تاثیر دکوراسیون بر کاهش رطوبت و سرما در خانه (اقدامات ضروری)

1399-06-26
0 دیدگاه
تاثیر دکوراسیون بر کاهش رطوبت و سرما در خانه

تاثیر دکوراسیون بر کاهش رطوبت و سرما کاملا محسوس است. این وضعیت می‌تواند باعث مشکلاتی متعددی شود. آسیب به وسایل خانه، تحریک تنفسی و موارد دیگر. زندگی در شهری مثل بندر انزلی یک چالش اساسی دارد! رطوبت! بله، تاثیر رطوبت و سرما در خانه آن هم در فصول پاییز و زمستان احتمالا شما را کلافه خواهد کرد. یقینا دیوارها بعد از مدتی نم پس خواهند داد. بعضی جاهای دیوار هم شاید کپک بزند. خب، حالا راه حل چیست؟

در این یادداشت برای کاهش تاثیر رطوبت و سرما در خانه به نکاتی مهم و ساده اما در عین حال تاثیر گذار اشاره خواهیم کرد. مواردی که احتمالا بسیار کاربردی خواهند بود.

در کشورهای غربی، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی، برای راحتی افراد، سطح استاندارد رطوبت را بین 30 تا 50 درصد درنظر گرفته، و آژانس حفاظت از محیط زیست نیز همین توصیه را ارائه می‌دهد.

حفظ رطوبت خانه یا محیط در این محدوده احتمالا می‌تواند به جلوگیری از رشد قارچ یا انواع کپک مضر کمک کند. نکته دیگر اینکه اگر سطح رطوبت از این مقدار بالاتر رود، احتمالا افرادی که به آسم و آلرژی مبتلا هستند ممکن است چیزی شبیه به تشدید علائم را تجربه کنند.

غالب مردم، برای کاهش رطوبت و سرما از سیستم­‌های گرمایشی مرسوم مانند بخاری و شومینه، موتورخانه (سیستم مرکزی برای کل واحدهای ساختمان)، سیستم گرمایشی پکیج (مربوط به یک واحد اختصاصی) و سیستم­‌های گرمایش از کف و قرنیزی که جدیدترند استفاده می‌شود. اما آیا این موارد واقعا موثر هستند؟

جالب اینجاست که بسیاری از تاثیر پرده‌ها غافلند. از طرفی باید به حرارت بخاری یا سیستم گرمایشی توجه داشت. جابه‌جایی مبل‌ها حتما موثر خواهد بود. عایق‌بندی خود یک عامل مهم است. استفاده از لباس گرم شرایط را کمی بهتر خواهد کرد. نوع کفپوش یا موکت و توجه به برودت هوا در خانه جز عوامل مهم دیگر هستند.

با این اوصاف برای فهم دقیق‌تر ماجرا شاید بهتر باشد موارد را به اختصار باهم مرور کنیم.

۱. معجزه پرده­‌ها را فراموش نکنید

خورشید یک سیستم گرمایشی رایگان برای همه ست. اگرچه در انزلی از آغاز فصل پاییز، بیشتر اوقات خبری از آفتاب نیست. اما بیشتر شهرها امکان بهره‌برداری بهینه از نور خورشید را در فضای خانه دارند. پس در طول روز پرده­‌های خانه را کنار بزنید تا بتوانید از نور و حرارت مطبوع خورشید استفاده کنید.

در زمان تاریکی هوا هم بهتر است که پرده‌­ها را ببندید تا به عنوان لایه محافظ عایق عمل کند. با این کار گرما را در طول شب و در نبود خورشید، در اتاق­‌های‌تان حفظ می­‌کنید و به نوعی باعث کاهش رطوبت و سرما در فصل پاییز و زمستان خواهید شد. پرده­‌های ضخیم­‌تر و کتانی در فصل پاییز و زمستان برای این کار بسیار مناسب‌ترند.

اگر ساکن گیلان هستید و در یکی از شهرهای ساحلی اینجا زندگی می‌کنید، باید بدانید که به علت وزش باد از جانب دریا، کولاک و بارندگی شدید در پاییز و زمستان، استفاده از پرده‌های ضخیم چقدر می‌تواند گرما خانه را به خوبی حفظ و در واقع باعث کاهش رطوبت داخلی خانه شود.

بررسی کنید: ۵ نکته بسیار مهم برای طراحی و دکوراسیون خانه‌های ساحلی

۲. توجه به حرارت بخاری یا پکیج

برای کاهش رطوبت و سرما در تمام طول ساعات روز نیاز به سیستم گرمایشی با یک حرارت بالا ندارید. مثلا ظهرها دمای هوا حتی در پاییز و زمستان بیش­تر است و شما می­‌توانید شعله بخاری و شومینه خود را پایین‌­تر بیاورید.یا این­که درجه دما پکیج را کم کنید. با این کار هم مصرف انرژی بهینه خواهد بود و هم فضای داخل خانه مطبوع‌تر. عموما در انزلی آنچه مهم است حفظ تعادل دمای خانه برای کاهش رطوبت است. در واقع به ندرت پیش می‌آید که درجه دما حتی در زمستان به زیر صفر درجه سانتی­‌گراد برسد.

پیشنهاد بررسی: خرید  ویلاهای ساحلی لوکس و مدرن استخردار در دهکده ساحلی

۳. جابه‌جایی مبل‌ها

اگر مبل بزرگی دارید که آن را جلوی رادیاتور خانه یا شومینه گذاشته‌­اید تا از گرمای مطبوع آن لذت ببرید، بهتر است آن را هرچه زودتر جابه جا کنید. در این حالت هوای گرم می­‌تواند آزادانه گردش کند و به همه قسمت­‌های خانه برسد. در مورد خشک کردن لباس­‌ها هم به همین منوال عمل کنید. با برداشتن آنها از روی شوفاژها گرمای بیش­تر و مناسب­‌تری به همه اتاق خواهد رسید.

بیشتر بدانید:‌ ۷ نکته بسیار مهم برای تغییر دکوراسیون خانه

۴. ضرورت عایق‌بندی

 در مقاله‌ای که در وبسایت criticalcactus منتشر شده، اینطور عنوان شده خانه­‌هایی که در طبقه آخر آپارتمان قرار دارند و یا در خانه­‌های ویلایی، با نصب فقط 25 سانتی­‌متر عایق در اتاق شیروانی و بالای سقف خانه، می‌توانید تا چندین برابر اتاق‌ها و فضای داخلی را از رطوبت حفظ و از هدر رفت گرما جلوگیری کنید. گفتنی است این عایق در فصل گرما هم از هدر رفت سرمای کولر جلوگیری خواهد کرد.

این موضوع در شهرهایی مانند بندرانزلی که سقف خانه­‌ها شیروانی است بیش­تر محسوس است. همچنین چسباندن درزگیر به فضای باز پنجره­‌ها و یا زیر درهای ورودی به عایق­‌بندی خانه­‌تان خیلی کمک خواهد کرد. این درزگیرها هزینه اندکی دارند و در عوض جدا از کاهش رطوبت و سرما در پاییز و زمستان منجر به بهبود رویه مصرف انرژی و هزینه آن خواهد شد.

حتما بخوانید: سکونت در طبقه اول آپارتمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

۵. بیشتر بپوشید

پوشیدن لباس مناسب فصل، یکی رایج‌ترین راه‌ها برای کاهش تاثیر سرماست. به جای این­که درجه سیستم‌­های گرمایشی خود را تا سر حد آن بالا ببرید، بهتر است لباس‌هایتان را زیاد کنید.

پوشیدن لباس­‌های خنک و تابستانی در فصل سرما و افزایش بیش از حد حرارت خانه هیچ بهینه نیست، هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. ضمنن می‌تواند وضعیت بدنی‌تان را بهم بریزد و باعث خمودگی‌تان شود. بهتر است لباس گرم بپوشید، جوراب به پا کنید و درجه حرارت را پایین بیاورید. داشتن یک پتوی سبک و نرم روی کاناپه را امتحان کنید.

پیشنهاد بررسی: اطلاعات فروش ویلاهای مجهز استخردار با قیمت مناسب در منطقه آزاد انزلی

۶. استفاده از فرش­، کفپوش­ و گرمایش از کف

فرش­‌ها پوشش مناسبی برای ایجاد حس مطبوع گرما در کف خانه‌ها هستند. با پا گذاشتن روی یک فرش نرم و یا کفپوشی که چوبی‌ست کمتر احساس سرما خواهید کرد.

این کفپوش‌ها با توجه به سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد. ضمنن برخی از آنها گرما بیشتری را حفظ کرده و رطوبت کمتری را از کف منتقل می‌کنند. اساسا بهتر است در مناطق مرطوب و معتدلی مثل انزلی، خصوصا در منازلی با کفپوش­‌های سرامیکی، سنگ و از این قبیل که خود به خود طبیعت سردتری هم دارند، از سیستم‌های گرمایش از کف استفاده کنید.

۷. توجه به گرمای اتاق نه کل خانه

یک راهکار ساده برای این­که هم خواب راحتی داشته باشید، هم تاثیر نقطه‌ای سرما را در منزل کمتر کنید و از طرفی هزینه کمتری را برای انرژی صرف کنید ، گرم نگه داشتن اتاق خواب است. می‌­توانید شوفاژ قسمت‌های دیگر خانه را طوری تنظیم کنید که فقط باعث بهبود رطوبت خانه باشد. شعله بخاری هال و دیگر اتاق­‌ها را کم کنید.

پیشنهاد بررسی: دهکده ورینا؛ فروش خانه‌های هوشمند در تیپ‌های گوناگون

۸. اشتباهِ بسته نگه داشتن تمام ورودی­‌ها

آیا باید در تمام فصول سرد سال درها و پنجره­‌های خانه را بسته نگه دارید؟ مسلما نه!

بسته نگه داشتن همه راه‌های ورود و خروج هوا برای چندین ماه باعث به وجود آمدن هوای راکد در فضای خانه شما خواهد شد.

با این کار رطوبت را نیز در فضای داخلی خانه محبوس می­‌کنیم. نباید فراموش کنیم که تنفس مداوم افراد ساکن در خانه، استحمام، پخت و پز و شاید ورزش کردن همه و همه باعث ایجاد رطوبت بیش­تر­ و بوی نامطبوع و در بدترین حالت باعث ایجاد کپک بر روی دیوار در خانه خواهد شد.

شاید این مورد را هرگز نشنیده باشید که اختلاف گرمای داخل و سرمای بیرون باعث انقباض و انبساط در دیوارهای خانه خواهد شد. این موضوع باعث ایجاد شکاف­‌های ریز در گچ دیوارها و ترک خوردن آنها می­‌شود. حتما بعد از چند سال زندگی در یک خانه با ترک­‌هایی در کناره سقف­‌ها یا دیوارها مواجه شده­‌اید. که علت آن را نمی­‌دانستید.

حبس هوا و وجود رطوبت زیاد ممکن است باعث ایجاد کپک در وسایل خانه شود.

بخار گرفتن پنجره­‌ها و عدم توجه به توازن هوای بیرون و داخل از دیگر ایرادات بسته نگه داشتن مدام پنجره­‌ها و درهای ورودی در فصل پاییز و زمستان است. پس در فصول سرد روزی چند دقیقه و در ساعات گرم­تر، پنجره­‌ها را باز کنید. اجازه دهید هوا در اتاق­‌ها و فضای خانه گردش کند و سپس آنها را ببندید.

در پایان، می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از جدیدترین و بهترین فایل‌های ملکی در بندر انزلی و حومه شهر کافی‌ست از طریق لینک اقدام کنید. برای اجاره روزانه خانه در انزلی نیز می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

(آخرین بروزرسانی در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱)

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه