کرونا و معاملات ملک؛ این پاندمی چه تاثیری بر بازار املاک داشته؟

1399-06-29
0 دیدگاه

کرونا و معاملات ملک؛ این پاندمی چه تاثیری بر بازار املاک داشته؟ بنا به گزارشاتی که از بازار مسکن به چشم می‌­خورد، معاملات مسکن در فرودین 1399 و تقریبا بعد یک ماه از اعلام رسمی این بیماری در کشور، حدود 90درصد کاهش داشته است. که رقم بسیار قابل ملاحظه‌­ای است.

در این مقاله به دنبال راهکارهایی برآمدیم که بتوان با به کار بستن آنها در دوران اوج و گسترش بیماری کووید19 از غافله بازار پر سود خرید یا فروش آپارتمان، املاک و مستغلات عقب نمانیم. آنچه که از بررسی تاثیرات جهانی بیماری کرونا بر تمام بخش­‌های بازار و فرایند‌های اقتصادی بدست می‌اید، نشان دهنده‌ این است که باید شیوه­‌های جدیدی را برای زندگی در این دوران انتخاب کرد.

سقوط معاملات ملک در دوران کرونا

براساس گزارش بانک مرکزی ایران در فروردین ماه 1399 فقط 1243 آپارتمان در تهران معامله شده است. مقایسه این تعداد با ماه مشابه آن یعنی فروردین ماه 1398 نشان می­‌دهد که این آمار، کاهش ۶۳.۷درصدی داشته است. باتوجه به آغاز قرنطینه در ایران، ترس و عدم رغبت مردم به معاملات ملکی، خرید و فروش و یا رهن و اجاره ملک، بازار مسکن ایران شاهد رکود چشم­گیری شد.

راهکارهایی برای معاملات ملک در دوران کرونا
راهکارهایی برای معاملات ملک در دوران کرونا

همچنین با توجه به شیوع این بیماری و اعلام قرنطینه استان­‌های شمالی از جمله استان گیلان، شهر بندرانزلی که مقصد توریستی بسیاری از مسافرین می­‌باشد هم با چالش­‌هایی روبرو شد. به طوری­‌که عید امسال بدترین دوران معاملات در بازار مسکن این شهر و دیگر شهرهای شمالی بوده است.

تقاضا برای رهن و اجاره ویلا، و یا خرید خانه دوم در شهر بندرانزلی و در دوران کرونا با کاهش چشمگیری مواجه شد. بسته شدن راه‌های ورودی به مسیرهای شمالی در فروردین سال 99 نیز مزید بر علت بود. البته این مسئله خرید و فروش را در برخی موارد با انعطاف­‌پذیری­‌هایی مواجه ساخته است.

بررسی‌های دوران کرونا و معاملات ملک، حاکی کاهش نرخ خرید و فروش بوده است. برخی فروشندگان بازار مسکن، باتوجه به رفت­ ‌و آمد کمتر مسافرین به شهر بندرانزلی کمی در مورد قیمت­‌های پیشنهادی خود به اصطلاح کوتاه آمده‌­اند و یا راضی به معاوضه زمین و ملک خود با ویلا و یا زمین و ملک در شهرهای دیگر شده­‌اند.

اما گروهی دیگر از فروشندگان هنوز بر سر قیمت­‌های خود مانده‌­اند و تعدیلی در معاملات آنها صورت نگرفته است. این عده در دوران رشد قیمت­‌ها اقدام به خرید ملک نموده‌اند و متضرر شدن برای فروش ملک با قیمت پایین‌­تر را نمی­‌پذیرند.

سقوط معاملات ملک در دوران کرونا-دوران کرونا بر معاملات ملک چه تاثیری گذاشته است؟
«مقایسه معاملات فروردین۹۹ با ماه مشابه آن یعنی فروردین ماه ۱۳۹۸ نشان می­‌دهد که این میزان کاهش ۶۳.۷درصدی داشته است.»

این موضوع در دوران کرونا و در پایتخت نیز قابل تامل است. بنا بر اعلام بانک مرکزی ایران قیمت هر متر مربع مسکن در تهران و در اسفند 1398 حدود 15میلیون و 628 هزار تومان برآورد شده که این رقم در فروردین 1399 یعنی درست یک ماه پس از آن 15میلیون و 295هزار تومان بوده است.

این آمار حاکی از افت قیمت­‌های بازار مسکن در دوران اوج و شیوع کرونا است. اما این به معنای آن نیست که قیمت خانه­‌ها به طور متوسط هم کاهش یافته. بلکه به نظر می­‌رسد این سقوط تنها بر معاملات اندکی که در این دوران انجام می­‌شده تاثیرگذار بوده و کمکی به روند کاهشی کلی در معاملات ملک نداشته است.

در گزارش فرودین بانک مرکزی ایران اجاره‌بهای خانه­‌ها در شهرهای مختلف نسبت به سال گذشته و در مقایسه با ماه مشابه آن به طور متوسط 29 تا 31 درصد افزایش داشته است.

باتوجه به رکود شدید در دوران کرونا و با آغاز قرنطینه تصور می­‌شد قیمت بازار ملک در ایران و باتوجه به کم شدن تقاضای معاملات مسکن با افت بسیار مواجه شود. اما هراس از آینده اقتصادی و پایین آمدن ارزش ریال سبب شد تا سیل سرمایه‌­گذاران به سوی بازار مسکن روان شوند و تصمیم به تبدیل ریال به خانه و ملک را بگیرند.

بازار مسکن از اهداف ویژه سرمایه­‌گذاری­‌های بزرگ بوده که در این دوران نیز جایگاه خود را از دست نداده است. شیوع ویروس کرونا سبب خانه­‌نشینی عده بسیاری از مردم شده. همین امر بسیاری از فعالیت­‌های اقتصادی را با بحران مواجه کرده است. و عملا روند معاملات مسکن را در فروردین 99 به صفر رسانده بود.


بررسی کنید: خرید زمین در بندر انزلی


راهکارهایی برای معاملات ملک در دوران کرونا

۱. استفاده از وبسایت‌های معاملات ملک

توسعه تجارت الکترونیک و ورود تکنولوژی به بازار وسیع املاک طی دهه گذشته کاملا محسوس است. تلفن‌های هوشمند و رغبت مردم برای جستجوی هرچیزی که به آن نیاز دارند در فضای اینترنت گسترش پیدا کرده است. استارت‌اپ‌های قدرتمندی به این حوزه ورود کرده و شرایط عرضه و تقاضا را دگرگون کرده‌اند.

پس نباید فراموش کنیم اولین و ضروری‌ترین راهکار، حضور فعال در فضای مجازی و تغییر روش برای ایجاد تقاضاست. کافی‌ست جستجو کنید. گوگل وبسایت‌های مختلف که مرتبط به جستجوی افراد است را به سادگی نشان می‌دهد. نقش وبسایت‌ها بیشتر از گذشته ملموس شده. بیش از صدها وبسایت حوزه ملک در کشور فعال شده‌اند و این نشان از تغییر فرآیندهای خرید و فروش است.

استفاده از وبسایت‌های معاملات ملک
استفاده از وبسایت‌های معاملات ملک

با استفاده از این وبسایت­‌ها می­‌توانید اطلاعات مسکن خود را با افرادی که به دنبال موقعیتی برای خرید ملک یا اجاره آن هستند به اشتراک بگذارید. وبسایت­‌ها و مشاورین املاک محلی در این زمینه بسیار راهگشاترند. باتوجه به آشنایی آنها با مناطق محلی و اشراف کامل بر موقعیت شهری و جغرافیایی، اطلاعات به روز و دقیق­‌تری را به شما ارائه خواهند داد.

همچنین به علت حضور فیزیکی در منطقه­‌ای که شما قصد معامله ملک را دارید، منجر به عقد قرارداد مطمئن و آسوده‌­تر برای شما خواهد بود. شاید لازم باشد که بیشتر بررسی کنید.

 

۲. حتما باید به آگهی ملکی خود توجه کنید

اما آن چیزی که در دوران کرونا مهم می­‌نماید کیفیت آگهی­‌هایی است که مورد معامله را به واقعیت آن نزدیک­تر می­‌نماید. با توجه به این­که در این دوران امکان رفت ­‌و آمد، و بازدید املاک تقریبا کاهش پیدا کرده است، حتما باید به آگهی ملکی خود توجه کنید. در هنگام تهیه اطلاعات برای بارگذاری در سایت­‌های ملک به جزییات توجه نمایید.

گرفتن عکس­‌های واضح از تمامی بخش­‌های خانه، مثل فضای اتاق­‌ها، هال، سرویس­‌های بهداشتی، آشپزخانه و حیاط و پارکینگ و… ، دادن اطلاعات کافی از امکانات ملک، آدرس دقیق پستی، عمر ساخت آن و همچنین مواردی در مورد فضای خارجی ملک، به انتخاب خریدار و یا مستاجر احتمالی کمک خواهند کرد.

حتما شخصی که آگهی ملک شما را می­‌بیند و شرایط آن برایش مناسب است سوالات جزئی‌­تر درباره آن خواهد داشت. سعی کنید به همه آنها به طور دقیق پاسخ دهید تا نیاز به بازدید حضوری ملک کمتر شود.

راهکار دیگر برای مشتریانی که تصمیم به معامله ملک گرفته­‌اند و نیاز به دیدن جزئیات واقعی­‌تر و بهتر از ملک مورد معامله دارند، برقرار کردن تماس تصویری با مشتری و نشان دادن بخش­‌های مختلف خانه‌ست.

باتوجه به رکود معاملات مسکن اگر مشتری موردنظر خود را پیدا کردید حداقل قیمتی که در معامله برایتان مناسب است را اعلام کنید تا بتوانید باتوجه به وضعیت بازار و شرایط کنونی معامله ملک خود را به انجام برسانید.

۳. توجه به نکات ضروری هنگام بازدید از ملک 

در صورتی که مشتری اصرار به بازدید از فضای ملک را داشت، لطفا تنها به بازدید یک نفر رضایت دهید. در زمان دیدن ملک پنجره‌­ها را باز بگذارید تا تهویه کافی صورت بگیرد. ماسک بزنید و از خریدار یا مستاجر هم بخواهید که حتما ماسک همراه خود داشته باشد. مذاکرات اضافه در مورد شرایط خرید و فروش یا رهن و اجاره را به فضای باز و غیر از خانه موکول کنید.

ملاحظات بازدید از ملک در دوران کرونا
«فقط خودتان و به صورت تک نفره برای دیدن خانه موردنظر بروید و از بردن خانواده و خصوصا کودکان به شدت پرهیز کنید.»

در صورتی که موقعیت ملکی برای شما مناسب بود، سعی کنید ابتدا فضای خارجی ملک موردنظر را مورد بازدید و بازبینی قرار دهید. برای دیدن داخل ملک می­‌توانید از صاحبخانه بخواهید تا از طریق تماس تصویری قسمت­‌های مختلف ملک را به شما نشان دهد.

و اگر این برای شما کافی نبود و نیاز به دیدن از نزدیک داشتید، اقدام به بازدید آن هم با رعایت کامل موارد بهداشتی و ایمنی و به صورت تک نفره نمایید. حتما از ماسک و دستکش در زمان بازدید ملک استفاده نمایید. به هیچ عنوان به وسایل منزلی که برای دیدن آن رفته‌­اید دست نزنید. فقط خودتان و به صورت تک نفره برای دیدن خانه موردنظر بروید و از بردن خانواده و خصوصا کودکان به شدت پرهیز کنید.


بررسی کنید: فروش ویلا در بندر انزلی


پیش­‌بینی تاثیر کرونا بر بازار مسکن در ماه‌های آتی

پیش­‌بینی بازار معاملات ملک در سال جاری بسیار دشوار است. عواملی از قبیل تورم، نوسانات شدید ارزی، رویداد‌های سیاسی منطقه‌ای، تحریم‌ها و چالش بر سر مذاکرات ایران با غرب، همگی عواملی هستند که می‌توانند تعادل بازار را بهم بزنند.

با این اوصاف اگر شیوع کرونا در فصول آتی افزایش داشته باشد بدون شک با تعطیلی کسب و کارها و افزایش بیکاری توازن شاخص‌های اقتصادی بهم خواهد خورد. اما چیزی که فشار کرونا را در این معادلات بیشتر می‌کند، رابطه و رشد موازی قیمت مسکن با نرخ تورم عمومی‌ست چرا که به اعتقاد کارشناسان این حوزه، تقاضای مصرفی ضعیف شده و به همین دلیل ظرفیتی در بازار مسکن وجود ندارد.

شما در مجله خانه انزلی می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه بازار املاک بندرانزلی مراجعه کنید. جهت آشنایی با بهترین مناطق بندر انزلی کافی‌ست کلیک کنید. علاوه بر این برای بازدید از عناوین متنوع و املاک می‌توانید وارد صفحه خانه انزلی شوید.

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه