طبقه اول آپارتمان: انتخاب و سکونت در این طبقه خوب است یا بد؟

1400-03-07
0 دیدگاه
سکونت در طبقه اول آپارتمان

سکونت در طبقه اول آپارتمان در کنار مزایای قابل توجه‌، چالش‌هایی را نیز به همراه دارد. احتمالا از بسیاری می‌شنوید که می‌گویند:

آپارتمان‌های طبقه اول اغلب به دلیل نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و سروصدا نسبت به آپارتمان‌هایی که در طبقات بالاتر از سطح خیابان هستند، از مطلوبیت کمتری برخوردار هستند!

آیا واقعا اینطور است؟

انتخاب و خرید واحد در طبقه اول یا اجاره آن اساسا به دو عامل مهم یعنی «بودجه» و «شرایط شخصی افراد» بستگی دارد. تبعا این شرایط به شیوه یا سبک زندگی افراد هم مربوط می‌شود. 

دسترسی راحت به خانه بدون استفاده از آسانسور، نداشتن محدودیت‌ سر و صدا مخصوصا برای افرادی که کودک خردسال یا حیوان خانگی دارند و یا افرادی که پر رفت و آمد هستند، می‌تواند عوامل بسیار مهمی تلقی شود.

از طرفی زنگ‌های گاه و بیگاه مامورین ثبت کنتور، یا وابستگان سایر واحد‌ها به علت در دسترس‌تر بودن زنگ واحد اول و انتخابی که حاصل یک عادت است، ممکن است باعث آزار ساکنین طبقات اول گردد.

آنها که سکونت در طبقه اول را تجربه کرده‌اند می‌دانند، بسته به متغیرهایی مثل شلوغی یا فرهنگ خیابان یا محله، احتمالا با آلودگی صوتی مواجه خواهند شد. حتما می‌دانید که هر غریبه یا هر زنگ اشتباه در غالب اوقات به واحد شما ختم خواهد می‌شود. و نکته مهم بعدی هزینه نگهداری‌ است. البته این نگرانی‌ها در مورد اجاره موقت خانه خیلی مصداق ندارد.

مخصوصا در شهر‌های شمالی مثل بندر انزلی، که در فصول پاییز و زمستان رطوبت بسیار بالایی دارد؛ هزینه گرمایش و نگهداری به تناوب بیشتر خواهد بود. خب برای اینکه موضع را بهتر درک کنیم و برای تصمیم‌گیری آماده شویم بهتر است به جزئیات و به بررسی ۱۰ نکته بسیار مهم درباره سکونت در طبقه اول آپارتمان (خوب یا بد؟) بپردازیم.

۱. بودجه برای خرید یا اجاره

این مورد شاید برای خانه اولی‌ها بیشتر صدق کند که قبلا برای آن جداگانه موارد مهمی را شرح داده‌ایم. به طور کل قیمت خرید واحد‌های آپارتمانی در طبقات اول ارزان‌تر از سایر طبقات است. در مورد اجاره هم این موضوع صدق می‌کند. بنابراین اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید، در فرآیند جستجو، گزینه طبقه اول را مد نظر قرار دهید.

بررسی کنید: کپک دیوار و موثرین راه رفع کپک سقف و دیوارهای خانه با مواد طبیعی

۲. زندگی در طبقه اول و هزینه نگهداری

در مقدمه اشاره کردیم که هزینه تامین و نگهداری طبقه اول به نسبت سایر طبقات مخصوصا در فصول سرد بیشتر است. این موضوع در شهرهای با رطوبت بالا مانند بندر انزلی بیش‌تر هم خواهد شد. رطوبت و سرما در طبقات اول ساختمان بیشتر بوده، این واحدها بر روی پیلوت قرار گرفته‌اند یا اصطلاحا فضای زیر آنها خالی است. به همین علت میزان برودت و رطوبت به مراتب بیشتر خواهد بود.

این موضوع می‌تواند در فصول سرد برای بسیاری افراد آزار دهنده باشد. یکی از راهکارهای حل این مشکل استفاده از سیستم گرمایش کف است. این موضوع دقیقا برعکس شرایط طبقات آخر است که در فصول گرم چالش خنک نگهداشتن منزل در آن مطرح می‌گردد. در فصول گرما یعنی تابستان طبقه اول بسیار خنک‌تر از طبقات فوقانی آپارتمان‌هاست؛ مخصوصا واحدهای اپارتمانی با متراژ بالا.

۳. آسانسور و شرایط اضطراری

واضح است با سکونت در طبقه اول آپارتمان، جز در شرایط بسیار خاص به هیچ عنوان به آسانسور نیازی نخواهید داشت. در صورت نبود برق شما محدودیتی برای رفت و آمد ندارید. در شرایط اضطراری از آتش سوزی ساختمان گرفته تا زلزله اگر چابک باشید احتمالا سریعتر از ساکنین سایر واحدها از ساختمان خارج خواهید شد.

در نظر گرفتن شرایط اضطراری خود به تنهایی می‌تواند میزان مطلوبیت انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۴. زندگی در طبقه اول و دسترسی آسان

این موضوع به بررسی آماری نیازی ندارد، ساکنین طبقه اول معمولا بیشترین بهره‌برداری از حیاط یا فضاهای مشاع را دارند. آنها راحت‌تر و سریعتر به حیاط و فضای احتمالا انباری‌ها و پارکینگ خودرو دسترسی دارند. طبیعی‌ است برای انجام روتین زباله گذاشتن یا رفتن به سوپرمارکت دردسر طبقه چهارم یا هفتم را ندارید. مخصوصا اگر برق رفته باشد.

حتما موضوع تنبلی‌تان را جدی بگیرید.

۵. مجازید به آلودگی صوتی؛ تا حدی

در طبقه اول خبری از غرولند ساکنین تحتانی نیست. اگر فرزند خردسالی دارید که جنب و جوش زیادی دارد، یا اگر به خاطر شرایط کاری یا سبک زندگی مجبورید در منزل ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید، از فیتنس تا زومبا و هرچه باعث انتقال سر و صدا به سمت پایین شود، خب با زندگی در طبقه اول دیگر جای نگرانی نیست.

 بسیاری از افراد اهل رفت و آمدهای خانوادگی یا دوستانه هستند. سر و صدا در راهرو می تواند برای بسیاری از همسایگان آزار دهنده باشد. خوشبختانه طبقه اول یا این دردسر‌ها را ندارد یا بسیار بسیار کمتر است (پیشنهاد بررسی: خرید واحدهای آپارتمانی مجهز در شهرک دهکده ساحلی انزلی).

۶. زندگی در طبقه اول و حیوانات خانگی

توجه کنید، بسیاری از حیوانات خانگی از پله‌ها می‌ترسند یا بنا به قوانین ساختمان ممکن است مجاز به حمل حیوانات خانگی از طریق آسانسور نباشید. به طور مثال سگ‌ها در طول روز حداقل دوبار نیاز به هواخوری دارند.

پس باید دسترسی بهتری به فضاهای خارجی خانه از حیاط تا بیرون مجتمع داشته باشید. ضمن اینکه سر و صدای این حیوانات بسیار کمتر باعث آزار و اذیت خواهد بود بنابراین سکونت در طبقه اول آپارتمان می‌تواند گزینه قابل تاملی باشد.

در همین رابطه: اجاره ویلا استخردار در انزلی با امکان نگهداری حیوانات خانگی

۷. محدودیت فضای خصوصی از پنجره‌ها

موضوع حریم خصوصی و فضای شخصی تا حدودی ممکن برای شما محدودیت ایجاد کند. با رشد ساختمان‌سازی‌ها و تراکم طبقات، معمولا واحد طبقاتی دوم به بالا، منظور ساختمان‌های مجاور یا روبرویی ممکن است به‌واسطه پنجره‌ها بر فضای داخلی منزل شما اشرافیت داشته باشند. تبعا برای این موضع می توان به راحتی راهکاری دست و پا کرد.

۸.احتمال بیش‌تر سرقت در طبقات پایین 

برای اثبات این موضوع حتما باید به داده‌های آماری استناد کرد که علارغم تلاش‌های نگارنده، موفق به دریافت چنین آماری نشدیم. اما از آنجا که سارقین معمولا از طریق پارکینگ، پنجره‌ها یا دیوار‌هایی که دسترسی راحت‌تری دارند اقدام به سرقت می‌کنند، شاید طبقات اول تا دوم را به دلیل محدودیت‌ها و انجام سریع‌تر سرقت بیشتر انتخاب کنند.

برای دزدها مقوله «فرار» مهم‌تر است و طبقات تحتانی امکان بهتری دارند. درب ضدسرقت و محافظ پنجره‌ها برای این طبقات ضروری‌ است.

۹. زنگ در را می‌زنند و فرار می‌کنند

اگر قرار باشد زنگ یکی از واحد‌های آپارتمانی را بزنند و فرار کنند احتمالا انتخابشان طبقه اول است. جدا از این مزاح حتما می‌دانید که هر غریبه یا هر زنگ اشتباهی در غالب اوقات به واحد شما (طبقه اول) ختم خواهد داشت. علت این که افراد در اکثر موقعیت‌های سردرگم، زنگ شماره یک یا دو را می‌زنند این است که:

«ساده‌ترین انتخاب در زمان نادانستن، در دسترس‌ترین آن است.»

بسته به متغیرهایی مثل شلوغی یا فرهنگ خیابان یا محله، احتمالا با آلودگی صوتی مواجه خواهید شد. رفت‌وآمد ماشین‌ها یا بازی بچه‌ها ممکن است باعث سلب آسایش شما شود.

بیشتر بدانید: اطلاعات خرید ملک در منطقه آزاد بندرانزلی

۱۰. نداشتن منظره و در معرض آلودگی بودن

این نکته یکی از مهم‌ترین نکات است. تراکم صعودی ساختمان‌ها و محاصره شدن به‌واسطه آپارتمان‌ها و مجتمع‌های بلند و بزرگ احتمالا سهمی از مناظر اطراف شما را بلوکه خواهد کرد و چشم‌انداز مناسبی از واحد خود به خیابان نخواهید داشت.

نکته بعدی بحث آلودگی‌ است. از گرد و غبار هایی که ماحصل تردد خودروهاست یا ساختمان‌سازی‌های اطراف شما که به هر ترتیب جربان باد آنها را به آپارتمان شما انتقال خواهد داد. ظاهرا طبقات اول بیشتر درگیر این موضوع هستند. در خصوص بوی نامساعد زباله یا … هم وضع به همین منوال است. البته این جز مفروضات اولیه است پس حتما در خصوص واحد مد نظر تحقیق کنید! (در همین رابطه: خرید آپارتمان در ساحل قو با منظره دریا)

جمع‌بندی

یک بار به صورت کلی مرور می‌کنیم که برای سکونت در طبقه اول آپارتمان چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم:

  • بودجه و هزینه خرید یا اجاره (مقرون به‌صرفه بودن)
  • هزینه نگهداری بالای منزل در فصول سرد و محدودیت‌های آن
  • عدم نیاز مداوم به آسانسور و فرار در شرایط اضطراریِ آتش سوزی و زلزله و …
  • نگهداری از حیوانات خانگی و دسترسی راحت‌تر به فضاهای خارجی مثل حیاط
  • محدودیت‌های فضای خصوصی (پنجره‌ها) و عدم دسترسی به مناظر مناسب از بیرون
  • محدودیت‌های امنیتی و موارد مرتبط به آن
  • آلودگی صوتی خیابان یا گرد و غبار و بوهای ناخوشایند

در پایان، اگر علاقمند باشید می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دانستنی‌های معاملات ملکی مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از بهترین فایل‌های ملکی در معتبرترین موسسه ملکی شهر انزلی کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی شوید.

(آخرین بروزرسانی در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۲)

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه