معرفی خیابان سی متری: زیباترین خیابان بندر انزلی در مجاورت بندرگاه

1399-10-27
6 دیدگاه

خیابان سی متری بندر انزلی به واقع زیباترین و بهترین خیابان‌ این شهر بندری‌ست و بدون اغراق می تواند در کنار خیابان‌های معروف ایران نامش گنجانده شود. خیابانی به طول حدودا یک کیلومتر که به موازات بندر و کانال کشتیرانی کشیده شده است. 

خیابان سی متری بندر انزلی در حدود سال ۱۳۱۰ شمسی به دستور رضا شاه در کنار بلوار بندرگاه احداث شد. در آن زمان دستور داده شد تا سراسر ضلع جنوبی خیابان، ساختمان‌هایی ویلایی به صورت دوبلکس ساخته شود. احتمال قریب به یقین ممنوعیت ساخت بناهایی با بیش از دو طبقه به علت حفظ چشم‌انداز دریا و بندرگاه بوده است.

سی متری از گذشته تا به اکنون دچار تحولات بسیار شده اما شمایل اصلی و شاخصه‌های شهرسازی اروپایی و خیابان‌بندی صحیح را همچنان حفظ کرده است. در حوزه خرید و فروش املاک در بندر انزلی، سی متری یکی از گران قیمت‌ترین خیابان‌های انزلی برای خرید آپارتمان و خرید ویلا‌های دوبلکس یا تریبلکس است.

معرفی و تاریخچه خیابان

خیابان سی‌متری در اوایل دوره پهلوی اول؛ یعنی حدود سال ۱۳۱۰ شمسی، درست بعد از اتمام پروژه بلوار انزلی و به موازات اسکله کشتیرانی و کانال دریا احداث شد. حکایت است که تصمیم گرفته شد این خیابان به عرض ۳۰متر طراحی و گسترده شود.

اما در پی عدم توافق با مالکین زمین‌های محدوده مورد نظر، این امکان فراهم نشد تا عرض خیابان ۳۰ متر معین گردد. اما با این حال خیابان با همین نام ماندگار گردید.

سی متری

گاهی در بعضی از روایات شفاهی برخی از ساکنین انزلی اینطور عنوان می‌شده که نام خیابان سی متری بندر انزلی بخاطر وجود گورستانی قدیمی بوده و چون واژه لاتین گورستان cemetery خوانده می‌شود، این نام بر خیابان کنونی مانده است.  صحت این مدعا اما هیچ زمان تایید نشد.

در جریان ساخت و احداث این خیابان  هم ظاهرا از جانب مقامات بالادستی امر شده بود که ملاکان، تجار انزلی و افراد متمول ترغیب شوند تا برای آبادانی انزلی قدم بردارند. قرار هم بر این شد تا در قسمت ضلع جنوبی این خیابان بناهای دوطبقه با معماری اروپایی و مدرن احداث گردد.

خیابان سی متری انزلی به واسطه ساختار منحصربفرد خود، چشم انداز کانال کشتیرانی و بلوار زیبای آن یکی از بهترین خیابان‌های این شهر شمالی‌ست. خیابانی که با گذشت زمان و ساخت و سازهای اخیر، که از برخی‌شان می‌توان به عنوان نقطه کور و سوءمدیریت در معماری شهری نام برد، باعث اندکی تغییرات در بافت و معماری‌ این منطقه شده است. اما سنگ بنای اصولی خیابان سی متری به یمن املاک قدیمی و ساختمان های اصیل قدیمی و هر چند فرتوت، همچنان حفظ شده است. (بیشتر بدانید: پل غازیان زیباترین پل کلاسیک ایران در چه سالی ساحته شد؟)

باید به این نکته اشاره کنیم که رشد ساخت و ساز در محدوده خیابان سی متری به سبب ظرفیت بصری و امکان دسترسی آسان خود، سیری صعودی داشته است. خیابان‌ها و کوچه های فرعی سی متری دارای آپارتمان‌ها و ویلایی‌های خوش ساختی‌ست. جدا از اینها لازم است اول اشاره مختصری به ساختمان های قدیمی سی متری داشته باشیم (در همین رابطه بدانید: قیمت آپارتمان نوساز در خیابان سی متری بندر انزلی).

عمارتهای قدیمی خیابان سی متری انزلی

  • ساختمان هواشناسی
  • ساختمان هتل مرمر
  • ساختمان عزت الملوك ساساني
  • عمارت دهبان
  • ساختمان مدرسه مهدخت (شرف)
  • عمارت داوودزاده
  • عمارت موثق
کوچه پارسا انزلی

دسترسی و محدوده خیابان سی متری

همانطور که اشاره کردیم خیابان سی‌متری مقابل بندر احداث شده است. این خیابان از ناحیه جنوبی به موازات خیابان مظلوم و خیابان سپه شکل گرفته است. به طور میانگین به فاصله هر ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر به واسطه کوچه‌های فرعی متعددی که در طول خیابان مظلوم و سی‌متری قرار دارد به هم مرتبط هستند.

سی متری انزلی

این کوچه ها که در ادامه به نام آنها اشاره خواهیم کرد، به نوعی حامل جریان ترافیکی خیابان سپه و سی‌متری محسوب می‌شوند. نکته بارز این خیابان، اتصالش به یکی از مهم‌ترین خیابان‌های محدوده انزلی یعنی خیابان ناصرخسرو است. انشعابی که از سمت شمال به بلوار پاسداران و از سمت جنوب (از خیابان ناصرخسرو) به چراغ برق منتهی می‌گردد.

کوچه‌های فرعی ارتباطی از سی متری به سپه

  • خیابان قاآنی شمالی
  • کوچه پیشوایی
  • کوچه زمانی
  • کوچه عاشورنژاد
  • کوچه پارسا
  • کوچه رهنما
  • کوچه ندیم باشی

مجسمه تاریخی شیر سنگی در خیابان سی متری

مجسمه معروف «شیر سنگی» که یکی از شاهکار‌های مجسمه‌سازی خیابانی در عصر پهلوی‌، درست در ابتدای این خیابان، در بخش ورودی بلوار قرار دارد. شیری طلایی که دهه‌هاست نشسته و خیره به بندرگاه است.

مجسمه شیر سنگی توسط «حبیب محمدی»، هنرمند مشهور گیلانی و از چهره‌های تاریخی، که به نوعی پدر هنر مدرن گیلان خوانده می‌شود ساخته و پرداخته شده است.

خرید آپارتمان در خیابان سی متری بندر انزلی

در وهله اول باید به این موضوع اشاره کنیم که خیابان سی متری بندر انزلی به مانند شهرک دهکده ساحلی انزلی جز گرانترین مناطق مسکونی بندر است. طبعا به واسطه پهنه نه چندان وسیع این محدوده، ساخت و ساز‌ها به مانند «خیابان مظلوم» و اطراف آن دارای محدودیت‌های عمرانی‌ست. وجود «مناره» و مقررارت حفظ حیات بصری این اثر ارزشمند هم مزيد بر علت عدم تراكم بعضی قسمت‌ها شده است.

باغ هواشناسی در خیابان سی متری بندر انزلی
باغ هواشناسی در خیابان سی متری بندر انزلی

اگرچه این عوامل در سال‌های اخیر به تنهایی توانسته بر توسعه عمرانی و خرید و فروش آپارتمان در خیابان سی متری اثر بگذارد؛ اما جدا از اینها چشم انداز بی‌نظیر کانال کشتیرانی، فضای فوق‌العاده بلوار و خیابانی که مزین به درخت‌های تناور سر سبز در بهار و پاییز است منظره کم نظیری را به وجود آورده است.

کافه اسمل باکس small box در سی متری انزلی

و از طرفی دسترسی سهل آن به خیابان سپه؛ مرکز اصلی شهر و بافت فرهنگی محلات این ناحیه همگی متغیرهای اساسی در تعیین قیمت برای خرید آپارتمان در خیابان سی‌ متری است. هر چند که اصالت اعیانی محدوده را حتی با آن ساختمان‌های قدیمی نباید از خاطر ببریم.

ساختمان‌ها و آپارتمان‌های بر اول خیابان سی متری که تعدادشان هم محدودتر است، از متوسط قیمت متری ۳۰ میلیون تا ۴۵ میلیون می‌توانند متغیر باشند. به طبع با انتخاب این اپارتمان‌ها چشم انداز بلوار و بندر را با هم خواهید داشت. آپارتمان‌های این محدوده غالبا نوساز هستند، الا اینکه بخواهید کمی ارزانتر هزینه کنید که باید سراغ آپارتمان‌های قدیمی‌تر را بگیرید.

کوچه پیشوایی
کوچه پیشوایی

اگر قرار باشد برای خرید اپارتمان کوچه‌های فرعی‌ سی متری را انتخاب کنید، به ترتیب: خیابان قاآنی شمالی، کوچه پیشوایی، کوچه زمانی، کوچه عاشورنژاد، کوچه پارسا، کوچه رهنما و کوچه ندیم باشی تنها فرعی‌های متصل به سی متری هستند که امکان خرید آپارتمان و اجاره نیز در آنها وجود دارد (بیشتر بدانید: شرایط دریافت وام مسکن ۱۴۰۲ برای خرید آپارتمان).

رهن و اجاره موقت آپارتمان در سی متری

با توجه به نوسانات بازار املاک این ارقام در شهریور ۱۴۰۲ به صورت حدودی قید شده است. برای کسب اطلاعات دقیق می‌توانید با خانه انزلی تماس بگیرید. اما به طور متوسط و تقریبی برای اجاره آپارتمان در محدوده سی متری باید ودیعه‌ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون و اجاره‌ای حدودا بین ۴ تا ۷ میلیون را در نظر داشت. ارقام رهن کامل هم حدودا بین ۶۰۰ تا ۱ میلیارد است. حداقل و حداکثر بازه این قیمت‌ها به متغیر‌های زیادی بستگی دارد. علاوه بر موارد فوق، برای اقامت موقت نیز اجاره روزانه به طور متوسط با رقمی بین ۱ تا ۴ میلیون (روزانه) تخمین زده می‌شود (در همین رابطه: ساحل قو بندر انزلی: بهترین منطقه ساحلی انزلی).

حرف آخر

به مانند گذشته باید درنظر داشته باشیم که شرایط ، موقعیت دلخواهتان و هدف خرید‌ (سرمایه‌گذاری با نیت داد و ستد ملکی یا استفاده شخصی طولانی؛ سبک زندگی) می‌تواند نقش بسزایی در انتخاب آپارتمان در این محدوده داشته باشد. به مانند خیابان سپه رنج قیمتی بالا را باید در نظر بگیرید.

در مقاله معرفی خیابان سپه به این موضوع پرداخته بودیم که اگر صحبت از شاخص‌های کیفی مهم و داشتن سبک زندگی بدون استرس با در نظر گرفتن موقعیت مکانی منحصربفرد در کنار عدم محدودیت‌های بودجه مطرح باشد بی شک خیابان سی متری بندر انزلی تجربه‌ای شگفت انگیز و حس زندگی اروپایی را برایتان رقم خواهد زد.

اگر سوالی داشتید از ما بپرسید. پایین همین یادداشت یا با یک تماس! خانه انزلی در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گو خواهد بود. ضمنا اگر علاقمند باشید (از طریق صفحه معرفی بهترین محله‌ها و مناطق انزلی) می‌توانید با سایر محلات این شهر آشنا شوید. در این صفحه اطلاعات جامعی را از محلات انزلی کسب خواهید کرد.

(آخرین بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۲)

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

6 دیدگاه

  1. درویش صفت
    1399-11-01
    | پاسخ
    | پاسخ

    دست شما درد نکنه بابت این مطلب عالی. واقعن به مجموعه خانه انزلی باید تبریک گفت.

  2. علی بخشی
    1399-11-07
    | پاسخ
    | پاسخ

    من مدت چند سال در این خیابان زندگی کردم.با خواندن این مطالب تمام خاطرات خوشی که از این محله داشتم برایم زنده شد.با تشکر از مقاله خوب شما.پاینده و مانا باشید

    • بهمن فلاحی
      1399-11-11
      | پاسخ
      | پاسخ

      چقدر خوب! سپاس از همراه شما دوست عزيز

  3. زهرا غلامی
    1399-11-26
    | پاسخ
    | پاسخ

    واقعن که این خیابون بینظیره!!!

    • بهمن فلاحی
      1399-12-03
      | پاسخ
      | پاسخ

      واقعا همینطور دوست عزیز…

ارسال دیدگاه