اشتباه در دکوراسیون خانه:‌ ۱۸ نکته مهم برای جلوگیری از خطا

1399-06-01
0 دیدگاه
هر آنچه باید درباره اقدامات اشتباه در طراحی و دکوراسیون منزل بدانید

اشتباه در دکوراسیون خانه به معنای اخص کلمه یعنی هدر رفت پول و زمان! تصمیمات و عملکرد اشتباه در دکوراسیون، از مقیاس و تناسب مبلمان، وضعیت دیوارهای سفید و ساده، کمک نگرفتن از افراد متخصص، نبود درک درست از ملزومات منزل و نداشتن برنامه‌ریزی و درک صحیح از فضا همگی ‌می‌تواند جز خطاهایی باشد که گاها رخ می‌دهد.

احتمال دارد که یک اثر هنری اصیل بتواند به اتاق‌تان جلوه خاص و ویژه‌ای بدهد یا داشتن یک متد مناسب در استفاده از رنگ احتمالا بتواند به طور کل خیلی چیزها را عوض کند. اما با تمامی این تفاصیل چرا اینقدر اشتباه در دکوراسیون خانه رایج است؟

نکته‌ای باید آویزه گوش‌تان باشد:

توجه وافر به مقیاس و الگو اهمیت بسیاری زیادی دارد و می‌تواند بر همه چیز اثر بگذارد.

خیلی از موارد اصلا پیچیده نیستند. مثلا: چیزی که دوست ندارید را هیچوقت نباید وارد محیط زندگی خود بکنید. در ادامه این یادداشت چند نکته مهم را بررسی خواهیم کرد. اینکه چطور از تصمیمات و اقدامات اشتباه در دکوراسیون خانه دکوراسیون اجتناب کنیم.

۱. اشتباه در دکوراسیون: عدم توجه مقیاس

Laura Britt و تیمش در وبسایت brittdesigngroup با ادغام راه‌حل­‌های معماری و طراحی داخلی کاربردی، تحولی در بخش طراحی ایجاد کرده­‌اند. او یکی از رایج‌ترین اشتباهات در طراحی داخلی ویلا و آپارتمان را مربوط به مقیاس و تناسب می‌داند. پیشنهاد بررسی:

او معتقد است این دو مؤلفه طراحی بر تمام جوانب یک پروژه، اعم از مقیاس و تناسب مبلمان و لوازم و متعلقات آشپزخانه اثر می‌گذارند. در حالت کلی بیش­تر افراد تمایلی به بزرگ‌نمایی ندارند، اما این مَثل قدیمی که «هرچه بزرگ‌تر، بهتر»کار خودش را می‌کند. بنابراین از ابراز جسارت خود نترسید و دست به کار شوید. (بیشتر بدانید: ۱۴ نکته در خصوص طراحی آشپزخانه‌های کوچک)

۲. دیوارهای سفید و ساده را کنار بگذارید

Rachel Blindauer مدیر وبسایت Rachel Blindauer فارغ ­التحصیل مدرسه هنر شیکاگو و کارشناس معماری داخلی و طراحی از دانشگاه ایالتی کانزاس با 14 سال تجربه در طراحی فضاهای داخلی به ما می‌­گوید:

دیوارهای سفید و ساده را کنار بگذارید. مگر آنکه معماری خانه آن را طلب کند. دیوارهای سفید در 90% از موارد باعث می‌شوند که اشیاء مقابل دیوار شناور به نظر برسند.

استفاده از رنگ‌های ملایم ​​یا خنثی باعث یکپارچگی تمام جزئیات دکوراسیون خانه شما می­‌شود. پیشنهاد طراحان ما در خانه انزلی استفاده از کالیته رنگ­‌های ملایم بهاری و اقیانوسی است.

«تنها حالتی که رنگ سفید جواب می‌دهد، زمانی است که یک تصمیم آگاهانه بر مبنای بافت و کُنتراست، پشتِ طراحی آن باشد.»

اگر بخواهیم کنتراست را ساده‌تر توصیف کنیم به معنای تضاد احساسات و افکار و رنگ­‌ها، و میزان اختلاف میان روشن­‌ترین و تیره‌­ترین بخش یک تصویر است. تفاوت درخشندگی رنگ­ در وسایل خانه باعث تمایز آنها از هم و تاکید بر بخش مشخصی می­‌شود.

(بیشتر بدانید: خرید آپارتمان ۵۰ متری در بندرانزلی همراه با وام بانکی)

۳. کمک گرفتن از افراد متخصص

توصیه Gindy G. McClure در طراحی خانه­ کمک گرفتن از افراد متخصص است. چه در مورد رنگ و چه در مورد کاربرد اتاق، مقیاس و چینش مبلمان و وسایل. حتی اگر از طراحی خودتان رضایت داشته باشید، شنیدن نظر دیگران می‌تواند خیال شما را آسوده کند.

به این ترتیب، از صرف هزینه‌های گزاف و رنگ‌آمیزی مجدد اتاق­‌هایتان بی‌نیاز خواهید شد. بسیاری از طراحان برای مشاوره در دکوراسیون نرخ ساعتی دارند. و این کار شما را راحت خواهد کرد. (بررسی کنید: ۶ نکته کاملا کاربردی برای کاهش هزینه دکوراسیون منزل)

۴. عدم درک صحیح از ملزومات یک طراحی

تیم طراحان داخلی Gail Doby به بررسی مهم­ترین مشکلاتی که طراحان داخلی با آن روبرو هستند می‌­پردازد. جنجالی‌­ترین مشکلاتی که حتی موفق­‌ترین طراحان را شب بیدار نگه می­‌دارد.

«از نظر آنها بزرگ‌ترین اشتباهی که علاقه‌مندان به طراحی داخلی مرتکب می‌شوند این است که بودجه مشخصی نداشته و درک درستی از ملزومات یک طراحی داخلی زیبا ندارند.»

در این صورت حتی اگر یک طراح حرفه‌‌ای را استخدام کنید، مثل این می‌ماند که با یک دلال کار می‌کنید. به این ترتیب، باید درباره پول و سرمایه‌­­ای که می­‌خواهید هزینه کنید با آنها حرف بزنید. اطلاعات خود را درباره هزینه‌ها بالا ببرید. جستجو در اینترنت این کار را برای شما آسان می‌کند. (پیشنهاد بررسی: معرفی و بررسی ۲۰ تن از معماران مشهور قرن با آثاری جاودانه در جهان)

۵. عدم برنامه‌ریزی قبلی در خصوص فضاها

Jonathan Baron کارشناس طراحی داخلی و دکوراتور، یکی از رایج‌ترین اشتباهات طراحی را که باید از آن بپرهیزید، عدم برنامه‌ریزی قبلی در خصوص فضاها هنگام خرید مبلمان، اثاثیه و وسایل منزل می­‌داند.

او می‌گوید: من بارها برای کار طراحی استخدام شده و شاهد بودم که صاحبخانه اثاثیه مختلفی مانند مبلمان، میز،صندلی و دیوارهای کاذب را از روی ظاهر خریداری کرده، اما وقتی آنها را به خانه آورده در چیدمان به دچار دردسر شده است. این مشکل معمولا به اندازه و مقیاس اثاثیه برمی‌گردد. به همین خاطر است که «معتقدم برنامه‌ریزی قبلی اهمیت دارد.»

(بیشتر بدانید: رهن و اجاره آپارتمان‌های دو و سه خوابه با قیمت مناسب در بندرانزلی)

۶. قرار دادن آثار هنری به شکل نادرست

Rona J. Spiegel در وبسایت life style interior designs که متخصص در امر طراحی داخلی، متناسب با بودجه و سلیقه مشتری و شرایط ملکی‌ست، بیان می‌­دارد:

«اشتباهات مختلفی در امر طراحی رخ می‌دهد. اما یکی از مواردی که خیلی بد جلوه می‌کند، قرار دادن آثار هنری به شکل نادرست و در ارتفاع نامناسب است.»

دید هنری در این زمینه به شما بسیار کمک خواهد کرد. قرار دادن تابلوها، ساعت دیواری و حتی گلدان­‌ها در ارتفاع نامناسب، خیلی بالا و یا بسیار نزدیک به کف بر دید بصری منفی طراحی خانه‌تان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۷. داشتن درک درست از کانسپت

Darlene Molnar کارشناس خدمات طراحی فضاهای تجاری و مسکونی است که در واشنگتن دی سی فعالیت می‌­کند. سبک او تکیه بر عناصر معاصر است و اغلب با لایه­ هایی از عناصر طبیعی درمی­‌آمیزد.

Darlene Molnar معتقد است غافل شدن از برنامه‌ریزی قبلی در خصوص طراحی و انجام خریدهای هیجانی از جمله اشتباهاتی است که باید از آن بپرهیزید. قبل از خریدن هر چیزی که فکر می‌کنید دوستش دارید یا هوای داشتن آن را در سر دارید، بهتر است به یک درک درست از کانسپت مورد نظر خود برسید.

در غیر این صورت ممکن است آن وسیله با خانه شما هماهنگی نداشته یا برای اتاق‌تان مناسب نباشد. یک اشتباه رایج دیگر این است که قبل از انتخاب مبلمان و پرده‌ها اقدام به نقاشی خانه کنید. هماهنگ کردن رنگ با پارچه آسان‌تر است تا هماهنگی پارچه با رنگ (پیشنهاد بررسی: خرید خانه ویلایی استخردار با قیمت بسیار مناسب در منطقه آزاد بندر انزلی).

۸. آگاهی کامل از چیدمان

وبسایت Laura Gills، فعال در طراحی داخلی‌ست که با تکیه بر مهارت­‌های فنی و مهارت­‌های هنری ده­‌ها سال هست که در این زمینه فعالیت جدی دارند. آنها به مشتریان خود توصیه می­‌کنند که هرگز بدون برنامه‌ریزی به خرید نروید.

«آگاهی کامل از چیدمان سرآغاز تمام اتفاقات خوب است.»

۹. تاثیر اثرهنری اصیل بر دکوراسیون خانه

Jennifer Reynolds  دکوراتور و مشاور تخصصی این حوزه، قدم زدن در فضایی که تمام اثاثیه آن جدید اما فاقد تعادل و شخصیت لازم یک گنجینه ارزشمند و قیمتی است، را موید داشتن حس خوبی به بیننده نمی‌­داند. بلکه داشتن اثاثیه گرانبهای موروثی یا یک اثر هنری اصیل می‌تواند به اتاق معمولی شما عظمت بدهد. به هر حال، مگر هدف همین نیست که فضای اتاق حس بهتری به شما انتقال دهد؟

۱۰. داشتن یک متد مناسب در استفاده از رنگ

Bonnie Sachs سایت حرفه‌ای طراحی با امکان تفکیک و انتخاب هر یک از بخش­‌های خانه است. این سایت توصیه می­‌کند همیشه از یک متد طراحی یک‌پارچه در کل پروژه طراحی خانه‌تان استفاده کنید. داشتن یک متد مناسب در استفاده از رنگ، الگو یا سایر مؤلفه‌های طراحی باعث ایجاد حس آسودگی، آرامش و راحتی می‌شود.

(بیشتر بدانید: دهکده ساحلی انزلی کجاست؟ اطلاعاتی درباره زیباترین شهرک ساحلی ایران)

۱۱. تمام وسایل را در یک سطح نگذارید

وبسایت Linda Floyd فلسفه طراحی داخلی خود را از صنایع دستی فرانسه و از زرق و برق طراحی‌های انگلیسی وام می­‌گیرد. این وبسایت به تهیه پارچه­‌های مجلل، عتیقه‌­جات خانه و نجاری­‌های سفارشی شهره است. Linda Floyd به مخاطبانش می‌گوید:

وقتی وارد یک اتاق می‌شوید باید با یک نمای طبیعی و ترکیبی از ارتفاعات مختلف مواجه شوید. هرگز تمام وسایل را در یک سطح نگذارید. بهتر است اثاثیه، آثار هنری و پرده‌ها را در ارتفاعات مختلف قرار دهید.

۱۲. همیشه همه چیز را دو بار بررسی کنید

Antoinette شرکتی است که از سال 1994 برای طراحی خدمات داخلی و در شهر بروارد فعالیت می‌کند. افتخارات و جوایز متعددی در این زمینه کسب کرده است. شعار شرکت این است که به یک سبک نچسبیده و با آنچه مشتری می‌خواهد سازگار شوید. کارشناسان این شرکت می‌گویند:

هرگز فرض نکنید که ایده شما با پیمانکارتان مثل هم است. همیشه همه چیز را دو بار بررسی کنید و اسناد به‌روز را در اختیار همه بگذارید. اطلاعات حکم قدرت را داشته و کلید موفقیت شماست.

۱۳. توجه به مقیاس الگو اهمیت زیادی دارد

Catherine Schager مدیر ارشد و مدیر کل Walter E. Smithe بیش از سی سال سابقه در طراحی داخلی خانه دارد و معتقد است عدم توجه به مقیاس الگوهای موجود در اتاق یک اشتباه بزرگ در امر طراحی است. مقیاس الگو باید متنوع باشد تا باعث جلب توجه شود.

۱۴. چیزی که دوست ندارید را وارد محیط زندگی خود نکنید

Ann J. Chapdelaine در مقاله Interiors For Living بیان می­‌دارد چیزی که دوست ندارید را وارد محیط زندگی خود نکنید. چه آن چیز هدیه باشد و چه آن را به ارث برده باشید! فورا آن وسیله را از اتاق خارج کنید. خواهید دید که حس بهتری به شما دست می‌دهد (پیشنهاد بررسی: بهترین جای انزلی برای زندگی کجاست و کجا ملک بخریم؟).

۱۵. از نمونه رنگ برای نقاشی یک دیوار استفاده نکنید

Shannon Miranda کارشناس طراحی داخلی به خوانندگانش توصیه می­‌کند که هرگز از نمونه‌های رنگ برای نقاشی یک دیوار استفاده نکنند. بلکه بهتر است یک پالت کامل را سفارش دهند تا به راحتی ساعات مختلف روز در اتاق جابجا شوند. از دو نمونه در یک گوشه استفاده کنید تا حجم آن رنگ بیرون بزند. چهار دیوار رنگ‌آمیزی‌شده خیلی بهتر از یک دیوار رنگ‌آمیزی‌شده به نظر خواهند رسید.

۱۶. هماهنگی بیش از حد اثاثیه ممنوع

Annette Phillips در وبسایت طراحی داخلی خود، Your Style Inspired «هماهنگی بیش از حد اثاثیه را سبب سطحی جلوه دادن اتاق می­‌داند.» این اثاثیه‌ی غیرمنتظره هستند که باعث جلوه‌گری و خاص شدن اتاق می‌شوند. سوغاتی‌ای که از تعطیلات خود آورده‌اید، هدیه ویژه یا بالشی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، از جمله مواردی هستند که باعث جلوه‌گری اتاق می‌شوند (در همین رابطه: اجاره ویلاهای مینیمال مدرن استخردار و اکازیون لب دریا).

۱۷. عدم برخورداری از یک نقطه کانونی

Marcia Wood دکوراتور داخلی خانه می­‌گوید: عدم برخورداری یک نقطه کانونی یا ایجاد آن در اتاق یک اشتباه رایج دیگر است.

اتاق شما یا فاقد نقطه کانونی است، یا نقاط کانونی متعددی دارد. فضای اتاق باید حول محور یک نقطه کانونی شکل بگیرد.

۱۸. سطحی عمل نکنید

Valerie Steil یک تیم طراحی کوچک است که در طراحی حرفه‌ای مسکونی و تجاری فعالیت می‌کند. در پاسخ به پرسش اشتباهات رایج در طراحی داخلی خانه از اهمیت نصب آثار هنری بر روی دیوار صحبت کردند.

آنها به مشتریان خود می­‌گویند:

«سطحی عمل نکنید و آثار مورد نظرتان را در ارتفاعات مختلف نصب کنید. همچنین ارتفاع آنها را زیاد بالا نبرید. چون باعث می‌شود در هوا شناور شوند. کمی هم فضا برای استراحت دادن به چشم‌هایتان بگذارید. لازم نیست تمام دیوارها را تزئین کنید. ترکیب کلی اتاق را در نظر بگیرید.»

در پایان، می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص به صفحه دکوراسیون و معماری مراجعه کنید. علاوه بر این برای بازدید از جدیدترین فایل‌های ملکی در شهر انزلی کافی‌ست از طریق لینک وارد صفحه اصلی سایت شوید. همچنین برای اجاره روزانه اقامتگاه‌های ساحلی در بندر انزلی می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

  • منبع: dwell
  • آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱

نسیم توسلی

نویسنده، ویراستار و استراتژیست محتوا در خانه انزلی.

ارسال دیدگاه