معرفی منطقه امامزاده صالح: قلب غازیان در خیابان طالقانی

1399-12-09
0 دیدگاه

منطقه امامزاده صالح قلب محدوده غازیان است. امامزاد صالح غازیان (چهار راه امامزاده) بدون شک مهم‌ترین تقاطع در مرکز خیابان طالقانی محسوب می‌شود. این محدوده که بافت کلاسیکی دارد اصلی‌ترین محدوده فعالیت کسبه و بازاریان ناحیه غازیان است. امامزاده غازیان به خاطر بازار سنتی خود، و هم چنین فعالیت کسب و کار‌ها‌ی بومی از سال‌های بسیار دور مرکز تبادلات تجاری-محلی ناحیه غازیان بوده است.

در محدوده غازیان سه بقعه قدیمی وجود دارد که یکی از آنها در این محدوده است. از این رو این منطقه نام خود را از مسجدی که در دل بازار قرار دارد گرفته است. این بقعه درست در ضلع جنوب شرقی این چهار‌راه قرار دارد.

محدوده امامزاده غازیان به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی و دسترسی بسیار خوبی که دارد برای ساکنین غازیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این محدوده از سمت غرب به پل غازیان، از شمال به خیابان آذربایجان، از سمت شرق به سامانسر غازیان و از سمت جنوب به کمربندی مرداب انزلی منتهی می‌شود.

بسیاری از بانک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در این محدوده قرار دارند. محلات و کوچه های اطراف امامزاده یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید آپارتمان در غازیان است. علی‌رغم توسعه آپارتمان‌سازی، همچنان امکان خرید خانه‌های ویلایی در این محدوده وجود دارد. از طرفی دسترسی بسیار خوب و امکانات رفاهی برای خانوار این محدوده را به یکی از بهترین مناطق برای اجاره آپارتمان بدل کرده است.

در این یادداشت به بررسی منطقه امامزاده در غازیان، تاریخچه، شرایط سکونت و همچنین جزئیات خرید آپارتمان و ویلا در محدوده مرکزی خیابان طالقانی خواهیم پرداخت.

معرفی چهار راه معروف امام زاده در غازیان

امام زاده صالح غازیان معروف‌ترین محدوده کسبه و بازاریان منطقه غازیان در بندر انزلی است. این محدوده به واسطه بازار محلی، فعالیت گسترده صنوف و مسجد بزرگی که در بخش جنوبی چهار‌راه قرار دارد به نوعی قلب غازیان در خیابان طالقانی محسوب می‌گردد.

از سال‌های بسیار دور، ساکنین غازیان از بخش‌های مختلف منطقه برای خرید اقلام مصرفی خود، از تره‌بار و تامین کالاهای مصرفی خانوار، تا رتق و فتق نیاز‌های اولیه به بازارچه مراجعه می‌کردند. خواربار‌فروشی‌های بسیاری از قدیم در محدوده بازارچه و چهار راه فعالیت داشتند. علاوه بر این بسیاری از قهوه‌خانه‌های قدیمی و نانوایی‌ها هم حول همین محدوده قرار دارد. (در همین رابطه: خرید آپارتمان ۵۰ متری در غازیان با وام بانکی)

محدوده امامزاده صالح غازیان در خیابان طالقانی

بسیاری از ماهیگیران یا سماکان غازیان پس از صید کاهی سفید یا کفال و انواع دیگر از ماهی‌ها چهار‌راه امام‌زاده صالح غازیان را برای چوب زدن و بازار‌گرمی و فروش انتخاب می‌کردند. چوب زدنِ ماهی رسمی سنتی در مناطق شمالی ایران است. کمترین قیمت برای فروش ماهی توسط چوب‌زن اعلام می‌شود و در این حراجی بالاخره خریدار ماهی پیدا می‌شود.

این چهار راه، تقاطی‌ است که از شمال به خیابان آذربایجان، از جنوب به کمربندی مرداب و جزیره طالقانی، از غرب به پل غازیان و از شرق به میدان گاز منتهی می‌گردد. اگر نگاهی به نقشه بیندازیم خواهیم دید که موقعیت و دسترسی محدوده بسیار استراتژیک است.

اگرچه با گذر زمان و تحولات ساختار شهری که بخش عمده آن اجتناب ناپذیر بوده، بسیاری از بخش‌های غازیان ترکیب و شکل متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند اما بدون شک امامزاده صالح غازیان یکی از آن مناطقی‌ است که همچنان بافت کلاسیک خود را در محدوده چهار راه حفظ کرده است. درک این موضوع با یکبار حضور و گشت و گذاری کوتاه در این محدوده کاملا قابل لمس است.

 البته که با گذشت زمان بسیاری از آن کسب و کار‌های سنتی یا به اصطلاح بقالی‌های قدیمی حالا تبدیل به فروشگاه‌های بزرگی شده‌اند و بسیاری از اصناف دیگر بر رونق این بازارچه و چهارراه تاثیر گذاشته‌اند. به طور مثال ضلعی که مقابل مسجد است حالا به بورس فروش آجیل و خشکبار تبدیل شده است. (بیشتر بدانید: دهکده ساحلی بندر انزلی بهترین شهرک ساحلی ایران در غازیان)

تاریخچه بقعه امام‌زاده صالح غازیان

برای بررسی تاریخچه بقعه شاید بهتر باشد به روایت مرحوم عزیز طویلی اکتفا کنیم. هر چند که نگارنده تاریخ جامع انزلی با چند روایت متفاوت روبرو بوده و الزما هیچکدام را به قطع نپذیرفته است. مرحوم طویلی از «ملگونوف» یاد می‌کند. ملگونوف در سال ۱۸۶۰میلادی برابر با ۱۲۳۹شمسی به انزلی سفر کرده بود. او در جایی نوشته بود:

«قاضیان، آستانه «صالح» است. از فرزندان امام موسی کاظم (ع). روی قبر سنگی است که جای پای آقا محمد تاکی، فرزند امام رضا (ع) روی آن است. این آستانه در دشتی باز که با درختان احاطه شده است قرار دارد. دراویش بی‌خانمان در اینجا منزل می‌کنند.»

امامزاده صالح غازیان

طویلی معتقد است روایت عده‌ای که بیان کرده‌اند احتمالا «امامزاده صالح عارفی بوده است» به حقیقت نزدیک تر است. همچنین  به صفحه ۱۴ دفترچه راهنمای شهر بندر پهلوی که در سال ۱۳۴۳ شمسی بوسیله شهرداری منتشر شده بود اشاره می‌کند:

«امامزاده صالح واقع در غازیان بندر پهلوی است. تاریخچه این امامزاده هنوز روشن نیست ولی چندی قبل ضمن تعمیرات آن در روی سنگی تاریخ ۱۶۰ سال قبل حک شده بود. به نظر می‌رسد قدمت بنای این امامزاده بالغ بر رقم فوق باشد. در هر حال در این محل آبادی نبود. پس از رفت و آمد مردم برای زیارت کم کم رو به ابادی می‌رفت و در سال ۱۲۹۰ شمسی عده‌ای از متنفذین محل باعث تجدید بنای امامزاده و مسجد آن گردیده و اکنون به صورت بهتر و آبرومندی در آمده است.»

با این حال در ادامه این یادداشت هم طویلی عنوان می کند که بنا به تحقیقاتش معلوم نیست آمار تاریخی اعلامی شهرداری وقت منبعش چه بوده یا که بوده است.

خرید ملک در محدوده امامزاده صالح غازیان

شرایط و دسترسی

آنچه که بسیار اهمیت دارد توجه به این نکته است که محدوده فوق بافت کاملا کلاسیکی دارد. کوچه‌ها و فرعی‌ها مانند بلوار ساحل‌قو و یا خیابان پاسدارن عریض نیستند. درهم تنیدگی محلات یادگار همان بافت سنتی غازیان است. خرید آپارتمان و یا ویلا در محدوده امامزاده صالح غازیان غالبا باید با استراتژی همراه باشد. ناگفته نماند این محدوده به دلیل نزدیکی به بازار و همچنین مرداب انزلی یکی از مناطق بسیار خوب برای اجاره کوتاه مدت ویلا در بندر انزلی است.

به طور کلی این محدوده برای افرادی که دسترسی به خیابان برایشان بسیار مهم بوده و در عین حال وسیله نقلیه ندارند گزینه ایده‌الی‌ست. احتمالا این محدوده از غازیان برای کسبه یا افرادی که دید بلند مدتی برای سرمایه‌گذاری و همچنین افرادی که به دنبال اجاره با دسترسی مناسب هستند گزینه‌ قابل تاملی خواهد بود. برای افرادی که دوست دارند ضمن نزدیکی به مرکز شهر در دل طبیعت باشند، می‌توان بخش‌های جنوبی امامزاده را پیشنهاد کرد. بخش جنوبی در مجاورت مرداب است. خانه‌های کلنگی مناسبی در این محدوده وجود دارد که اکثرا ظرفیت بازسازی دارند.

خیابان طالقانی غازیان

اگر بخواهیم به مهم‌ترین کوچه‌های ناحیه اشاره کنیم می‌توانیم از کوچه حجاب آغاز کنیم. کوچه شهید تخته کار و کوچه شهید عبد حق مهم‌ترین فرعی‌های محدوده امامزاده در بخش جنوبی هستند که همگی به کمربندی مرداب منتهی می‌شوند.

در بخش شمالی بعد عبور از بازارچه، محله آذربایجان را داریم که در شمالی ترین نقطه خود به بلوار اطبا متصل می‌شود. باید به این موضوع اشاره کنیم که به یمن ساخت و ساز‌های متعدد در خیابان آذربایجان احتمالا با تنوع واحد‌های آپارتمانی در بازه قیمت مطلوبی برخورد خواهیم کرد. (در همین رابطه: خرید آپارتمان‌ دو خوابه وام‌دار در غازیان)

بازارچه امامزاده صالح غازیان

قیمت ملک در امامزاده غازیان

به طور کل برای خرید واحد آپارتمانی در محدوده امامزاده صالح غازیان باید حداقل قیمت را از متری ۲۰ میلیون و حداکثر را با توجه به سن بنا و کیفیت ساخت تا حدودا ۳۰ میلیون در نظر بگیریم. یعنی یک اپارتمان دو خوابه در حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تا بسته به متراژ در حدود ۳ میلیارد تومان. برای خرید ملک ویلایی حداقل متری ۱۲میلیون و حداکثر تا ۲۰ میلیون در قطعات ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری باید در نظر بگیرید که با توجه به موقعیت مکانی و امکان توسعه می‌تواند متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درخصوص خرید خانه در این محدوده می‌توانید با کارشناسان ما در خانه انزلی تماس بگیرید.

جمع‌بندی

با توجه به نوسانات قیمت و محدود‌یت‌های خرید و فروش اگر قصد سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده بر دارایی‌های خود دارید و یا جز خانه‌اولی‌هایی هستید که برای اولین قدم بودجه زیادی (در مقایسه با خرید اپارتمان در مناطقی مثل بلوار معلم غازیان یا ساحل قو و پاسداران) ندارید بنظر می‌رسد منطقه مذکور گزینه مناسبی برای شما باشد. به طور خلاصه:

  • منطقه امامزاده صالح قلب محدوده غازیان است.
  • امامزاد صالح غازیان (چهار راه امامزاده) بدون شک مهم‌ترین تقاطع در مرکز خیابان طالقانی محسوب می‌شود.
  • این محدوده که بافت کلاسیکی دارد اصلی‌ترین محدوده فعالیت کسبه و بازاریان ناحیه غازیان است.
  • امامزاده غازیان به خاطر بازار سنتی خود، و هم چنین فعالیت کسب و کار‌ها‌ی بومی از سال‌های بسیار دور مرکز تبادلات تجاری-محلی ناحیه غازیان بوده است.
  • در محدوده غازیان سه بقعه قدیمی وجود دارد که یکی از آنها در این محدوده است.
  • محدوده امامزاده غازیان به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی و دسترسی بسیار خوبی که دارد برای ساکنین غازیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • این محدوده از سمت غرب به پل غازیان، از شمال به خیابان آذربایجان، از سمت شرق به سامانسر غازیان و از سمت جنوب به کمربندی مرداب انزلی منتهی می‌شود.
  • کوچه شهید تخته کار و کوچه شهید عبد حق مهم‌ترین فرعی‌های محدوده امامزاده در بخش جنوبی هستند که همگی به کمربندی مرداب منتهی می‌شوند.
  • محدوده شمالی امامزاده به محله آذربایجان منتهی و در شمالی ترین نقطه خود به بلوار اطبا متصل می‌شود.
  • این محدوده بافت کاملا کلاسیکی دارد. کوچه‌ها و فرعی‌ها مانند بلوار ساحل‌قو و یا خیابان پاسدارن عریض نیستند.
  •  خرید آپارتمان و یا ویلا در محدوده امامزاده صالح غازیان غالبا باید با استراتژی همراه باشد.
  • این محدوده به دلیل نزدیکی به بازار و همچنین مرداب انزلی برای اجاره کوتاه مدت ویلا در بندر انزلی مناسب است.

اگر سوالی داشتید از ما بپرسید. پایین همین یادداشت نظر و پرسش خود را بنویسید یا تنها با یک تماس اطلاعات لازم را کسب کنید! کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گو خواهد بود. ضمنا اگر علاقمند باشید از طریق صفحه معرفی بهترین محله‌ها و مناطق انزلی می‌توانید با سایر مناطق و محلات بندر  مانند طالب آباد بندرانزلی و خیابان رمضانی آشنا شوید. در این صفحه اطلاعات جامعی را از محلات انزلی کسب خواهید کرد.

(اخرین بروزرسانی در ۲۰ دی ۱۴۰۲)

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه