دکوراسیون در زمان نگهداری حیوانات خانگی: ۵ نکته بسیار ضروری

1400-03-14
0 دیدگاه
حیوانات خانگی در آپارتمان

توجه به دکوراسیون در زمان نگهداری حیوانات خانگی بسیار مهم است. مخصوصا که آپارتمان­‌های مسکونی با متراژ پایین به دلیل ابعاد و ساختار خود این وضعیت را گاها بغرنج‌تر خواهد کرد. محیط کوچک و سروصدا نه تنها می‌­تواند برای انسان استرس‌­آور باشد، بلکه اضطراب حیوانات نیز توسط این عوامل تشدید می‌­شود.

شواهد حاکی از آن است که دلبستگی به حیوانات خانگی برای سلامت انسان مفید است و حتی به ساختن جامعه‌ای بهتر کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سگ‌ها استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهند.

یک مطالعه نشان داد که سگ‌ها می‌توانند به کودکان مبتلا به ADHD کمک کنند تا توجه خود را متمرکز کنند. محققان دو گروه از کودکان مبتلا به ADHD را در جلسات گروه درمانی 12 هفته‌ای ثبت نام کردند. اولین گروه از بچه‌ها هفته‌ای یک بار به مدت 30 دقیقه برای سگ درمانی مطالعه می‌کنند. گروه دوم برای عروسک‌هایی که شبیه سگ بودند خواندند.

بچه‌هایی که برای حیوانات واقعی کتاب می‌خواندند، مهارت‌های اجتماعی بهتر و اشتراک‌گذاری، همکاری و داوطلبی بیشتری نشان دادند. آنها همچنین مشکلات رفتاری کمتری داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هنگام بازی با خوکچه هندی در کلاس آرام‌تر هستند. هنگامی که کودکان 10 دقیقه را در یک زمان بازی گروهی تحت نظارت با خوکچه هندی گذراندند، سطح اضطراب آنها کاهش یافت.کودکان همچنین تعاملات اجتماعی بهتری داشتند و بیشتر با همسالان خود درگیر بودند.

خب، واقعیت فقط این نیست!

نگهداري از حیوانات خانگی در آپارتمان‌، به خصوص واحد‌های مسکونی کوچک ۵۰ متری، هم برای خود و هم برای ساکنین و در برخی موارد برای همسایگان گاهی مایه دردسر است. به نوعی تصمیم برای نگهداری از آنها، فرقی نمی‌کند سگ یا گربه، شرایط چالش برانگیزی را برایتان رقم خواهد زد.

مخصوصا که آپارتمان­‌های مسکونی با متراژ پایین به دلیل ابعاد و ساختار خود این وضعیت را گاها بغرنج‌تر خواهد کرد. محیط کوچک و سروصدا نه تنها می‌­تواند برای انسان استرس‌­آور باشد، بلکه اضطراب حیوانات نیز توسط این عوامل تشدید می‌­شود.

اگر برای داشتن یک سگ یا گربه در آپارتمان کوچک تصمیمتان را گرفته‌اید، باید به نکاتی درباره نگهداری حیوانات خانگی در واحد‌های مسکونی دقت کنید. اما برویم سر اصل مطلب:

1. انتخاب مبلمان مناسب

همان­‌طور که می‌­دانید نگهداری از حیوان خانگی مساوی با پیدا شدن موی سگ و گربه در همه جای خانه است. این مسئله بعد از مدتی صاحبان این حیوانات را مستاصل می­‌کند. تمیز کردن و جمع آوری این موها هم کار سخت و دشواری است. اما انتخاب مبلمان مناسب با پارچه مناسب می­‌تواند تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کند (در همین رابطه:‌ اجاره کوتاه مدت ویلا با امکان ورود حیوانات خانگی در انزلی).

حیوانات خانگی در آپارتمان انتخاب مبلمان مناسب

پارچه­‌های خزدار و پرزدار خود عامل تجمع موی حیوانات هستند و تمیز کردن آنها کاری دشوار است. اما پارچه­‌های «میکروسوئید» و «جیر» انتخاب مناسبی برای این کار به حساب می‌­آیند. تمیز کردن موی حیوانات با یک پرزگیر معمولی از روی این مبلمان هم کار راحتی است.

اگر یک سگ یا گربه ملوس در آپارتمان شما زندگی می­‌کند، پارچه­‌هایی انتخاب کنید که دارای طرح­‌های بافت عمودی و افقی‌اند. بخاطر پنجه‌کشی سگ‌ها یا گربه‌ها احتمالا دوام اين پارچه ها کمی بیشتر خواهد بود.

مبلمان پناهگاه خوبی برای لمیدن سگ­‌ها و گربه‌­هاست و به همین علت به طور حتم موی حیوان به پارچه مبل می­‌چسبد و به محض نشستن بر روی مبل، لباس شما این مو را به خود خواهد گرفت. یکی از بهترین انتخاب‌های مبلمان برای افرادی که حیوانات خانگی در آپارتمان دارند، سرویس مبل چرم است.

تمیز کردن مبل­‌های چرم به آسانی آب خوردن است و مو به هیچ عنوان به آن نمی­‌چسبد یا گیر نمی‌­کند. مسئله مهم دیگر کیفیت و حفظ پارچه مبلمان از آسیب دیدگی است. سگ­‌ها و خصوصا گربه‌­ها ممکن است با استفاده از پنجه­‌های خود پارچه مبلمان را خراش دهند. آنها از این کار لذت می‌­برند. (بیشتر بدانید: ۷ نکته بسیار مهم برای تغییر دکوراسیون خانه که باید به ان توجه کنید)

2. نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان با وجود گیاهان

اگر حیوانی در خانه دارید و در کنار آن به نگهداری از گل­‌ها و گیاهان آپارتمانی هم علاقمندید، باید به نوع انتخاب گیاه خود دقت بسیار کنید. حتما قبل از خرید هر گلی درباره آن و به نوعی ویژگی‌هایش به خوبی تحقیق کنید.

«بسیاری از گیاهان خانگی معروف، مثل یشم، آلوئه ورا و رزماری برای سگ­‌ها سمی هستند.»

صاحبان گربه هم باید از گل­‌های «سوسن»، «گل میخک» و «گل رز» دور باشند. در باره هر گلی که قصد آوردن آن به آپارتمان‌­تان را دارید بررسی لازم را انجام دهید به هر ترتیب حضور حیوانات خانگی در آپارتمان‌ محدودیت‌هایی به همراه دارد.

نگهداری از گیاهان

شاید بهتر باشد از مواردی که نام بردیم صرف نظر کنید و به جای آن از گیاهان خانگی غیرسمی که برای سگ­‌ها و گربه‌­ها بی­‌خطرند مثل بامبو، نخل و کاکتوس استفاده کنید.

3. نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان با شرط ایمنی

سگ­‌ها و گربه­‌ها معمولا حیوانات کنجکاوی هستند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود باید موارد احتیاطی در فضای خانه را تامین کنید. خصوصا در مواردی که از خانه خارج می­‌شوید و ممکن است حیوان شما چند ساعتی را در آپارتمان تنها بماند.

قفل‌­های محافظ برای در کمد­ها و کشوها را امتحان کنید. در غیر این صورت حتما گربه‌­ها ساعاتی از روز را برای چرت زدن روی لباس­‌های کمد شما صرف می­‌کنند. غیر از آن ممکن است با شیطنت و باز کردن در کمد لوازم آن را روی خود بیندازند و خطراتی ایجاد کنند.

دور کردن عوامل خطر سگ­ها و گربه­‌ها معمولا حیوانات

اگر در حمام مواد تمیزکننده اسیدی دارید و یا از مواد ترکیبی سمی برای شستشو استفاده می­‌کردید، وقت آن رسیده که برای محل نگهداری آنها تجدید نظر کنید. می­‌توانید قفس‌ه­ایی در بالای دیواره‌های ورودی حمام بسازید و مواد شوینده را در آن بگذارید. سگ یا گربه‌تان ممکن است این مواد را استنشاق و یا حتی مزه کنند و دردسر به بار بیاورند.

اگر در طبقات بالای آپارتمان زندگی می­‌کنید حتما از داشتن محافظ پنجره‌­ها اطمینان حاصل کنید. خصوصا در روزهای گرم سال که ممکن است پنجره­‌ها بیش­تر باز باشند. گربه­‌ها و سگ­‌ها از سندرم «High Rise» رنج می­‌برند. و تا زمانی که ساختمان را مقیاس بندی نکنند، متوجه نخواهند شد که در یک طبقه بلند قرار دارند.

طبق تحقیقات، معمولا در هوای گرم و در هر هفته 5 مورد آسیب دیدگی این حیوانات به دلیل بالا مشاهده شده است. پس مراقب باشید! (پیشنهاد بررسی: اطلاعات کامل درباره دهکده ساحلی انزلی بزرگترین باغ شهر ایران در شمال)

4. برطرف کردن بوی ادرار حیوانات خانگی

باید بدانید وقتی از سگ یا گربه در فضای آپارتمان شخصی خود نگهداری می‌­کنید، بوی مشخصی همواره در آن محیط وجود دارد. حیات خانه‌های ویلایی بزرگ شاید اوضاع را برای این نوع خانه‌ها متفاوت کرده باشد. ممکن است شما به خوبی این بو را تشخیص ندهید اما مهمانان و افرادی که به خانه شما بیایند بو را بسیار عمیق‌تر از شما استشمام می‌­کنند.

برطرف کردن بوی ادرار حیوانات خانگی

یکی از راه‌ها برای کم کردن بو، زیاد کردن خاک فضای ادرار گربه­‌هاست. به این شکل گربه تشویق می­‌شود تا با تلاش بیش­تری ادرار خود را بپوشاند. و این به کم کردن رد بو کمک زیادی خواهد کرد. راهکار دیگر استفاده از جوش شیرین است.

جوش شیرین را بر روی خاک بپاشید تا بو را به خود جذب کند. حتی می­‌توانید ماهی یک بار جوش شیرین را بر روی فرش­‌های خانه هم بتکانید. این ماده بوها را جذب می‌­کند و فضا مناسب‌­تر خواهد شد.

در صورت بروز اشتباه و دفع سگ یا گربه در فضای آپارتمان به هیچ عنوان محل را با تمیزکننده­‌های آمونیاکی شستشو ندهید. بوی ناخوشایند آمونیاک ممکن است گربه‌­ها و سگ­‌ها را به تکرار مجدد کار خود در آن منطقه ترغیب کند. «به دنبال پاک کننده­‌هایی باشید که دارای انزیم­‌های خنثی کننده اسید اوریک‌اند.»

5. پارس و سروصدای حیوانات

پارس کردن و سروصدای حیوان خانگی اگر نه بلافاصله، اما حتما و به مرور اسباب ناراحتی همسایه­‌ها و اجبار شما برای تخلیه آپارتمان را فراهم خواهد کرد! اولین قدم این است که ریشه یابی کنید علت پارس بی‌مورد سگ شما چیست؟ خسته شده است؟ اضطراب جدایی را تجربه می­‌کند؟ به اندازه کافی در خارج از آپارتمان وقت می­‌گذراند؟ علت را پیدا کنید و بعد اقدام کنید.

پارس و سروصدای حیوانات آپارتمان

حیوانات خانگی علاقمندند که بر روی کف سرامیک یا سنگ بدوند و جهنمی برای همسایگان طبقه پایین ایجاد کنند! فرش­‌ها را روی کف چوبی یا سرامیکی خود قرار دهید. سراغ فرش­‌های پشمی سنگین یا ضخیم بروید. این روش خوبی برای عایق بندی و سروصدای ناشی از دویدن است (پیشنهاد بررسی: خرید و فروش ملک در طالب آباد انزلی).

جمع بندی

۱. اولین نکته همین است: دردسر حیوانات خانگی در آپارتمان کم نیست. اگر در حال حاضر به دنبال خانه‌­ای هستید که به شما امکان میزبانی یک حیوان خانگی را بدهد، موارد بالا ممکن است در انتخاب شما تاثیرگذار و مهم باشد. برای بسیاری از افراد پارس کردن یا سروصدای حیوان مهم­ترین موضوع و دردسرسازترین آنهاست.

۲. می‌­توانید آپارتمان خود را نزدیک به پارک یا فضای سبزی انتخاب کنید (مثلا با خرید آپارتمان در ساحل قو)‌ که بیش­‌تر بتوانید حیوان خود را برای گردش بیرون ببرید. حتما پیش از اجاره و یا خرید خانه مطمئن شوید که ممنوعیت نگهداری از حیوانات خانگی جزو شرایط سکونت ان ساختمان نیست و یا قوانین کنترل شده و سختی برای آن وضع نشده باشد.

۳. اگر در طبقات بالای آپارتمان زندگی می­‌کنید حتما از داشتن محافظ پنجره‌­ها اطمینان حاصل کنید. گربه­‌ها و سگ­‌ها از سندرم «High Rise» رنج می­‌برند. و تا زمانی که ساختمان را مقیاس بندی نکنند، متوجه نخواهند شد که در یک طبقه بلند قرار دارند.

۴. حتما قبل از خرید هر گلی درباره آن و به نوعی ویژگی‌هایش به خوبی تحقیق کنید. «بسیاری از گیاهان خانگی معروف، مثل یشم، آلوئه ورا و رزماری برای سگ­‌ها سمی هستند.»

۵. به هیچ عنوان محل ادرار یا مدفوع حیوان را با تمیزکننده­‌های آمونیاکی شستشو ندهید. بوی ناخوشایند آمونیاک ممکن است گربه‌­ها و سگ­‌ها را به تکرار مجدد کار خود در آن منطقه ترغیب کند. «به دنبال پاک کننده­‌هایی باشید که دارای انزیم­‌های خنثی کننده اسید اوریک‌اند.»

۶. یکی از بهترین انتخاب­‌های مبلمان برای افرادی که حیوانات خانگی در آپارتمان دارند، سرویس مبل چرم است. تمیز کردن مبل­‌های چرم به آسانی آب خوردن است و مو به هیچ عنوان به آن نمی­‌چسبد یا گیر نمی‌­کند. مسئله مهم دیگر کیفیت و حفظ پارچه مبلمان از آسیب دیدگی است.

در پایان، اگر علاقمند باشید می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید شرایط خرید و فروش ملک در انزلی و بررسی فایل‌های جدید کافی‌ست وارد صفحه اصلی سایت شوید.

پانویس:

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه