۱۳ نکته درباره تاثیر متاورس بر بازار املاک و آینده مستغلات

1400-11-06
0 دیدگاه
۱۳ نکته درباره تاثیر متاورس بر بازار املاک و آینده مستغلات

«تاثیر متاورس بر بازار املاک و آینده صنعت مستغلات» در سال‌های پیش رو حتمی‌ست. اما صبر کنید! اوضاع از چه قرار است؟

حتما کلمه «متاورس» به گوش‌تان خورده است. کلمه‌ای که نوید یک انقلاب را می‌دهد، چیزی که تحولات شگرف مبتنی بر تکنولوژی را به عنوان دستاوردی دیگر پیش‌روی بشر می‌گذارد. تغییری که فیسبوک به عنوان پرچم‌دار تحول آینده و پیشگام آن قدم‌های مهمی را برداشته است.

در این مقاله به پرسش‌های مهمی پاسخ خواهیم داد. اولین و مهم‌ترین آن اینکه: «تاثیر متاورس بر بازار املاک و آینده صنعت مستغلات چه خواهد بود؟» شاید خیلی گذرا و در برخورد با پست‌های اینستاگرامی دیده باشید که عده‌ای در قالب مجموعه‌های دیجیتال، سبکسرانه اقدام به تبلیغات پوک درباره متاورس و فروش ملک یا عضویت در سایت با هدف فعالیت در این حوزه اقدام به جذب کاربر کرده باشند، اما باید بدانید که این موضوع صرفا بهره‌برداری از ترندهاست و بیشتر در بوق و کرنا کردن است.

۱. متاورس واقعا به چه معناست؟

برای اینکه به شما کمک کنیم معنای مبهم و پیچیده‌ی اصطلاح «متاورس» را درک کنید، یک تمرین برایتان داریم:

در ذهن خود اصطلاح متاورس را در جمله با «فضای سایبری» جایگزین کنید. معنی جمله در 90% از موارد تغییر نمی‌کند. چون این اصطلاح به فناوری خاصی اشاره نمی‌کند، بلکه به تغییر گسترده در نحوه تعامل ما با فناوری مربوط می‌شود. و امکان ندارد که خود این اصطلاح در نهایت منسوخ شود، حتی اگر فناوری خاصی که پیش‌تر معرفی می‌کرد، رواج پیدا کند.

به طور کلی، فناوری‌هایی که متاورس را تشکیل می‌دهند شامل واقعیت مجازی-که به جهان‌های مجازی پایداری مجهز است که حتی وقتی بازی نمی‌کنید، همچنان وجود دارند-و واقعیت افزوده هستند که ابعاد دنیای دیجیتال و فیزیکی را در هم ادغام می‌کند.

با این حال، لزومی ندارد که صرفا از طریق واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده به این فضاها دسترسی پیدا کنیم. یک دنیای مجازی مثل فورتنایت که می‌توان از طریق رایانه شخصی، کنسول بازی و حتی تلفن به آن دسترسی پیدا کرد، می‌تواند متاورسی باشد.

متاورس واقعا به چه معناست؟

به علاوه، این فضا شامل یک اقتصاد دیجیتالی می‌شود که در آن کاربران می‌توانند به تولید، خرید و فروش کالا بپردازند. نسخه‌های کامل‌تر متاورس، تعامل‌پذیر هستند و به شما اجازه می‌دهند آیتم‌های مجازی مثل لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر منتقل کنید. در دنیای واقعی نیز می‌توانید پیراهنی را از یک مرکز خرید بخرید و بعد آن را در سینما بپوشید.

در حال حاضر، اکثر پلتفرم‌ها از هویت‌های مجازی، آواتارها و دارایی‌هایی برخوردارند که مختص یک پلتفرم هستند، اما متاورس به شما اجازه می‌دهد یک شخصیت بسازید و آن را هر جا که می‌خواهید ببرید، همانطور که عکس پروفایل خود را از یک شبکه اجتماعی برمی‌دارید و در شبکه دیگر می‌گذارید.


بررسی کنید: مشخصات و جزئیات کاملی از فروش انواع ویلا در شمال


۲. چرا متاورس با هولوگرام سر و کار دارد؟

وقتی اینترنت برای اولین بار آمد، با یک سری نوآوری‌های تکنولوژیک مانند حرف زدن با دیگران به کمک رایانه یا توانایی پیوند از یک صفحه وب به صفحه دیگر همراه بود. این ویژگی‌های فنی، عناصر سازنده‌ی همان ساختارهای انتزاعی بودند که معرف اینترنت هستند: وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و هر چیز دیگری که به این عناصر اصلی وابسته است. همگرایی نوآوری‌های میانجی نیز که شاید جزئی از اینترنت نباشند، اما برای کارکرد آن ضروری هستند-مانند نمایشگر، صفحه‌کلید، ماوس و صفحه‌نمایش‌های لمسی-نیازی به گفتن ندارد.

چرا متاورس با هولوگرام سر و کار دارد؟

با وجود متاورس، عناصر سازنده جدیدی در دسترس ما قرار می‌گیرند؛ برای مثال، می‌توان به توانایی میزبانی از صدها نفر در یک سرور واحد (در بهترین حالت، نسخه‌های آینده متاورس می‌توانند هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر را به طور همزمان مدیریت کنند)، یا ابزارهای رهگیری حرکت اشاره کرد که تشخیص می‌دهند شخص به کجا نگاه می‌کند یا دست‌هایش کجا قرار دارند. این فناوری‌های جدید بسیار هیجان‌انگیز و آینده‌نگرانه هستند.

۳. متاورس در حال حاضر چگونه است؟

پارادوکس تعریف متاورس این است که اگر آن را متعلق به آینده بدانیم، باید زمان حال را تعریف کنیم. ما در حال حاضر بازی‌های آنلاین چندنفره (MMOs)-که اساسا یک دنیای مجازی کامل هستند-کنسرت‌های دیجیتال، تماس‌های ویدئویی با دیگران در سراسر جهان، آواتارهای آنلاین و پلتفرم‌های تجاری را در اختیار داریم. بنابراین، برای آنکه این چیزها را به عنوان یک چشم‌انداز جدید از جهان عرضه کنیم، باید یک عنصر جدید به آنها اضافه کنیم.

کافی است اندکی درباره متاورس صحبت کنید تا کسی از سقوط برف-رمانی که اصطلاح متاورس را در سال 1992 ابداع کرد-یا بازیکن شماره یک آماده یاد کند که یک دنیای واقعیت مجازی را به تصویر می‌کشد که همه در آن به کار، بازی و خرید مشغولند. این داستان‌ها در کنار ایده کلی فرهنگ عام هولوگرام‌ها و نمایشگر‌های هدآپ (اساسا هر چیزی که مرد آهنی در 10 فیلم اخیرش استفاده کرده) به عنوان یک نقطه مرجع تخیلی برای متاورس عمل می‌کنند؛ متاورسی که شرکت‌های فناوری می‌توانند آن را به عنوان یک چیز جدید بفروشند.


بررسی کنید: فروش واحدهای مسکونی در بندر انزلی با موقعیت استثنایی


۴. تاثیر متاورس بر بازار املاک و رونق گرفتن بازار مستغلات

اخیرا یک قطعه زمین مجازی در متاورس به قیمت 2،43 میلیون دلار فروخته شد که بزرگ‌ترین معامله در دنیای مجازی است. گروه متاورس که زیرمجموعه Tokens.com است، این زمین را در منطقه مجازی دیسنترالند خریداری کرد.

سرمایه‌گذاران به سمت دنیای متاورس که یک دنیای سه‌بعدی فراگیر مجازی است هجوم آورده‌اند؛ جایی که هر کسی می‌تواند در آن آواتار خود را بسازد، به طور واقعی با دیگران ارتباط بگیرد و چیزهایی مثل املاک و مستغلات را بخرد یا بفروشد. این امر به کمک فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) امکان‌پذیر است.

بازار املاک و رونق گرفتن بازار مستغلات

مدیریت دارایی‌های کریپتو از گری اسکیل در گزارشی در خصوص تاثیر متاورس بر بازار املاک و آینده صنعت مستغلات، بدون ارائه جدول زمانی اعلام کرد:

«این بازار می‌تواند برای جان بخشیدن به بیش از یک تریلیون دلار در سال درآمد ایجاد کند.»

پلتفرم‌های مجازی مختلفی مانند دیسنترالند، اکسی اینفینیتی، سندباکس و غیره وجود دارد که در آن می‌توان محیط‌های دیجیتالی ساخته‌شده توسط کاربران را خرید و فروش کرد. از آنجایی که معاملات در دنیای مجازی انجام می‌گیرند، روش پرداخت نیز دیجیتالی است و از طریق ارز دیجیتال انجام می‌شود. برای مثال، معامله دیسنترالند با ارز مانا انجام شد که در حال حاضر در coinmarketcap.com حدود 5 دلار معامله می‌شود.

۵. تاثیر متاورس بر بازار املاک و اهداف مالکان مستغلات تجاری

از زمان ظهور فناوری بلاکچین، مالکیت دارایی‌های مجازی به یک تراکنش ایمن و مطمئن بدل شده است. از آن زمان به بعد از بلاکچین جهت تسهیل مالکیت دارایی‌های درون بازی در بازی‌های کامپیوتری استفاده شده است. مالکان املاک مجازی می‌توانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • زمین را توسعه دهند (با ساخت مرکز خرید یا فروشگاه)-شخصا یا با استخدام توسعه‌دهندگان مجازی
  • راه‌‌اندازی کسب و کار یا اجاره زمین به مشاغل دیگر
  • میزبانی از مجالس حرفه‌ای یا اجتماعی
  • فروش مجدد زمین برای کسب سود
  • رهن دادن ملک بعنوان یک منبع درآمد جایگزین
  • توسعه پارک‌های ماجراجویی برای گشت و گذار

۶. چرا برندها پول خود را صرف املاک مجازی می‌کنند؟

در این روزها، تصور زندگی بدون فناوری برای خیلی‌ها دشوار شده است. بعلاوه، محدودیت‌های اجتماعی به دلیل شیوع کووید-19 باعث شده که مردم بیشتر آنلاین شوند. کارشناسان معتقدند که نسل جوان به طور فزاینده‌ای در رویدادها، خرید و سایر فعالیت‌های مربوط به دنیای مجازی غرق خواهد شد. مد و سرگرمی دو مقوله‌ای هستند که در آینده از قدرت متاورس استفاده خواهند کرد. سرمایه‌گذاران می‌خواهند از این فرصت پول درآورند. بنابراین، خریداران املاک در دنیای مجازی فقط محدود به برندها نمی‌شود، بلکه جوامع و حتی افراد حقیقی را نیز شامل می‌شود.

۷. ارزش زمین در متاورس چقدر است؟

با بررسی تاثیر متاورس بر بازار املاک و آینده صنعت مستغلات در می‌یابیم که مردم به خاطر هیاهوی ایجاد شده در رابطه با متاورس، مشتاق این هستند که در آن زمین بخرند. از اصل کمیابی در متاورس برای جلب توجه مردم استفاده شده است. به این صورت که برای ایجاد تقاضا، یک محصول خاص به شکل محدود عرضه می‌شود تا منحصر به فرد جلوه کند. به همین ترتیب، زمین‌های مجازی در متاورس تا حدی محدود شده‌اند تا سطح تقاضا افزایش پیدا کند.

ارزش زمین در متاورس چقدر است؟

بنابراین، به نظر می‌رسد که متاورس از پتانسیل بدل شدن به یک دارایی مالی کاربردی، مانند صنعت املاک در دنیای واقعی برخوردار است. سمت و سوی دنیای مجازی با ارز دیجیتال که در حال گسترش است، باعث می‌شود که بازدهی قابل ملاحظه‌ای ایجاد شود. استفاده از فناوری بلوکی نیز ارزش آن را افزایش داد، چون با کاغذبازی، نگهداری از زمین و مالیات سر و کار ندارد.

۸. قیمت املاک مجازی چقدر است؟

قیمت املاک مجازی بر اساس همان عواملی تعیین می‌شود که ارزش املاک حقیقی را تعیین می‌کنند. این عوامل شامل مکان، اندازه زمین و سازه‌های موجود در آن می‌شوند. اینها چندان هم غیر معمول نیستند. برای مثال، LAND #48766 پرفروش‌ترین زمین سندباکس در هفته گذشته بود و EST #1965 پرفروش‌ترین زمین دیسنترالند با قیمت 758,250 دلار بوده است.


بررسی کنید: پیش خرید ملک در استان گیلان با موقعیت منحصربفرد


۹. متاورس: بگذرید یا بخرید؟

سرمایه‌گذاری در بخش املاک در دنیای متاورس یک موضوع متفاوت است. اما این احتمال وجود دارد که هر پلتفرمی در برهه‌ای از زمان، و بدون دلیل، به شهر ارواح بدل شود. متاورس یک انتخاب سوداگرانه برای سرمایه‌گذاری در بخش املاک است. باید باور کنیم که این پلتفرم در آینده هم وجود خواهد داشت. هرچند مفهوم متاورس آنقدر متزلزل است که اعضای آن نیز همچنان در تلاشند آن را درک کنند.

بعضی از این پلتفرم‌ها احتمالا پابرجا خواهند ماند، اما پیش‌بینی اینکه کدام یک موفق می‌شوند و کدام یک شکست می‌خورند، دشوار است. دیسنترالند یکی از اولین نمونه‌های موفق است که به دلیل معاملات ارزشمند، همچنان یک بازیگر اصلی خواهد بود.

متاورس: بگذرید یا بخرید؟

با این وجود، خرید زمین مجازی سرمایه‌گذاری بسیار گران‌قیمتی است. اما در مورد فضاهای جدیدتر مثل سندباکس که در حال حاضر رونق دارد، سخت است که پیش‌بینی کنیم آیا همچنان رونق خواهند داشت یا اینکه هیجانات بازار باعث افزایش قیمت‌ها شده است، نه منافع بلندمدت کاربران.

برخلاف املاک در دنیای حقیقی، مردم برای زندگی روزمره به املاک مجازی احتیاج ندارند. املاک مجازی، مکانی برای زراعت یا شروع یک کسب و کار فراهم نمی‌کنند. نیازها متفاوت است. پلتفرم‌های متاورس، تعداد طرح‌هایی را که قابل ارائه هستند محدود کرده‌اند، اما ظهور پلتفرم‌های جدید همچنان از پتانسیل بالایی برخوردار است که انتخاب‌های زیادی را هم در اختیار مردم قرار می‌دهد. تفاوت در خرید ملک روی زمین بعنوان تنها گزینه موجود، و خرید املاک در زمانی است که می‌توانید در هر سیاره دیگری در کهکشان زندگی کنید.

۱۰. علاقه بیشتری نسبت به املاک متاورس ایجاد خواهد شد

در شرایط کنونی، بسیاری از مردم به قیمت املاک در متاورس نگاه می‌کنند و مردد هستند که آیا حاضرند برای زمینی که وجود خارجی ندارد پول بدهند یا خیر. علیرغم رشد فزاینده ارزش این زمین‌ها، پرداخت 15 هزار دلار برای یک قطعه کوچک در دیسنترالند بسیار گزاف است.

اما یک رهن 15 هزار دلاری با توکن غیر قابل معاوضه (NFT) ممکن است برای یک کاربر کنجکاو یا یک سرمایه‌گذار املاک متفاوت باشد. اگر بتوانید در قبال ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی‌های متاورسی خود وام بگیرید، می‌توانید قبل از کاهش دوباره قیمت‌ها، املاک بیشتری را با سرعت فزاینده به دست آورید.

افرادی که به املاک مجازی علاقه دارند، هر روز به انتخاب‌های موجود، بودجه‌ای که دارند و دنیاهایی که در حال واکاوی آنها هستند نگاه می‌کنند. حالا که تا اینجا آمده‌اند، وام‌های مسکن مسیر آسان‌تری را برای مالکیت فراهم می‌کنند. آنها به دوستان خود می‌گویند و دنیای مجازی را به همین راحتی با داشتن تجربیاتی که مختص دنیای مجازی است، توسعه می‌دهند.

۱۱. هرچه افراد بیشتری به سمت متاورس بیایند، سریعتر توسعه می‌یابد

همانطور که وام‌های مقرون‌به‌صرفه و قابل دریافت منجر به افزایش تعداد صاحب‌خانه‌ها می‌شود، توانایی تأمین مالی املاک متاورس راه دیگری برای ایجاد علاقه نسبت به متاورس است. مالکیت اجتماع درست می‌کند، حتی اگر این مالکیت به لطف وامی باشد که هر ماه بازپرداخت می‌شود. ایجاد اجتماع در مکانی مثل متاورس تقریبا هر چیزی به شما می‌دهد، اما یک چیز قطعی وجود دارد و آن رشد است. به چه درد می‌خورد؟ این یک گزینه عالی است، چون متاورس بسیار فراتر از یک سری بازی است؛ متاورس یک محیط کاملا جدید برای افراد است تا تجربیات جدید داشته باشند و با افراد جدید آشنا شوند.

وقتی مردم به صورت آنلاین و آفلاین در محله‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، افراد بیشتری را با علایق و خواسته‌های مشابه جذب می‌کنند، و کل محله از نظر ارزش، کیفیت و امکانات رشد می‌کند. بر خلاف دنیای واقعی، مسائلی مانند جرم و جنایت در متاورس جای نگرانی ندارد، اما ممکن است یک محله به دلیل بی‌علاقگی مردم از رونق بیافتد.


بررسی کنید: اطلاعات املاک و مستغلات کلنگی برای سرمایه‌گذاری و ساخت


۱۲. بازیکنان جوان‌تر می‌توانند در دنیای واقعی صاحب‌خانه شوند

با من باشید، حتی اگر حرف‌هایم عجیب به نظر می‌رسند. افراد زیادی هستند که توانایی خرید ملک فیزیکی را ندارند، که بسیار بد است؛ چون به نظر می‌رسد که آنها همه‌جور تعهدی را می‌خواهند که نتیجه خوبی به دنبال ندارد. بعلاوه، ناتوانی در خرید ملک فیزیکی به این معنی است که آنها از سود بازار املاک در دنیای واقعی نیز بی‌بهره می‌مانند.

با این حال، اگر آنها بتوانند چیز دیگری بخرند که ارزش ویژه داشته باشد-مثل یک خانه مجازی، یا حتی یک مرکز خرید در متاورس-بالاخره مالک چیزی هستند. اینها افرادی هستند که در حال حاضر وقت آزادشان را در دنیای مجازی سپری می‌‌کنند. آنها هم ممکن است در یک دنیای مجازی خرید کنند و شاهد رشد سرمایه خود باشند.

بازیکنان جوان‌تر می‌توانند در دنیای واقعی صاحب‌خانه شوند

غرور خاصی در مالکیت وجود دارد که از داشتن املاک واقعی و مجازی حاصل می‌شود. در نهایت، این باید به یک طبقه دارایی بدل شود که به این افراد کمک می‌کند در دنیای واقعی صاحب‌خانه شوند. نردبان املاک شما می‌تواند به جای یک خانه کوچک دو خوابه، یک تکه زمین مسکونی کوچک در دنیای مجازی باشد. جوانان می‌توانند در این زمین‌ها سرمایه‌گذاری کنند و آنها را با دریافت پول واقعی به فروش برسانند و تدریجا به مالکیت دست یابند.

۱۳. آینده املاک و مستغلات در دنیای متاورس

جدا از انگیزه‌های مالی، شاید بپرسید که شرکت‌ها و افراد با زمین مجازی خود چه می‌کنند. برای مثال، خرید گروه متاورس از دیسنترالند را در نظر بگیرید. بنا به اعلام خریدار، قرار است از این فضا برای میزبانی رویدادهای مد دیجیتال و فروش پوشاک مجازی برای آواتارها استفاده شود که یکی از حوزه‌های رو به رشد در متاورس خواهد بود.

در حالیکه سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها بر این فضا سلطه یافته‎اند، همه املاک متاورس نمی‌توانند شما را میلیونر کنند. اما داشتن زمین مجازی چه سودی دارد؟ اگر یک ملک فیزیکی در دنیای واقعی بخرید، نتیجه‌اش قابل لمس است. جایی برای زندگی خواهید داشت، به خود افتخار کرده و در آن از خانواده و دوستانتان پذیرایی خواهید کرد. (در همین رابطه بخوانید: ۹ توصیه مهم میلیاردرهای معروف درباره خرید خانه و سرمایه‌گذاری در املاک)

دارایی‌های مجازی نمی‌توانند یک سرپناه فیزیکی درست کنند، اما تشابهاتی با دارایی‌های فیزیکی دارند. در حوزه املاک مجازی، می‌توانید یک قطعه زمین برای ساخت و ساز بخرید، یا می‌توانید خانه‌ی پیش‌ساخته محبوب خود را خریداری کنید. شما می‌توانید آن را با لوازم (دیجیتال) مورد نظر خود بسازید. دیگران را برای بازدید دعوت کنید و از خانه‌های مجازی دیگران هم بازدید کنید.

در پایان، شما در مجله خانه انزلی می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه بازار ملک مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از عناوین متنوع و املاک می‌توانید وارد صفحه خانه انزلی شوید.

منبع: theconversation

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه