روی این دسته از مخاطب به سود بیش­تری دست پیدا می­‌کنید. برای داشتن یک قاب کلی در بدو کار، در ابتدای روز کاری از هر گروه 5 نفر را انتخاب و زمانی را برای تماس با آنها تنظیم کنید.

این امکان سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بینش جمعی صحیح‌­تری به شما ارائه خواهد داد. استراتژی‌­های بازاریابی براساس همین بینش جمعی تدوین و اجرایی خواهد شد. تا اینجا شما نصف کار را انجام داده‌اید. کافی است کمی مدبرانه عمل کنید تا به فروش نهایی دست یابید. درک و بکارگیری مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات، می تواند شرایط مستعد و مطلوبی را در رقابت برای شما فراهم کند.

پس برای هر دسته بندی خود، فایل­‌ها و موارد فروش یا اجاره مشخصی را جداسازی کنید. از طریق ارسال پیامک حاوی لینک، یا ایمیل بخصوص برای کارمندان سازمانی، پیام واتساپ و یا تماس تلفنی این موارد را به دسته موردنظر خود گزارش دهید. در این شرایط شما گروه بزرگی از مخاطبین دارید که فایل‌­های مورد نظر شما مورد علاقه همه آنهاست.


بیشتر بدانید: ۱۶ایده اثربخش و مهم برای بازاریابی املاک و مستغلات در سال ۱۴۰۰


جمع بندی

مدیریت زمان یکی از موثرترین مهارت­‌های مشاورین املاک و نمایندگان فروش آنهاست. این نمایندگان باید در طول روز کارهای بسیاری انجام می­‌دهند. پاسخگویی به مشتریان فعلی که معاملات خود را انجام داده و در روند کارهای اداری انتقال ملک‌­اند. پاسخگویی به مشتری احتمالی که جهت اطلاع از آگهی­‌های ملکی مراجعه کرده است. پیگیری و ارتباط با مشتریان گذشته، بازاریابی از مخاطبین جدید و تلاش جهت تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل.

بدون داشتن یک سیستم نرم افزاری یکپارچه CRM در املاک و مستغلات و برنامه‌­ریزی موثر و دقیق برای تمام این موارد بعید به نظر می­‌رسد. در یک روز شلوغ کاری که باید قرارها و جلسات بسیاری را تنظیم کنید، این سیستم می‌­تواند در کوتاه مدت و بلند مدت یک استراتژی کلی حرکت برای شما تدوین کند.

در پایان، شما می‌توانید برای مطالعه مطالب مرتبط در حوزه بازاریابی املاک به مجله خانه انزلی مراجعه کنید. علاوه بر این، برای بازدید از عناوین متنوع و فایل‌های ویژه و جدید کافیست وارد صفحه خانه انزلی شوید.

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه