دکوراسیون خانه در دوران کرونا و تغییر سبک زندگی

1399-07-16
0 دیدگاه
۷ نکته مهم درباره سبک زندگی و دکوراسیون منزل در دوران کرونا

دکوراسیون خانه در دوران کرونا بسیاری چیزها را تغییر داد. از سبک زندگی تا ایجاد عادت‌ها جدید برای خرید و وقت گذراند بیشتر در خانه. پاندمی ویروس کرونا بسیاری از چیزها را دگرگون کرد، از روابط انسانی تا سبک زندگی افراد. به شکلی مشخص جدای از ارتباطات و تغییر رویه مشاغل، به احتمال بسیار بالا بحران سلامت در دوران کرونا توانست اثرات ماندگاری بر دیدگاه ما نسبت به فضاهای شخصی خانه داشته باشد.

در دوران بیماری همه گیر COVID-19 نوسانات خلقی و اضطراب کاملا مشهود بوده است. سطح قابل توجهی از بهم ریختگی روانی در بین دانشجویان پزشکی در ژاپن مشاهده شد که تحت محدودیت‌های قرنطینه خانگی قرار داشتند.

پریشانی بیشتر با کاهش عزت نفس همراه بود. علاوه بر این، بیش از 20٪ از دانشجویان پزشکی که در استان هوبی چین قرنطینه شده بودند، سطوح متوسط ​​یا شدید خلق و خوی افسردگی (23.3٪)، اضطراب (41.9٪) و استرس (20.9٪) را گزارش کردند.

چالش‌های دوران کرونا بسیاری را ملزم کرد تا سبک زندگی و همچنین دکوراسیون را تغییر دهند. از این ماجرا به بعد احتمالا خانه دیگر صرفا مکانی برای استراحت نیست. با توجه به اینکه آمار دقیقی در خصوص توجه و افزایش رغبت برای تغییر دکوراسیون خانه در دوران کرونا وجود ندارد اما برخی از شاخص‌ها به این موضوع می‌پردازد:

– فروشگاه‌های لوازم خانگی و دکوراسیون در بسیاری از کشورها افزایش فروش را گزارش کردند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، شرکت‌هایی مانند Home Depot و Lowe در سال 2020 شاهد افزایش قابل توجهی در فروش بودند که نشانه‌ای از میل به تغییر دکوراسیون خانه بوده است.

– طبق نظرسنجی Houzz، در ژوئن 2020، تمایل برای اجرای پروژه‌های بازسازی تا 58 درصد رشد داشت.

– یک نظرسنجی از انجمن روانپزشکی آمریکا در سال 2020 نشان داد که 68٪ از آمریکایی‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از سال قبل احساس اضطراب می‌کنند. این اضطراب تشدید شده می‌تواند برای افراد انگیزه‌ای برای یافتن راه‌های درمانی، مثل تغییر دکوراسیون خانه باشد.

– گزارش‌ها و مقاله‌های متعددی در پلتفرم‌های رسانه‌ای وجود دارد که به جزئیات تغییر دکوراسیون به عنوان نوعی مکانیسم مقابله در طول قرنطینه پرداخته است.

Lauren Nelson که یک طراح داخلی اهل سانفرانسیسکوست می‌گوید:

«اکنون بیش از هر زمان دیگری معنای حقیقی خانه‌های خود را کشف کرده‌ایم. حالا خانه مکانی است که دوست داریم در آن احساس آرامش و امنیت کنیم و نفس بکشیم. در حال حاضر موارد ناشناخته زیادی وجود دارد كه نمی‌توانیم آنها را كنترل كنیم.

سبک زندگی و دکوراسیون در دوران کرونا دگرگون شد. البته خانه‌های ما فضایی است كه می‌توانیم بر لوازم داخلی، نحوه چیدمان و احساسی که از آنها می‌گیریم كنترل داشته باشیم.»

در ادامه این یادداشت ۷ نکته مهم درباره سبک زندگی و دکوراسیون منزل در دوران کرونا را باهم مرور خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که همین اقدامات ساده و ابتدایی می‌تواند تحولات روانی چشمگیری را برایتان رقم بزند.

1. اختصاص فضا به دفاتر کار خانگی

از نظر بسیاری از افراد کار در خانه مستلزم داشتن یک اتاق نشیمن بزرگ، اتاق کار مناسب و تأسیسات مورد نیاز است تا بتوان به شکل سریع خانه را به یک دفتر کار موقت تبدیل کرد. در آینده ممکن است خیلی از افراد به راه‌اندازی دفاتر خانگی علاقمند شوند. به خصوص اینکه بسیاری از کارفرمایان امکان کار از راه دور را نیز فراهم کرده‌اند.

برای مثال، سرویس طراحی داخلی آنلاین Modsy اظهار داشت که درخواست‌های طراحی داخلی برای ایجاد دفاتر خانگی در آوریل 2020 در مقایسه با آوریل سال گذشته 40٪ افزایش داشته است. کسانی که در فضاهای کوچک‌تر زندگی می‌کنند (مثل واحد‌های آپارتمانی پنجاه متری) می‌توانند از اثاثیه چند منظوره مانند میزهای کشویی یا مبلمان اداری استفاده کنند تا دفتر کار با اتاق خانه مطابقت بیش­تری پیدا کند.

2. اتاقک ورودی و رختکن کفش‌ها

قرنطینه باعث شده به مراتب کمتر از خانه خارج شویم. همین‌­طور بیش از گذشته نسبت به وجود میکروب‌ها در اطراف­‌مان حساس شده‌ایم. ورودی خانه‌ها به نقطه‌ای برای درآوردن ماسک‌ و گذاشتن وسایلی تبدیل شده که با سطوح میکروبی در تماس بوده‌اند (در همین رابطه: آپارتمان‌های مسکونی با راهروهای بزرگ در بندر انزلی).

«اختصاص مکانی برای درآوردن کفش، کت یا قرار دادن کیف به کاهش ورود میکروب و باکتری به محیط خانه کمک می‌کند.»

«Zimmermann» معمار و طراح داخلی در لس‌آنجلس پیش‌بینی می­‌کند تاثیر کرونا بر سبک زندگی بخصوص در بحث طراحی، منجر به شکل‌گیری اتاقک­‌هایی برای کفش‌ها و لباس‌ها در خانه­‌ها خواهد شد. او می‌گوید: «اختصاص مکانی برای درآوردن کفش، کت یا قرار دادن کیف به کاهش ورود میکروب و باکتری به محیط خانه کمک می‌کند.»

3. ایجاد یک فضای خصوصی

خانواده‌هایی که در قرنطینه هستند، زمان بیشتری را با هم و زیر یک سقف سپری می‌کنند. از این رو نیاز به داشتن یک فضای خصوصی که بتوان در آن از تنهایی خود لذت برد در این دوران ضروری است. «Barton» طراح داخلی در هوستون می‌گوید:

این‌که در طول روز جدا از هم باشیم و موقع شام دور یک میز بنشینیم، الگوی زندگی قدیم است. در حال حاضر خانواده‌ها به دنبال ایجاد فضاهایی نیمه‌خصوصی در خانه­‌اند تا بهره‌وری و سلامت روانی‌شان افزایش یابد.

احتمالا این مهم‌ترین مسئله در ارتباط با تغییر دکوراسیون خانه در دوران کرونا و تغییر سبک زندگی است. علاوه بر ایجاد دفاتر خانگی، این تمرکز مجدد بر حریم خصوصی در خانه می‌تواند باعث طراحی اتاق خواب‌های مجزا برای بچه‌ها‌، اتاق‌ مطالعه و تفکیک محیط خانه به فضاهای مختلف منجر شود (در همین رابطه: اجاره موقت خانه ویلایی با ایوان و حیاط بزرگ در انزلی).

4. آشپزخانه‌هایی با طراحی هوشمندانه

آزمایش کردن دستور پخت‌های مختلف به یک سرگرمی جدید برای کسانی تبدیل شد بود که در قرنطینه به سر می‌بردند. این امر باعث شد که ساماندهی و طراحی آشپزخانه‌ها در مرکز توجه قرار گیرد.

در دوران کرونا انتظار می‌رفت که فضای انباری در آشپزخانه‌ها نظم بیشتری به خود بگیرد. بزرگ‌تر طراحی شود و وسایل مخصوص مانند فرهای پخت نان و قهوه‌ساز به آشپزخانه‌ها اضافه شود تا آشپزهای آماتور بتوانند از سبک زندگی رستورانی استفاده کنند.

5. استفاده از سطوح سرامیکی، مثل و برنج

بنظر می‌رسد تمیز کردن سطوح سرامیکی بسیار راحت‌تر است. سال‌هاست که برای ساخت آشپزخانه‌ها، حمام‌ها و سایر نقاط پر تردد خانه از سطوحی استفاده می‌شود که تمیز کردن‌شان آسان است. استفاده از سرامیک‌های براق و سطوحی که به طور طبیعی ضد باکتری هستند، میزان گسترش میکروب‌ها را محدود می‌کند. این موضوع بعد از دوران کرونا نیز افزایش پیدا کرد.

«چه درگیر بحران باشیم یا نه، همیشه توصیه می‌شود که از سطوح ضد باکتری طبیعی مانند مس و برنج برای حفظ ایمنی و سلامت خانه و افراد خانواده استفاده شود.

استفاده از فناوری‌های بدون نیاز به لمس برای شیرآلات، زنگِ در و ارتقای سطح اتوماسیون به کاهش گسترش میکروب‌ها در سطوحی که به طور مرتب لمس می‌شوند کمک می‌کند. این مورد یکی نکات بسیار جالب و کاربردی در خانه‌های هوشمند است.

6. اختصاص فضای بیشتر برای سرگرمی

قرنطینه باعث شد که خانه از دید مردم به عنوان یک فضای امن تلقی شود. از این رو افراد دوباره دور هم جمع شده و با خانواده و دوستان معدود خود وقت می‌گذراندند. با گرم شدن هوا، کباب‌پزهای خانگی، باکن یا تراس‌ها و حیاط‌ها یک محیط امن برای لذت بردن از دورهمی‌های خصوصی هستند. بسیاری در این دوره به بازطراحی و استفاده بهینه از فضای تراس‌ها پرداختند (در همین رابطه: خرید آپارتمان در خیابان پاسداران با تراس‌ها بزرگ رو به دریا).

7. ایجاد عادت‌های جدید برای خرید

برای بسیاری از خانواده‌ها خرید مبلمان جدید یک فرصت بود تا فضا را دگرگون کنند. هر چند بسیاری با انتخاب اشتباه دچار هزینه‌های اضافی شدند. Sara Barney طراح داخلی ساکن تگزاس:

«من فکر می‌کنم از این پس شاهد تمایل بیشتر مردم به خرید اثاثیه باکیفیت خواهیم بود. دیگر دوران خرید مبلمان‌های معمولی و ارزان‌قیمت که به راحتی دور انداخته می‌شدند گذشته است.»

صرف نظر از اینکه تغییرات دائمی در سبک زندگی و دکوراسیون منزل پس از دوران کرونا اجتناب ناپذیر است یا خیر، این همه‌گیری احتمالا باعث شد که دیدگاه ما نسبت به خانه‌هایی که در آنها زندگی می‌کنیم تغییر کند.

در پایان، اگر علاقمند باشید می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از جدیدترین مجموعه فایل‌های فروش املاک و مستغلات در انزلی کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی سایت شوید.

پانویس مطلب:

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه