بررسی تاریخچه ملوان از ۱۳۴۸ تا ۱۳۷۰؛ روند شکل گیری، نتایج و افتخارات این تیم

1399-11-25
5 دیدگاه
بررسی تاریخچه ملوان از ۱۳۴۸ تا ۱۳۷۰

بررسی تاریخچه ملوان، نتایج و افتخارات این تیم محبوب گیلانی از ۱۳۴۸ تا ۱۳۷۰ تنها مروری مختصر بر آنچه طی چند دهه اخیر بر این تیم ریشه‌دار گیلانی گذشته است. هر چند که در این بازنگری از محدوده تاریخ آن هم بالاجبار پا فراتر گذاشتیم تا در کنار مردان پر افتخار ملوان زنان ملوانی را در قاب خاطرات این باشگاه حفظ کنیم.

این یادداشت نگاهی‌ست بر چهارمین تیم پر افتخار جام حذفی ایران. باشگاهی که طرفداران کم نظیری دارد و شاید در ایران نمونه‌ش را فقط هواداران آبادانی یا اهوازی دید. طرفدارهایی که خواب و خوراکشان، دلبستگی و نگاه پر از شوقشان در تمام این سال‌ها فقط به آشیانه قو‌های سپید خزری بوده است. تا شاید دوباره بال و پری بگیرند.

سپید پوشانی که حالا هر کدامشان در جریان اجبار و جبر زمان به سمتی سوق پیدا کرده‌اند. ستارگانی همچون سیروس قایقران، غفور جهانی، عزیز اسپندار، محمد احمدزاده، پژمان نوری، مازیار زارع ، سید جلال حسینی، سعید عزت الهی و سارا قومی که هر کدامشان اول بار با نام و حمایت ملوان برای اولین بار پا به مستطیل سبز گذاشتند.

آنچه پیش روست بخشی از تازیخچه باشگاه ملوان نیروی دریایی بندر انزلی، بخشی از خاطرات بهمن صالح نیا، روند شکل گیری تیم ملوان، جریان جام حذفی ایران، معرفی برخی از نفرات قدیمی و اسامی آنها و اشاره‌ای مختصر به پر افتخار ترین تیم بانوان کشور است.


بیشتر بدانید: ناشنیده‌های تاریخی درباره غازیان و محلات این منطقه از انزلی


تاریخچه ملوان و روند شکل گیری باشگاه

در بررسی روند شکل گیری، نتایج و افتخارات تیم فوتبال ملوان حتما باید به تاثیر دو چهره مهم اشاره کنیم. باشگاه ملوان در سال ۱۳۴۸ شمسی با تلاش مستقیم دو چهره فراموش نشدنی در انزلی و در ابتدا تنها در رشته فوتبال تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

حامی اول، ناوبان «کریم رستگاری» مسئول و رییس تربیت بدنی نیروی دریایی انزلی در آن زمان و دیگری چهره‌ای ماندگار که به پدر ملوان مشهور است؛ یعنی «بهمن صالح‌نیا» که خود نیز از بازیکنان اصلی تیم ملوان نیروی دریایی بندرانزلی بود.

با توجه به اینکه صالح نیا معلم تربیت بدنی در مدارس انزلی بود، با جمعی از شاگردانش هسته اولیه تیم را تشکیل می‌دهد. این تیم به نوعی کار خود را از مسابقات آموزشگاهی و استانی آغاز می‌کند. با تلاش تیم و استعداد نفرات، این ساختار جوان پس از مدت کوتاهی وارد رقابت‌های جدی‌تر یعنی لیگ دسته یک کشور می‌شود.

ملوان از همان ابتدا با نمایش فوق‌العاده در بازی‌ها نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. نتایج به دست آمده برای این تیم جوان بسیار قابل توجه بود. از سال ۱۳۵۲ به این طرف بازیکنان و تیم ملوانان انزلی در تمام دوره‌های لیگ ایران حضور داشتند. ملوان انزلی تا سال ۱۳۸۰ بهترین تیم شهرستانی تاریخ لیگ فوتبال ایران بود. البته این تیم فراز و نشیب‌های بسیار را پشت سر گذاشته است.

مثلا در سال ۱۳۷۵ بود که تجربه تلخ سقوط برای اولین بار گریبان قو‌های سفید خزر را گرفت. سقوط تیم و مشکلات ناشی از آن در سال‌ ۷۸ و سال ۸۱ به لیگ دسته اول مجددا تکرار شد. بعد‌ها عنوان بهترین تیم شهرستانی به سپاهان و فولاد رسید.

بررسی روند شکل گیری، نتایج و افتخارات تیم فوتبال ملوان

هر چند که ملوان انزلی با هفت بار حضور در فینال جام حذفی ایران، کسب سه عنوان قهرمانی در این جام، چهار نایب قهرمانی، دو مرتبه حضور در بازی‌های آسیایی و به دست‌اوردن عناوین متعدد با عنوان یک تیم شهرستانی در لیگ ایران و در جام تخت جمشید جایگاهی درخور توجه را به دست آورده بود.

بی اغراق در طی چند ده سال اخیر کمتر تیم شهرستانی توانسته بود کابوس تیم‌های بزرگ، علی الخصوص تیم‌های پرمدعا و پرهزینه پایتخت باشد. همواره ترکیب تیم ملوان بندرانزلی، استادیوم سن سیروس و هواداران پر شور انزلیچی مثلثی مثال زدنی بودند که مستطیل سبز را برای تیم‌های میهمان بدل به کولوسئوم فوتبال در شمال ایران می‌کرد.

برای این مدعا شاید بد نباشد که به آمارهای موجود و یا تجربیاتی که دهان به دهان در میان هواداران قدیمی و یا از فیلم‌های به جامانده و بازیکنانی که در ردای تیم حریف در سن سیروس مقابل ملوان حاضر می‌شدند، استناد کنیم.


بیشتر بدانید: اطلاعات و جزئیات پیش فروش واحدهای آپارتمانی ۲ خوابه و ۳ خوابه در غازیان و بندر انزلی


بخشی از خاطرات بهمن صالح نیا موسس باشگاه ملوان

بهمن صالح نیا از تشکیل تیم فوتبال ملوان انزلی و چگونگی شکل‌گیری آن اینطور یاد کرده:

«سال ۱۳۴۸ سال مهمی برای فوتبال بندرانزلی به شمار می‌رفت. قهرمانی تیم آموزشگاه‌های انزلی و نائب قهرمانی در مشهد با وجود استعداد‌های بسیار خوب در انزلی این فکر را در من تقویت کرد که برای تشکیل یک تیم فوتبال دست به کار شوم.

بنابراین با کمک دوستداران فوتبال در انزلی از جمله؛ جناب کریم رستگار که آن موقع سروان نیروی دریایی انزلی بودند و همچنین تیمسار آرایانپور فرمانده وقت پایگاه نیروی دریایی انزلی، موفق به دریافت پروانه باشگاه شدیم که به عنوان تیم نیروی دریایی انزلی و نه «ملوان» فعالیت داشته باشد.»

 

او در خصوص حضور در اولین دوره جام تخت جمشید اینطور عنوان کرده بود:

«در ساری تیم‌های ساری، قائم‌شهر و گارد تهران به مربیگری مرحوم «دهداری» و چند تیم دیگر حضور داشتند که ما دوم شدیم. و با تیم گارد تهران به مسابقات اهواز اعزام شدیم. آن موقع سفر‌ها مثل حالا نبود. کل تیم را با ۷۲۰۰۰ تومان سوار اتوبوس ماکروس نیروی دریایی کردیم. باید ۱۰ روز را با همین مبلغ سر می‌کردیم!»

شب‌ها زیر سکوی ورزشگاه اهواز که به عنوان خوابگاه بود می‌خوابیدیم. صبحانه را هم خودمان تهیه می‌کردیم. به همراه مسئول تدارکات‌مان که مرحوم «شهنواز» بود. نهار را هم در یک رستوران معمولی اهوازی می خوردیم.  نکته جالب شام بود که هرکس فقط می‌توانست سه سیخ کباب بخورد نه بیشتر! 

« در واقع این مسابقات اهواز بود که اسم تیم نیروی دریایی انزلی را بر سر زبان‌ها انداخت. تیمی که برخی از مطبوعات آن زمان معتقد بودند شبیه به «دینامو» روسیه بازی می‌کند. ما واقعا سبک بازی آنها را بازی می‌کردیم. استفاده از تمام نقاط زمین و توپ‌های بلند. به خاطر یک ضربه کاشته بازی را به جم آبادان واگذار کردیم و سوم شدیم. مقامی که با آن نمی‌شد به جام تخت جمشید راه پیدا کرد.

بعد از بازگشت‌مان به انزلی به نیروی دریایی اطلاع دادند که می‌تواند در اولین دوره جام تخت جمشید شرکت کند. پس باید برای تیم اسم انتخاب می‌کردیم. ما سه اسم آرتمیس، ملوان و بایندر را پیشنهاد دادیم که ملوان انتخاب شد

تاریخچه ملوان: نتایج و دستاوردهای تیم تا سال ۱۳۷۰

  • سال ۱۳۴۸: تاسیس باشگاه
  • سال ۱۳۵۱: ورود به لیگ دسته اول ایران؛ موسوم به جام تخت جمشید
  • سال ۱۳۵۲: انتخاب به عنوان بهترین تیم شهرستانی، با کسب جایگاه پنجم در جام تخت جمشید و به دست آوردن مقام دوم در جام عمران منطقه‌ای در پاکستان
  • سال ۱۳۵۳: کسب جایگاه ششم در جام تخت جمشید. در این جام عزیز اسپندار با ۱۰ گلِ زده آقای گل شد.
  • سال ۱۳۵۴: جایگاه هفتم در جام تخت جمشید
  • سال ۱۳۵۵: بهترین تیم شهرستانی در جام تخت جمشید با کسب جایگاه هفتم و همچنین قهرمان اولین دوره جام حذفی ایران با برد ۴ بر ۱ مقابل تیم تراکتورسازی تبریز.
  • سال ۱۳۵۶: بهترین تیم شهرستانی در جام تخت جمشید با کسب جایگاه سوم. در این دوره نیز عزیز اسپندار با ۱۶ گل زده آقای گل لیگ شد.
  • سال ۱۳۵۷: کسب جایگاه ششم در جام تخت جمشید
  • سال ۱۳۶۰: کسب جایگاه سوم در جام وحدت با حضور تیم‌های سوریه، الجزایر، استقلال، پیروزی و امید‌های ارتش ایران
  • سال ۱۳۶۵: کسب جایگاه قهرمانی با برد ۲ بر ۱ مقابل تیم خیبر خرم آباد و همچنین قهرمان گروه مقدماتی باشگاه‌های آسیا در سریلانکا.
  • سال ۱۳۶۶: نایب قهرمان جام حذفی با زدن تک گل بازی توسط تیم پرسپولیس تهران.
  • سال ۱۳۶۷: نایب قهرمان جام حذفی. دیدار در دور آخر مقابل تیم شاهین اهواز.
  • سال ۱۳۶۸: بهترین تیم شهرستانی با کسب جایگاه سوم در لیگ. محمد احمدزاده در این دوره از لیگ با ۱۶ گلِ زده آقای گل شد.
  • سال ۱۳۶۹: قهرمان جام حذفی ایران با پیروزی ۶ بر ۵ در دیدار با تیم استقلال تهران در تنها بازی انجام شده در تهران.
  • سال ۱۳۷۰: کسب جایگاه در چهار تیم برتر ایران. نایب قهرمان جام حذفی. (۲-۱) در تک بازی تهران مقابل پرسپولیس.

حتما بخوانید: قبل از خرید ملک این مقالات را مرور کنید (مهمترین یادداشت‌های حقوقی املاک)


غفور، عزیز و جاوید در تیم فرانک اوفارل

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین

در بخشی از خاطرات صالح نیا از تاریخچه فوتبال ملوان بندر انزلی اشاره‌ای به «فرانک اوفارل» می‌شود. فرانک اوفارل مربی معروف بریتانیایی بود که در نیمه دهه ۱۹۷۰ سرمربی‌گری تیم ملی ایران را برعهده داشت. تیمی که با هدایت او در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران قهرمان شد.

 اینطور عنوان شده که اوفارل به همراه دستیارش قرار بوده در محل تمرین ملوان حضور پیدا کنند:

«توی تمرین غفور خیلی آماده بود و تقریبا هر توپی را که گوش‌ها و بخصوص جاوید جهانگیری برایش فرستادند وارد دروازه کرد. بعد از تمرین آن روز غفور جهانی، عزیز اسپندار و جاوید جهانگیری به تیم ملی دعوت شدند و من هم همکار اوفارل در تیم ملی شدم.»

در جریان جام حذفی فوتبال ایران در سال ۱۳۵۵

اولین دوره جام حذفی در ایران در سال ۱۳۵۵ با عنوان جام «پهلوی» برگزار شد که تیم ملوان نیروی دریایی بندر انزلی از بین ۳۳ تیم حاضر در این جام قهرمان آن دوره شد. دیدار پایانی این جام در روز سوم دی ۱۳۵۵ بین تیم‌های تراکتورسازی تبریز و ملوان در یک روز جمعه برفی در ورزشگاه امجدیه تهران (زمین بی‌طرف) برگزار شد.

 به گزارش روزنامه اطلاعات چاپ چهارم دی ۱۳۵۵ از بازی فینال جام حذفی بین دو تیم ملوان انزلی و تراکتورسازی تبریز، تیم ملوان در فینال اولین دوره جام حذفی ایران با نتیجه ۴ بر ۱ موفق به شکست تیم تراکتورسازی تبریز شد. برای تیم ملوان انزلی عزیز اسپندار (۲ گل) و علی نیاکاتی (۲ گل) گل‌زنی کردند و تک گلِ تیم تراکتورسازی هم توسط عبداله محسنی‌زاده به ثمر رسید.

این بازی را ملوان با نتیجه ۴ بر ۱ مقتدرانه برد. پیش‌تر ملوان برای راهیابی به فینال جام حذفی از سد نیروی اهواز، صنعت نفت آبادان، شهباز تهران و رستاخیز خرمشهر گذشته بود.


بررسی کنید: اطلاعات فروش زمین در انزلی به جهت ساخت ملک و سرمایه‌گذاری ملکی


تاریخچه ملوان: اسامی بازیکنان قدیمی از ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۰

  • از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰

ابراهیم صیاد کشوری – احمد صیاد – احمد فکری – بهزاد نوروزی – تقی برازنده جدی – جبار صمدی – حسن بارده – حسن رستم‌زاده اصیل – خسرو چومانلو – خسرو حقیقی – روضان پاکروان – صادق دشتی قنبرزاد – علی خوش سلیقه – علی سامی خفتانی – فریدون کرامتی – محمد آخش – محمد حسن چلمبری – محمدرضا مرادی – محمود شریفی

خط حمله ی آتشین ملوان , روی دروازه ی عقاب تهران - ورزشگاه انزلی

  • از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷

ابوالفضل مزددستان – اصغر زارعی – اکبر میثاقیان – بهروز گلپور – بهمن صالح نیا – جاوید جهانگیری – حسن دشتی – حسین کامیاب – حمداله گلناریان – حمید کللی فر – منوچهر ناوران – میخاییل پطروسیان – نادر عزت الهی – نصرت ایراندوست – هادی سفیدکار – هاشم جوشیده – یحیی حلیم‌پور – مجید درزی – حسن نیا راغب – عباس قربان جوشعار – رسول دلسوز بحری – رسول یکتا – رضا مسافری – سعید عاشوری – سعید میر نظامی – سعید نهر جو – سیروس قایقران – عادل محمدوند – عباس رجبیه فرد – عباس کهن قنبریان

از سال ۱۳۵۷ تا نیمه دوم دهه۱۳۷۰

عسگر رضایی – حمید محمدیان – احمد اسپندار – علی صمدی – دشتبان – اسماعیا قویدل – علی علافی – رضا رافت – اصغر زارع – علی نوری – رضا ویشگاهی – اصغر شیرپور – غلام محمدوند – رمضان احمدپور – اکبر فرزی – فرشاد عاشوری – شاپور نوری زاده – بهروز پرورشخواه – فرهاد پورغلامی – عزیز اسپندار – بهروز فداکار – کاظم قدیری – علی حقدار ساحلی – بهمن کیابی – محسن صنوبری – علی صیاد – پیمان دلخوش – محمد احمدزاده – علی نیاکانی – جواد کروهی – محمد پیروی مقدم – غفور جهانی – فرزاد سیری – محمد حبیبی – فرامرز صالح نیا – حجت صیاد – محمد قدیربحری – فرهاد صیاد مسلح – حسن یحیا پسند – محمد نبی‌نیا – قاسم سلطان زادی – حسین داوودی – مسعود باقری – کریم صمدی – حسین قنبرنژاد – منوچهر درجزی – مجید جنابی – حمید آقازاده – مهران محمدی – محمد هوشیار – حمید محمدیان – نصراله طهماسبی – محمود پیشگاه هادیان – حمید نومنی – نقی درویشی – بیژن شجاعی – مسلم ادریسیان – آرش فروغی مهر – حسین قایقران – مهدی حسنی مقدم – اسماعیل دانشور – شهرام پرنیان فر


بررسی کنید: جزئیات فروش واحدهای آپارتمانی در غازیان و انزلی (آپارتمان‌های ۲ خوابه و ۳ خوابه)


اسامی مدیران عامل باشگاه ملوان بندر انزلی

  • ناخدا کریم رستگار
  • ناخدا آریانفر
  • کاظم مه خزری
  • ناخدا وثوق
  • ناخدا صیاد چپری
  • مهندس داوود رسایی
  • ناخدا سیروس صداقت کیش
  • میر محمود عظیمی
  • ناخدا مقصود نیک پیام
  • ناخدا یکم رشید سازمند
  • طهماسبی
  • اردشیر پورنعمت
  • بهمن صالح نیا
  • محمد صادق درودگر
  • ناخدا حسین غلامی
  • مسعود رضاییان
  • دکتر مهران نصیری
  • محسن میرآبی
  • پژمان نوری
آقای گل‌های تیم ملوان

  • عزیز اسپندار در سال ۱۳۵۳ با ۱۰ گل
  • عزیز اسپندار در سال ۱۳۵۶ با ۱۶ گل
  • محمد احمدزاده در فاصله سال‌های 1368 و 1369 با ۱۶ گل
  • جلال رافخایی در فاصله سال‌های 1391 و 1392 با ۱۹ گل

آمار و نتایج دیدار‌های تیم ملوان با تیم‌های شهر رشت (الگیلانو)

ملوان

در طی این سال‌ها، در دیدار‌های رسمی فوتبال، نماینده رشت با ۳ اسم و ساختار مختلف در دوره‌هایی از لیگ برتر و در مقابل تیم ملوان بندرانزلی حضور داشته است. با مربیانی همچون ناصر حجازی، اصغر شرقی، مجید جهانپور و در تیم ملوان مربیانی همچون احمدزاده، صالح نیا، ایراندوست و پورغلامی.

به طور کل در ۱۲ بازی رسمی، ملوان بندر انزلی مقابل تیم‌های استقلال رشت، پگاه و داماش قرار گرفته است. حاصل این بازی‌ها ۴ پیروزی برای ملوان و یک پیروزی برای داماش و ۷ تساوی بوده است. ۲۴ بار بین تیم‌ها گل رد و بدل شده است. که سهم ملوان ۱۵ گل و ماحصل نمایش نمایندگان رشت ۹ گل بوده است.


بیشتر بدانید: معرفی و بررسی ۲۰ تن از معماران مشهور قرن با آثاری جاودانه در جهان


تیم فوتبال بانوان ملوان، نقطه عطف تاریخچه ملوان

تیم فوتبال بانوان ملوان بندر انزلی پر افتخارترین تیم فوتبال زنان در ایران است. این تیم به صورت رسمی در ۱۹ آبان ۱۳۸۲ شکل گرفت. این موضوع در دوران مدیرعاملی آقای سازمند با دشواری‌هایی که همچنان گریبان‌گیر بانوان این سرزمین است تشکیل شد. پیداست که چند گروه فعال از جمله نماینده وقت، شورای شهر و با پیگیری‌های مستقیم نصرت ایراندوست برای توسعه تیم، رتق و فتق هزینه‌های جاری تیم تلاش‌هایی صورت گرفت.

کادر تیم در بدو شکل گیری شامل مریم ایراندوست به عنوان سرمربی و بازیکن، یلدا سلیمانی به عنوان سرپرست، مژده ایراندوست به عنوان کمک مربی، سمیرا برقی‌زاده مدیر رسانه و فریدون موقر مدیر تیم بودند.


بررسی کنید: اطلاعات فروش املاک ویلایی در بندر انزلی (ویلاهای لوکس، دوبلکس و تریبلکس)


نتایج تیم بانوان ملوان بندر انزلی

  • قهرمان اولین دوره مسابقات منطقه‌ای در سال ۶۴
  • قهرمان لیگ دسته اول سال ۸۵ و صعود به لیگ برتر فوتبال بانوان به عنوان تیم اول
  • کسب جایگاه نایب قهرمانی در اولین دوره لیگ برتر زنان در سال ۸۶-۸۷
  • خانم گل لیگ با ۱۱ گلی که بواسطه افسانه اقبال به ثمر رسیده بود
  • عنوان برترین مربی سال، مریم ایراندوست در سال ۸۷
  • اولین قهرمانی تیم بانوان ملوان بندرانزلی در دومین دوره لیگ برتر، سال ۸۸
  • بهترین خط حمله، خط دفاع و کسب عنوان خانم گلی بواسطه سارا قمی با ۲۵ گل در سال ۸۸
  • عنوان قهرمانی تیم بانوان ملوان به عنوان اولین تیم باشگاهی زنان در مسابقات بین‌الملی پاکستان، در مرداد ۸۸
  • بهترین بازیکن مسابقات پاکستان، مریم ایراندوست، در مرداد ۸۸
  • حضور تیم بانوان ملوان در مسابقات غرب آسیا در کشور امارات، اسفند ۸۸
  • نایب قهرمان سومین دوره لیگ برتر در سال ۸۹
  • مقام چهارم در چهارمین دوره لیگ در سال ۹۰
  • نایب قهرمان لیگ در سال ۹۱
  • بهترین خط حمله و خانم گلی سارا قمی با ۴۶ گل زده در لیگ، سال ۹۱
  • حضور هفت بازیکن از تیم بانوان ملوان انزلی در تیم ملی، رده‌های نوجوانان و جوانان
  • حضور سرمربی بانوان ملوان از سال ۸۸ به عنوان سرمربی رده‌های مختلف ملی
  • قهرمان جام حذفی رد سال ۹۱ – ۹۲

بیشتر بدانید: آشنایی با بهترین مناطق بندر انزلی برای خرید ملک و زندگی


فصل الختام

طبعا بسیاری از اتفاقات و آنچه بر تیم گذشته در این یادداشت نیامده است. هواداران و خوانندگان تیم ملوان انزلی چه بسا با حضور و پیگیری در بازی‌ها و یا به واسطه تاریخ شفاهی مرسوم میان فوتبال دوستان این شهر، احتمالا اطلاعات کامل‌تری داشته باشند که نیاز به تکمیل این یادداشت را بیشتر می‌کند. نقطه اشتراک همه اینها  دردی مشترک است از جنس این روزهای تیم ملوان.

ملوان دسته کم در یک دهه اخیر دیگر مانند گذشته و در روزهای اوج خود نبوده است. مشکلات مالی فراوان و شکافی از جنس مدیریت نوین ورزشی و کژ اندیشی‌هایی که ریشه در سیاست و لابی‌های فوتبال دارد،  از سیر صعودی موفقیت برای ملوانان جلوگیری کرده است.

 به راستی بعد از گذشت چند دهه حالا کمتر انزلیچی یا هواداری می‌تواند با تمام این فشار‌ها بر تیم محبوبش، چیزی از جنس همدلی و تعامل اجتماعی که مرهون آن بوده را دوباره و در این زمانه آشفته لمس کند. تیم ملوان انزلی و موفقیت‌هایش احساس تعلق، غرور اجتماعي و پیوندی قدرتمند برای شهر و مردمانش بوده و هست. و شاید امروز بر هرکدام از این هواداران واجب باشد که بلند فریاد بزنند چه بر سر تیم ما آمد؟

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر علاقمند به مطالعه مطالبی تاریخی درباره شهر انزلی هستید وارد صفحه تاریخ این موسسه ملکی شوید. علاوه بر این می‌توانید از طریق لینک پیش‌رو از عناوین متنوع و همچنین جزئیات مربوط به اطلاعات خرید املاک و مستغلات در بندر انزلی آگاهی پیدا کنید. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم یادداشت مربوط به ماجرای حضور لهستانی‌ها در بندر انزلی را از دست ندهید.

منبع:

  • خبر ورزشی ویژه گیلان، ویکی‌پدیا، ورزش ۳، آیکیدو بلاگ، فرادید، تخت جمشید کاپ، م هدایت پناه، ا هدایت پناه، م کوچکی
  • آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

بهمن فلاحی

نویسنده و مدیر ارشد محتوا در تحریریه «خانه انزلی»

5 دیدگاه

  1. محمد صیاد
    1399-11-25
    | پاسخ
    | پاسخ

    ممنون از یاد اوری این اطلاعات. لازم دونستم عناوینی رو که از سال ۷۰ برای ملوان بود رو اینجا کامنت کنم. البته تو ویکی هم بود اما محض تکمیل شدن. این مقاله میتونه بهتر از این هم بشه. اما بازم مرسی.

    ۱۳۷۱: مقام چهاردهم لیگ
    ۱۳۷۲: مقام سیزدهم لیگ
    ۱۳۷۳: مقام هفتم لیگ
    ۱۳۷۴: مقام دوازدهم لیگ
    ۱۳۷۵: مقام چهاردهم لیگ و سقوط به دسته دوم
    ۱۳۷۶: قهرمان دسته دوم و صعود به لیگ
    ۱۳۷۷: مقام سیزدهم لیگ
    ۱۳۷۸: سقوط به دسته دوم
    ۱۳۷۹: مقام دهم لیگ برتر
    ۱۳۸۰: مقام دوازدهم برتر
    فصل ۸۲–۱۳۸۱: مقام چهاردهم و سقوط به دسته اول
    فصل ۸۳–۱۳۸۲: نایب قهرمان دسته اول و صعود به برتر، نماینده ایران در مسابقات المپیک آسیا و آفریقا
    فصل ۸۴–۱۳۸۳: مقام هفتم لیگ و کسب عنوان پدیده لیگ برتر
    فصل ۸۵–۱۳۸۴: مقام یازدهم لیگ برتر
    فصل ۸۶–۱۳۸۵: مقام چهاردهم لیگ برتر
    فصل ۸۷–۱۳۸۶: مقام شانزدهم لیگ برتر
    فصل ۸۹–۱۳۸۸: مقام دوازدهم لیگ برتر
    فصل ۹۰–۱۳۸۹: مقام هشتم لیگ برتر و نائب قهرمانی جام حذفی
    فصل ۹۱–۱۳۹۰: مقام پانزدهم لیگ برتر
    فصل ۹۲–۱۳۹۱: مقام سیزدهم لیگ برتر
    فصل ۹۳–۱۳۹۲: مقام هفتم لیگ برتر
    فصل ۹۴–۱۳۹۳: مقام سیزدهم لیگ برتر
    فصل ۹۵–۱۳۹۴:مقام چهاردهم لیگ برتر (سقوط به دسته اول)
    فصل ۹۶–۱۳۹۵: مقام چهارم لیگ آزادگان
    فصل ۹۷–۱۳۹۶: مقام ششم لیگ آزادگان
    فصل ۹۷–۱۳۹۸: مقام یازدهم لیگ آزادگان
    فصل ۹۹–۱۳۹۸: مقام پانزدهم لیگ آزادگان

  2. منافی
    1399-11-25
    | پاسخ
    | پاسخ

    خیلی زحمت کشیدید. مرسی. ضمنن ملوان به جز تیم فوتبال بزرگسالان تیم‌های فوتبال نونهالان مدرسه فوتبال هم داره نوجوانان جوانان، امید. تیم‌های قایقرانی بسکتبال و بوکس البته اونا هم حال خوشی ندارن. برای هیچکس مهم نیست.

  3. یوسفی
    1399-11-25
    | پاسخ
    | پاسخ

    اقا دم شما گرم

  4. پدرام
    1399-11-25
    | پاسخ
    | پاسخ

    این تیم یه روزی دوباره بلند میشه. یه روزی با قدرتتتتت!

  5. بهروز جوانمردی
    1399-12-03
    | پاسخ
    | پاسخ

    ممنون از اینکه به این موضوع پرداختید. این رو هم از ویکی‌پدیای ملوان انزلی اضافه کنیم که:

    بندر انزلی به همراه قائم ‌شهر تنها شهرهایی در فوتبال ایران هستند که مرکز استان نیستند و در زمانی صاحب دو نماینده در سطح اول فوتبال کشور بوده‌اند. استقلال بندرانزلی در سال ۶۶ توسط چند تن از بازیکنان معروف تیم ملوان مانند غفور جهانی، سیروس قایقران، رضا ویشگاهی و محمود پیشگاه هادیان با چند ستاره جوان مثل بهروز پرورش‌خواه و سیف‌الله نجار محله، تشکیل گردید.

    استقلال بندر انزلی بعدها با بازگشت چند تن از ستارگان خود به تیم ملوان مواجه شد، اما با هدایت غفور جهانی به عنوان سرمربی، به قدرت‌نمایی ادامه داد. آن‌ها در سال ۶۸ در لیگ باشگاهی قدس حضور یافتند.

    کلین شیت
    دروازه سید علی حسنی صفت دروازه‌بان جوان ملوان بندر انزلی، در دقیقه ۳۷ بازی با نفت آبادان در ورزشگاه تختی آبادان باز شد. اما با ثبت رکورد ۶۶۸ دقیقه‌ای و با توجه به اینکه رکورد او از ۶۶۰ دقیقه گذشت، نام وی در بین دروازه‌بانان برتر رکورددار جهان قرار گرفت.[نیازمند منبع] در پایان این دیدار که در تاریخ جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ از هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال ایران در جریان بود تیم ملوان ۲ بر ۱ تیم میزبان را مغلوب ساخت.

ارسال دیدگاه