تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک؛ ۴ نکته بسیار مهم که باید آن را بدانید

1399-05-21
0 دیدگاه
تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک

تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک کاملا بدیهی است. یکی از مهم‌ترین عواملی که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بسیاری از معماران، مهندسین و حتی افراد فعال در حوزه خرید و فروش ملک بر این موضوع واقف هستند. اینکه تغییرات اساسی اما با هزینه مناسب و روشی هوشمندانه چگونه می‌تواند برای یک ملک ارزش افزوده داشته باشد. باید باور کنیم و بپذیریم که تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک یک اصل ضروری در صنعت ساختمان است.

در این یادداشت به ۴ اصل اساسی پرداخته‌ایم. ۴ نکته بسیار مهم در دکوراسیون که می‌تواند به نوعی باعث افزایش ارزش ملک شما ‌شود. عواملی مثل بررسی فاکتور‌های موثر در چیدمان و بازطراحی، جز اولویت‌ها هستند. شکل ظاهری خانه شما و حس و حالی که طراحی داخلی به آن می‌دهد، نقش قابل‌توجهی در تعیین ارزش فروش یا اجاره آن دارد.

درک تاثیر طراحی یا بهبود طراحی ملک، برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود از راه بازسازی املاک را دارند امری حیاتی‌ست. سبک‌های قدیمی و کهنگی، فقدان نورپردازی و فضاهای کوچک و درهم ­‌و برهم از جمله مواردی هستند که خریداران آماده و احتمالی را فراری می‌دهند. پس شاید لازم باشد قبل از اقدام به فروش ویلا و یا واحد‌های آپارتمان، ابتدا بر روی آن تغییراتی را اعمال کنید.

۱. توسعه کمدها و اختصاص فضا به انباری

سال‌هاست که Home Finder به عنوان یک پلتفرم اینترنتی در حوزه خرید و فروش ملک و ارائه سرویس فعال است. تقریبا از سال ۱۹۹۹ به عنوان یک مجموعه بزرگ و قدرتمند در زمینه خدمات آنلاین برای خرید خانه در انگلستان. اما شاید بگویید این موضوع چه ربطی به طراحی و توسعه کمدها و اختصاص فضای بیشتر به انباری دارد؟

Home Finder در برهه‌ای توانست بواسطه تحقیقات و با بررسی دقیق بر روی رفتار کاربران برای انتخاب خانه، به جزییات جالب و بسیار مفیدی در رابطه با تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک دست پیدا کند. متخصصان آنها می‌گویند:

«سرمایه‌گذاری بر روی گسترش کمدها همیشه جواب می‌دهد. اختصاص فضای بیشتر به انباری باعث می‌شود که ارزش خانه شما بالا برود.»

داشتن فضای بیشتر خواستِ همه است. به خصوص وقتی که ایجاد فضای بیشتر نیازی به دریافت مجوز نداشته باشد. با اینکه تنها 4% از مشاوران املاک به فروشندگان پیشنهاد می‌کنند که قبل از فروش کمدهای خانه را گسترش دهند، گزارش اتحادیه ملی بنگاه‌داران حاکی از آن است که این کار یک روش آسان و کم‌هزینه برای جلب نظر خریداران می‌باشد.

برای انجام این کار از طرح‌هایی استفاده کنید که به دلخواه مشتری قابل تغییر باشد. ایجاد قفسه‌های قابل حرکت و رخت‌آویز این احساس را به خریداران بالقوه می‌دهد که می‌توانند فضای خانه را از آنِ خود کنند (در همین رابطه: خرید ویلاهای اکازیون با طراحی قفسه‌های اختصاصی در منطقه ازاد انزلی).

۲. نوسازی حمام و دستشویی‌ها

چه کسی می‌تواند بگوید که حمام و دستشویی‌ها اهمیت چندانی ندارد؟ شاید بهتر باشد خودتان را جای خریدار خانه بگذارید. خریداری که به شدت برای خرید خانه‌تان ترغیب شده، ممکن است به محض بازدید از دستشویی یا حمام، مردد مانده و حتی از تصمیم خرید منصرف شود. این یعنی امکان از دست دادن معامله. بررسی‌های Smith Mountain Homes در خصوص تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از مشتریان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته‌اند.

کارشناسان Smith Mountain Homes معتقدند:

«بالاخره سرویس‌های بهداشتی آنطور که سزاوارش هستند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. مشتریان از حمام کردن در فضاهای کوچک خسته‌اند. آنها یک فضای آرامش‌بخش می‌خواهند تا به دور از همه چیز در آن ریلکس کنند.»

رعایت ۴ اصل اساسی در دکوراسیون که باعث افزایش ارزش املاک می‌شود
«روشنایی مناسب سرویس بهداشتی قطعا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است»

نوسازی سرویس بهداشتی قدم بزرگی است. مطمئن باشید که هزینه نوسازی زمان فروش منجر به سود شما خواهد شد.

براساس گزارشات  Smith چیزی در حدود ۴۹ درصد مشتریان عنوان کردند که برای نوسازی خانه‌شان، بازسازی سرویس بهداشتی، تعمیر سطوح فرسوده و ترمیم و رنگ‌آمیزی وسایل سرویس اولویت نوسازی حمام و دستشویی‌ها بوده است.

اگر از نظر مالی یا ذهنی آمادگی لازم برای یک نوسازی کامل را ندارید، روی دکوراسیون داخلی سبک و به روز تمرکز کنید. برای مثال می‌توانید روی نورپردازی، پیشخوان‌های مدرن و وان‌های زیبا کار کنید که از اولویت بیشتری برخوردارند. بسیاری از افراد در اقدام برای اجاره روزانه ویلاهای اکازیون به مقوله روشنایی توجه ویژه‌ای دارند. این یک فاکتور مهم برای انتخاب است. روشنایی مناسب سرویس بهداشتی قطعا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

Smith در ارتباط با تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک توضیح می‌دهد:

«این روزها نورپردازی در مرکز توجه است. مردم بر اساس طراحی روز به دنبال نورپردازی مدرن هستند و از آن برای ایجاد یک فضای مناسب استفاده می‌کنند.»

به طور قطع تعویض کلی سینک روشویی یا توالت فرنگی و… هزینه مالی زیادی برایتان خواهد داشت. اگر تصمیم به هزینه کردن زیاد قبل از فروش خانه­‌تان ندارید بهتر است راه‌های دیگر را امتحان کنید.

توجه داشته باشید که تعویض سرویس آینه و پیشخوان سرویس­‌های بهداشتی، استفاده از نورپردازی مناسب برای سرویس­‌ها، یا حتی چسباندن یک لایه سرامیک چسبی بر روی سرامیک فرسوده قبل تغییرات شگفت­‌انگیزی را رقم خواهد زد.

(بیشتر بدانید: رهن و اجاره آپارتمان‌های دو و سه خوابه با قیمت مناسب در بندرانزلی)

۳. بازسازی آشپزخانه به سبک تاکسیدو

Carpet One به عنوان یک شرکت بزرگ و ارائه دهنده مستقلات طراحی و دکوراسیون داخلی با بیش از هزار فروشگاه، سال‌هاست که در سراسر جهان با انواع مارک­‌های مهم، کارخانه‌­ها و شرکت­‌ها همکاری داشته و فعالیت می‌کند.

افراد با ارائه نیازمندی­‌های خود و بررسی‌های لازم در این وبسایت از خدمات کلی شرکت چه برای تهیه لوازمی مثل فرش یا چوب و چه برای تهیه لمینت یا کاشی جهت دکوراسیون استفاده می‌کنند. اما انچه carpet one بر آن تاکید دارد صرفه جویی در هزینه‌هاست.

کارشناسان Carpet One در رابطه با تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک باور دارند که:

«آشپزخانه‌های سبک تاکسیدو با زیبایی، سادگی و توازنی که دارند، به خانه شما ظاهری کلاسیک می‌دهند‌. ظاهر کلاسیک مکمل یکی دیگر از ترندهای نوظهور در آشپزخانه و سرویس بهداشتی یعنی همان استفاده از فلزات مخلوط است. طراحان و صاحبخانه‌ها در زمینه نورپردازی، لوله‌کشی و بخش سخت‌افزاری در حال آزمایش یک طراحی جدید بر مبنای رنگ مشکی مات و لوازم برنجی هستند.»

آشپزخانه یکی از قسمت‌های مورد علاقه اعضای هر خانه‌ای است. و بیراه نیست که بگوییم هر سال یک پیشنهاد به روز و محبوب در زمینه طراحی داخلی و بازسازی آن ظهور پیدا می‌کند.

طرح پرطرفدار امسال، استفاده از تضاد بین رنگ تیره و روشن است. تصور کنید وسایل استیل ضدزنگ به رنگ سیاه و کاشی‌های سفید و خاکستری درکف آشپزخانه. (بررسی کنید: تاثیر شگفت‌انگیز رنگ‌ها در طراحی و دکوراسیون خانه به لحاظ روانشناختی)

تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک
«آشپزخانه‌های سبک تاکسیدو با زیبایی، سادگی و توازنی که دارند، به خانه شما ظاهری کلاسیک می‌دهند»

در بررسی تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک اینطور بنظر می‌رسد که بازسازی آشپزخانه می‌تواند یک کار پر هزینه باشد. اما شما می‌توانید بیش از ۶۷ درصد از مبلغ بازسازی را پس از پیش‌فروش بازیابی کنید.

برای این کار روی نکات ریزی تمرکز کنید که تضاد بین رنگ‌ها و سبک آشپزخانه را برجسته می‌کنند. براساس طراحی­‌های روز، امسال کاشی‌کاری گرافیکی، ایستگاه‌های اتصال/شارژ و گازهای صفحه‌ای در مرکز توجه قرار دارند.

البته این رقم بستگی به جنس و طرح کابینتی دارد که انتخاب می­‌کنید. تعویض اجاق گاز و هود و تبدیل آن به مدل‌­های به روزتر بسیار هزینه‌­بر خواهد بود. اما همان­طور که گفته شد با داشتن آشپزخانه‌­­ای به سبک تاکسیدو خریدار احتمالی از خرید خانه شما دل نخواهند کند (بررسی کنید: اجاره ویلا استخردار لب دریا با آشپزخانه‌های مدرن).

۴. بازسازی کفپوش با چوب جنگلی

Debbie Gartner مدیر و طراح ارشد وبسایت The Flooring Girl است. وبسایتی که ارائه دهنده مشاوره طراحی خانه به صورت حضوری و هم تلفنی است. Debbie در مورد کفپوش­‌های چوبی خانه می­گوید:

«فرقی نمی‌کند کفپوش جدید باشد یا در حال بازسازی آن باشید. آنچه که اهمیت دارد چوب است. بسیاری از مشتریان به دنبال بازسازی کفپوش‌های چوبی خانه خود هستند.»

دکوراسیون و تاثیرش بر قیمت خانه
«بسیاری از مشتریان به دنبال بازسازی کفپوش‌های چوبی خانه خود هستند»

کفپوش‌های چوبی زیبایی چشمگیری به خانه شما بخشیده و حسی را به مشتری منتقل می‌کنند که با وجود فرش یا موکت امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر از قبل کفپوش چوبی دارید، آن را تعویض نکنید. تنها کافی است اقدام به بازسازی آن کنید و با یک هزینه اندک به یک نمای ظاهری جدید برسید. نیازی به گفتن نیست که نرخ هزینه بازیابی شده در این حالت 100% است.

در شرایط فعلی بنظر می‌رسد استفاده از چوب واقعی برای کفپوش خانه بسیار گران و به صرفه نیست. مگر در خانه­‌هایی که ارزش بسیار بالایی برای فروش دارند و خریدار مخصوص به خود را نیز پیدا می­‌کنند. اما به طور عموم استفاده از کفپوش‌­های طرح چوب یا پارکت می­‌تواند گزینه خوبی برای جایگزینی باشد. این کفپوش­‌ها در مقابل آب مقاوم بوده و بسیار زیبا هستند. علاوه بر این در رنگ­بندی­‌های متنوع به فروش می­‌رسند که قیمت آنها نیز براساس مترمربع محاسبه می­‌گردد.

در نهایت، به جز موارد مذکور عوامل دیگری نیز می‌توانند میزان تاثیر دکوراسیون بر ارزش ملک را چند برابر بیشتر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. در اکثر موارد هدف و میزان بودجه شما می‌تواند تعیین کننده باشد. و در گام نهایی همکاری با یک مشاور املاک مطمئن برای فروش خانه به بالاترین ارزش موجود و یا بررسی‌های تخصصی از نحوه و چگونگی فروش ملک خواهد بود.

  • منبع: dwell
  • (آخرین بروزرسانی در ۱۵ مرداد ۱۴۰۱)

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه