کامل‌ترین گزارش تغییرات قیمت و تحولات بازار مسکن در سال ۱۳۹۹

1399-12-15
0 دیدگاه
گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۹

گزارش تغییرات قیمت و تحولات بازار مسکن در سال ۱۳۹۹ یادداشتی‌ست که به بررسی و مرور آمار‌های مهم رسمی کشور در حوزه املاک می‌پردازد. با توجه به محدودیت داده‌ها در شهرستان‌ها و کلانشهرهای دیگر و ریز‌آمار‌های مهم ممکن است کمبود‌هایی به چشم بخورد. آنچه تحریریه خانه انزلی گرد‌اوری کرده آمار و نمودار‌هایی‌ است که بانک مرکزی کشور و مرکز آمار ایران ارائه داده است.

آنچه پیداست تلورانس و تغییرات شدید قیمت در حوزه املاک است که تبدیل به چالش اساسی برای بسیاری از مردم شده و شیب صعودی این تغییرات و آمارها بسیار دور از انتظار و در برخی موارد طنز‌آلود است. طرح موضوع زمان انتظار خرید خانه در تهران که با شرایط و قیمت‌های فعلی چیزی در حدود ۱۰۹ سال طول می‌کشد، در حالی که زمان خانه دار شدن در دنیا چیزی در حدود ۱۰ سال پیش بینی شده است.

آنچه در ادامه گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۹ خواهیم پرداخت؛ مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش آپارتمان، تعداد معاملات مسکن، بررسی تصاویر و نمودار‌های مهم بازار ملک و بررسی آماری شرایط معاملات مسکن در شهر تهران به عنوان مهم‌ترین مرکز مبادلاتی ملکی ایران(از فروردین تا بهمن ماه)، نرخ تورم مسکن مرکز آمار ایران و مروری بر وضعیت قیمت مسکن در گیلان از اردیبشهت ۹۷ تا ۹۸ و رشد ۱۱۰ درصدی این استان.


بیشتر بدانید: بیشترین افزایش قیمت جهانی املاک در سال ۲۰۲۰ + اینفوگرافیک


نمودار‌های مرکز داده‌های آمار از بازار املاک

نمودار‌های مهم بازار ملک

نمودار‌های مهم بازار ملک

نمودار‌های مهم بازار ملک

نمودار‌های مهم بازار ملک

نمودار‌های مهم بازار ملک

روند تغییرات خرید و فروش املاک

روند تغییرات خرید و فروش املاک

روند تغییرات خرید و فروش املاک

گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۹

تهران، مهم‌ترین مرکز معاملات ملکی در کشور

فروردین ۱۳۹۹

تعداد معاملات انجام شده در فروردين ماه سال 1399 بالغ بر 1/2 هزار فقره بوده است. که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتيب کاهش 87/8 و 63/7 درصدی را نشان مي‌دهد. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني در شهر تهران به ترتيب با 2/1 درصد کاهش و 35/7 درصد افزايش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به 153/0 ميليون ريال رسيد.

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران، به تفکيک عمر بنا، نشان می‌دهد که آپارتمان‌های مسکونی تا 5 سال ساخت، با 41/5 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در همین ماه فروردین، شاخص اجاره در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 28/7 و 31/0 درصد رشد نشان مي‌دهد.


بیشتر بدانید: آپارتمان‌های ساحلی، ضرورتی برای تغییر سبک زندگی


اردیبهشت ۱۳۹۹

در ارديبهشت ماه سال 1399 تعداد معاملات انجام شده، بالغ بر 11/3 هزار فقره بود. که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6/7 درصد کاهش داشته است. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني در تهران، به ترتيب با 11/0 و 33/9 درصد افزايش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به 169/7 ميليون ريال رسيد.

به تفکيک عمر بنا، واحدهاي تا 5 سال ساخت، با سه 38/8 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در همین ماه، شاخص اجاره ملک مسکونی در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل با رشدی به ترتیب 28/5 و 31/3 درصد همراه بوده است.

خرداد ۱۳۹۹

تعداد معاملات انجام شده در خردادماه سال 1399، برابر با 10/8 هزار فقره بوده است. این عدد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 80/1 درصد رشد داشته است. در خرداد۹۹ متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحد‌های مسکوني در تهران به ترتيب با 11/6 و 42/5 درصد افزايش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به 189/5 ميليون ريال رسيد.

گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۹(خردادماه) نشان می‌دهد که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سه 38/9 درصد بيشترين سه را به خود اختصاص داده‌اند. شاخص کرايه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 27/6 و 30/7 درصد رشد داشته است.

تیر ۱۳۹۹

در تیر ماه تعداد معاملات ملکی 14/0 هزار فقره بود. این عدد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 193/3 درصد افزايش داشت. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني در شهر تهران به ترتيب با 10/4 و 56/6 درصد افزايش، نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به عددی برابر با 209/1 ميليون ريال رسيد.

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سه 38/6 درصد بيشترين سه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در ماه مورد بررسي شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 27/6 و 31/0 درصد رشد نشان مي‌دهد.


بیشتر بدانید: آپارتمان بخریم یا ویلا؟ ۱۰مزیت بسیار مهم که خرید آپارتمان را بهتر توجیه می‌کند


مرداد ۱۳۹۹

در مرداد ماه سال 1399 تعداد معاملات انجام شده در حدود 9/1 هزار فقره بود. که نسبت به ماه مشابه سال قبل 175/8 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسكوني شهر تهران به ترتيب با 10/5 و 77/4 درصد افزايش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به 231/1 ميليون ريال رسيد.

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سه 38/5 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در ماه مورد بررسي شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 27/4 و 30/6 درصد رشد داشته‌اند.

شهریور ۱۳۹۹

بر اساس گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۹، در شهريور ماه در حدود 8/5 هزار فقره بود. که نسبت به ماه مشابه سال قبل 203/7 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني شهر تهران به ترتيب با 5/1 و 91/7 درصد افزايش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به 242/9 ميليون ريال رسيد.

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک عم بنا حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سه 38/0 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در ماه مورد بررسي شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 27/3 و 30/1 درصد افزایش پیدا کرده است.


بررسی کنید: فروش ویلا در بندر انزلی


مهر ۱۳۹۹

تعداد معاملات انجام شده در مهر ماه سال 1399 در حدود 8/7 هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 154/5 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني شهر تهران به ترتيب با 10 و 110/1 درصد افزايش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به 267/2 ميليون ريال رسيد.

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 37/0 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در ماه مورد بررسي شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 26/8 و 29/6 درصد افزایش پیدا کرده است.

آبان ۱۳۹۹

تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه سال 1399 در حدود 4/5 هزار فقره بود. که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9/9 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني شهر تهران به ترتيب با 1/8 و 118/2 درصد افزايش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به 271/9 ميليون ريال رسيد.

به تفکيک عمر بنا حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 38/9 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در ماه مورد بررسي، شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 28/7 و 31/9 درصد رشد نشان مي‌دهد. 

آذر۱۳۹۹

تعداد معاملات انجام شده در آذر ماه سال 1399 در حدود 2/6 هزار فقره بود. که نسبت به ماه مشابه سال قبل 73/2 درصد کاهش نشان مي‌دهد. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني شهر تهران معادل 269/1 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل 1/1 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 98/9 درصد افزايش داشته است.

معاملات به تفکيک عمر بنا نشان می‌دهد که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 39/1 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در ماه مورد بررسي شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 29/4 و 32/4 درصد رشد داشته‌اند.


بیشتر بدانید: خرید ملک در بندر انزلی؛ از آپارتمان نوساز‌ با چشم انداز دریا تا ویلاهای ساحلی


دی ۱۳۹۹

تعداد معاملات ملکی انجام شده در دي ماه سال 1399 در حدود 3/5 هزار فقره بود. که نسبت به ماه قبل 37/6 درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 67/1 درصد کاهش داشته است. در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني شهر تهران معادل 273/9 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 1/8 و 98/3 درصد افزايش داشت.

بررسي تحولات متوسط قيمت مسکن به تفکيک مناطق 22گانه شهر تهران مويد آن است که در دي ماه سال جاري تعداد 8 منطقه از مجموع 22 منطقه، کاهش قيمت مسکن نسبت به ماه قبل از آن را پشت سر گذاشته‌اند.

بر اساس گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۹، خرید و فروش آپارتمان به تفکيک عمر بنا نشان می‌دهد که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 39/0 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. اجاره‌بها نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 29/7 و 32/6 درصد رشد نشان مي‌دهد. 

بهمن ۱۳۹۹

در بهمن ماه سال 1399 تعداد معاملات انجام شده در حدود 3/9 هزار فقره بود. که نسبت به ماه قبل 11/4 درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 70/5 درصد کاهش نشان مي‌دهد. بر اساس گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۹، در اين ماه متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي واحدهاي مسکوني معادل 283/9 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 3/7 و 97/2 درصد افزايش داشته است.

به گزارش بانک مرکزی؛ بررسي تغییرات نرخ مسکن به تفکيک مناطق 22 گانه شهر تهران مويد آن است که در بهمن ماه سال جاري تعداد 8 منطقه از مجموع 22 منطقه، کاهش قيمت مسکن نسبت به ماه قبل از آن را تجربه نموده‌اند.

به تفکيک عمر بنا واحدهاي تا 5 سال ساخت با سه 39/4 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 30/6 و 33/9 درصد رشد داشته است.


بیشتر بدانید: کرونا و معاملات ملک؛ این پاندمی چه تاثیری بر بازار املاک داشته؟


گیلان در بین سایر نقاط کشور رتبه یازدهم

آمار معاملات ملک در گیلان

اینطور که پیداست در بررسی‌های انجام ‌شده از سوی مرکز آمار ایران، گیلان در مقایسه با تهران وضعیت بهتری را پشت سر گذاشته است اما این قیاس با در نظر گرفتن سطح درامدی مردم این استان، نیاز به تحلیل شکاف بیشتری دارد. به گزارش وبسایت تحلیلی مرور، قیمت مسکن در گیلان از اردیبشهت ۹۷ تا ۹۸ رشدی برابر با ۱۱۰ درصد داشته است.

مرور اضافه می کند که آخرین آمار نسبتا دقیق از اجاره‌ نشینی در کشورمان مربوط به سرشماری‌ عمومی سال ۱۳۹۵ است. این آمار حاکی از این است که روند خرید خانه یا صاحب‌خانه شدن مردم طی یک دهه یعنی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ کاملا کاهشی بوده است. در حال حاضر ۵۴.۶ درصد مردم ایران صاحب‌خانه هستند و ۳۶.۸ درصد مستاجر و ۸.۶ درصد هم جز سایر تقسیم‌بندی می‌شوند. این آمار در مقایسه با پنج سال قبل تر (۱۳۹۰) به میزان ۴.۱ درصد رشد داشته است.

روند افزایشی تعداد مستأجران در گیلان حاکی از کم بودن سطح درآمدی مردم است. افزایش و جهشی که در قیمت‌ها اتفاق افتاده، بسیاری از افراد را مجبور به زندگی در اطراف شهرها کرده است. «وحید طیفوری» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت گیلان در مصاحبه با خبرنگار مرور اشاراتی دارد بر آخرین سرشماری نفوس و مسکن.

بر اساس این آمار بدست آمده در سال ۱۳۹۵، ۸۲۴ هزار واحد مسکونی در گیلان ثبت شده است که از این تعداد ۵۲۶ هزار مسکن در مناطق شهری و ۲۹۸ هزار واحد در مناطق روستایی واقع شده‌اند. طبق آمار ۵۸۷۳۶ هزار مورد از این املاک دارای مالکیت عرصه و عیان، ۱۹۲۰۳۲ مورد به صورت استیجاری و رهن و تعداد ۶۱۵۷۱ به صورت سایر موارد تعداد مالکین و مستاجرین در گیلان تا سال ۹۵ بوده است.

بر اساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، قیمت زمین و مسکن طبق آخرین اطلاعات در زمستان ۹۸، متوسط قیمت یک متر مربع زمین مسکونی کلنگی در گیلان ۷۰۰ هزار تومان و متوسط یک متر مربع زیر بنای مسکونی در استان  ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بوده است. این قیمت نسبت به سال ۹۷ چیزی در حدود ۱۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

میزان مالکیت مسکونی در گیلان ۷۰ درصد و رهن یا اجاره کمتر از ۳۰ درصد بوده است.

نکته‌ی قابل تامل در افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که تعداد معاملات انجام شده در افزایش قیمت زمین و مسکن تاثیر گذار بوده است. همچنین در بخش اجاره‌ی مسکن، حداقل و حداکثر اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه‌ی پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان ۹۸  در کل استان به طور متوسط  ۱۰۸ هزار و ۳۱۱ ریال بوده که نسبت به زمستان ۹۷ از رشد ۴۱  درصدی برخوردار بود.

کافی‌ست سری به پلتفرم‌های آنلاین املاک بیندازید تا بتوانید تغییرات، نوسان قیمت و رشد بی‌رویه نرخ مسکن را لمس کنید. بررسی معاملات ملکی در دوران کرونا نشان می‌دهد که اکثر شهر‌های استان گیلان نیز وضعیت مشابهی را پشت سر گذاشته‌اند.

دسته کم در بررسی‌هایی که خانه انزلی در بخش معرفی مناطق مهم بندر انزلی انجام داده است، با نگاهی گذرا، متوجه رشدی بیش از ۵۰درصد در قیمت آپارتمان‌ها و ویلاها در بندر انزلی خواهیم شد. شاید حالا باید باور کنیم که اگر از امروز هم قصد پس انداز کنیم شاید تا صد سال آتی صاحب خانه‌ای شویم.

در پایان، شما در مجله خانه انزلی می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه بازار املاک بندرانزلی مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از عناوین متنوع و املاک می‌توانید وارد صفحه خانه انزلی شوید.

 

منابع:
وبسایت بانک مرکزی | ومرکز داده‌های آماری ایران | پایگاه تحلیلی مرور | تصویر شاخص، نیویورک تایمز

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

ارسال دیدگاه