۴ نکته بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری با خرید ملک در بندر انزلی

1399-07-12
0 دیدگاه
خرید ملک انزلی

خرید ملک در بندر انزلی طی سال‌های اخیر با اقبال فراوانی روبرو بوده است. خوب می‌دانیم که باشرایط بغرنج اقتصادی امروز ایران برای سرمایه‌گذاری و با گسترش کلان­‌شهرها و زیاد شدن جمعیت و همچنین کمبود منابع، زندگی در شهرهای بزرگ­تر با چالش­‌هایی همراه شده است.

به باور بسیاری از کارشناسان، سرمایه‌گذاری با خرید ملک و تمرکز بر روی این بخش از بازار می‌تواند یک تصمیم موثر برای عبور از بحران تلقی شود. کمبود منابع آبی و خشکسالی مناطق کویری ایران، آب­ ‌و هوای نامناسب و وجود ریزگردها و مسائلی از این دست بر سیل مهاجرت مردم از استان­‌های مرکزی و جنوبی به سمت استان­‌های شمالی کشور افزوده است.

در این میان شهر بندرانزلی به دلیل قرارگیری در کنار دریا، و همچنین امتیاز بندرگاه به عنوان مهم‌ترین شهر تجاری بندری شمال کشور، مقصد مهاجرت از شهرهای دیگر و یا مکانی برای خانه دوم و استراحتگاه ساکنین دیگر شهرهاست.

در ادامه این یادداشت به بررسی عوامل بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری با خرید ملک در بندر انزلی خواهیم پرداخت؛ دریا، آسایش روانی و سلامت جسمانی، اکو سیستم شهری منحصر‌به‌فرد، فرهنگ چندملیتی، موقعیت جغرافیایی و دیگر موارد، گزینه سرمایه­‌گذاری به‌واسطه خرید املاک و مستغلات را بدل به یک موقعیت امن کرده است.

۱. سرمایه‌گذاری بر روی سلامت

برای فرار از فشار و نگرانی­‌های زندگی پرهیاهو به کجا پناه می­‌برید؟ برای خیلی از افراد، ساحلِ دریا مکانی برای از میان بردن استرس و نگرانی­‌هاست. با زندگی در مجاورت دریا و به دور از مشکلات احساس آرامش و آزادی را به دست خواهید آورد. به این‌ آمار جالب دقت کنید:

نتایج برخی تحقیقات نشان داد کسانی که به فاصله کمتر از 1 کیلومتر از دریا زندگی می‌کنند، 22 درصد کمتر از افرادی که در فاصله 50 کیلومتری هستند، علائم یا اختلالات سلامت روانی دارند.

محیط و طبیعت زندگی در این شهرها به گونه‌­ای است که مجموعه­‌ای از مزایای سلامتی را برای شما فراهم می­‌کند. فواید دریا و تاثیرش بر زندگی کم نیستند. اگر سبک زندگی ورزشی دارید یا بلعکس ورزش کردن بخشی از سبک زندگی‌تان است به نظر می‌رسد که بندر انزلی برای خرید ملک گزینه ایده‌آلی باشد. 

ساحل بندر انزلی

اگر یک شب خوابیدن در اقامتگاه‌­های ساحلی را تجربه کرده باشید، خواب راحت و آرامش و سکوت شبانه آن را به یاد خواهید داشت. براساس تحقیقات صدای امواج الگوهای فرکانس مغز انسان را تغییر داده و به احیای مجدد ذهن و بدن انسان کمک می­‌کند.

فراموش نکنید شما برای همیشه دریا را خواهید داشت. شنا و تفریحات آبی اولویت بسیاری از افراد در فصل گرم تابستان است. خاصیت مفید آب دریا قرن­‌هاست که برای انسان شناخته شده است.  مثلا: مواد موجود در این آب‌ها به بهبود سریع زخم­‌ها کمک کرده و عفونت را کاهش می­‌دهد. همچنین تسکین دهنده دردهای عضلانی و استخوانی است.

آب دریا خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و منافذ آن را باز می­‌کند. علاوه بر آن منیزیم موجود در آب دریا خاصیت آرام­‌بخشی اعصاب دارد. اینها صرفا نمونه‌های ساده و قابل بیانی‌ست که می‌تواند به عنوان فاکتور‌های اساسی و به عنوان قابلیت‌های محیطی و تاثیر آن بر سلامت درنظر گرفته شود.

اضطــراب، افســردگی، اختلالات روانــی و نگرانی‌هــای روحی یکی از معضلات جامعه بشــری در قرن حاضر اســت. در دهه‌های اخیر از زوایای مختلف به تحلیل و بررســی عوامل تسهیل‌کننده، پیشگیری کننده و درمان این نوع بیماری‌ها پرداخته شــده است.

عوامل فراوانی در پیدایش و یا تشــدید این نوع بیماری مؤثر باشد است. دانشمندان در تحقیقــات و تجربیات خود به تأثیر چند عامل ازجمله عوامل ارثی، جسمی، اجتماعی، شناختی و محیطی دست یافته‌اند.

«نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، بیماری صرفاً تابع عوامل بیماریزا نیست و فاکتورهای زیادی در محیط، بر بدن انسان تأثیر می‌گذارند و نیز به نیروی سیستم ایمنی بدن و غلبه بر بیماری کمک می‌کنند».

فراموش نکنیم کمبــود قابلیت‌های محیطی، به دلیل نبود امکانات تفریحی، فضای سبز و وجود اشکالاتی در سیستم طراحی ساختمان‌ها، موجب ایجاد مشــکلاتی درزمینهٔ تحصیلــی، اخلاقی، رفتاری و روابط والدین و فرزندان می‌شــود و در پی آن، سلامت روانی افراد را به خطر می‌اندازد. (پیشنهاد داریم؛ بلوار ساحل قو  و همچنین شهرک دهکده ساحلی در محدوده شرقی غازیان، و در غرب شهر خیابان پاسداران بندر انزلی از بهترین مناطق شهر انزلی با فاصله بسیار کم از ساحل دریا هستند. از طریق لینک‌ها بررسی کنید)

 

۲. اکوسیستم شهری منحصر‌به‌فرد

اکوسیستم شهری منحصربه‌فرد می‌تواند توجیه قابل قبولی برای سرمایه‌گذاری با خرید خانه در انزلی باشد. وجود هم­ ‌زمان مرداب، ساحل دریا، بلوار، اسکله کشتی­‌ها و مزارع کشاورزی و همچنین نزدیکی به نواحی کوهستانی یک کامپلکس شگفت‌انگیز و حیات‌بخش است. 

خرید ملک در بندر انزلی

مرداب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود از منظر میزان رطوبت و آب با هیچ­‌کدام از تالاب­‌های دیگر ایران قابل مقایسه نیست هر چند که در این سال‌ها بخاطر تغییرات آب و هوایی و فروکش کردن سطح آب دریای خزر بخش از این پهنه دچار آسیب شده است. اما همچنان چندین گونه جانوری و پرنده در این مرداب سکونت دارند و هرساله پرندگان مهاجر زیادی از کشورهای همسایه به این پهنه می­‌آیند.

سازمان بین­‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیست‌گاهی مهم برای پرندگان معرفی کرده است. این تالاب به خاطر وجود گیاهان و جانداران ویژه­ خود از اهمیت خاصی برخوردار است.

بندر انزلی در ناحیه کاملا جلگه‌­ای و در نوار حاشیه­‌ای دریا قرار گرفته است. به همین خاطر زمستان­‌های بسیار ملایم و مطبوع و تابستان­‌هایی گرم و مرطوب دارد. در ضمن نباید فراموش کنیم که این شهر پرباران­‌ترین شهر ایران بوده و به همین دلیل است که طبیعت آن در تمامی فصول سال سبز و زمین­‌هایی حاصل‌خیز دارد. (پیشنهاد بررسی: خانه‌های ویلایی مجهز و مدرن در انزلی با موقعیت مناسب)

۳. انزلی و فرهنگ چندملیتی

یکی از مهم‌­ترین المان­‌های مدرن این بندرگاه، تطابق‌­پذیری و پذیرش فرهنگ‌های مختلف مهاجرین به این شهر، آن هم از دیرباز بوده است. در صورت فقدان این فاکتور اجتماعی و فرهنگی، زندگی در فضای شهری جدید و مردمی که به اصطلاح مهمان ناخوانده را نمی‌­پذیرند دردسرهای فراوان خواهد داشت.

از آوریل ۱۹۴۲میلادی یعنی در حدود سال ۱۳۲۱ شمسی، مدخل ورود لهستانی‌ها به ایران، شهر بندر انزلی بود. این آوارگان لهستانی عمدتا متشکل از زنان و کودکانی بودند که از راه دریای خزر به بندر انزلی منتقل شدند.

با تمام مشکلاتی که  ایرانیان در آن سال‌ها جهت گذران زندگی مواجه بودند، مردم ایران و در بدو ورود انزلی‌چی‌ها با تمام وجود و توان میزبان لهستانی‌ها در این بندرگاه شدند.

مردم این شهر به دلیل هم‌زیستی با دیگر فرهنگ­‌ها به عنوان یک شهر توریست­‌پذیر و مقصد گردشگری بسیار منعطف‌اند. وجود مذاهب مختلف و نقش پررنگ ارامنه بندرانزلی در فرهنگ و هنر این شهر بر چهره چندملیتی و چند فرهنگی آن صحه می­‌گذارد. (پیشنهاد بررسی: تاریخ و فرهنگ انزلی را بهتر بشناسیم)

۴. موقعیت جغرافیایی و بستر مناسب سرمایه­‌گذاری

در سال­‌های اخیر و با رشد روزافزون ساخت‌­وسازهای مدرن و پیشرفته در شهر بندر انزلی (با در نظر گرفتن محدودیت زمین)، ارزش ملک در آن بسیار بالا رفته است. مشخصا بسیاری از خریداران املاک و مستغلات مخصوصا در محدوده منطقه آزاد، ارزش افزوده قابل توجهی را طی این سال­‌ها تجربه کرده‌­اند. با تصویب بندر انزلی به عنوان محدوده آزاد تجاری و صنعتی، روز به روز بر ارزش این زمین‌­ها افزوده خواهد شد.

 

این رشد به معنای توسعه در ابعاد مختلف است. ساخت و ساز مراکز صنعتی در منطقه آزاد و توسعه در شهرک‌های صنعتی. جدای از این اگر زمانی در انزلی ملکی داشته و در واقع شهروند این شهر بشوید امکان خرید ماشین­‌های روز دنیا با پلاک منطقه آزاد انزلی و به قیمت تقریبا نصف ارزش واقعی آن را خواهید داشت.

براساس ماده 5 قانون مناطق آزاد معافیت­‌های مالیاتی و قوانین حمایتی برای سرمایه‌­گذاران لحاظ شده است. این مورد تمایل به سرمایه­‌گذاری و تاسیس شرکت‌های مختلف در شهر انزلی را بسیار افزایش داده است.

بندرانزلی بزرگ­ترین بندر در حاشیه دریای خزر و همین­‌طور سومین بندر مهم ایران بعد از بنادر امام و شهید رجایی‌ست. همین امر به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورهای منطقه و مبادلات با کشورهای اروپایی کمک شایانی کرده است.

با خرید ملک در بندر انزلی می‌­توانید از امنیت سرمایه­‌گذاری خود به لحاظ موقعیت استراتژیک این شهر مطمئن باشید. برطبق گزارش سازمان منطقه آزاد و تجاری انزلی ظرفیت دسترسی به بازارهای منطقه‌­ای برای این شهر با بیش از 300 میلیون مصرف­‌کننده نهایی در حال حاضر مهیاست.

از دیگر موارد مهمی که باعث جهش رشد سرمایه در این بندر خواهد بود، احداث راه‌­آهن رشت – انزلی است. قطار از رشت به بندر انزلی و از آنجا به بندر کاسپین و در ادامه به شهرستان آستارا متصل خواهد شد. راه‌آهن رشت قزوین هم اکنون در حال بهره‌­برداری و این راه­‌آهن ادامه همان خط ریلی‌ست. (پیشنهاد بررسی: راهنمای کامل سرمایه‌گذاری در منطقه ازاد انزلی)

جمع­‌بندی:

آرامش و راحتی زندگی در شهرهای ساحلی و همین‌­طور امکان دسترسی به مزایای زندگی در کنار دریا خود به قدر کافی ما را برای زندگی در این شهر و خرید خانه در آن ترغیب خواهد کرد. در این میان نگاه به موقعیت ویژه بندر انزلی از منظر فرصت­‌های سرمایه­‌گذاری به عنوان بزرگ­‌ترین شهر بندری حاشیه دریای خزر، اکوسیستم بی­‌نظیر آن و بستر شهری آماده بیش از گذشته خریداران ملک را به سوی این شهر سوق داده است.

یکی از مهم‌­ترین المان­‌های مدرن این بندرگاه، تطابق‌­پذیری و پذیرش فرهنگ‌های مختلف مهاجرین به این شهر، آن هم از دیرباز بوده است. در صورت فقدان این فاکتور اجتماعی و فرهنگی، زندگی در فضای شهری جدید و مردمی که به اصطلاح مهمان ناخوانده را نمی‌­پذیرند دردسرهای فراوان خواهد داشت.

همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، بیماری صرفاً تابع عوامل بیماریزا نیست و فاکتورهای زیادی در محیط، بر بدن انسان تأثیر می‌گذارند و نیز به نیروی سیستم ایمنی بدن و غلبه بر بیماری کمک میکنند».

همچنیــن کمبــود قابلیت های محیطی، براثــر عدم امکانات تفریحی، فضای سبز و وجود اشکالاتی در سیستم طراحی ساختمان‌ها، موجب ایجاد مشــکلاتی درزمینهٔ تحصیلــی، اخلاقی، رفتاری و روابط والدین و فرزندان می‌شــود و در پی آن، سلامت روانی فرد را به خطر می‌اندازد.

در پایان اگر علاقمند باشید می‌توانید مطالب مرتبط بیشتری را با موضوع سرمایه‌گذاری در صفحه اختصاصی مجله خانه انزلی مطالعه کنید. اگر جز آن دسته از افراد هستید که برای خرید ملک به مشاوره نیاز دارید می‌توانید با «خانه انزلی»، یکی از بهترین مشاوره املاک‌های شهر انزلی ارتباط بگیرید.

(آخرین بروزرسانی در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱)

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه