نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات؛ چرا و چطور؟

1400-03-01
1 دیدگاه
نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات

نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات در سال‌های اخیر بسیار پر رنگ‌تر شده است. در گذشته، برای معرفی فایل و فروش یک واحد مسکونی یا زمین به مشتری، در دفتر املاک خود می‌­نشستید تا مشتری به شما مراجعه کند؛ اقدامات اولیه هم به صورت سنتی صورت می‌گرفت. جلب اطمینان و اعتماد در این شرایط مسائل و مشکلات خودش را داشت.

با اطمینان باید به شما اعلام کنیم که آنچه در گذشته ممکن بود به فروش املاک و سوددهی شما منتهی شود، امروز دیگر وجود ندارد اگر هم ممکن باشد آنقدر رقابت در آن دشوار است که شانس موفقیت‌تان را به احتمالات گره می‌زند. اینجاست که بحث دسترسی مشتریان بالقوه به شما و امکان انتقال پیام شما به آنها با در نظر گرفتن نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات مطرح می‌شود.

در دنیای دیجیتال که در کسری از ثانیه مخاطب خرید یا فروش ملک می­‌تواند با ده‌­ها مورد مناسب برای معامله یا سرمایه‌گذاری ملکی مواجه شود و از مزیت رقابتی هرکدام از وبسایت­‌های حوزه ملکی نیز بهره‌مند گردد، بنظر می‌رسد جمع‌اوری اطلاعات و دریافت محتوای درست از طریق شبکه‌های اجتماعی اولین اقدامی‌ست که احتمالا هر فردی بر آن تکیه کند.

صنعت فروش ملک و مستغلات وابستگی بسیار زیادی به بازاریابی در شبکه­‌های اجتماعی دارد. اگر یک مشاور مسکن حرفه‌­ای باشید حتما به اهمیت و نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ویلا و آپارتمان و تاثیر آن در جلب اعتماد مشتری از طریق محتوا و برندسازی تجارت خود پی برده‌­اید.

روی سخن این مقاله با نمایندگان فروش املاک، مشاورین مسکن، سازندگان و انبوه‌­سازان ملک و بازاریابان حوزه املاک و مستغلات بوده؛ اینکه چرا و چطور رسانه‌های اجتماعی به روند توسعه کسب و کار املاک کمک می‌کند.

اهمیت رسانه­‌های اجتماعی

نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات

باید بدانید که رسانه‌­های اجتماعی نقش مهمی در اعتمادسازی برای مشتریان شما خواهند داشت. مخاطبان از طریق این شبکه­‎‌ها با نام تجاری و نوع عملکرد شما آشنا می­‌شوند و به شما اعتماد می­‌کنند. مشتریان بالقوه از این طریق به مشتری بالفعل تبدیل می‌­شوند و از این کانال، فروش و سوددهی شما بالا خواهد رفت.

شبکه­‌های اجتماعی از پرکاربردترین و در دسترس‌­ترین بسترها برای عموم مردم با پرسونای مختلف (ویژگی‌های شخصیتی متفاوت) به شمار می‌­روند. شما برای فروش ملک خود تنها با یک فرد متخصص، پدر یک خانواده یا … سروکار ندارید. بلکه مثلا مادر خانواده می­‌تواند نقش بسزایی در انتخاب و تصمیم خرید یک آپارتمان یا خانه ویلایی ایفا کند.

پس بهتر است عمومی‌­ترین بسترهای دیجیتال همانند شبکه­‌های اجتماعی را برای تبلیغات و برندینگ خود انتخاب کنید. اینستاگرام از مهم‌­ترین این شبکه­‌ها و پر کاربرترین آنها در سال­‌های اخیر بوده است. همین‌­طور توییتر، لینکدین و … که هرکدام با توجه به ساختار پلتفرم، ویژگی‌هایی منحصر به فرد خود و  سطح فعالیت یا تعامل کاربران‌شان می تواند بستری مفیدی واقع شود.

نکته‌ای که حتما باید به آن توجه شود این است؛ شما باید به فراخور آن پلتفرم یا شبکه اجتماعی و با توجه به بازار هدف و شخصیت مشتریان این حوزه، با در نظر گرفتن سلایق و استراتژی مطلوب و هدفمند اقدام به تولید محتوا کنید. درک این نکته می‌تواند نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات را بسیار پر رنگ‌تر کند.


بیشترب دانید: ۷اقدام کلیدی برای توسعه بازاریابی املاک از طریق دیجیتال مارکتینگ


به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1. استفاده از هشتگ­‌های مناسب ملک و مستغلات

استفاده از هشتگ­‌های مناسب ملک و مستغلات

هشتگ­‌ها تاکتیک مناسبی برای جستجو در شبکه­‌های اجتماعی به شمار می­‌روند. با انتخاب مناسب آنها افراد بسیاری با شما آشنا شده و کسب و کار ملکی شما را پیدا خواهند کرد. صاحبان املاک که قصد فروش ملک خود را دارند و یا مشتریان بالقوه که به دنبال خرید خانه‌­ای مناسب‌­اند از طریق این هشتگ­‌ها می‌­توانند با نام شما یا فرصتی که از سوی شما فراهم شده روبرو شوند.

تصور کنید که شما اگر به دنبال خرید آپارتمانی در منطقه ساحلی و با قیمت مناسب بودید چه کلماتی را برای جستجو انتخاب می­‌کردید؟ انتخاب این هشتگ‌ها هم باید مرتبط با پست شما باشد و هم باید به دقت گزینش شود. قبلش خوب تحقیق کنید.

در پلتفرم اینستاگرام تنها از 30 هشتگ در هر پست می­‌توانید استفاده کنید که بهتر است هوشمندانه و با انتخاب کلمات کلیدی هدفمند باشد. مثلا برای فروش آپارتمان در مناطقی خاص حتما باید از نام شهر و محله مورد نظر در هشتگ‌­ها استفاده کنید. یا برای فروش زمین یا ملکی با کاربری تجاری و مسکونی، آن را در هشتگ پست لحاظ کنید.

2. تک جملات اثرگذار در استراتژی محتوایی

استراتژی محتوایی برای املاک

اگر در حوزه بازاریابی املاک کار کرده‌­اید حتما می‌­دانید که رقابت در این بازار بسیار گسترده و دشوار است. پس برنده کسی است که بیش­ترین اعتماد را از طریق تولید محتوای دقیق و باکیفیت به دست آورد.

جو پولیتزی در کتاب «قدرت محتوا» به طور تلویحی به این موضوع اشاره می­‌کند که صرف تولید محتوایی که از فروش و کسب و کار شما به جای نیازهای مشتری صحبت کند، موفق نخواهد بود.

بهتر بگوییم: نقطه مرکزی را هدف پرتاب در نظر نگیرید. به گوشه آن شلیک کنید. از نقل قول­‌ها و توصیفات الهام‌بخش برای اثربخش‌­تر شدن محتوای خود استفاده کنید. این نکته را هم در نظر بگیرید که سرگرم کردن مخاطب به ایجاد حس اعتماد و دوستی کاربران با شما کمک خواهد کرد. فراموش نکنید نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات زمانی مسجل خواهد شد که شما در دور تعامل با کاربران قرار بگیرید.

به طور مثال در پلن محتوایی خود زمان و بخش هایی از محتویات شبکه‌تان را به محتوای طنز، نکات تخصصی، نقل قول‌ها و یا تولید محتوای اینفوگرافیک اختصاص دهید. به طور مثال:

استفاده از محتوای طنز: «اگر تصمیم به خرید خونه گرفتی، تنها کسی که باید بهش زنگ بزنی منم! بقیه­‌ش با من!»

استفاده از جملات الهام بخش: «از بهترین زمان برای خرید خونه همیشه چند سال گذشته.» یا «خرید زمین، از زمین بلندت می­‌کنه.»

جملاتی برای جلب اعتماد:«برای این­که خدمت واقعی رو به مشتری ارائه بدید، نیاز به پول و صرف هزینه ندارید، صداقت و درستی تنها خدمت واقعی شماست.»

نقل قول از مشتریان قبلی: «با مشتریان گذشته که از خدماتی ارائه داده شده رضایت دارند تماس بگیرید. بپرسید می­‌خواهند نظرشان را در مورد تیم و نحوه پشتیبانی شما بیان کنند تا با اسم خودشان در صفحه شبکه اجتماعی مربوط به مشاور املاک منتشر شود. این محتوا برای شما معجزه می­‎‌کند.»

تبعا می‌توانید خلاق‌تر و هوشمندانه‌تر رفتار کنید. مثال‌های فوق صرفا برای درک مطلب بیان شده‌اند. شما باید ذائقه مخاطب، شخصیت و ادعای برندتان را خوب درک کنید. توصیه اکید این است که بی گذار به آب نزنید تا آبروی برندتان حفظ شود.


بیشتر بدانید: مهم‌ترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات


3. ایجاد گرافیک رسانه‌­ای

اینفوگرافیک برای املاک

شما برای معرفی نوع کسب و کار خود می­‌توانید هرچند وقت، از محیط دفتر املاک و نمایندگان فروش خود عکس‌­هایی منتشر کنید. همچنین انتشار عکس آپارتمان، ویلا، ساختمان­‌های پیش فروش و … که بر روی آنها کار می­‌کنید؛ پاسخ به کنجکاوی مخاطبان و همراه کردن آنها باید روتین کاری شما باشد.

انتشار عکس­‌ها به صورت خام، کافی و حرفه‌­ای نیست. باید بتوانید با استفاده از یک کاور گرافیکی آنها را شخصی سازی کنید تا اثرگذاری بیش­تری در مخاطب‌­تان داشته باشد. رنگ برند، لوگوی تجاری و شکل آن می­‌تواند پست و عکس منتشر شده را برای شما سفارشی کند. اگر می توانید با یه گرافیست مشورت کنید.

اینفوگرافیک‌­ها از عالی­‌ترین روش‌­ها برای تعامل و ایجاد ارتباط با مشتریان است. اینفوگرافیک، خواندن و انتقال مطالب یا یک پروسه را برای مخاطب ساده­‌سازی می‌­کند. مثلا می‌­توانید طریقه گرفتن مشاوره از بازاریابان املاک خود را از طریق یک اینفوگرافیک و قرار دادن در صفحه اینستاگرام توضیح دهید.

ایده آماده‎‌­سازی یک پست اینفوگرافیک در مورد مراحل خرید آپارتمان­‌های پیش فروش و مدارک مورد نیاز آن می تواند روند درک محتوا و سرعت به اشتراک گذاری آن را سریعتر کند.


بیشتر بدانید: ۱۶ایده اثربخش و مهم برای بازاریابی املاک و مستغلات در سال ۱۴۰۰


4. ثبات در بازاریابی شبکه‌­های اجتماعی

تاثیر شبکه‌های اجتمای برای بازاریابی املاک

پیوسته قدم بردارید. پست­‌های شما در شبکه اجتماعی و ثبات انها می­‌تواند گویای عملکرد دقیق شما باشد. از یک تقویم محتوایی و یک استراتژیست محتوا کمک بگیرید. حتما ایده­‌ها و نظرات هدفمندی برای پیشبرد اهداف بازاریابی شما ارائه خواهند داد.

صرفا به اشتراک گذاشتن یک پست در فضای اینستاگرام یا توییتر و رسانه‌­های اجتماعی دیگر برای آن که بگویید هنوز در بازی هستید کفایت نمی‌کند! نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات بواسطه فعالیت مستمر و صبر معنا پیدا می‌کند.

پست­‌ها و مطالبی در مورد پیش بینی بازار مسکن در ماه­‌های آینده، آمار معاملات ملک، نکاتی برای افرادی که می‌­خواهند ملکی را بخرند و یا بفروشند، و پست‌­هایی در مورد مناطق مختلف شهر یا قیمت ملک در آن منطقه می‌­تواند بسیار مثمرثمر باشد.

5. اشتراک گذاشتن داستان موفقیت‌تان

املاک اشتراک گذاشتن داستان موفقیت‌تان

هر معامله‌­ شما در این حوزه به معنای یک بار دیگر ایجاد اعتماد و اطمینان به برندتان است. هرچه افراد بیش­تری برای معاملات مسکن و زمین خود به شما اعتماد کنند، شانس توسعه نام تجاری و دیده شدن شما و اعتماد افراد دیگر بالاتر خواهد رفت.

از معاملات موفق خود بنویسید. از مشتری رضایتمندی که خانه مورد نظر خود را پیدا کرده عکسی جلوی آپارتمان جدیدش منتشر کنید و آن را در کانال­‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. اینها تفاوت و حرفه‌ایی بودن شما نسبت به رقبای‌تان را نشان خواهد داد.


بیشتر بدانید: اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مشاورین املاک و مستغلات


6. تولید محتوای تصویری

محتوای ویدیویی برای املاک

ویدئو گزینه عالی برای ارتباط با مخاطبان است. پویایی و جذابیت تصاویر عملکرد خوبی در شبکه­‌های اجتماعی خواهند داشت. فیلم‌های آموزشی و اطلاعاتی اغلب موفقیت آمیزترند. در مورد مسائل حقوقی بازار معاملات ملک و یا نحوه دریافت­‌های وام­‌های مسکن مناسب با جامعه مشتریان خود حرف بزنید. اما حتما سناریو داشته باشید!


بیشتر بدانید: مهارت‌های مهم در حوزه املاک؛ ۸ ویژگی بسیار ضروری برای مدیران و نمایندگان فروش ملک


فیلم live یکی دیگر از گزینه­‌های محبوب برای تولید محتواست. دوربین به دست بگیرید و از بازدید یک خانه فیلم تهیه کنید و در همان لحظه مشتری احتمالی را با خود همراه کنید. یا در مورد موضوعی خاص live پرسش و پاسخ در پیج اینستاگرام خود بگذارید. این به مشتری شما پیام خوبی خواهد داد؛ من هرچه شما بخواهید را می­‌دانم و به ان پاسخ می‌­دهم!

تاثیر نقش شبکه‌های اجتماعی بر معاملات ملک و مستغلات به اثبات رسیده است. رسانه­‌های اجتماعی سبک و روش دستیابی به مشتری جدید را دگرگون کرده و مرزها را برداشته­‌اند. مواجهه و تولید محتوا برای مخاطب و مشتری بالقوه تنها و موثرترین راه ارتباطی برای تبدیل او به مشتری بالفعل است. تجارت در دنیای امروز و حرکت با قدم­‌های گذشته اشتباهی است که باید به عنوان یک بازاریاب املاک و مستغلات از آن پرهیز کنید.

در پایان، شما می‌توانید برای مطالعه مطالب مرتبط در حوزه بازاریابی املاک به مجله خانه انزلی مراجعه کنید. علاوه بر این، برای بازدید از عناوین متنوع و فایل‌های ویژه و جدید کافیست وارد صفحه خانه انزلی شوید.

منبع: با برداشت آزاد از مقاله بازاریابی سایت snappa

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

1 دیدگاه

  1. مدرس
    1400-03-13
    | پاسخ
    | پاسخ

    واقعا مطالبتون فوق العادس!
    ممنون که اینقدر کامل و ساده و روان توضیح دادید.

ارسال دیدگاه