۱۰ نکته خیلی مهم درباره خرید یا اجاره ملک تجاری برای مدیران

1399-07-19
0 دیدگاه
۱۰ نکته خیلی مهم درباره خرید یا اجاره ملک تجاری برای مدیران

خرید یا اجاره ملک تجاری گاها چالش‌برانگیز است. توجه به نکات ظریف اما مهم از الزامات اساسی برای انتخاب مکان کاری‌ست. در نظر داشته باشید، هنگامی که مدیریت یک سازمان را بر عهده می‌گیرید، رهبری تیم کارکنان، استراتژی‌های پیشبرد اهداف مجموعه و مدیریت موفقیت‌آمیز تیم بر عهده شماست.

این مسئولیت‌ها، مدیر یک سازمان رسمی یا غیر رسمی را به هسته کلیدی آن تبدیل می‌سازد. رویکرد هر شرکت یا کسب‌وکار چه یک مجموعه ارائه دهنده خدمات باشد، چه فروشنده کالا و … ، جلب رضایت مشتری و به دست گرفتن طیف گسترده‌ای از بازار هدف است.

معمولا اکثر قراردادهای تجاری فی مابین مدیران سازمان‌ها، در اتاق‌های مدیریت منعقد می‌شود. ضرورت توجه به مکان در همین‌ نقطه آغازین کاملا ملموس است. اهمیت درک صحیح از فضای شرکت و مخصوصا اتاق مدیریت مزایای زیادی برای سازمان خواهد داشت.

اتاق مدیر عنصری حیاتی است که تا حد زیادی می‌تواند روی خط اصلی تجارت شرکت تاثیر بگذارد. مقاله پیش رو، ۱۰نکته خیلی مهم درباره خرید یا اجاره ملک تجاری برای مدیران است. نکاتی که راهگشای شما خواهد بود.

1. توجه به آرامش محیطی

عموما مدیران شرکت‌ها و موسسات به واسطه موقعیت خود در کسب و کار، جلسات مهم کاری، دیدارها و تصمیم‌گیری‌های مهم، به محیط آرام و  واحد‌هایی با چنین ویژگی‌هایی ‌نیازمندند. فعالیت‌های اصلی هر شغل اداری پشتِ میزکار و در اتاق اداری انجام می‌شود.

مدیر یک مجموعه به دلیل موقعیت حساس و کلیدی خود باید در فضایی کار کند که از نظر شرایط  محیطی و روانی مناسب باشد. این موارد تاثیر مستقیم بر شیوه عملکرد و تصمیم‌گیری‌های مدیریت که اثر مستقیم بر کل تیم هم خواهد داشت، می‌گذارد.

۲. محیط و فرهنگ محله

ضرورت دقت در انتخاب محله، فرهنگ منطقه و ساکنین  از نظر تناسب با تاسیس کسب و کار، شرکت و یا موسسه بسیار مهم به نظر می‌رسد. اولویت‌های مکانی حتما در ابتدای انتخاب دفتری برای کار باید مد نظر قرار گرفته شوند. برخی مناطق در شهرها به مناطق تجاری و کسب‌وکار شناخته شده و مشکلات مربوط به مناطق مسکونی را نخواهند داشت.

۳. سهولت در دسترسی

توجه به شرایط رفت و آمد مدیران و پرسنل مجموعه در طولانی مدت بسیار مهم خواهد بود. باید در نظر داشته باشیم که منطقه و ملک مورد نظر دسترسی آسانی داشته باشد. غالبا مدیران و نفرات عملیاتی به فراخور فعالیت‌های مجموعه‌ ممکن است در طول روز رفت و آمد زیادی داشته باشند.

علاوه بر این ممکن است مراجعین بسیاری جهت برگزاری برخی جلسات و گرفتن خدمات به شرکت مراجعه کنند. توجه به مناطق پر ترافیک، شلوغ، پر سروصدا و بدون جای پارک جز مواردی است که باید در انتخاب دفتر کار در نظر گرفته شوند.


پیشنهاد بررسی: خرید ویلا در دهکده ساحلی بندر انزلی؛ اطلاعات و جزئيات کامل از فایل‌های ملکی این شهرک


۴. انتخاب بهترین اتاق

حتما در انتخاب واحد باید به اتاق مدیریت توجه شود. یکی از جذابیت‌های اتاق مدیریت وجود اتاق نشیمن راحت با طراحی زیباست. این مورد از آنجایی حائز اهمیت است که به سبب برگزاری جلسات کاری ویژه و حضور میهمانان یا مدیران سایر شرکت‌ها و کسب و کارها، وجود فضای مناسب و درخور می‌تواند بر اعتبار شرکت و به نوعی بر فضای مذاکرات حاضرین تاثیرگذار باشد.

در این مورد نگاه به نوع تخصص هر کسب‌وکار برای انتخاب اتاق مدیر و دکوراسیون مرتبط با آن نیز ضروری است.

۵. زیبایی ظاهری ساختمان

زیبایی ظاهری ساختمان و تناسب فضا برای پرستیژ یک موسسه یا شرکت و به تبع آن مدیریت مجموعه، بسیار با اهمیت است. چراکه مشتریان یا مراجعین آنها نسبت به ملک یا ساختمانی که در آن حضور خواهند داشت بسیار دقیق بوده و  به ظاهر آن اهمیت می‌دهند.فضای بهتر می‌تواند اهمیت، اقتدار و یا قدرت بیش‌تر را به ذهن بیننده متبادر کند.

۶. تناسب ساختمان با شرایط شرکت یا کسب و کار

مدیران حتما باید توجه داشته باشند که به تناسب ویژگی‌های شغلی خود اقدام به انتخاب و تهیه واحد ادرای نمایند. توجه به نکاتی از این دست که:

  • یک کسب و کار یا شرکت به طور کلی به چه فضایی نیاز دارد؟
  • چه محیطی می‌تواند منطبق با رویکرد رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی باشد؟
  • محیط و مکان مورد نظر چطور بر رفتار پرسنل و یا مراجعین تاثیر خواهد گذاشت؟

و نتیجتا مزایا و محدودیت‌ها را بررسی کنند. حتی رویداد‌های احتمالی و تغییرات احتمالی شرکت در این مورد باید در نظر گرفته شود.


پیشنهاد بررسی: دهکده هوشمند ورینا در منطقه آزاد انزلی؛ ویلاهای مدرن در تیپ‌های بسیار زیبا


۷. موقعیت اتاق مدیریت

در انتخاب ساختمان و واحد برای مدیران باید به این نکته توجه داشت که اتاق یا واحد مدیریت در کدام قسمت امکان استقرار دارد؟ طراحی داخلی ساختمان به چه شکل است؟

آیا هم در دید پرسنل و هم در نقطه دید مشتریان و یا مراجعین قرار دارد؟ اصلا چه نوع واحدی با توجه به مسئولیت‌های مدیر، نیاز کاری او و متناسب با آن‌هاست؟ حتی دانستن این‌که چه زمانی از روز یک مدیر بیش‌‌تر صرف ماندن در اتاق کار می‌شود، به برنامه‌ریزی برای سیستم روشنایی و نورپردازی اتاق مدیریت کمک خواهد کرد.

۸. اندازه اتاق 

توجه به اندازه ساختمان و منحصرا محل کار مدیرعامل باید انعطاف‌پذیر باشد. بهترین اتاق یا قسمت ملک معمولا برای بخش مدیریت در نظر گرفته می‌شود. امکان گذاشتن مبلمان متناسب با نیاز، در نظر گرفتن نور محیطی، توجه به قرار گرفتن پنجره‌ها، امکان نصب کمد، کتابخانه، قفسه‌های مورد نیاز از مولفه‌های انتخاب اتاق مدیریت است.

بزرگی یا کوچکی اتاق مستلزم این است که مدیریت بداند واقعا به چه میزان فضا برای رسیدگی به کارهای اساسی خود نیازمند است. توجه به دکوراسیون اتاق مدیریت و استفاده بهینه از فضاها جزو مهم‌ترین امور در این زمینه است. (در همین رابطه بخوانید: نکات بسیار ضروری درباره طراحی و دکوراسیون؛ مطالبی که حتما باید بدانید)

۹. موقعیت مکانی منزل مدیر تا محل کار

یکی مهم‌ترین نکات در خرید یا اجاره ملک تجاری برای مدیران توجه و بررسی مسیر‌های اصلی منتهی به منزل مدیر، خیابان‌های فرعی و دسترسی آسان از مواردی است که بر عملکرد کاری مدیر در درازمدت تاثیرگذار خواهد بود. سهولت در رفت و آمد باعث می‌شود که مسئول یک مجموعه با فراق بال بیش‌تری به امور اداری بپردازد.

۱۰. توجه به نکات حقوقی و قرارداد ملکی

بررسی کامل قرار داد، ماده و تبصر‌ه‌ها جهت خرید، رهن و یا اجاره ملک برای شرکت و همچنین اعمال تغییرات ساختاری در داخل ملک از مهم‌ترین موارد در عقد قرارداد ملک تجاری است. حتما باید به این نکته توجه داشت که جابجایی در سطح شرکت‌ها و بالاخص برای مدیران به آسانی جابجایی یک خانه مسکونی و یک خانواده نیست. (در همین رابطه بخوانید: ۷ نکته مهم در زمان تنظیم مبایعه‌نامه فروش ملک)

در زمان عقد قرارداد الزامات حقوقی حتما باید بررسی شود. گاها مدیران قبل از استقرار خود، برای دکور داخلی محل کار خود تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند. برای تغییرات محیط داخلی و جلو‌گیری از مشکلات موجر و مستاجر حتما باید موارد مورد نیاز مطرح و در قرارداد قید گردد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی

در پایان می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دانستنی‌های معاملات ملکی مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از بهترین فایل‌های ملکی با شرایط ویژه در انزلی و حومه کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی شوید.

(آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱)

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه